Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • copella
    svarade
    bump

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    tar upp tråden igen för våra nybörjare här på zoopet

    Lämna en kommentar:


  • Katten FI
    svarade
    Hej! helt ny här och vet inte ännu hur det här funkar. Har ett 300liters i badrummet på testkörning över natten, köpt begagnat med allting med(renare, värmare, bord). Har senast haft ett akvarium för 15 år sedan, 70l, hade aldrig något problem med det på de fem-sex åren jag hade det i bruk, men det är ju en tid sedan. Skaffade nu alltså igen ett "lite" större, mest med tanke på våra 3 akvarie tokiga barn(säger jag till alla, egentligen ville jag nog mest ha det för mig själv...) Nu skall det alltså startas, och efter att ha läst denhär tråden, känner jag mig både säkrare och osäkrare.... Jag vill i alla fall absolut ha hjälp då jag kommmit så långt som till att börja välja fiskar, skall alltså ha ett sällskapsakvaium. Jag läste på en finsk sida att det inte räcker med den renare som kommer med i akvariet, utan jag borde ha en till, stämmer det? (pumpar 1000l/h)?

    Lämna en kommentar:


  • JojjeN
    svarade
    En fråga då, om man ska ha låt säga 15 tigerbarber i början, hur ska man göra då om man bara ska ha i 3-4 stycken? För dom vill väl inte vara ensamma så länge?

    Lämna en kommentar:


  • ToveTott
    svarade
    Dags att peta upp tråden igen

    Lämna en kommentar:


  • Galne-Gurra
    svarade
    Host,Host

    Lämna en kommentar:


  • sundancer
    svarade
    Tack för en riktigt bra nybörjarbeskrivning! Jag kommer ha mycket stor nytta av den då jag bara med hjälp av denna fått svar på många frågor, bland annat vilket sorts filter man ska ha o.s.v. Med din beskrivning har jag nu förstått skillnaderna och även valt vilket filter som passar mitt akvarium bäst :-).

    Lämna en kommentar:


  • Galne-Gurra
    svarade
    Varför är inte den här tråden klistrad???

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Skickar upp den igen

    Lämna en kommentar:


  • Gaffel
    svarade
    Bumping!

    Lämna en kommentar:


  • Maraschino
    svarade
    Ursprungligen postat av Jens A.
    Två alternativ:
    1. Ha ett ytterfilter + ett innerfilter, där innerfiltret blåser skräpet mot ytterfiltrets insug.
    2. Använd slamsug när du ser att ser för jäkligt ut.

    Men helt vitt grus är riktigt svårt att hålla vitt vad man än gör.

    Tack! Jag tror vi kommer satsa på grus som är svart/vitt, eller mer svart än vitt iaf efter lite fundering..

    Vi har nu kommit fram till hur vi vill att det ska se ut, nu ska vi bara ta oss till en butik och inhandla grejer. Funderar på att åka förbi pwss nästa vecka och shoppa loss! Behöver filter, moduler, grus och annat skoj!!

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Ursprungligen postat av Maraschino
    Vad glad jag blev som hittade den här guiden nu!!!

    Vi ska få hem ett 350l hörnakvarium i slutet på veckan, som nogrannt ska tänkas igenom innan vi startar upp det!

    En fråga bara om man har ljust, vitt grus i botten hur håller man det rent så att det inte ser smutsigt ut efter ett tag?

    Har inte haft akvarium sen jag var öliten då vi hade ett hemma med djur från en insjö i!!! Mina bröder hade tom en ål ett tag i akvariet, den var framme ibland men till slut släpptes den ut igen.
    Två alternativ:
    1. Ha ett ytterfilter + ett innerfilter, där innerfiltret blåser skräpet mot ytterfiltrets insug.
    2. Använd slamsug när du ser att ser för jäkligt ut.

    Men helt vitt grus är riktigt svårt att hålla vitt vad man än gör.

    Lämna en kommentar:


  • Maraschino
    svarade
    Vad glad jag blev som hittade den här guiden nu!!!

    Vi ska få hem ett 350l hörnakvarium i slutet på veckan, som nogrannt ska tänkas igenom innan vi startar upp det!

    En fråga bara om man har ljust, vitt grus i botten hur håller man det rent så att det inte ser smutsigt ut efter ett tag?

    Har inte haft akvarium sen jag var öliten då vi hade ett hemma med djur från en insjö i!!! Mina bröder hade tom en ål ett tag i akvariet, den var framme ibland men till slut släpptes den ut igen.

    Lämna en kommentar:


  • Anna_mvb
    svarade
    upp igen...för alla nya och nyfikna

    Lämna en kommentar:


  • Albinfiskare
    svarade
    nitrit är överskattat

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...