Vattenbyte i Mörker (utredning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #76
    Precis som du säger Lasse så är det bra med högt kh och gh i lowteckar (enlig DW). I mitt fall så har jag ju Göteborgsvatten med kh 2,5-3 och gh1,3. Då jag inte är så flitig med vattenbytena försöker jag hålla kh något högre med bikarbonattillsats (4-6). Det har visat sig nödvändigt att mellan vattenbytena höja gh också via magnesiumsulfat och kalciumklorid. Vad jag har för ph vet jag inte, men det kan jag kolla upp när jag är på jobb nästa gång.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #77
      Ursprungligen postat av Lasse
      I ett mjukvattenskar med lågt pH och väldigt lågt KH (under 2) kan det vara teoretiskt möjligt men jag misstänker att low-tech bygger på högt pH och ganska hög alkanitet.
      Det hoppas jag verkligen inte eftersom alla mina fiskar trivs i mjukt vatten och pH 6.5 - 7...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #78
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Precis som du säger Lasse så är det bra med högt kh och gh i lowteckar (enlig DW). I mitt fall så har jag ju Göteborgsvatten med kh 2,5-3 och gh1,3. Då jag inte är så flitig med vattenbytena försöker jag hålla kh något högre med bikarbonattillsats (4-6). Det har visat sig nödvändigt att mellan vattenbytena höja gh också via magnesiumsulfat och kalciumklorid.
        Hmm...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #79
          Intressant och veta är också om någon av er har mätt pH variationerna under dagen och natten.



          Ursprungligen postat av batski
          Det hoppas jag verkligen inte eftersom alla mina fiskar trivs i mjukt vatten och pH 6.5 - 7...
          Det är en helt anna historia. Ett akvarium med pH över 7 och ett KH över 4 är mycket mer stabilt än ett mjukvattenska och brukar i längden vara bättre för fiskarna. Men som sagt var - det är en annan historia.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #80
            I SA-akvariet ligger pH stabilt på 6.5 eftersom jag använder en pH-buffert. Men i Asien-akvariet kör jag utan. Har dock haft akvariet i flera månader och ph har inte sjunkit mer än till 7 trots att jag kör med få och små vattenbyten. Jag har läst nånstans att växternas fotosytes brukar pressa upp pH till ca 7...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #81
              Wow, tack Lasse för en strålande förklaring. Ska se om jag har något KH-test, annars får jag köpa det imorgon. I kranvattnet slår det över mellan 2:a och 3:e droppen så vattenverkets 55 ppm verkar stämma, men det intressanta är ju som du säger vad parametrarna i akvariet är. Återkommer så snart som möjligt.

              (pH:t var över 7.6 (det är så högt mitt pH-test går) och jag har nyligen stoppat ner lite kalksten i för några räkors skull - toffsalgs drabbad Cryptocoryne har efter ett par veckor släppt sina toffsar märkte jag nu när jag var nere och rullade upp trådalger)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #82
                Defdac, ett litet tips om KH mätning. De tester som ger svaret i tyska hårdethetsgrader brukar kräva 5 ml prov och sedan är varje droppe en grad i KH. Tar du 10 ml prov blir varje droppe värd 0,5 - 20 ml så blir den värd 0,25 - ja du förstår metodiken. På detta sätt kan du få en ganska hög nogranhet. Testar du på kallt vatten skal du vänta en liten stund mellan varje droppe - längre reaktionstid.

                MVH Lasse
                Senast redigerad av Lasse; 08 September 2006, 20:35.
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #83
                  Ursprungligen postat av BluesBoy
                  Om det är som du säger så skulle det förklara skillnaden mellan kranvatten (från brunn) och labbresultatet även om jag (och NE?) inte förstår var CO2:n tar vägen i en toppfylld plastflaska med kork.
                  När man mäter lösta gaser i vatten måste man använda en glasflaska med slipad kork och dessutom toppfylla den försiktigt och tillsätta reagens som fixerar gasen omedelbart. Eller också mäter man med en elektrod på plats.

                  Att toppfylla en flaska och lägga på posten duger inte. Det kan bildas bubblor i flaskan och gasen kan sippra ut rakt igenom plasten eller vid korken.

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #84
                    Test 1
                    Test1 är gjord för att ha en bubbelreferens från ett normalt körande akvarium.

                    Testen är gjord i mitt 325 liters vid normal drift med 4x54W T5, CO2 via tub och PMDD, ljuset går igång 12:00 och släcks 22:00.


                    17:35 klippte av ett blad och mätte tiden mellan bubblor ett antal gånger;

                    22,9
                    22,8
                    25,6 -
                    15,1 -
                    24,8
                    17,6
                    21,5
                    17,0
                    25,0

                    Tar bort högsta och lägsta och medelvärdesbildar, 21,66 sekunder (med alla värden 21,37).


                    Test 2
                    Testen är gjord i mitt 325 liters vid vattenbyte utan ljus tänt och i så mycket mörker det gick att skapa i rummet, CO2 stängdes av totalt vid början av vattenbytet.

                    Vattenbytet var av typen inline och pågick mellan 8:25 - 9:50, jag monitorerade hela tiden andra mätvärden och slutade när de planade ut, detta för att ha bara kranvatten i akvariet (ingen extra co2 eller annan näring).

                    Klippte av ett blad vid 9:40 och mätte tiden mellan bubblor ett antal gånger;

                    29,8
                    29,6 -
                    30,2
                    30,1
                    30,9
                    41,4 -
                    33,8
                    31,9

                    Tar bort högsta och lägsta och medelvärdesbildar, 31,1 sekunder (med alla värden 32,2).

                    Bilder från detta finns här http://zoone.se/gallery/September02 , bilderna är si och så eftersom det var svårt att fokusera i mörkret me visar tydligt flera former av bubbel från växterna, de är tagna mellan 9:43 & 10:03, bilderna är naturligtvis tagna med blixt, men det ljuset är så kort att det inte borde påverka fotosyntesen.

                    Detta visar tydligt att det kommer bubblor även om man inte har någon körande fotosyntes enligt mig.

                    Edit 1: Lite pinsamt är det förståss att ett av de få blad som är algangripna syns extremt tydligt på några av bilderna.

                    Edit 2: kan även tillägga att det är extremt svårt att se något bubbel alls i mörker med ögonen, man ser ju bubbel under bladen men bubbelband är nästan omöjliga att se.
                    Senast redigerad av NE; 09 September 2006, 09:44.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #85
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det brukar sägas att växterna tar som minst runt en 1 timma på sig att börja bubbla om man har maximalt med CO2 och ljus, dvs det verkar som maskineriet är lite segstartat - men när det väl är igång är det tydligen väldigt lätt att använda ljuset som gaspedal som filmen visar.
                      Det beror nog inte på att fotosyntesen är segstartad utan på att det tar ett tag för växternas inre gasutrymmen att fyllas och börja bubbla ut genom snitt. Växterna har ingen nytta av att bubbla. Det gör de för att bli av med den livsfarliga syrgasen. Syre riskerar att oxidera hela deras inre eftersom det är ett mycket reaktivt ämne som växterna producerar som en biprodukt i fotosyntesen.

                      Om de bubblar mer efter ett vattenbyte för att vattnet är övermättat på syrgas eller för att de blir glada av att få en massa extra koldioxid vet jag inte. Antagligen en kombination av båda.

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #86
                        Dog denna tråd fullständigt, inga kommentarer?
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #87
                          Att se bubblor som ett bevis av produktion och fotosyntes i samband med vattenbyte tror jag är vanskligt så länge man inte kan analysera innehållet i bubblorna. Det kan alltid finnas "överlösta"lösta gaser i ett kranvatten på grund av trycket. Om det inte är just koldioxid så kan det vara syre och kväve. Som jag sa i ett tidigare inlägg så är jag väldigt tveksam till någon speciellt stor mängs koldioxid i kommunalt kranvatten på grund av bland annat ett pH på över 8. Däremot kan det finnas "över"löst syrgas och kvävgas som när det kommer ut i det "tryckfria" akvariet kommer att manifestera sig som små fina bubblor.

                          Att titta på bubblorna i ett snittat blad så tror jag att man alltid kommer att se bubblor i det. en förklaring till dina bubblor NE kan vara att när det blir mörkt så vänder växter normalt fotosyntesen och koldioxid lämnar växten och syrgas går in. Så länge vi inte vet innehållet i bubblorna så är det svårt att säga något. Men du skall ha tack för den noggranna undersökningen - mer sådant.

                          När jag gav mig in i denna tråd så var mitt syfte att försöka att hjälpa till att hitta en förklaring till varför toffsalger har en tendens att öka i tillväxt i dessa low-tech kar. Jag har inte något färdigt svar för jag vet inte men koldioxidspåret verkar för mig vara ett blindspår. Jag förstår att det finns teorier om att växter efter en lång tid kan börja uttnyttja bikarbonat som kolkälla och inte koldioxid. Jag tror inte detta är allmänt förekommande. Visserligen kan det någonstan finnas någon växt som klarar detta men att det skulle vara allmänt förekommande och att de flesta växter skulle kunna klara detta finner jag otroligt.

                          Jag tror också att jag skulle kunna förklara varför jag inte tror på detta men det var här som det skulle vara bra att ha en pH kurva över ett typiskt lowtech kar under ett dygn. Jag är inte ute efter att "sätta" dit någon - detta är okänd mark för mig och jag lär mig lika mycket som vem som helst annan.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #88
                            Övermättnad av olika gaser förklarar inte varför man kan använda ljus som en gaspedal. Men om vattnet är övermättat på syrgas kan det förklara varför växterna bubblar mer efter ett vattenbyte. Eller så kan det vara en massa organiskt kol (koldioxid och karbonat) i det nya vattnet som får växterna att bubbla. Eller en kombination av båda.

                            Det skulle vara kul om någon kom på ett sätt att separera effekten av syrgas mot effekten av kol.

                            (Förresten går fotosyntesen aldrig baklänges. Det är respirationen som märks när fotosyntesen stannar i mörker)

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #89
                              NE, jag förstår inte riktigt vilka siffror du mätt? Är det sekunder mellan bubblor så visar det ju ingenting.

                              Då är väl min videofilm betydligt vassare på att visa hur ljusförändring förändrar bubbeltakten från ett snitt?

                              Byter du vatten och får ett silkesband (oräkneligt antal bubblor från ett snitt) och stänger av ljuset så försvinner silkesbandet. Bubblor med en halv minuts mellanrum kanske kan förekomma (gasövermättnad eller nått) - men du kommer inte kunna få silkesband/bubbelband i mörker och utan CO2.

                              Så ingen kemisk förklaring änsålänge vad jag kan se. Det skulle vara om växten pumpar ut kvävgas, luft, eller koldioxid vilket jag tycker verkar otroligt.

                              Ungefär 50% av undervattensväxterna klarar att ta bikarbonat. De som bildat bubbelband i mina low-techs vid vattenbyte från skador är främst Anubias och Javaormbunke vad jag kan minnas.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #90
                                Det skulle vara kul om någon kom på ett sätt att separera effekten av syrgas mot effekten av kol.
                                Men det har vi ju. Syrgas i vattnet kan omöjligt få växter att spruta ut silkesband av syre från snitt, det enda som kan få växten att öka sin metabolism från 0 till max är CO2.. Kanske bikarbonat, men jag har aldrig lyckats trigga sådan maxning genom att dosera bikarbonat.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...