Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    man kan släppa i fiskar så fort tempen är okej. dvs efter ett par timmar efter du hällt i vatten. finns ingen anledning att vänta längre. det händer ju inget med vattnet. står bara o samlar damm typ.
    Höjdar kommentar!!!!! Man kan vänta en dag eller 2 om man har klor i vattnet.

    Ursprungligen postat av hannesc
    ja men då måste det finnas fisk i karet. det är därför man ska börja med 2-4 st. ( beror lite på hur stort karet är) så låter man då gå o "pinka in" karet så bakteriekulturen kommer igång. och efter 3-4 veckor kan man börja introducera mer fisk.

    det händer absolut ingenting med bakteriekulturen om karet står fullt med vatten utan fisk i 3 veckor. i med ett par "piloter" på en gång.
    Jag vet inte varifrån det här med att vänta flera veckor kommer ifrån. Det finns i och för sig ett läge då det är bra och det är om man kickstartar med en fiskbit, räka eller köttbulle. Då bör man nog vänta att stoppa i fisk tills Nitritspiken lagt sig. Pinka in akvariet! Det kanske (borde) funkar om man slår en liten drill i akvariet!

    Lämna en kommentar:


  • firejackan
    svarade
    Ja i den storleken funkar armarna bra, ditt är ju inte så högt ^^

    Känner igen det där hannes, t-shirt helt blöt bara för man skulle göra ngt snabbt och man inte tänker hela vägen innan och när man sedan är mitt i det så tänker man inte på det. Sen helt plötslig är tröjan blöt

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    det är lättare att plantera med händerna. du har ju bara ett litet 54L. inte särkskillt svårt att planteria. inget du behvöer en pinne till. jag har en kub som är 70cm hög. kan inte ha tshirt på mig om jag ska plantera. hela armen går ju ner. men ett 54L är ju peace of cake. du behvöer ingen pinne till det.

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    ne det går bra att plantera när det är vatten i karet med. om det inte är 1 meter högt eller så. då är det lite knivigt
    Akvariet har 60x30x30 mått och står på ett skåp då får jag i alla fall fylla på vatten och sätta in utrustning så är det igång och jag kan se om det något är sönder eller om allt fungerar.

    Ursprungligen postat av firejackan
    har du långa armar funkar det, dock är det lite småjobbigt. Känns som om man ska ta ett bad varje gång jag ska i med nävarna i mitt. Dock är mitt 60 högt. Men såg ngn sorts planterings pinne man kunde använda på en affär häromdagen ^^
    Planteringsstång? Då ska jag kanske skaffa en sådan också när jag ska köpa kampfisken på fredag då

    Lämna en kommentar:


  • firejackan
    svarade
    har du långa armar funkar det, dock är det lite småjobbigt. Känns som om man ska ta ett bad varje gång jag ska i med nävarna i mitt. Dock är mitt 60 högt. Men såg ngn sorts planterings pinne man kunde använda på en affär häromdagen ^^

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ne det går bra att plantera när det är vatten i karet med. om det inte är 1 meter högt eller så. då är det lite knivigt

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    Okej, tack för ditt svar. Jag hoppades att växter köpta på tradera kommer idag men icke men de borde vara här imorgon så kan jag fylla på mer vatten idag och starta filter samt vattenvärmare så länge utan växter? Eller blir det svårt att plantera växter när jag fyllde på vatten innan?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ja men då måste det finnas fisk i karet. det är därför man ska börja med 2-4 st. ( beror lite på hur stort karet är) så låter man då gå o "pinka in" karet så bakteriekulturen kommer igång. och efter 3-4 veckor kan man börja introducera mer fisk.

    det händer absolut ingenting med bakteriekulturen om karet står fullt med vatten utan fisk i 3 veckor. i med ett par "piloter" på en gång.

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    man kan släppa i fiskar så fort tempen är okej. dvs efter ett par timmar efter du hällt i vatten. finns ingen anledning att vänta längre. det händer ju inget med vattnet. står bara o samlar damm typ.

    o ja det funkar med kampfisk. ( typ med vilken fisk som helst funkar)
    Men det sägs på flera ställe att man måste vänta ca 3-4 veckor så att allting är okej, att alla bakterier och annat finns på plats här stod det några dagar

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    man kan släppa i fiskar så fort tempen är okej. dvs efter ett par timmar efter du hällt i vatten. finns ingen anledning att vänta längre. det händer ju inget med vattnet. står bara o samlar damm typ.

    o ja det funkar med kampfisk. ( typ med vilken fisk som helst funkar)

    Lämna en kommentar:


  • icaa
    svarade
    Stämmer det att en kampfisk (på grund av de kommer till vattenyta) kan man släppa nästan direkt? Jag ringde till akvarietjänst i Malmö och frågade om de hade kampfiskar då jag ska starta ett nytt kar idag. Jag frågade om jag kunde köpa en kampfisk på måndag men han sa att jag behöver inte vänta så länge?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    nitrit ska alltid ligga på noll!

    allt står ju på första sidan i denna tråden.

    börja med 2-4 fiskar. o låt de gå i typ 4 veckor. sen kan man börja introducera mer fisk.

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Okej tack Kensa, kollar på artiklar om hur man ska starta upp akvariet.
    Hittar inte var nitrit ska ligga på.

    Jag har själv ett annat akvarium som ej har gått så bra och ska nu genom en helt ny start påbörja på 90 liters karet, hur många fiskar ska jag lägga i åt gången och hur ofta?
    Har 15 neontetra och 10 koppartetra.

    Tack / Ludde

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Luddson
    Startar ett 90 liters familjekar snart med neontetra och koppartetra, tänkte ha pH 7 och temp 25 grader.
    Hur ofta ska man kolla olika värden och vilka värden ska man kolla upp?

    nitrit är det viktigaste, köp ett test, men köp inga stickor, de är värdelösa, köp ett dropptest.
    den 100 lappen det kostar är förmodligen efter ett guldmedlemskap den bästa investeringen du kan göra.

    nitrat kan ibland vara bra att hålla lite koll på.

    annars kan man som nybliven akvarist och enbart satsar i första läget på ett sällskapskar,
    fullständigt skita i alla andra tester.


    .

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Startar ett 90 liters familjekar snart med neontetra och koppartetra, tänkte ha pH 7 och temp 25 grader.
    Hur ofta ska man kolla olika värden och vilka värden ska man kolla upp?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...