Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Tråkigt med kampfisken men skoj med flera kar!

    Kommentar

    • Farsot
      • March 2021
      • 132

      Så nu är fyra kar igång. Spritt ut lite växter och rötter från stora karet och alla har fått en snabbväxande ormbunke i början, hoppas det motverkar för mycket alger. Köpte till slut 2 eheim 200 så varsin pump driver 2 kar, justerat svamparna till behagliga bubblor. 2 är bebodda, en med räkor och snäckor och en med 3 ”skräpguppys”. Tänkte låta dom skita igång karen lite för att få fart på nitrifikationen.

      Är lite sugen på smaragdrasboror, mest för jag tycker om deras färg. Kollade i en butik idag men de var så magra och insjukna så måste hitta friskare exemplar nån annanstans. Funderar lite på om de kan tolereras av en kampfiskhane. Inte helt säker på att jag skaffar en till men min förre var trogen som en hundvalp så lite sorgligt är det.

      Ska nog ta mig in till Södermalms alvarieaffär så småningom och köpa fler killis beroende på utbudet.

      När karen är lite mer ingångna ska jag nog också försöka mig på lite olika fiskkrokar.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Vad roligt att du fått igång karen! Det kommer bli jättebra!

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Du jobbar snabbt!

          Det är ju annars (guppy)auktion på just Södermalms akvarieaffär i slutet(den 24e tror jag) av månaden om jag inte har fel? Ska nog dit nämligen! Inte varit i huvudstaden på säkert fem år, om något ska dra mig dit så är det såklart akvariefisk.
          Senast redigerad av Munin; 09 October 2021, 23:28.

          Kommentar

          • Farsot
            • March 2021
            • 132

            Ursprungligen postat av Munin
            Du jobbar snabbt!

            Det är ju annars (guppy)auktion på just Södermalms akvarieaffär i slutet(den 24e tror jag) av månaden om jag inte har fel? Ska nog dit nämligen! Inte varit i huvudstaden på säkert fem år, om något ska dra mig dit så är det såklart akvariefisk.
            Är det SGS som håller i det? Lite ledsen att jag missade killi-showen som nyss var där. Helt klart festande att gå men risken är väl att man köper på sig nåt dyrt fint som man sen inte lyckas hålla vid liv

            Nåväl, rumsterat om lite. Köpte en kampfisk idag (lite blyg på kortet så inzoomat med dålig bildkvalité). Han fick sällskap av mina blå räkor och pygmecorys.

            Kommentar

            • Farsot
              • March 2021
              • 132

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Fina färger på kampfisken, koppling till LHC?

                Ja det är SKS som håller i det, någon "utställning" på lördagen och sedan auktion på söndagen, får se om jag lyckas ta mig iväg jag har väl egentligen ingen plats för guppy just nu(men kan ju alltid ha de i en plastbalja med svampfilter så länge).. slutar väl med att jag köper en rot eller två haha.

                Hur ser man skillnad på en plakat(heter det så?) och en hona?

                Kommentar

                • Farsot
                  • March 2021
                  • 132

                  Ursprungligen postat av Munin
                  Fina färger på kampfisken, koppling till LHC?

                  Ja det är SKS som håller i det, någon "utställning" på lördagen och sedan auktion på söndagen, får se om jag lyckas ta mig iväg jag har väl egentligen ingen plats för guppy just nu(men kan ju alltid ha de i en plastbalja med svampfilter så länge).. slutar väl med att jag köper en rot eller två haha.

                  Hur ser man skillnad på en plakat(heter det så?) och en hona?
                  Haha, fattar nada? LHC? Menar du hockey? Är det deras färger? Jag vet ärligt talat inget om kampfiskar, så plakat säger mig inget heller. Det stod hane, och nåt mer jag glömt, typ halfpipen kanske? Köper det som är snyggt och ”billigt”. Vissa kostar ju typ 400, det tycker jag är pricey, denna var inte så dyr, förvånad egentligen, tyckte han såg likadan ut som de andra dyrgriparna. Han gör sig nog bättre i annat ljus, får se om han vill visa upp sig mer imorgon.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Haha ja jag menar hockey och ja det är färgerna. Plakat tror jag är hanar med korta fenor om jag förstått det hela rätt, 400kr för en kampfisk vet jag inte heller om jag skulle ge(inte ens för en lhc-färgad!). Det finns någonting som heter "halfmoon" och jag tror det är en plakat så kanske "halfmoon plakat" och jag antar att "halfmoon" syftar på stjärtfenan? (Jag gissar bara här)
                    Senast redigerad av Munin; 11 October 2021, 21:33.

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      Jaha där ser man, jag kanske är lite undermedvetet patriotisk till min hemstad då
                      Jo jag har förstått att det finns olika kampfiskar, min gamla var väl med traditionell men tänkte att jag provar en ny sort som är flerfärgad, och tyckte han var söt i affären, sötare än hans dyrare bröder haha

                      Köpte också smaragdrasboror men de hade bara 7 inne så fotar när jag fått ihop lite fler. Tycker de påminner lite om laser green corysarna, men billigare och mindre såklart

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Haha det var lite det jag tänkte men det är nog något som ligger latent i så fall då! Jag tycker nog kortfenade är finare dessutom har jag fått för mig att de ska vara friskare då de inte är avlade lika hårt samt att de helt enkelt inte har lika mycket att släpa runt på.

                        Är det "microrasbora kubotai"? Alltid varit lite sugen på dem och funderade lite på att ha de som stimfisk med de gröna corysarna. Ser fram emot bilder hur som helst.

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          Ja precis kubotai, får köpa fler i helgen om jag hittar dom nånstans. Där jag köpte sa de att de troligen skulle få en leverans dagen efter så ringer väl och kolla innan jag åker dit först.

                          Idag ville kampisen visa upp sig lite mer tydligt!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Vilken snygging!

                            Kommentar

                            • Farsot
                              • March 2021
                              • 132

                              Här kommer en till bild på skönheten!

                              Köpt fler smaragdrasboror så nu är de 17 st men tycker ändå de känns som få! Kanske för att de är så små. Kunde inte låta bli att köpa fina corys Venezuela black också, tyckte de passade att bo ihop. Smaragderna är svåra att få bild på, de står aldrig still men ett försök till det iaf…

                              Kommentar

                              • Farsot
                                • March 2021
                                • 132

                                Kunde också inte låta bli att köpa gaffelstjärtar igen. Mina dog i värmeböljan när jag var på semester, de kan mycket väl ha blivit uppätna av hungriga guppys då men nu fick jag tag på billiga så kunde inte låta bli att slå till. De är också svåra att fota. Tycker de är så söta med sina blå ögon och ”vingar/öron”!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...