Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Ytterfiltret du har heter väl mer Eheim? Det har väl en modell betäckning. Om du sedan dessutom behöver streamer beror ju på filtrets kapacitet, hur du placerar in och utlopp och vilka fiskar du har. Klart du ska öppna och rengöra filtret. Om du hade flyttat filtret OCH driftsatt det inom en tidsrymd på 6 kanske upp till 12 timmar så hade nog en del nyttiga bakterier överlevt. Dvs inte rengöra. Men ett filter som står stilla längre tid blir ju syrelöst, de goda bakterierna förbrukar syret sedan dör dom och det som blir kvar efter det vill du inte ha i karet. Töm rengör och se det som nytt.
    Akvarier är ju som hem. Oftast rent estetiskt för mycket i. Om man ska sälja en bostad och gör hemstyling så innbär det oftast att plocka bort en massa saker och förhöja miljöns estetik med få men välplacerade saker. ”Less is More” som du skrev i ts. Gäller hemmet i stort så väl som ett akvarium. Varken en hög med rötter stenar växer eller en massa olika fisk är ”Less is More” utan dess motsats. Det gäller lite bestämda sig vad man faktist gillar. Oftast blir det för mycket av allt. Som i våra hem.
    Senast redigerad av Gäst; 27 March 2021, 12:23.

    Kommentar

    • Farsot
      • March 2021
      • 132

      #17
      Tack för alla tips, jag tar åt mig av er alla!

      Ursäkta om jag framstår som velig. Jag har på omvägar i andra trådar uppsnappat en viss jobbig stämning som härletts till länkade bildexempel jag fått i min tråd, det har inte varit MIN avsikt. Jag tycker ”virkesavfall”-karet var häftigt och kommer absolut ha rötter i mitt kar.

      För övrigt menade jag nog inte att JAG ville ha less is more utan mer att det är tips jag läst om tidigare...

      Jag har iaf kommit en bit på väg nu och gjort en del inköp idag (jord, sand, rötter, bakgrund) och ska komplettera imorgon (växter) och planera att börja planera och fylla upp imorgon. Vi får se hur det blir!

      Har också insett att detta är ett ”work in progress” och det är tillåtet att göra misstag och ångra sig på vägen...

      Kommentar

      • Darkg
        • September 2020
        • 97

        #18
        /vagt relaterat filosoferande/
        Ja, och även med grundliga förberedelser vet man ju inte alltid vilka oväntade möjligheter och komplikationer som dyker upp. En växt man köpte av misstag trivs så bra och är så snygg; en sten som sprack var oväntat just vad som passade bäst, man fick aldrig tag i rätt grus och upptäckte en bättre lösning osv. Det är alltid roligt och en smula knepigt att planera för estetik och funktion samtidigt, särskilt när man som dödlig inte vet allt om något. Misstagen längs vägen är ofta förgreningar och påvisar nya vägar lika mycket som de bromsar eller sätter stopp.

        Kanske är det lätt hänt att tänka fel. Typ: "Oj, nu blev det himla tomt i mitten, jag tar mer xx där!" istället för "Oj, nu blev det tomt i mitten! Intressant...". Alltså man rättar till och förbättrar innan man egentligen har värderat vilka effekter och kvaliteter som kanske finns. (Jag menar inte med exemplet att less alltid är more, ibland är more definitivt more. "Oj, nu blev det lite rörigt... intressant!").

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Tre gånger skrev jag i inlägget som blev så surande runt berömmande. 1 "tycker det är fint" 2 "det är fint" 3 Vackert ja onekligen. Men ändock så .. går det tydligen se som kritik. Tråkigt att man lyckas tolka det till kritik av karet. Med tanke på vad som nu skrivs så träffa jag nog ändock rätt väl med inspirationsbilderna så det är bara att önska dig lycka till och jobba vidare. Ett kar blir ju aldrig klart och är ju aldrig statiskt som tur är.

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Ursprungligen postat av Darkg
            /vagt relaterat filosoferande/". Alltså man rättar till och förbättrar innan man egentligen har värderat vilka effekter och kvaliteter som kanske finns. (Jag menar inte med exemplet att less alltid är more, ibland är more definitivt more. "Oj, nu blev det lite rörigt... intressant!").
            Givetvis finns två sidor av allt. Men jag tror dom flesta ändock fördrar ett mindre antal fiskarter i stället för fisksoppa som ett exempel på att less is more.
            Tankegången, vad kan jag ta bort för att förhöja intrycket är lika viktigt som vad ska jag lägga till. Muser konsthallar osv är ju sparsamt inredda av någon anledning så less is more kan ju tillämpas rätt bra i många sammanhang. Många väljer att ha en fiskart och sparsamt med inredning och ofta är det dom karen som vinner vårt gillande. Se bara på hypen runt diskus som ofta har det. Bara diskus med sparsam inredning.
            (1) Facebook
            Man kan hitta mänger med kar med den rätt sparsamma stilen och diskusar och det fingerar givetvis med vilken fisk som helst.

            Kommentar

            • Farsot
              • March 2021
              • 132

              #21
              Hur lång tid tar det innan mina spiderwood rötter slutar slemma? De är för stora för att koka...

              Kommentar

              • Darkg
                • September 2020
                • 97

                #22
                Ursprungligen postat av snikke
                Det är väl alltid klorerat vatten om det är kommunalt. Jag sköljer i det, inget konstigt har hänt vad jag vet.
                Nej, inte alltid. Bra att du inte haft några problem! Klorets uppgift är att ta kål på mikroorganismer, så det är ju ingen långsökt tanke att det kan gå snett.

                Kommentar

                • Darkg
                  • September 2020
                  • 97

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bernt G
                  Less is more
                  Om man själv eller någon man vill imponera på föredrar det sparsmakade och stilrena så är det givetvis vettigt att sträva ditåt.

                  Vi kan, tror jag, enas om en sak: Risken finns att man utan avsikt hamnar i ett resultat som är stökigare än man tycker vore idealiskt.

                  Kommentar

                  • Saya
                    • February 2021
                    • 80

                    #24
                    Ursprungligen postat av Farsot
                    Hur lång tid tar det innan mina spiderwood rötter slutar slemma? De är för stora för att koka...
                    Det tar ett tag men det ger med sig

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      #25
                      Ursprungligen postat av Saya

                      Det tar ett tag men det ger med sig
                      Jobbigt att vara otålig ;-)

                      Kommentar

                      • Farsot
                        • March 2021
                        • 132

                        #26
                        Så här ser mitt nystartade kar ut för tillfället, tar gärna emot lite feedback på ommöblering, känner mig inte riktigt nöjd...en del växter fick ryka, andra åkte in tillfälligt mest för att få balans. Mossan har inte riktigt tagit sig än men rötterna har slutat slemma iaf. Det är 4 rötter ihop som går att ta isär, vet inte riktigt om jag ska ta bort nån eller arrangera om...
                        Så som sagt, lite konstruktiv feedback skulle va trevligt!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          #27
                          Lite fler bilder...
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • AndréeAdolfsson
                            • January 2021
                            • 9

                            #28
                            Enligt min smak har du lyckats väldigt bra!
                            bra med gömställen och ändå lyckats hålla ”less is more” om du frågar mig

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Bra.
                              Det har du jobbat med lite. på ett bra sätt.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13117

                                #30
                                Inte så tokigt men bjuder på min konstruktiva kritik

                                1. Skulle ta bort den vita Stenhögen
                                2. Skulle täcka keramikröret med sten så det inte syntes alls och sen lite växter runt ingången.
                                3. Ta bort keramikringen och kuben
                                4. Skulle bygga ut med rötter till hö.och vä. Längs bakglaset och så att de är en del av det fina rotsystemet i mitten

                                Men det ser trevligt ut som det är också
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...