Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Spirea2
    Hur menar du?
    Gå in på forumet, klicka på förstorningsglaset uppe till höger och skriv in "varför dör mina fiskar" i nyckelords rutan.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Spirea2
      Oj... Tack så mycket! Vad roligt att ni tycker det är fint!

      Jag är faktiskt rätt nöjd själv. När jag motvilligt köpte de första nya växterna och hade planterat dem såg jag direkt att det var vad som behövdes. Några har redan vissnat och åkt ut... Två av dem var likadana som "gräset" och några var små buskar med små runda blad. De lila blir lite bruna på bladen emellanåt, men då kommer Ancistrus och smaskar. Hittills har det växt ut nya blad och än ser de inte så risiga ut att de åker ur.

      Det blev ju lite inredning över... Plaststengrottan smälte in perfekt i bakgrunden. Några sådana i olika storlekar intill bakgrunden... Men ankare, stock och den ljusa stenen kan nog helt känna sig utkonkurrerade av växter och de riktiga stenarna jag köpte till slut, även om möjligheten att de kan vara giftiga inte fanns.

      Nej, ingen har tappat hakan. De flesta tycker typ "Jaha, ni har skaffat fiskar. Jojo, men ni tröttnar säkert snart." eller "Vilka små fiskar ni har. Vore det inte bättre med pirayor?"

      Jag har faktiskt redan köpt mer fisk. I vårt akvarie bor numera tre guppihannar (en ny, som jag tror är pappa till de tjocka magarna. De andra två visar fortfarande inget intesse), sju guppyhonor (köpte jag tre i förra omgången?), fyra platyhanar (en ny), tre playhonor (en ny), tre sorgmanteltetror, en ancistrus och en 007. Jag gillar ju guppy jättemycket och blev så ledsen när alla bara dog. När det verkade som om några skulle överleva och med möjligheten för yngel som kan klara mitt vatten så tog jag chansen.

      Jag saknar dvärgguramina massor. Det var något speciellt med just dem. Jag har övervägt blå gurami, men nej. Jag får inte samma känsla. (Kan ju tillägga att jag är rätt kritisk mot just dvärggurami i affärerna också numera. De ser dassiga ut, tycker jag, färglösa, skygga eller slöa. Kanske var det just mina fyra som var så fina...) Har tittat mer på johannicikliderna och tycker inte att de är lika fina på bild som de jag såg i en affär. Om de fiskar jag har nu inte klarar sig blir det kanske sådana. Dock trist att de inte kan vara flera. Och vad skulle jag mer ha? Nä, jag hoppas att det funkar med dessa.

      Kanske skulle jag våga mig på en bottenstädare. Vilken skulle ni i så fall rekommendera för mig, mitt akvarie och mina fiskar?
      Du kanske kan testa att få i plastgrottan igen? Jag rekommenderade att du tog bort den för att eliminera risken med förgiftning.
      Nu skall jag bli tjatig..skratt skaffa lite flytväxter! Det är lite tomt vid ytan och samtidigt blir det bra gömställen för ynglen så ett och annat kanske klarar sig!
      Detta är i det närmaste en förutsättning för dvärg gurami också. Jag skulle chansa på några! Annars gillar jag skarpt mosaikgurami! Men de kan bli lite bitska på långa fenor.
      Kanske du skall satsa på ett fint stim guppy som huvud fisk? Kan bli riktigt snyggt.


      Om det är Melanochromis johanni du tänker på så glöm det i dit nuvarande akvarium! Men varför inte en burk till? Vi skall alla den vägen vandra...skratt
      Jag tror också du kunde försöka med någon dvärgciklid (Apistograma).
      Ett stim med pansarmalar skulle också vara fint på botten!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av c90368
        Du verkar vara på rätt väg just nu, grattulerar

        Men för andra som kommer in i den här tråden så kan jag tala om att om man söker på "varför dör mina fiskar" så får man när den här posten skickas upp 100 svar.
        Spirea:
        Kanske vore det dax att lägga ned den här tråden och öppna en ny med lite positivare rubrik?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Ursprungligen postat av bossep
          Spirea:
          Kanske vore det dax att lägga ned den här tråden och öppna en ny med lite positivare rubrik?
          Instämmer fullständigt!
          En projekttråd står bakom hörnet och väntar på att startas.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Instämmer fullständigt!
            En projekttråd står bakom hörnet och väntar på att startas.
            Håller med!
            Akvariet som bevisar att ”biotop nördarna har fel”?
            Ett fungerande akvarium, kort och gått?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              c90368:
              Tror du inte ett gäng Apistograma skulle trivas i det här akvariet?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Spirea2
                • May 2010
                • 98

                Nu skall jag bli tjatig..skratt skaffa lite flytväxter! Det är lite tomt vid ytan och samtidigt blir det bra gömställen för ynglen så ett och annat kanske klarar sig!
                Jag är ganka ofta inne i de få fiskaffärer jag känner till och kollar om de fått in flytväxter - senast i dag faktiskt. Dock har det inte funnits en enda gång! Alltid säger de att de inte har inne några just nu och inte förrän nu ser jag mönstret... Det kommer aldrig att finnas. Jag måste alltså vidga mina vyer ytterligare.

                Kanske du skall satsa på ett fint stim guppy som huvud fisk? Kan bli riktigt snyggt.
                Är det inte det jag har?

                Du kanske kan testa att få i plastgrottan igen? Jag rekommenderade att du tog bort den för att eliminera risken med förgiftning.
                Mjae. Det vore fint. Men tänk om fiskarna börjar (fortsätter) dö igen...? Tål att tänkas på.

                Om det är Melanochromis johanni du tänker på så glöm det i dit nuvarande akvarium! Men varför inte en burk till? Vi skall alla den vägen vandra...skratt
                Jag tror också du kunde försöka med någon dvärgciklid (Apistograma).
                Det är det ju såklart. Är det längden på akvariet som gör det omöjligt?
                Fler akvarium har vi inte plats till i vårt lilla hus på 94 kvadrat med öppen planlösning och många fönster. Eller, va? Behöver inte sonen eget rum? Är sängen och soffan överflödiga? Vi hade en grand danois förut, men honom gick det ju att flytta på.
                Apistogramma är jättevacker!

                Ett stim med pansarmalar skulle också vara fint på botten!
                Menar du i det akvaium jag har nu?

                Spirea:
                Kanske vore det dax att lägga ned den här tråden och öppna en ny med lite positivare rubrik?
                Kanske det. Men var?

                Instämmer fullständigt!
                En projekttråd står bakom hörnet och väntar på att startas.
                Verkar det inte lite väl avancerat för mig? Vad är projektet? Att få fiskar att överleva hemma hos mig?
                Spirea2
                http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Jag är ganka ofta inne i de få fiskaffärer jag känner till och kollar om de fått in flytväxter - senast i dag faktiskt. Dock har det inte funnits en enda gång! Alltid säger de att de inte har inne några just nu och inte förrän nu ser jag mönstret... Det kommer aldrig att finnas. Jag måste alltså vidga mina vyer ytterligare.
                  Flirta med någon här på zoopet!
                  Dom som har skördar nog ganska ofta! VISUAL kan inte du skicka lite?
                  Kanske du skall satsa på ett fint stim guppy som huvud fisk? Kan bli riktigt snyggt.
                  Är det inte det jag har?
                  Jag menar 20 -30!
                  Mjae. Det vore fint. Men tänk om fiskarna börjar (fortsätter) dö igen...? Tål att tänkas på.
                  Oups, vill inte vara ansvarig för det!

                  Det är det ju såklart. Är det längden på akvariet som gör det omöjligt?
                  Fler akvarium har vi inte plats till i vårt lilla hus på 94 kvadrat med öppen planlösning och många fönster. Eller, va? Behöver inte sonen eget rum? Är sängen och soffan överflödiga? Vi hade en grand danois förut, men honom gick det ju att flytta på.
                  Apistogramma är jättevacker!
                  Nej längden är det inte. Jag har haft malawi i mindre burkar en du har. Men dom vill nog gärna ha lite större. Huvudorsaken är att dom kommer att skövla dina fina växter = malawimums. Samt jaga livet ur de fiskar du har. Dom kommer bäst till sin rätt i specialakvarier.
                  Det finns ett gammalt uttryck som säger: ”Finns det hjärterum finns det stjärterum”. Det finns alltid plats för ett akvarium till eller uppgradering av ett annat! Kan inte gubben och sonen sova i våningssäng och du i enkelsäng? Då får du in ett 1000 liters minst i sovrummet!
                  Fönster? Dom släpper bara in en massa sidoljus som förorsakar svävalger (bra ursäkt!).
                  Akta dig det här är vanebildande!
                  Ap är juvelerna i ciklidvärlden!
                  Menar du i det akvaium jag har nu?
                  Absolut en 4-5 st skulle göra sig fint!
                  Kanske det. Men var?
                  Nu får jag nog ropa på hjälp!
                  Verkar det inte lite väl avancerat för mig? Vad är projektet? Att få fiskar att överleva hemma hos mig?
                  Absolut inte!

                  Du har kommit över den svåraste tröskeln och inte givit upp! Du har lärt dig mycket på kort tid. Tagit goda råd, osv. Så du har mycket att dela med dig av. Du kommer säkert att springa på problem i framtiden och då kan det vara bra att ha kontakt med ett gäng zoopetare!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Zureel
                    • June 2010
                    • 139

                    De 2 butiker jag har tillgång får inte heller in flytväxter så jag fixade det via tradera

                    Kommentar

                    • Spirea2
                      • May 2010
                      • 98

                      Nej längden är det inte. Jag har haft malawi i mindre burkar en du har. Men dom vill nog gärna ha lite större. Huvudorsaken är att dom kommer att skövla dina fina växter = malawimums. Samt jaga livet ur de fiskar du har. Dom kommer bäst till sin rätt i specialakvarier.
                      Jag tänkte bara om i fall att det inte funkar med mina fina guppy och platy (+sorgmanteltetra och malarna). I så fall skulle jag starta om det akvarium jag har och i så fall anpassa och inreda enligt deras önskemål. Men i samma akvarium.

                      De 2 butiker jag har tillgång får inte heller in flytväxter så jag fixade det via tradera
                      Flirta med någon här på zoopet!
                      Dom som har skördar nog ganska ofta!
                      Kanske det ja. Få nog hitta något annat sätt i alla fall.
                      Spirea2
                      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        Ja, absolut Apistogramma
                        Mitt Ap.Hongsloipar funkar jättebra med guppy, visst säger dom ifrån ifall guppysarna kommer för nära, men dom terroriserar dem inte.
                        Om du vill ha Apistogramma eller bara bra kvalite'e på fiskarna, ta dej då till Kristianstads Zoologiska, han fick in jättesnygga Ap.Agazii (fire red) förra veckan, han har flera olika Apistogramma inne, dessutom får man nästan alltid med sig lite ankmat när han fångar fiskarna.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • Spirea2
                          • May 2010
                          • 98

                          Det känns helt klart genomförbart att åka till Kristianstad för att köpa fisk. Hur skulle jag i så fall göra för att fiskarna inte skulle koka på vägen hem i bilen? Jag har ingen AC och det tar lite mer än en timme hem enligt eniro. Jag har en liten kylväska, en sådandär mjuk. Skulle jag i så fall köpa ett par eller flera honor till hannen, tycker ni? Vad kostar de?

                          Men skulle det verkligen funka med mina fredliga? Flera skriver att de är agressiva.

                          Efter att ha sökt på ankmat här på zoopet undrar jag om jag verkligen vill ha det? Men kanske finns där andra flyväxter?

                          Om jag nu faktiskt kör dit så skulle jag ju kunna köpa några fina guppys också.

                          Tack för tipset!
                          Spirea2
                          http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                          http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Jag pendlade med buss när det var riktigt kallt med en kylväska och det gick utmärkt Den har jag alltid med mig när jag handlar fisk för både temperaturen och skydd. Vatten i sig är jättetrögt på temperaturförändringar och i en kylväska så tar det tid! Öppna bara inte väskan på vägen om det var svalt i butiken så du har kalluft där inne.

                            Andmat är min nemesis, skyr det som pesten!

                            Ps. Har du läst mitt PM?
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              Ursprungligen postat av Spirea2
                              Det känns helt klart genomförbart att åka till Kristianstad för att köpa fisk. Hur skulle jag i så fall göra för att fiskarna inte skulle koka på vägen hem i bilen? Jag har ingen AC och det tar lite mer än en timme hem enligt eniro. Jag har en liten kylväska, en sådandär mjuk. Skulle jag i så fall köpa ett par eller flera honor till hannen, tycker ni? Vad kostar de?

                              Men skulle det verkligen funka med mina fredliga? Flera skriver att de är agressiva.

                              Efter att ha sökt på ankmat här på zoopet undrar jag om jag verkligen vill ha det? Men kanske finns där andra flyväxter?

                              Om jag nu faktiskt kör dit så skulle jag ju kunna köpa några fina guppys också.

                              Tack för tipset!
                              Köp flera honor om han går med på det eftersom grossisterna brukar bara skicka par brukar han vara ovillig att sälja flera honor, men ibland är det någon som bara köper hane och då blir det ju en hona över.
                              Ankmaten köper man inte, den råkar man ut för
                              Jag tror inte det ska vara ett problem med deras agressivetet, se det snarare som att de jagar bort andra fiskar som kommer för nära, dom är inte några fenbitare som många tetror är.
                              Han har väldigt fina Endlers guppy men inga slöjguppies.
                              Ta kylväskan så ska det gå bra.

                              PS
                              Glöm inte att köpa fryst artemia till Apistogrammorna, dom kan vara kräsna när det gäller torrfoder.
                              Senast redigerad av Saturnus80; 14 July 2010, 16:22.
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Varför inte kläcka egen artemia?
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...