Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #91
    Jäklar vad häftigt! Jag har inga tips men följer detta med stort intresse!

    Kommentar

    • Farsot
      • March 2021
      • 132

      #92
      Ursprungligen postat av Nando
      Jäklar vad häftigt! Jag har inga tips men följer detta med stort intresse!
      Ja visst är det häftigt, men lite nervös blir jag ju. Iofs tror jag inte att det blir yngel ändå då jag har så befolkat av yngelpredatorer och tror de behöver sån mat jag inte har…

      En slank ut nu och åkte in igen fast från andra hållet, så tror inte de är fast iaf. Nu ligger de omlott och kopulerar antar jag. Enligt beskrivningen ska hanen sen knuffa ut honom och sen stannar hanen kvar och viftar med fenorna för att hålla vattnet runt äggen fräscht och cirkulerat. Får se när honan knuffas ut helt enkelt! Värsta spännande följetongen för mig idag, tur att jag är ledig

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #93
        Uppdatera gärna om hur det går, verkar lite malaktigt!

        Kommentar

        • Farsot
          • March 2021
          • 132

          #94
          Så fiskarna kom ut igen, ingen satt fast. Ett tag såg jag några ägg men sen försvann dom, misstänker kuli ålarna, eller om räkor äter ägg?

          Hur som, insett att om jag vill få bebisar måste fler kar införskaffas. Och jag vet inte om jag kan försvara det riktigt….även om jag vill. Anses nog redan nu som ”töntig” av min omgivning. Måste i så fall skaffa en vettig möbel, nån som har tips hur jag kan göra det enkelt för mig om jag vågar mig på att utvidga hobbyn? Så här ser det ut i nuläget…

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #95
            Du är inte töntig! Du är klok! Klart du behöver fler kar

            Kommentar

            • Farsot
              • March 2021
              • 132

              #96
              Ok
              Så jag har köpt 4 beggade odlingskar (säljaren ska tömma och rengöra så inom några dagar), tror de är på runt 40 liter. Tänkte ha dom i Ikeas Bror (hylla i plåt som tål vikt).

              Det som inte ingår är belysning. Nån som testat billig led från Amazon? Har kollat på dessa (se länk nedan), nån som kan hjälpa mig i denna djungel. Tänker mig en ramp som ligger över flera kar samtidigt..





              Kommentar

              • Farsot
                • March 2021
                • 132

                #97
                Kommit en bit på vägen. Monterat Ikea hylla. Flyttat 240 liters akvarium tvärs över rummet så allt står tillsammans (lättare med sladdar och timers). Det kändes vanskligt men tror alla fiskar klarade chocken, tömde ur till kanske 25% vatten.

                Startat upp 1 40 liters kar och flyttat kampfisk och hans räkkompisar, grumligt vatten i nuläget. Han verkar INTE nöjd…kan beror på att pumpen är lite kraftigare än förut, fick inte tag i de svampfilter jag ville ha så kunde inte starta upp luftpump åt honom.

                Har köpt rådasand som jag tänkt ha i de fyra likadana karen. Det blir ju känsligt såklart med en ny uppstart men jag hoppas att det faktum att jag flyttat med växtlighet + rot ska bidra med lite goda bakterier. Körde gamla pumpen ett tag men fick ta bort den då en köpare kom snabbare än väntat så blev bara 2 h. Så nu går han med ny pump, ny sand, en dos easystart och doppvärmare för en gångs skull. Hoppas chocken hans lägger sig…

                Även bytt pump i killi-karet då den gamla var så slö, där är jag dock inte orolig, finns så mycket grums och bös i gruset så bakterie-floran torde va stabil ändå.

                Fortsättning följer…måste få tag i svampfilter bara…

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #98
                  Ser jättebra ut, blir också allt bra sugen på en ställning med flera mindre akvarium men frågan är ändå om inte ett modell större lockar ännu mer(fast jag vet inte, lär väl sluta upp med både och! Vad ska du ha i akvariena? Kanske en sammanställning vore på plats? Ett med kampfisk, mellanstorlek med killis(?) och vad det är det mera exakt i det stora? Kul höstprojekt iaf, har du tänkt köra alla med en större luftpump med flera uttag?

                  Kommentar

                  • Farsot
                    • March 2021
                    • 132

                    #99
                    Ursprungligen postat av Munin
                    Ser jättebra ut, blir också allt bra sugen på en ställning med flera mindre akvarium men frågan är ändå om inte ett modell större lockar ännu mer(fast jag vet inte, lär väl sluta upp med både och! Vad ska du ha i akvariena? Kanske en sammanställning vore på plats? Ett med kampfisk, mellanstorlek med killis(?) och vad det är det mera exakt i det stora? Kul höstprojekt iaf, har du tänkt köra alla med en större luftpump med flera uttag?
                    Jag hade nog helst kört med stor luftpump kopplat till alla men när jag köpte de fyra begagnade karen fick jag med 4 olika sorters luftpumpar, så börjar väl med dom, kanske 1 pump till 2 kar. Är ju inte så haj på det här med luftpump så vet inte riktigt vilken kapacitet som behövs till 40 liter x 4.

                    En av luftpumparna heter bl.a Resun air 1000, de andra 3 är Sera och Jbl.

                    Fick med en drös med massa andra pumpar, verkar vara mycket kina importerat, och doppvärmare, har en kasse full med adaptrar och grejer nu

                    Tänkte låta påfåglarna få leka i fred i nåt kar och se om jag kan få yngel. Och noterat att sterbai börjat leka, men mitt flytt av 240 liters karet idag störde dom nog. Men kanske man få lite ägg/yngel från dom i nåt kar där också. Och sen vill jag nog försöka mig på men nån mer killi-sort och se om de vill leka. Kanske man till och med kan få fjärilscikliderna till framgångsrik lek nån gång, vet dock inte om 40 liter duger för det. Vi får se helt enkelt, ett sorl in progress helt enkelt.

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      Glömde sammanställningen i nuläget

                      40 liter: 1 kampfisk med röda rökor
                      54 liter: 1 killipar (ska köpa fler honor när jag kommer iväg), ca 10 pygmecorys, 6 ottosar, blå räkor, (3 guppy yngel som gömde sig när jag skänkte bort mina gamla)
                      240 liter: 1 fjärilciklidpar, 5 cory sterbai, ca 10 citrontetror, 3 kuhli, 4 sewellia lineota, 1 synodontis petricola, amanoräkor, skräpräkor som hela tiden dyker upp, 1 påfågelpar som då kanske ska få flytta så småningom

                      Tror inte jag missat nån invånare…

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Kul med en sammanställning och nya kar!

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Tror 40 liter är perfekt för ett par fjärilsciklider om du vill försöka med det, låter som massor skoj små projekt(och det är väl fördelen med att ha fler mindre akvarier, finns ju så otroligt mycket intressant småfisk).

                          Haha här är det omvänt "problem" har ingen doppvärmare och behöver starta upp karantän, är en termometer kort osv. Nåja det sägs ju att fler prylar inte gör en lycklig men ibland undrar jag om det stämmer! Klassiska uttrycket brukar väl vara att man hellre gråter i ferrari än saab, själv gråter jag hellre i ett akvarierum.

                          Kommentar

                          • Farsot
                            • March 2021
                            • 132

                            Det först-startade 40 litern har klarnat upp. Har försökt mig på en mossvägg och riccia-sten, får se hur de tar sig. Belysning och svampar har kommit så nu är alla pumpar och kar igång. De andra tre är lite grumliga. Fick trixa med svamparna för att få plats med syrestenar, köpte billigast möjliga och visste inte hur de såg ut på insidan som fick klippa upp lite. En pump saknar syresten och den låter ju mer bubbligt. Pumparna är ganska ojämna i styrka så jag kommer nog vilja köpa nya och seriekoppla så småningom om budgeten tillåter.

                            Kampfisken överlevde tyvärr inte chocken, tror inte det är nitrit eller ammoniak, det har gått för kort tid för det. Det var mest stress pga temperaturskifte, ändrat flöde och kanske för rent vatten helt enkelt.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Tråkigt med kampfisken men ser ut att bli bra! Blir kul att se hur mossväggen eventuellt utvecklar sig, är det en sötpotatis på roten i stora?

                              Kommentar

                              • Farsot
                                • March 2021
                                • 132

                                Haha! Fatta inte vad du mena först! Nej det är bara en tegel-ring, den kom med nån växt om jag minns rätt, fungerade nog som tyngd runt rötterna. Den har liksom hängt med sen dess, gillar tegel av nån konstig anledning…och allt gött med nåt som det kan växa lite alger på åt algätarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...