Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #46
    Tycker du fått till det riktigt häftigt med mossa på rötterna, blir väldigt avis på det! Kuhlin ser glad och välmående ut. Bakgrund? Jag har solfilm från biltema, hyffsat pris men kostar ju också en del såklart, vet att vissa målar men det blir väl kanske inte jättelätt med fisk och vatten i!

    Kommentar

    • Farsot
      • March 2021
      • 132

      #47
      Ursprungligen postat av Fiskburken
      Vallisneria spiralis 'Tiger' är ganska trevlig om man gillar gräsaktiga blad som når och flyter ovanpå vattenytan, samt växer som ett ogräs. Tar av den anledningen upp mycket av ljuset dock om man inte har tid att klippa ner den, och jag har avvecklat mina just därför. De är dock kvar i min mors akvarium om du vill att jag skickar en planta via brev till självkostnadspris=frakt.

      Köper gärna lite mot självkostnadspris! Skickar PM till dig!

      Kommentar

      • Farsot
        • March 2021
        • 132

        #48
        Ursprungligen postat av Munin
        Tycker du fått till det riktigt häftigt med mossa på rötterna, blir väldigt avis på det! Kuhlin ser glad och välmående ut. Bakgrund? Jag har solfilm från biltema, hyffsat pris men kostar ju också en del såklart, vet att vissa målar men det blir väl kanske inte jättelätt med fisk och vatten i!

        Tack för mosskomplimangen! Jo den verkar ju överleva. Samtidigt ser den juni ge alls ut som på”Google”. Men har har inte heller CO2 eller nån avancerade belysning etc. Lite orolig för hur jag ska göra med tillförsel av växtnäring då jag fått de där bruna beläggningarna på bladväxterna, vågar inte göda mer nu. Hade helst velat att det såg ut som bilden nedan

        Ja bakgrunden ska jag fixa nån gång, jobbigt bara att komma åt bakom och det är ju en tung pjäs att flytta på....

        Bifogade filer

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11215

          #49
          Zoopet har ett algbekäpningsschema som kan vara bra att kolla på

          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Farsot
            • March 2021
            • 132

            #50
            Ursprungligen postat av admin
            Zoopet har ett algbekäpningsschema som kan vara bra att kolla på

            https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
            Tack, känner till det!
            Tycker jag gör det mesta rätt, byter vatten nästan 2 ggr i veckan. Har siameser, amanoräkor, iofs inga ancistrus. Hade belysning på 8 h i början, nu har jag ökat lite för misstänkte att växterna behövde lite mer ljus (kanske var fel).
            Har kanske lite för mycket fiskar/utfodring men 8 bebis bolivianer ska flytta så då blir det en bättre balans. Misstänker själv att jag behöver mer snabbväxande växter så tänkte lägga krutet där. Och avvakta med växtnäring men kanske stoppa ner lite rotnäring i stället. Lite biofilm gör mig inget så jag har mina sewellior som ju tycker om sånt, det är just att jag vill att mina växter ska spraka igång. Men karet är ju fortfarande nystartat så det kanske inte så konstigt.

            Hoppas lite fler snabbväxande växter hjälper!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #51
              Enligt min erfarenhet så leder täta vattenbyten till obalans och algtillväxt. När jag minimerar vattenbytena och låter allt få vara ifred så har jag haft minst med alger. Har man mycket fisk så kan det ju dock vara tvunget med mycket vattenbyten. Tycker man ska testa sitt vatten för att kontrollera när det är dags och lägga intervallerna efter det.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Farsot
                • March 2021
                • 132

                #52
                Jag har testat pH och ammoniak med dropp test, övriga värden med sticka, och allt ser alltid ”bra” ut.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #53
                  Hur går det här?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #54
                    Ursprungligen postat av Farsot
                    Jag har testat pH och ammoniak med dropp test, övriga värden med sticka, och allt ser alltid ”bra” ut.
                    För att få fram hur ofta du behöver göra vattenbyten så kollar du nitrat nivån. När den börjar stiga för högt typ 50 så är det dags att byta
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      #55
                      Har såklart möblerat om i vanlig ordning. Rev bort murdannia keisak som aldrig tog sig som önskat. Den skulle enl beskrivningen vara snabbväxande och behöva toppas ofta så förväntade mig att den skulle växa som ogräs likt sessiflora. Men nu rök den, ger den en chans till i mitt 54 liters kar annars slänger jag den. I stället tog jag nån form av ormbunke som jag glömt namnet på och flyttade över till stora karet. Den växer som ogräs och förökar sig så hoppas den ger lite balans. Just nu är den väldigt buskig så ska ansa den snart. Mossan vet jag inte hur jag ska sköta, klipper man bara av den i topparna?
                      Jag vill skapa ett fri simyta i mitten, förut var rötterna i mitten. En rot fick flytta till mitt nano då den inte riktigt fick plats längre.

                      Kommentar

                      • Farsot
                        • March 2021
                        • 132

                        #56
                        Bild på nanokaret jag startade upp med överblivna roten.
                        Ett fjärilsciklidpar som fått flytta in. Har även köpt coydoras sterba.
                        Mitt räkrör är så överväxt med mossa så man inte ens ser att det är ett räkrör där så vet inte om jag borde ansa eller låta det va.
                        Även fått ett skott med vallesneria tiger som får bo i mitten tills det vuxit till sig lite mer.

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          #57
                          Ursprungligen postat av åheim

                          För att få fram hur ofta du behöver göra vattenbyten så kollar du nitrat nivån. När den börjar stiga för högt typ 50 så är det dags att byta
                          Tror jag tenderar att byta vatten när jag ser skiten på sanden, ska nog reducera antalet fiskar lite, vissa har varit svårmatade så har nog övermatat med för många sorters mat för att locka dessa fiskar till käk och då blir det ju grums på botten, nackdelen med sand, skiten syns. Men vattnet kanske inte fått så högt nitrat innan jag gör dessa städningar….
                          Tacka vet jag fiskar som äter det dom får….

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            #58
                            Fina bilder, gillar nanokaret. Vad blöir det för fiskar som ryker om du ska reducera, så många fiskar tycker jag nog förvisso inte det ser ut att vara?

                            Kommentar

                            • Farsot
                              • March 2021
                              • 132

                              #59
                              Det är tyvärr bolivianbebisarna. De är så kinkiga med maten. Äter knappt en bloodworm. Rädda för siameserna och citrontetrorna eller hinner i vart fall inte ta för sig av maten. De var lite mindre blyga i början innan citronerna kom in. Övermatar jag så det ligger mat mitt framför näsan på dom så ser de mest skeptiska ut och kanske slurpar i sig 1-2 bloodworm. 3 har redan svultit ihjäl, det är 5 kvar. Fick dom i ett byte så de är hemmaodlade. En annan ville ta dom men han har inte hört av sig så får se…

                              Kommentar

                              • Farsot
                                • March 2021
                                • 132

                                #60
                                De invånare jag har just nu (exklusive bolivianerna)

                                1 fjärilsciklidpar (nya)
                                10-11 citrontetror
                                1 pleco oklart L-nummer
                                4 sewellia lineota
                                5 kuhli
                                4 siameser
                                5 cory sterba (nya)
                                oklart antal pygme cory kvar (de tenderar att dö därför jag bytt till sterba)
                                3 amanoräkor (jag tror banne mig de ynglat av sig trots att det står att det inte går)
                                lite skräpräkor

                                Vet inte om det är för mycket eller om man kan ha mer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...