Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ansjo
    svarade
    Tråkigt att första inlägget blir snott av någon till ett annat forum....http://akvaristbygg.egetforum.se/att...aguide-t2.html

    Lämna en kommentar:


  • Nasso
    svarade
    Ursprungligen postat av BroderShinto
    Hur gör man om man har ett ytterfilter då?
    Man kan köpa till ett extra innerfilter. Eller använda syresten/träbit, diffusor eller reaktor. Finns flera trådar i ämnet. Sök och du ska finna!

    Lämna en kommentar:


  • BroderShinto
    svarade
    Ursprungligen postat av Nasso
    I akvariesammanhang så är det dock koldioxiden man vill åt. Denna leder men med slang till akvariet och använder någon metod för att lösa upp koldioxidbubblorna i vattnet. Tex kan man låta bubblorna så genom ett innerfilter så att bubblorna slås sönder och därför tas upp bättre.
    Anledningen till att man tillsätter koldioxid är att växterna oftast inte får så mycket som de vill ha i ett akvarium. Koldioxid i kombination med en bra växtnäring som tex pmdd gör att växterna växer och mår oerhört mycket bättre.
    Hur gör man om man har ett ytterfilter då?

    Lämna en kommentar:


  • Nasso
    svarade
    Ursprungligen postat av Nonnan
    en till fråga
    Vad används mäsk till?
    Mäsk är vatten, jäst och socker blandat. Finns en del andra variationer på receptet också.
    Jästsvamparna äter sockret och bildar alkohol och koldioxid. Vill man göra alkoholhaltiga drycker så tar man tillvara på alkoholen. I akvariesammanhang så är det dock koldioxiden man vill åt. Denna leder men med slang till akvariet och använder någon metod för att lösa upp koldioxidbubblorna i vattnet. Tex kan man låta bubblorna så genom ett innerfilter så att bubblorna slås sönder och därför tas upp bättre.
    Anledningen till att man tillsätter koldioxid är att växterna oftast inte får så mycket som de vill ha i ett akvarium. Koldioxid i kombination med en bra växtnäring som tex pmdd gör att växterna växer och mår oerhört mycket bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Nonnan
    svarade
    en till fråga
    Vad används mäsk till?

    Lämna en kommentar:


  • robbanbobban
    svarade
    Det räcker med att ytvattnet är i rörelse så blir vattnet tillräckligt syresatt

    Lämna en kommentar:


  • BroderShinto
    svarade
    Ska man inte ha en syrepump eller fixar växterna resten?

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Ursprungligen postat av Eye_In_The_Sky
    Vid matning av fiskarna så skall man låta pumparna i akvariet vara på eller skall man stänga av dem för 20min? Funderade bara om bakteriekulturen i ytterfiltret störs av det?
    Pumparna skall alltid vara på.

    Lämna en kommentar:


  • Eye_In_The_Sky
    svarade
    Vid matning av fiskarna så skall man låta pumparna i akvariet vara på eller skall man stänga av dem för 20min? Funderade bara om bakteriekulturen i ytterfiltret störs av det?

    Lämna en kommentar:


  • O-Jonsson
    svarade
    Ett tillfälle då nitrithalten i ditt akvarium skjuter i höjden

    Lämna en kommentar:


  • Decals
    svarade
    Vad är en nitritspik ..?

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ursprungligen postat av Maria822
    jag fick tipset att skaffa hem ektozonsalt, aquasafe, easy balance eller ph buffert som man har i vattnet vid varje vattenbyte. och så ska man ha 2 olika foder. 50% kött och 50% grönsaker. vad jag hört säljer djuraffären dyra lysrör för 100 lappen, egentligen går det lika bra med lågenergilampa, de menade att det bara är lite skillnad på ljuset. om man har plastväxter så ska det nog gå med lågenergilampa..

    ps. lite onödig fakta för såna som räknar kronorna... ett 55liter akvarium med doppvärmare, pump och lågenergilampa tar 27,5 watt.
    Salt behöver man inte ha i karet utom vid sjukdom. Vattenberedningsmedel kan vara bra att ha om man har klor och sånt i vattnet, men övrig kemikalier tycker jag är helt onödigt i ett vanligt sällskapskar. pH buffert , ja.. det beror ju på hurdant vatten du har och vilka fiskar du ska ha i vattnet, men till helt vanliga fiskar i ett sällskapskar tycker jag nog att det också är overkill.
    Sedan lysröret, ska man ha friska och välmående växter i ett kar behöver de tillräckligt med belysning. Plastväxter tycker jag inte alls hör hemma i ett akvarie, förutom kanske i vissa fall med fiskar som går väldigt hårt åt riktiga växter.

    Fodret kan du inte heller säga att det ska vara 50% grönt och 50% kött, det beror ju helt på vilken fisk du har! Det finns t.ex helt växtätande fiskar som dör om dom måste äta kött..

    Lämna en kommentar:


  • Maria822
    svarade
    jag fick tipset att skaffa hem ektozonsalt, aquasafe, easy balance eller ph buffert som man har i vattnet vid varje vattenbyte. och så ska man ha 2 olika foder. 50% kött och 50% grönsaker. vad jag hört säljer djuraffären dyra lysrör för 100 lappen, egentligen går det lika bra med lågenergilampa, de menade att det bara är lite skillnad på ljuset. om man har plastväxter så ska det nog gå med lågenergilampa..

    ps. lite onödig fakta för såna som räknar kronorna... ett 55liter akvarium med doppvärmare, pump och lågenergilampa tar 27,5 watt.

    Lämna en kommentar:


  • enano90
    svarade
    Tack för en bra guide för nybörjare som mig
    Senast redigerad av enano90; 12 February 2011, 13:53.

    Lämna en kommentar:


  • 022helpek
    svarade
    Hmm min fråga är - kan man klippa ut alla goda råd och den fina artikeln - kanske lägga upp varje del i ett eget inlägg och sedan låsa hela grejen eftersom det skulle förenkla för nybörjarna att slippa läsa alla våra glada tillrop... Skulle vilja ha ett funktionstänk - kan vi skapa en sådan här tråd med mycket bilder som har bildtext och enkla steg för dem som har något läshandikapp...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...