2 025-Liter SA.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #61
    Ett minne dök upp i skallen om bilder på ett stort SA kar, letade lite och hittade dessa igen.





    Det här akvariet var väl liiiite större, men bilderna kan ge inspiration.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #62
      Ursprungligen postat av Markus1984
      Dom är ruskigt fina, jag köpte 1 par så fort jag fick syn på dom i affären, tyvärr gick den ena bort och den andra ser lite 'risig' ut, var och kollade på de andra som går kvar i affären och flera av dom ser också lite hängiga ut, så jag antar att det var en stressad påse med fisk han fick! :/

      Men jag kommer nog göra ett nytt försök, dom har ju både gått ner i pris och blivit lite vanligare i affärerna!


      Det blir nog riktigt maffigt med alla dina fiskar i den stora baljan, men tror du att det är tillräckligt "stort" för 'alla' dina apistogrammas och små ciklider?

      Dom tar ju gärna upp ett revir på c:a 100L eller så..

      Nja... kan de rackarna gå i 960, skall de väl kunna funka i 2 025... eller hur? - Jag tror de "försvinner" - likt de apisar som går i Kjelles 3 000-liter. När vi var hos "the big chief" senast såg jag inte till en endaste apa, om så Kjelle hade spelat på positiv-spel så jag inte en endaste en...

      Kommentar

      • Yoink
        • September 2009
        • 234

        #63
        Hur löser man filtreringen i en så här stor burk? Jag menar inte själva filtervolymen eller vattenmängden utan en bra cirkulation på vattnet som drar med sig så mycket skit som möjligt? Jag har 2 powerheads i mitt 540liters kar, en på 1000 och en på 1500l/h placerade en i varje sida, och tycker att redan där samlas massa skit i mitten och under rötter. En meter extra på längden och 30cm bredare kan ju inte göra saken bättre?

        mvh Tim

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #64
          Ursprungligen postat av c90368
          Ett minne dök upp i skallen om bilder på ett stort SA kar, letade lite och hittade dessa igen.





          Det här akvariet var väl liiiite större, men bilderna kan ge inspiration.
          Är det Ansjos kar... eller har han/du länkat till nåt annat...? Känner inte igen det riktigt... Men det var iallafall snyggt!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #65
            Ursprungligen postat av Yoink
            Hur löser man filtreringen i en så här stor burk? Jag menar inte själva filtervolymen eller vattenmängden utan en bra cirkulation på vattnet som drar med sig så mycket skit som möjligt? Jag har 2 powerheads i mitt 540liters kar, en på 1000 och en på 1500l/h placerade en i varje sida, och tycker att redan där samlas massa skit i mitten och under rötter. En meter extra på längden och 30cm bredare kan ju inte göra saken bättre?

            mvh Tim
            Ja... Det jag hörde senast när vi diskuterade just det här karet som tråden handlar om - så var det 9 000 liter i timmen... Det är tydligen tre eller fyra "system" eller rejäla pumpar (Eheim) som "tar hand om" ruljansen. För att få ett lugnare flöde kommer vi att stänga av ett "system" så att det bildas lugna fickor i karet - så att det passar Discus och tetror.

            Kommentar

            • GöranE
              • November 2008
              • 735

              #66
              Alltid lika kul att läsa dina projekttrådar Max.
              Jäklar vilken skillnad mot när vi var där på zoopet träffen!! Kommer bli kanon när det är klart. Kommer förbi och kollar efter jobbet någon dag nästa vecka..
              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #67
                Ursprungligen postat av MaxB
                Är det Ansjos kar... eller har han/du länkat till nåt annat...? Känner inte igen det riktigt... Men det var iallafall snyggt!
                Just det, smart att bara slänga upp så där och tro att alla är tankeläsare

                Bilderna har Ansjo tagit nere i Tyskland på ett offentligt kar som uppenbarligen ska vara 8 meter långt. Det är bland det häftigaste SA jag har sett på bild. Min tanke med att plocka upp dessa gamla bilder var att i den damm ni håller på att installera nu så finns faktiskt möjligheten att få det lika fint.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #68
                  Ursprungligen postat av GöranE
                  Alltid lika kul att läsa dina projekttrådar Max.
                  Jäklar vilken skillnad mot när vi var där på zoopet träffen!! Kommer bli kanon när det är klart. Kommer förbi och kollar efter jobbet någon dag nästa vecka..

                  Visst - så kan vi plocka lite mangrove också!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #69
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Just det, smart att bara slänga upp så där och tro att alla är tankeläsare

                    Bilderna har Ansjo tagit nere i Tyskland på ett offentligt kar som uppenbarligen ska vara 8 meter långt. Det är bland det häftigaste SA jag har sett på bild. Min tanke med att plocka upp dessa gamla bilder var att i den damm ni håller på att installera nu så finns faktiskt möjligheten att få det lika fint.
                    Aaah, så var det! Hade nog lite för mycket "sockerdricka" i näbbet när jag kollade igårkväll. De där bilderna är ju helt makalösa - och det blir nog svårt att toppa!

                    Kommentar

                    • Enola
                      • November 2007
                      • 660

                      #70
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Ett minne dök upp i skallen om bilder på ett stort SA kar, letade lite och hittade dessa igen.





                      Det här akvariet var väl liiiite större, men bilderna kan ge inspiration.
                      Wow....riktigt haftigt!!! Diskusarna ser riktigt små ut i det karet
                      Nytt 375 liters mix
                      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #71
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Är det Ansjos kar... eller har han/du länkat till nåt annat...? Känner inte igen det riktigt... Men det var iallafall snyggt!
                        Jo det karet hade gärna fått stå i mitt vardagsrum, men då får jag nog bygga ut först. Detta kar fanns på ett offentligt akvarium vi var på förförra Hannoverresan med Zoopetväst, ett riktigt bautakar som var skitstort!
                        Man kan alltid hoppas att vi kommer dit nästa gång med...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • JLi
                          • December 2004
                          • 773

                          #72
                          En bra "början". Som du säger ser det inte så stort ut på bild. Det är fatiskt lite utrymme mellan taket och basängen så jag förstår att det är svårt att pyssla där. Jag har kanske en arbetskommendering på gång till Göteborg i januari så kanske tom jag får se det live. vem vet?
                          h. Johan

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #73
                            Oh My Holy Fish ....
                            Helt otroligt! Det kommer bli fantastiskt det här! Följer med spänning

                            Kommentar

                            • travianplayer
                              • October 2009
                              • 1201

                              #74
                              lite ot men hur många discus kan man ha i 22 kubik har en pol till övers här hemma!
                              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                              Kommentar

                              • GöranE
                                • November 2008
                                • 735

                                #75
                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Visst - så kan vi plocka lite mangrove också!
                                Det blir bra det! Någon dag som passar bättre?? Skall ner till Kaj.Poch kolla på discusar på Tisdag.
                                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...