Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Danne och Anzo
    svarade
    Om akvariet är helt nystartat och du inte har använt gammalt grus eller dylikt som redan innehåller en etablerad bakterieflora så bör du vänta åtminstone en månad med första vattenbytet om du inte får problem med nitrit i vattnet. Skulle du få en nitritspik vilket är lätt hänt så bör du byta ca 50% av vattnet varje dag tills nitriten är borta och sedan återgå till att vänta.

    Orsaken tilll att man gör så är att man vill hjälpa den bakterieflora som skapas av matrester, bajs, växtrester etc att etableras då den sedan hjälper till att bryta ner smutsen och därmed minskar risken för nitritproblem.

    Hoppas detta förtydligade lite.

    Lämna en kommentar:


  • Snyyygischh
    svarade
    hej hur ofta ska man byta vatten den första tiden? alla säger så olika, vissa säger varje dag andra säger att man ska låta det vara i någon månad innan kan göra det ?

    Lämna en kommentar:


  • Nasso
    svarade
    Kanske ska nämna något om detta i guiden? Gjorde mig förvirrad som nybörjare

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    inte om det har fått stå torrt eller om filtrena har stått still en längre tid.. då är det bara att tvätta rent o starta om.

    akvaristens främsta egenskap är tålamod

    Lämna en kommentar:


  • kiwifisk
    svarade
    okej c:
    jo jag vill ju inte stressa sönder allting .
    men eftersom akvariet, gruset, filtret, och diverse saker är begagnade så borde det väl fungera bättre än ett splitternytt akvarie?

    Lämna en kommentar:


  • Danne och Anzo
    svarade
    Kan inget om kampfiskar så den biten hoppas jag att någon annan hjälper dig med men vad som är viktigt att tänka på när du startar ett akvarium är egentligen att ta det lugnt, stressa inte med momenten bara för att du är så sugen att få igång grejerna då det bara straffar sig i längden.
    Var noga med inkörningen, bara någon enstaka fisk och supersnålt med mat de första 3-4 veckorna, mät nitrithalten varje dag och byt inget vatten om inte nitiriten blir för hög, om den blir det byter du 50% av vattnet en gång om dagen tills dess att nitriten är under kontroll igen.

    Viktigast av allt, ta det lugnt och ha kul!

    Lämna en kommentar:


  • kiwifisk
    svarade
    hej, jag har ett 60 liters och ska snart starta upp det .
    det är begagnat då jag köper alla saker av en vän. filter och grus också
    jag vill gärna ha kampfisk. eftersom de e så fina.
    men ja undrar om de är bra nybörjar fisk?
    och eftersom jag inte vill ha en massa yngel i början, så kan kan köpa 2-3 kampfiskhonor och en 10 neontetror.?
    eller en kampfiskhane och 10 neontetror och någon mer fisk som passar med kampfisken. ( neontetror ej viktigaste prioritet )
    vilka fiskar passar med kampfisk?
    hur många kampfiskhonor kan man ha i samma akvarie?

    tack på förhand!

    PS: vad är viktigt att tänka på, och köpa nu i början c:
    Senast redigerad av kiwifisk; 04 November 2010, 00:06.

    Lämna en kommentar:


  • Danne och Anzo
    svarade
    Kul att denna tråd fortfarande är till hjälp och viss del inspiration Kunde aldrig föreställt oss att tråden skulle leva så länge och hjälpa så många när den skrevs. Måste erkänna att vi är väldigt stolta att den fått sån genomslagskraft genom både det vi skrev och alla erfarna akvarister som hjälpt till här.

    Lämna en kommentar:


  • sweMezza
    svarade
    Tack för råd och tips. När jag själv var ung för 100 år sedan (okej, 15-20 år sen) hade jag både guppys och ciklider i ett antal olika akvarium inklusive ett odlingsakvarium med flera separata delar i plexiglas som min pappa specialbyggde åt mig... De slutade med att de små fiskarna fick göra sällskap med de större och sedan dog intresset ut till förmån för tonårsperiod, kompisar och tjejer.

    Nu har jag i flera år sugit på att dra igång ett akvarium igen. Förankrat hemma och hela familjen tycker det vore kul. Mina barn brukar fråga mig då och då när vi ska skaffa akvariet. Alla i familjen har fått valt en art som de skulle vilja ha. Valt någorlund fritt ska jag tillägga eftersom jag blir lätt manisk när jag drar igång mina projekt. Jag snubblade givetvis över en akvariebok som beskrev olika biotoper och tyckte det lät kul. Vi får se var jag slutar...

    Kanske läge att dra igång en tråd i projekt, presentera tankar kring fisk m.m. istället för att smutsa ned här

    Lämna en kommentar:


  • RobFrazie
    svarade
    Jävla långt!
    Men JÄVLA så bra!..
    Synd att jag inte viste om denna tråden när jag var så pass nybörjare så jag skulle starta mitt första... nu har jag startat 2! men är fortfarande nybörjare då jag bara haft mina kar i några veckor och fått fråga runt om informationen..

    Så mycket bra initiativ!

    Lämna en kommentar:


  • eric700
    svarade
    Ursprungligen postat av draft
    Starta akvarium lankar (in english):

    Nyttig lank 1

    Nyttig lank 2

    Nyttig lank 3

    Nyttig lank 4

    Nyttig lank 5

    Nyttig lank 6

    Varje film ar 5-6 min lang och tillsammans tar de upp typ allt hur man kan ga tillvaga for att starta ett sallskapsakvarium
    Vilken reklamfilm Trotts det var det en matnyttig filmstund.

    Lämna en kommentar:


  • Danne och Anzo
    svarade
    Ursprungligen postat av Systercaroline
    Å så jag önskar att jag haft denna guide innan jag startade upp veckan innan julafton... Gjorde lite tvärt om, men det verkar ha gått bra ändå (än så länge..) Skitbra!

    Hur är det med alla dessa medel man kan tillsätta, t.ex den med bakterier. Gör de någon nytta, eller är de humbugg??

    Bakteriemedel är bra när du startar ett akvarium och inte har tillgång till gammalt grus eller ett gammalt filter då det hjälper till att "kick-starta" bakteriefloran i akvariet. Du kan också starta baketriekulturen genom att att bara ha ett fåtal fiskar i akvariet de första veckorna och låta bli att byta vatten. Gör du på det viset är det dock väldigt viktigt att du håller koll på vattenvärdena då man lätt kan få en nitritspik i vilket fall du behöver byta ca 1/3 av vattnet.
    De andra medlen kan vara bra beroende på vad det är du vill uppnå.

    Lämna en kommentar:


  • Bladh
    svarade
    Ursprungligen postat av demonheart119§
    hej vad kan man ha för fiskar om man har 45 liters och för att kolla om intresset finns hos dotter.. vill ju kolla först om intresset finns eller om det försvinner.
    Guppy, guppy och guppy!

    Lämna en kommentar:


  • demonheart119§
    svarade
    hej vad kan man ha för fiskar om man har 45 liters och för att kolla om intresset finns hos dotter.. vill ju kolla först om intresset finns eller om det försvinner.

    Lämna en kommentar:


  • Asynja
    svarade
    Detta var ritigt trevligt att läsa för mig som aldrig haft akvarium förut. Tackar och bockar för nyttig info!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...