Vattenbyte i Mörker (utredning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Enligt Linköpings vattenverk har kranvattnet 1 ppm CO2:


    Räknar man med 55 ppm alkalinitet och 8.5 i pH borde vattnet egentligen ha 0.3 ppm CO2, men där sabbar förmodligen hydroxidbehandlingen CO2-tabellen.

    Det är inte speciellt mycket CO2 som toffsarna behöver med andra ord och jag är ganska övertygad om att man inte kan mäta CO2-halten med pH-probar och normala vattentest.

    Det som gör att jag är helt bombsäker och vet att det är en hel del CO2 i vattnet är för att det plötsligt blir bubbelband från skador på blad när man fyller på med kranvatten, dvs en markant skjuts i fotosyntes. Dom skulle synas oavsett om vattnet är syremättat eller syrefattigt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #17
      0.3ppm kan jag köpa för det är ungefär vad man hamnar på vid ekvilibrium med luften, men detta kommer man aldrig från eftersom akvariet också kommer att eftersträva ekvilibrium med luften och innehålla samma mängd.

      Du menar på allvar att den 0.3 - 1ppm ger dig en skjuts i fotosyntesen som skulle vara så extaordinär, varför är då rekomendationen på 20-30ppm normal i växtakvarium?

      En följdfråga, var skulle co2'n i kranvattnet komma från?
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #18
        Det är inte speciellt mycket CO2 som toffsarna behöver med andra ord och jag är ganska övertygad om att man inte kan mäta CO2-halten med pH-probar och normala vattentest.
        En fundering jag har är; i vilken storleksordning CO2 växterna producerar nattetid tills ljuset slås på i en välbevuxen low-techburk?
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Jag tror det är de här formlerna som fuckar upp mätningarna:
          (Natriumhydroxid + koldioxiden i luften blir natriumkarbonat i vattnet)
          2 NaOH(aq) + CO2(g) -> Na2CO3(aq) + H2O(l)

          (Natriumkarbonat + bikarbonatet i vattnet blir natriumkarbonat, vatten och CO2)
          2 NaHCO3(aq) -> Na2CO3(aq) + H2CO3(aq) -> Na2CO3(aq) + H2O(l) + CO2(g)

          Eller nått..
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            En fundering jag har är; i vilken storleksordning CO2 växterna producerar nattetid tills ljuset slås på i en välbevuxen low-techburk?
            Inte tillräckligt mycket för att toffsalgerna ska överleva och inte tillräckligt för att lura växterna.

            Vattenbyten tillför ohyggliga mängder CO2 helt enkelt. Oavsett vad ni mäter upp =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #21
              Om det inte är bra med CO2, om det är för mycket av det i dricksvattnet, varför är det då så många som tycks sätta till det, med olika metoder?

              Eller har jag missuppfattat något.
              Kan inte påstå att jag är så insatt i ämnet...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #22
                Skillnaden är väl att - om man nu utgår ifrån att kranvattnet verkligen innehåller massa CO2 - vid medveten CO2 gödning tillsätter man gasen *kontinuerligt*, medan det vid vattenbyten uppstår en teoretisk CO2-spik i ett annars väldigt CO2-begränsat akvarium.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #23
                  OK! Tack för svaret, då förstår jag!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Varför använda bikarbonatutnyttjande växter i svartvatten?
                    Jag trodde att alla växter behövde CO2 och därför även anpassade sig till att nyttja bikarbonat i brist på CO2....
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #25
                      Som jag ser det finns det fortfarande inga belägg för någon co2 i kranvattnet, all fakta som framkommit talar mer mot co2 i vattnet än för.

                      Ska bli intressant att se hur mitt lilla akvarium reagerar nu, har körts som lowtech men på grund av platsbrist fick jag dumpa över mina diskusyngel där vilket i sin tur gjort att jag bytar vatten var annan dag.
                      Då ska detta ge alla problem i världen inklusive alginvasion?
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #26
                        Problemet med teoribildning. Om en upptäcker ett problem med sina växter och lyckas konstatera vad som var fel och dessutom delar med sig av sina erfarenheter så leder det ofelakligen till flera akvarister som gör samma sak. Problemet är att de förutsättningarna som ursprungspersonen hade gäller inte i de andra fallen.

                        Jag kan hålla med om att det teoretisk håller. Att en organism som måste ha co2 inte växer när knappt någon co2 finns är ju inte direkt rocketsience. Daniel säger att hans vatten har 1 ppm co2 och dessutom påstår att detta är tillräckligt för tofsalger.

                        Jag vill påpeka två troliga felkällor i resonemanget. Att växterna tokbubblar efter vattenbyte vill Daniel förklara med co2 i kranvattnet. DVS, 1 ppm co2 i kranvatten lyckas att få växterna att tokbubbla. Min erfarenhet är att under normal körning så krävs det de 20-30ppm co2 NE talar om för att få växterna att bubbla överhuvudtaget. Vad är det då som gör att så lite co2 räcker för att få växterna att bubbla? Ja, den enda trovärdiga förklaringen har ju NE redan kommit med.

                        Sen gäller det själva tofsalgstillväxten. Vi antar att luften är i ekvilibrium med luften i ett akvarium, dvs 0,3 ppm co2. Vid ett 50% vattenbyte med vatten som inehåller 1ppm (Linköpingsvattnet) skulle man få ca 0,65 ppm i vattnet under en begränsad tid. Jag har svårt att se att 0,3 ppm konstant skulle vara bättre än 0,3 nästan alltid utom en gång i veckan när den höjs till 0,65 tillfälligt. Så lite extra tillskott och så tillfälligt tror jag inte är någon jättespelare i samanhanget.

                        Att tofsalgerna trivs bättre i vissa kar än andra kan säkert förklaras på mer än ett sätt, och jag utesluter inte att co2 är en av dem. Jag tror att amoniumstabilitet är en av de viktigaste faktorerna. Jag ser ett samband mellan filtereffektivitet och tofsalgstillväxt.

                        Nu är det ju mer än defdac som sett att stora vattenbyten och pmdd utan co2 tillsats ger tofsalger. Så visst finns det ett samband mellan vattenbyten och tofsalger i icke co2 berikade kar. Jag tror dock att det finns många förklaringar till detta och att co2 är en obetydlig sådan i samanhanget. Att växterna gillar stabilitet och att alger gillar ostabilitet är en sanning som de flesta är överens om. Det gäller alla vattenvärden, varierar de mycket så trivs algerna. Därmed kan vi nog gissa oss till att alla värden som varierar under vattenbytet gynnar algtillväxten, inte bara co2.

                        Frågan är hur vi skall värdera detta till våra förutsättningar? Jag är bestämd i min tro att varierande ph,fosfat,amonium,nitrat är viktigare fakorer att förklara tofsalgstillväxt än omätbara co2 variationer. Därför så tror jag heller inte att kvällsvattenbyten löser problemen.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Därför så tror jag heller inte att kvällsvattenbyten löser problemen.
                          Det är nog exakt där man ska kolla.

                          De som slutar göra vattenbyten märker att toffsalgerna försvinner. Är det som du säger så är det för att alla nivåer är stabila och att CO2 inte har med saken att göra - och då kommer det inte hjälpa att fylla på när ljuset slocknat.

                          Motbeviset blir alltså när dom som börjat byta vatten i mörker efter/inom någon/ett par månader märker att toffsarna ger med sig.

                          Spännande =)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #28
                            Jag får bli en av försökskaninerna!

                            Jag brukar byta ca var fjortonde dag. Ska jag bara byta en gång i månaden nu?

                            Jag har mycket växter, och mycket tofsalger!

                            Jag har i och för just satt in ett större filter (Fluval 4+), vet inte om det också inverkar?

                            En bild på problemkaret:
                            Bifogade filer
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #29
                              Ursprungligen postat av NE
                              En följdfråga, var skulle co2'n i kranvattnet komma från?
                              I _brunnsvatten_ kommer CO2'n från bakteriell nedbrytning och sönderfall av kalksten. Av samma anledning är brunnsvatten ofta syrefritt.

                              Kommunalt kranvatten är en *helt* annan femma, eftersom det luftas under tryck. Som du säger är det övermättat på syre, inte på CO2.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Du är ingen försökskanin Birgitta eftersom det här inte är min idé vilket Tropfrog verkar försöka få det till. Det är sammantagna erfarenheter från en oherrans massa växtakvarister utomlands sammaställt av Tom Barr, växtgurun nummer ett.

                                Gör du mörkervattenbyten så ska det inte spela någon roll hur ofta eller hur stora vattenbyten du gör.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...