Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farsot
    • March 2021
    • 132

    #31
    1 Stenhögen (kokta flintastenar från trädgården) lades dit i desperation för att skydda växterna, nån av invånarna (misstänker kuhlisarna) grävde upp dom varje natt.
    2 Keramikröret ska ner mer, du föreslog stenröse över? Bra idé, inte kommit så långt i tanken ännu, hade nog bara tänkt gräva ner det delvis...
    3 Keramikringen fick mest följa med för mat/biofilm/nyttobakterier, den kom med en planta för länge sedan. Kuben vet jag inte riktigt, jag och fiskarna gillar den men placeringen är inte färdig, hade kanske delvis gräva ner den lite också
    4 Rötterna är svårast tycker jag, mest kanske för att det avgör var växter kan vara. När jag arrangera dom på land hade jag en annan möblering, sen blev det knas när jag la i dom. Kämpat med dom på många sett, den största vägrade sjunka, så till slut fick jag limma fast en sten i botten på den och trycka ner. De andra slemmade i en evighet kändes det som. I bakgrunden har jag en crinum calanistratum samt en röd tigerlotus, de syns nog inte då de ännu är små. Har svårt att förställd mig om de ska växa upp bakom eller framför rötterna.

    Mycket av inredningen är just nu bara utplacerat, rötterna mest för att få mossan att växa fast, kommer nog ta bort och möblera om, därför jag ber om feedback...känns svårt att föreställa sig hur det kommer se ut som uppväxt (och då menar jag alla växter). En del av mina ursprungliga växter sumpades då vissa invånare som sagt grävde upp och förstörde mina ursprungliga planer ;-) så mycket just nu känns lite kaotiskt!

    Känns som jag är missnöjd med typ 75% av innehållet, haha!
    Senast redigerad av Farsot; 25 April 2021, 11:13.

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      Ursprungligen postat av åheim
      Inte så tokigt men bjuder på min konstruktiva kritik

      1. Skulle ta bort den vita Stenhögen
      2. Skulle täcka keramikröret med sten så det inte syntes alls och sen lite växter runt ingången.
      3. Ta bort keramikringen och kuben
      4. Skulle bygga ut med rötter till hö.och vä. Längs bakglaset och så att de är en del av det fina rotsystemet i mitten

      Men det ser trevligt ut som det är också
      Har du inget att säga som är vettigt så är det bättre att låta bli ...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #33
        Bernt, nu måste du ta och bli lite vuxen, du kan inte skriva sånt här i andras trådar överallt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #34
          Ursprungligen postat av Bernt G

          Har du inget att säga som är vettigt så är det bättre att låta bli ...
          ??????????????????????????????
          Tycker att åheim har en hel del konstruktiva synpunkter.
          Däremot så fanns det absolut inget vettigt i ditt inlägg. Skärp dig om du vill vara kvar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            ??????????????????????????????
            Tycker att åheim har en hel del konstruktiva synpunkter.
            Däremot så fanns det absolut inget vettigt i ditt inlägg. Skärp dig om du vill vara kvar.
            Jag klippte in den kommentar jag fick tidigare av honom.. Hans egna ord till mig i retur.

            Tidigare har han haft en andra lika "fina" omdömen ..
            "Du kan fara och flyga Bernt! Stolpskott! Du kan ska ge fan i och blanda dig i mina inlägg, förstår du?!" "Nu har du nog tittat för djupt i flaskan " och inlägg han tagit bort.. Blir jag bemött så .. ger jag svar på tal.. Inte mer med det.

            Senast redigerad av Gäst; 25 April 2021, 16:27.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #36
              Ursprungligen postat av Bernt G

              Jag klippte in den kommentar jag fick tidigare av honom.. Hans egna ord till mig i retur.

              Tidigare har han haft en andra lika "fina" omdömen ..
              "Du kan fara och flyga Bernt! Stolpskott! Du kan ska ge fan i och blanda dig i mina inlägg, förstår du?!" "Nu har du nog tittat för djupt i flaskan " och inlägg han tagit bort.. Blir jag bemött så .. ger jag svar på tal.. Inte mer med det.
              Samma regler gäller för alla. Om någon anser sig vara utsatt för smutskastning eller liknande så kan man anmäla inlägget och vi agerar. Du har inte anmält dessa angrepp på dig.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Taftarat
                • March 2021
                • 29

                #37
                Ursprungligen postat av Farsot
                Så här ser mitt nystartade kar ut för tillfället, tar gärna emot lite feedback på ommöblering, känner mig inte riktigt nöjd...en del växter fick ryka, andra åkte in tillfälligt mest för att få balans. Mossan har inte riktigt tagit sig än men rötterna har slutat slemma iaf. Det är 4 rötter ihop som går att ta isär, vet inte riktigt om jag ska ta bort nån eller arrangera om...
                Så som sagt, lite konstruktiv feedback skulle va trevligt!
                Jag älskar vit akvariumram!

                Kommentar

                • Farsot
                  • March 2021
                  • 132

                  #38
                  Ursprungligen postat av Taftarat

                  Jag älskar vit akvariumram!
                  Tack så mycket! Spännande att följa din tråd också!

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #39
                    Kommer det någon mer bild på akvariet?

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      #40
                      Javisst, kan fota imorgon. Har lite problem med växter som inte vill ta sig och som får en brun beläggning (brunalger). Har fått lite fler invånare men är inte helt nöjd ännu.
                      Senast redigerad av Farsot; 14 May 2021, 00:16.

                      Kommentar

                      • Farsot
                        • March 2021
                        • 132

                        #41
                        Som utlovat lite nya bilder. Översikt och lite från sidorna. Möblerat om lite med rötterna och stenhögen.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          #42
                          Malgrottan är gömd under ett löv. Här är också växterna som inte riktigt tar sig som jag hoppats och som fått ful beläggning.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Farsot
                            • March 2021
                            • 132

                            #43
                            Mitt gamla kar har jag inga problem med, växterna där ser frodiga ut utan alger.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Farsot
                              • March 2021
                              • 132

                              #44
                              Till nya karet skulle jag vilja ha nåt långt böljande gräs i bakgrunden, bakom rötterna då jag tycker affischen är så ful men har inte råd med annan bakgrund. Inte hittat nån vallesneria i butik, just nu finns lite cryptocoryne i bakgrunden men jag misstänker att jag behöver mycket mer snabbväxande växter i mitt nya kar....men vill inte ha sessiflora

                              Här är lite nya invånare också. Bolivianska fjärilsbebisar, citrontetror, gula fjärilsciklider
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Farsot; 14 May 2021, 09:41.

                              Kommentar

                              • Fiskburken
                                • March 2019
                                • 198

                                #45
                                Vallisneria spiralis 'Tiger' är ganska trevlig om man gillar gräsaktiga blad som når och flyter ovanpå vattenytan, samt växer som ett ogräs. Tar av den anledningen upp mycket av ljuset dock om man inte har tid att klippa ner den, och jag har avvecklat mina just därför. De är dock kvar i min mors akvarium om du vill att jag skickar en planta via brev till självkostnadspris=frakt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...