Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farsot
    • March 2021
    • 132

    #61
    Åh, måste bara berätta! Haft lite extra koll på de nya fjärilscikliderna, tyckte hanen betedde sig konstigt och blev orolig att han var sjuk. Han kom inte fram och åt trots att de åt bra första dagarna. Försökte försiktigt fösa ut honom från sitt gömställe för att kunna inspektera honom och i förhoppning att han skulle se maten. Då börjar han hugga mot håven. Aldrig sett det beteendet förut. Lyckades tillslut fånga in honom men när jag släppte ut honom så simmade han blixtsnabbt tillbaks till sitt gömställe. Trist, redan sjuk tänkte jag, men då ser jag tillslut romkornen! De har ju lekt och han försvarar äggen! Dum jag kände mig!

    Nu till frågan, har hört att de ofta kan äta upp sina avkommor ett par gånger innan man får framgångsrik lek. Tycker ni jag ska anstränga mig eller låta de va ifred? Det är nämligen så att de lagt äggen väldigt nära där pumpen suger in vatten och det är inte precis yngelsäkert. Jag skulle i så fall behöva ta upp och trä över typ nät med gummisnodd i så fall. Kanske onödigt, corysarna kanske käkar upp äggen ändå…

    Inte bästa bilden men men

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #62
      Kul! jag tycker absolut du ska yngelsäkra insuget på en gång! Det skulle vara en standard i alla akvarier för det skapas mycket smått smått liv i karet som blir naturlig mat och onödigt att ha en dödsfälla
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Farsot
        • March 2021
        • 132

        #63
        Ursprungligen postat av åheim
        Kul! jag tycker absolut du ska yngelsäkra insuget på en gång! Det skulle vara en standard i alla akvarier för det skapas mycket smått smått liv i karet som blir naturlig mat och onödigt att ha en dödsfälla
        Funderade lite att byta till svampfilter i stället för ytterfilter just pga det samt att jag hört att det ska va enklare/bättre. Jag skicka ett PM till dig angående det eftersom jag tycker det är en djungel att förstå vilken pump och vilken svampskogen i så fall. Men nån annan kanske också har tips…
        Tycker det så sjukt jobbigt med dessa stela hårda slangar och rör att ta isär och få ihop, har redan orsakat några mindre översvämningar med ytterpumpen. Tänker att räkor och malar gillar att sitta på en svamp och mumsa?

        Äggen åts för övrigt upp, oklart om det var päronen eller corysarna som mumsade i sig dom.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #64
          Ursprungligen postat av Farsot

          Funderade lite att byta till svampfilter i stället för ytterfilter just pga det samt att jag hört att det ska va enklare/bättre. Jag skicka ett PM till dig angående det eftersom jag tycker det är en djungel att förstå vilken pump och vilken svampskogen i så fall. Men nån annan kanske också har tips…
          Tycker det så sjukt jobbigt med dessa stela hårda slangar och rör att ta isär och få ihop, har redan orsakat några mindre översvämningar med ytterpumpen. Tänker att räkor och malar gillar att sitta på en svamp och mumsa?

          Äggen åts för övrigt upp, oklart om det var päronen eller corysarna som mumsade i sig dom.
          Du får byta slangar efter en tid så blir det lättare

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #65
            Jag tyckte att ytterfilter var jobbiga innan jag köpte dubbelkran så man enkelt kan ta loss själva pumpen utan att krångla med slangarna.

            Exempel på koppling:
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #66
              Ursprungligen postat av admin
              Jag tyckte att ytterfilter var jobbiga innan jag köpte dubbelkran så man enkelt kan ta loss själva pumpen utan att krångla med slangarna.

              Exempel på koppling:
              https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...216-mm-4004412
              Ja dom är bra om man inte har Eheim Pro ytterfilter där man tar loss slangkopplingen från filterkammaren då behöver man inte dessa.
              Senast redigerad av Christer5; 27 June 2021, 18:35.

              Kommentar

              • Farsot
                • March 2021
                • 132

                #67
                Då kanske det räcker med en sån här? Erfarenheter från fyndiq, är dom safe för akvariet?
                och nya slangar då…suck, en djungel att hitta rätt.
                Har en sån där eheim pro slangfilter

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #68
                  Finns ju annars Eheim - Förfilter till ytterfilter - 4004320 - CyberZoo

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #69
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Den har jag i alla mina akvarier och gör rent vid varje vattenbyte,sparar ytterfiltren mycket som inte behöver göras rent under en väldigt lång period.

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      #70
                      Och det är yngelsäkert? Toppen! Tack för tipset! Det är precis sånt jag vill lära mig!

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        #71
                        Har det hänt något med ynglena?

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          #72
                          Haha! Det glömde jag säga, de blev uppätna inom 24 h i äggstadiet, men känns ändå bra att yngelsäkra inför framtiden, då slipper man kanske hitta räklingar i ytterfiltret igen också ????

                          Honan ser redan tjock ut om magen men nåt har hänt med hanen, han ser hängig ut och har bara släpat sig fram mot botten i 2 dagar. Han äter dock. Kan det va simblåsan?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #73
                            Ursprungligen postat av Farsot

                            Funderade lite att byta till svampfilter i stället för ytterfilter just pga det samt att jag hört att det ska va enklare/bättre. Jag skicka ett PM till dig angående det eftersom jag tycker det är en djungel att förstå vilken pump och vilken svampskogen i så fall. Men nån annan kanske också har tips…
                            Tycker det så sjukt jobbigt med dessa stela hårda slangar och rör att ta isär och få ihop, har redan orsakat några mindre översvämningar med ytterpumpen. Tänker att räkor och malar gillar att sitta på en svamp och mumsa?

                            Äggen åts för övrigt upp, oklart om det var päronen eller corysarna som mumsade i sig dom.
                            Jag är väldigt sent ute med ett svar men skulle du vilja konvertera till luftdrivna svampfilter så kan jag tipsa om att köpa två av dessa filter https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-xy-380.html dessa har inbyggda luftfördelare och ingen lufsten används alltså och det ger ett maximalt flöde genom filtret!

                            Dessa två kan drivas av en eheim 200 eller om man vill ha mer drag i filtren så kan man gå på en fluval Q2 https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...al-q2-luftpump
                            och för ett sjujäkla drag en Aqua forte v-10 https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-10-komplett/

                            Dem här tre pumparna är alla tystgående (eheim 200 är tystast) och kan användas i lite mer tysta miljöer! Jag har efarenhet av många olika märken och de flesta låter mer än jag kan acceptera, så de här tipsen är nåt jag önskat hade varit tillgängligt för mig så jag hade sparat pengar!
                            Senast redigerad av åheim; 01 July 2021, 16:00.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Klas Bengtsson

                              • March 2007
                              • 424

                              #74
                              Ursprungligen postat av Farsot
                              Malgrottan är gömd under ett löv. Här är också växterna som inte riktigt tar sig som jag hoppats och som fått ful beläggning.
                              Snyggt karet o har också vit juwel 240 liter o har köpte den nyligen i torsdags.. Ska fylla den först köp sand grus o innefilter o saker växter o rötter mm o tänker ska ha Asien fiskar i karet kör utan dropvärm...

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                #75
                                Ursprungligen postat av åheim
                                Jag är väldigt sent ute med ett svar men skulle du vilja konvertera till luftdrivna svampfilter så kan jag tipsa om att köpa två av dessa filter https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-xy-380.html dessa har inbyggda luftfördelare och ingen lufsten används alltså och det ger ett maximalt flöde genom filtret!

                                Dessa två kan drivas av en eheim 200 eller om man vill ha mer drag i filtren så kan man gå på en fluval Q2 https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...al-q2-luftpump
                                och för ett sjujäkla drag en Aqua forte v-10 https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-10-komplett/

                                Dem här tre pumparna är alla tystgående (eheim 200 är tystast) och kan användas i lite mer tysta miljöer! Jag har efarenhet av många olika märken och de flesta låter mer än jag kan acceptera, så de här tipsen är nåt jag önskat hade varit tillgängligt för mig så jag hade sparat pengar!
                                PS: Jag valde att svara här i stället för ett PM utifall någon fler kan ha nytta av informationen!
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...