Frigolit eller ej under akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Frigolit eller ej under akvariet

    Ska man lägga en skiva frigolit under akvariet? Jag tycker man läser lite olika beroende på var man läser.
    I denna tråden nämns det inget om det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
    Var nere hos Åleds och pratade tittade. Han tyckte inte heller att jag behövde frigolit.
    Har dock läst på många andra ställen att man ska ha det, har för mig att det stod i Kjell Fohrmans akvariebok.

    Mitt akvarie har en plastram runt botten så att det vara är kanterna som ligger mot bänken. Om jag lägger frigolit också så försvinner ju den effekten och skivan ligger också "mot bänken". Är det bra eller dåligt?

    Frigolit, för eller emot? Använder ni det under era akvarier?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    om du har en ram som stödjer rutan under ditt akvarium ska du inte behöva något extra, om du däremot har helglas där glaset ligger mot bänken rekomenderas nått skydd typ liggungerlag för att ta bort spänningar och ojämheter som annars kan få glaset att spricka.
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Ursprungligen postat av Icecoffee
      om du har en ram som stödjer rutan under ditt akvarium ska du inte behöva något extra, om du däremot har helglas där glaset ligger mot bänken rekomenderas nått skydd typ liggungerlag för att ta bort spänningar och ojämheter som annars kan få glaset att spricka.
      Aha. Det var så enkelt Aldrig sett en guide/bok nämna detta. De förenklar alltid väldigt och säger antingen att man ALLTID ska ha något under eller så nämner de inte det alls.

      Tack för klargörandet!
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Och om du lägger frigolit under denna ram kan det tom vara negativt...

        Kommentar

        • fergu65
          • April 2010
          • 61

          #5
          Hej Varför negativt har ett 220 liters med liggunderlag under skivan och med aluram..känns som det stödjer upp bottenglaset lite mer man stoppar ju in en del stenar rötter o grus ..rätta mig om jag har fel..mvh mikael.

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #6
            Tjo! Liggunderlag under själva akvariet är att rekommendera om du har större akvarie! På ett av våra 720 har vi en frigoligskiva mellan ställningen och akvariet och för psyket känns det ganska bra har dock ett till 720 som inte har underlag och det funkar bra.... har också haft 540l och många där under utan extra stöd och det har funkat felfritt.
            Dock jämnas ju trycket ut ganska mycklrt måste jag säga!
            Däremot om du har fiskar som gärna gräver är att rekommendea ett liggunderlag under sanden! Så slipper stora stenar osv "rasa" ner mitt på glaset

            Mvh

            Kommentar

            • ecco
              • November 2010
              • 500

              #7
              Så man kan ha liggunderlag i akvariet utan problem alltså.
              Hade en mindre diskution med sambon om det då hon va helt säker på att det skulle förstöra vattnet.
              Ingen av oss kunde hitta annat än att folk la frigolit i botten.
              Sambons blogg om våra akvarium.
              http://mizan3.bloggsida.se/
              Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

              Kommentar

              Arbetssätt...