Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Johanski
    svarade
    Gör man rätt blir dock inte mängden nitrit hög nog för att vara skadlig, right?

    Lämna en kommentar:


  • Gaffel
    svarade
    Alla får nitrit eftersom nitrit är en del av processen i ombildandet av ammonium.

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av Tomty
    En fråga till... Får alla nitrit ? Eller har någon tur att slippa ?...
    Släpper man i några få fiskar och matar ytterst sparsamt de första veckorna ska det inte bildas nitrit.

    Lämna en kommentar:


  • Tomty
    svarade
    En fråga till... Får alla nitrit ? Eller har någon tur att slippa ?...

    Är det då ibland som det blir för mycket och vad kan det då bero på... Jag har 2g påsar med något doseringsmedel och det är då jag använder det ?...

    Tack så länge så får vi se om det händer något allvarligt inom någon vecka...

    Lämna en kommentar:


  • Johanski
    svarade
    Ursprungligen postat av Tomty
    Har jag förstått allt rätt ?

    Man skall inte göra något i några veckor efter start och isläpp av fiskarna... 2-3 veckor cirka... Dock kan man kolla (ska) nitrithalten 2-3 gånger i veckan ?

    Om den blir för hög ...(hur mycket är för högt ?) skall man göra ett delvattenbyte på 30 % cirka... i 2-3 dagar... Självklart då också kolla nitrithalten...

    Sedan efter 3-4 veckor kan man släppa i ytterligare lite fisk ? När kan man sedan anse det som stabilt ? Efter 2-3 månader ?

    Har jag förstått det viktigaste förutom att de små fiskarna kan gen en så stor karl njutning ?
    Vattenbyte bör du bara göra om nitrithalten är farligt hög. Om du börjar se att nitrit bildas så - dosera bakteriekultur (Alt. kläm ut gojs ur ett använt filter) varje dag, MATA INTE.

    Någon månad efter uppstart med fiskar, och du inte har någon nitrit, så är det okej att släppa i fler fiskar, dock inte alltför många.

    Lämna en kommentar:


  • JojjeN
    svarade
    Dom första 3-5 fiskarna ska du stoppa i dagen efter uppstart, men sen ska du vänta några veckor innan 5 till, osv.

    Lämna en kommentar:


  • Tomty
    svarade
    Har jag förstått allt rätt ?

    Man skall inte göra något i några veckor efter start och isläpp av fiskarna... 2-3 veckor cirka... Dock kan man kolla (ska) nitrithalten 2-3 gånger i veckan ?

    Om den blir för hög ...(hur mycket är för högt ?) skall man göra ett delvattenbyte på 30 % cirka... i 2-3 dagar... Självklart då också kolla nitrithalten...

    Sedan efter 3-4 veckor kan man släppa i ytterligare lite fisk ? När kan man sedan anse det som stabilt ? Efter 2-3 månader ?

    Har jag förstått det viktigaste förutom att de små fiskarna kan gen en så stor karl njutning ?

    Lämna en kommentar:


  • JojjeN
    svarade
    Bumpasssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss ssssss

    Lämna en kommentar:


  • mikey13
    svarade
    å ännu högre upp, upp

    Lämna en kommentar:


  • Anna_mvb
    svarade
    upp igen

    Lämna en kommentar:


  • Gaffel
    svarade
    bump-it

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Bump

    Lämna en kommentar:


  • Sir Willow
    svarade
    Vilken bra guide! Bockar och bugar. Jag håller precis på att sätta upp mitt första akvarium och tipsen var värdefulla.

    Lämna en kommentar:


  • weijdo
    svarade
    Fick med easybalance och aquasafe till mitt akvarium. Använde dem när jag fyllde karet.

    Ska jag använda den mer under de första veckorna? Eller är det farligt mina 2 fiskar?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    bump igen

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...