Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farsot
    • March 2021
    • 132

    #76
    Oj, märker att jag inte skrivit så mycket i min egen tråd, mest i andras. Här är iaf mitt senaste tillskott som jag spontanköpte på rea. Vet inte egentligen hur de kommer trivas med de andra men vi får se

    2 påfågelsgoby, förhoppningsvis en av varje kön.

    Kommentar

    • Farsot
      • March 2021
      • 132

      #77
      Sen tidigare har jag också skänkt bort mina guppys och provar nu med killis i stället, de går i min 54-liters. De hänger alltid ihop och tycker det ser ut som honan börjar bli rund.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11217

        #78
        Väldigt fina fiskar. Jag gillade Påfågelsgoby. Har inte haft dem själv någon gång.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Farsot
          • March 2021
          • 132

          #79
          Ursprungligen postat av admin
          Väldigt fina fiskar. Jag gillade Påfågelsgoby. Har inte haft dem själv någon gång.
          Hade inte hört talas om dom heller men blev förtjust när jag såg dom och snabbgooglade lite och förlitade mig på säljarens omdöme.

          De är väldigt lugna och lite timida, de verkar bli lämnade ifred och bråkar inte med andra. De är inte direkt skygga vid glaset utan accepterar att fotas. De verkar dock inte överförtjust i mat-alternativen ännu, har smakat lite men verkar lite skeptiska. Får prova lite fryst mat imorgon…

          Har också införskaffat en dvärgsynodontis för ca 2 v sedan men vet inte om det är lucipinnis eller petricola. De skiljer sig lite åt på beskrivningen här på Zoopet gällande pH-preferens samt att den ena beskrivs som stimfisk. Det har verkligen blivit lite av en fisk-soppa av mitt kar men jag gillar alla fiskarna. Synodontisen har varit ganska skygg och hittat sin hörna. Idag såg jag dock (på avstånd) den simma längs framrutan, både upp och ner så kanske den gjort sig hemmastadd och mer trygg nu. Osäker på den låter sig fotas dock….
          Senast redigerad av Farsot; 14 September 2021, 07:28.

          Kommentar

          • Farsot
            • March 2021
            • 132

            #80
            Suddig bild på den lille söta gynnaren i bakgrunden…

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              #81
              Vad fina dina nya fiskar (och bilder) är! Jag har inte testat någon av de sorter du nyss köpt. Ska bli roligt att se hur de utvecklas hos dig!

              Kommentar

              • Farsot
                • March 2021
                • 132

                #82
                Ursprungligen postat av Nando
                Vad fina dina nya fiskar (och bilder) är! Jag har inte testat någon av de sorter du nyss köpt. Ska bli roligt att se hur de utvecklas hos dig!
                Tack! Fjärilscikliderna har lekt tre gånger som jag sett men äggen rövas bort, inte så konstigt med tanke på hur många bottenlevande äggjagare jag har…vet inte heller om fjärilarna själva är skyldiga.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #83
                  Du har sannerligen samlat på dig ett gäng intressanta fiskar! Själv hade jag nog använt de som förevändning för att fixa ytterligare ett akvarium om möjlighet fanns haha, vilka skulle du säga är favoriterna just nu?

                  Kommentar

                  • Farsot
                    • March 2021
                    • 132

                    #84
                    Ursprungligen postat av Munin
                    Du har sannerligen samlat på dig ett gäng intressanta fiskar! Själv hade jag nog använt de som förevändning för att fixa ytterligare ett akvarium om möjlighet fanns haha, vilka skulle du säga är favoriterna just nu?
                    Oj svårt att säga, påfågelgobysarna är onekligen intressanta. Inte alls skygga, kommer fram till rutan och poserar. Och tro mig, försöker dagligen hålla mig från att skaffa fler kar haha!

                    Idag fick de fryst artemia och båda verkar gilla det. Tyckte mig se hanen spänna sig för honan och försöka få in henne i räkröret, hon ser lite rund ut.

                    De har ett intressant lek-sätt som jag läst om och med spänning är nyfiken på att få se. Har utökat med fler grottor och skrymslen men verkar som sagt ha fattat tycke för räkröret även om jag själv tycker det verkar trångt…

                    Beskrivning av breeding nedan

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      #85
                      Killisarna är också nya favoriter men jag är lite orolig för jag ser inte att hanen äter. Han ser frisk ut i övrigt så kanske är han bara picky. Men jag tycker verkligen de är väldigt vackra. Och tumlar runt varandra konstant så de verkar också kära.

                      Kommentar

                      • Farsot
                        • March 2021
                        • 132

                        #86
                        Till sist lite bilder från stora karet. Skalat bort all mossa för de hängde och slängde och lossnade och virvlade upp massa grums hela tiden. Tycker roten är fin som den är också men funderar på att prova nån annan epifyt i framtiden. Gillar flytvästarna och de långa vallesneria stråna på utan och hur ljuset blir lite mer dämpat. Och så såklart en bild på påfåglarna.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #87
                          Hanen ser ju pigg ut iaf, väldigt fin fisk! Gobysarna också för den delen, vet du något om hur länge dessa fiskar lever? Är väl det som gör att jag drar mig lite för killis då de i min hjärna har ganska korta livsspann, kalla mig blödig men jag fäster mig för mycket vid fisk för att vilja skaffa några som man kan räkna med försvinner efter bara ett år eller liknande. Om jag skulle orka med det i längden så skulle jag nog skaffa en bläckfisk haha.

                          Men det är ju som sagt så pass fina att det är helt klart lockande alldeles oavsett.

                          Kommentar

                          • Farsot
                            • March 2021
                            • 132

                            #88
                            Ursprungligen postat av Munin
                            Hanen ser ju pigg ut iaf, väldigt fin fisk! Gobysarna också för den delen, vet du något om hur länge dessa fiskar lever? Är väl det som gör att jag drar mig lite för killis då de i min hjärna har ganska korta livsspann, kalla mig blödig men jag fäster mig för mycket vid fisk för att vilja skaffa några som man kan räkna med försvinner efter bara ett år eller liknande. Om jag skulle orka med det i längden så skulle jag nog skaffa en bläckfisk haha.

                            Men det är ju som sagt så pass fina att det är helt klart lockande alldeles oavsett.
                            Upp till 3 år ska inte va ovanligt iaf men det finns ju olika killi, årstid och ej årstid.

                            Kommentar

                            • Farsot
                              • March 2021
                              • 132

                              #89
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Jag är väldigt sent ute med ett svar men skulle du vilja konvertera till luftdrivna svampfilter så kan jag tipsa om att köpa två av dessa filter https://www.shrimps.se/sv/luftfilter...er-xy-380.html dessa har inbyggda luftfördelare och ingen lufsten används alltså och det ger ett maximalt flöde genom filtret!

                              Dessa två kan drivas av en eheim 200 eller om man vill ha mer drag i filtren så kan man gå på en fluval Q2 https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...al-q2-luftpump
                              och för ett sjujäkla drag en Aqua forte v-10 https://dammtrivsel.se/produkt/luftp...v-10-komplett/

                              Dem här tre pumparna är alla tystgående (eheim 200 är tystast) och kan användas i lite mer tysta miljöer! Jag har efarenhet av många olika märken och de flesta låter mer än jag kan acceptera, så de här tipsen är nåt jag önskat hade varit tillgängligt för mig så jag hade sparat pengar!
                              Sen fråga men; Eheim 200 har ju 2 utlopp. Betyder det att man kan ha en svamp i ett kar och andra svampen i ett annat kar?

                              Kommentar

                              • Farsot
                                • March 2021
                                • 132

                                #90
                                Mina påfåglar leker!
                                Jättekul såklart men blir så nervös att de fastnat? Ångrar att jag inte flyttade räkröret…de båda rör på sig och vill inte störa dom om det är normalt och de kanske inte alls är fast men det ser onekligen trångt ut! Några tips?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...