Vattenbyte i Mörker (utredning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    Jag ger upp, det känns som vilka bevis som än läggs fram så kommer du att försöka att vända på det.

    Du har redan vänt din egen test mot dig själv (om att det aldrig kunde bubbla i mörker) när den inte visade det resultat du ville.

    Du försöker att ändra de fysikaliska förhållande som reglerar pH, CO2 och KH, men är välkända och beprövade.

    Du vägrar att acceptera de fakta som finns i vattenverkets siffror om att det inte finns något co2 i kranvatten.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      Du har redan vänt din egen test mot dig själv (om att det aldrig kunde bubbla i mörker) när den inte visade det resultat du ville.
      Kanske, och du kunde inte förklara vad bubblet skulle vara om det inte var fotosyntes. Mitt bidrag var respiration. Vad är din teori?

      Du försöker att ändra de fysikaliska förhållande som reglerar pH, CO2 och KH, men är välkända och beprövade.
      Inte alls. Jag utgår ifrån att det inte är CO2 och försöker problematisera kring varför växterna tokbubblar iom ett vattenbyte och varför man kan stänga av bubblet med ljuset om det inte är fotosyntes.

      Vad är din förklaring på det? Vad tror du det är växterna bubblar från sina snitt?

      Du vägrar att acceptera de fakta som finns i vattenverkets siffror om att det inte finns något co2 i kranvatten.
      Jag vet inte någon akvarist som säger att de siffror som man får ut från vattenverket är samma man får hemma i kranen. Uppvärmning av varmvatten i kopparkärl i husets varmvattenberedare är jag också ganska säker på påverkar enormt mycket. Vad händer inne i vattentornet när vattenverket pumpat in vattnet där?

      Guilty as charged. Jag ser vattenvärdena från vattenverket mest som en fingervisning på hårdhet, och den förändras ju den också i ledningarna.

      Så om ni kan sova lugnare om jag erkänner att det inte finns en gnutta CO2 i mitt kranvatten så gör jag det, så kan vi komma ifrån min inställning och min person och fortsätta diskutera det som vi fortfarande inte kan förklara?

      Varför bubblar mina växter från snitt efter vattenbyte när CO2-halten minskar?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Kan det vara så enkelt som att fotorespirationen är styrd av ljuset och att bubbelbanden alltså till stor del trots allt är CO2?

        C4-växter är bättre anpassade och kan minska fotorespirationen, medans alger normalt sett är väldigt dåligt skyddade mot fotorespiration. Alla våra akvarieväxter är inte C4. Detta skulle betyda att alger skulle missgynnas kraftigt av höga syrehalter och artificiell syreinsprutning vore då intressant i växtakvarier - något som Barr motbevisat. Han motbevisade sin egen peroxisom-teori: http://fins.actwin.com/aquatic-plant.../msg00623.html
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          C4-växter?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            Nu bränns det känns det som:


            "High oxidation levels does promote radical formation. High DO levels promotes photorespiration which produces H2O2.

            Photorespiration(PR):

            A seemingly wasteful process of breaking down RuBP, associated with consumption of O2 and release of CO2

            This process is distinct from oxidative phosphorylation: called photorespiration.
            At low [CO2] and high [O2], photorespiration can outdo photosynthesis rate."
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              Ursprungligen postat av batski
              C4-växter?








              osv osv
              Senast redigerad av PatrikS; 12 September 2006, 14:40.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                Här kommer mitt sista inlägg i denna debatt, detta som jag skriver här har jag på många andra vis redan påpekat:

                Kanske, och du kunde inte förklara vad bubblet skulle vara om det inte var fotosyntes. Mitt bidrag var respiration. Vad är din teori?
                Enligt tidigare inlägg; gasövermättnad vilket också påvisats via vattenbyte i mörker.

                Inte alls. Jag utgår ifrån att det inte är CO2 och försöker problematisera kring varför växterna tokbubblar iom ett vattenbyte och varför man kan stänga av bubblet med ljuset om det inte är fotosyntes.
                Acceptera den fakta som läggs fram.
                Jag undrar fortfarande om du kan påvisa detta med ljuset vid vattenbyte, din film är ju inte gjord vid vattenbyte.

                Vad är din förklaring på det? Vad tror du det är växterna bubblar från sina snitt?
                Se ovan.

                Jag vet inte någon akvarist som säger att de siffror som man får ut från vattenverket är samma man får hemma i kranen. Uppvärmning av varmvatten i kopparkärl i husets varmvattenberedare är jag också ganska säker på påverkar enormt mycket. Vad händer inne i vattentornet när vattenverket pumpat in vattnet där?
                Naturligtvis skilljer det något men kom inte och säg att det är några pH ellr KH förändringar som skulle kunna förklara >30ppm co2.
                Vatten värms oftast via värmeväxlare i rostfritt.
                Dessa värden som VV presenterar är inte tagna på väg till vattentornet utan ute på slutdestinationer.

                Guilty as charged. Jag ser vattenvärdena från vattenverket mest som en fingervisning på hårdhet, och den förändras ju den också i ledningarna.
                Se ovan.

                Så om ni kan sova lugnare om jag erkänner att det inte finns en gnutta CO2 i mitt kranvatten så gör jag det, så kan vi komma ifrån min inställning och min person och fortsätta diskutera det som vi fortfarande inte kan förklara?
                För min del handlar det om att inte vilseleda människor att tro att allting blir bättre utan att det finns substans i påståendet.
                Det är lustigt att du hellre håller fast vid en förklaring som ingen kan påvisa att det finns substans i än att acceptera en förklaring som är rimlig och delvis påvisad att den är sann.

                Varför bubblar mina växter från snitt efter vattenbyte när CO2-halten minskar?
                Se ovan.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  Ursprungligen postat av batski
                  C4-växter?
                  Sök på C4, C3 och CAM metabolism.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    Tack Det vore intressant att veta vilka akvarieväxter som tillhör den ena eller den andra gruppen.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      De typiska hårdvattenplantor (typ vallisneria) är väl C4 växter, medan de flesta andra är C3 växter, där tonina är kanske extremast.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Det är lustigt att du hellre håller fast vid en förklaring som ingen kan påvisa att det finns substans i än att acceptera en förklaring som är rimlig och delvis påvisad att den är sann.
                        Vilken förklaring då?

                        Snälla, inte "Se ovan" - jag förstod inte ett smack av ditt förra svar =) Snacka om att vilseleda
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          Mitt förra inlägg var skrivet i ett mindre vredesmod, det var inte menat som ett otrevligt inlägg.
                          Jag håller kvar vid min ståndpunkt som finns i denna tråd men eftersom vi (huvudsakligen jag och defdac) har så olika ståndpunkter och det är en sak som är svår att otvivelaktigt bevisa väljer jag att inte ta det vidare utan hoppas att folk drar sina egna slutsatser oavsett vad de är.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

                            Ursprungligen postat av NE
                            Mitt förra inlägg var skrivet i ett mindre vredesmod, det var inte menat som ett otrevligt inlägg.
                            Jag håller kvar vid min ståndpunkt som finns i denna tråd men eftersom vi (huvudsakligen jag och defdac) har så olika ståndpunkter och det är en sak som är svår att otvivelaktigt bevisa väljer jag att inte ta det vidare utan hoppas att folk drar sina egna slutsatser oavsett vad de är.
                            finns säkert många som följar denna tråd. så jag hoppas att du inte menar alvar att hoppa av
                            mvh janne
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              Ursprungligen postat av PatrikS
                              Vill bara lägga ut min okunskap med en väldigt dum fråga...

                              Jag funderade på om vi i våra CO2 kar verkligen har vatten som är övermättat med syre. Det sägs ju att syre är svårlöst i vattnet, hur kan då växterna lyckas med att lösa upp så mycket syre att vattnet blir mättat eller till och med övermättat? Det har säkert testats med DO-meter, men jag hittar inte infot.
                              Växterna tar CO2 bara för de är intresserade av kolet. CO2 är deras kolkälla. O2 är det inte alls intreserade av utan det är avfall och utsöndras ut i vattnet. Ju mer C som växten behöver (ju större produktion) desto mer O2 till vattnet. Jag har inte lösligheten för CO2 i vatten i huvudet (det är säkert någon av er som har det) men vad gäller vatten så är full mätnad av syrgas ca 8 ppm vid 25 grader och någonstans kring 12 ppm vid 8 grader (jag tar siffrorna ur huvudet just nu - kan vara fel med någon ppm. Det är detta som skapar en stor del av gasövertrycket vid uppvärmning. Håller vattnet in i varmvattenberedaren mättnad så är det inte mycket av det som kan hållas kvar vid 60 grader men trycket i ledningarna hjälper till. När sedan detta vatten kommer ner i akvariet, än en gång, så uppstår en gasövermättnad i vattnet som kan vara orsaken till bubblandet. Krax - har du lämnat spåret om det är diffusion eller aktiv transport? När jag funderat lite så är jag inte helt övertygad om att mitt påstående var rätt (aktiv transport) men om det är diffusion så kommer många förutsättningar att ändras i åtminstone mitt tänk.

                              Än en gång kan ingen där ute ge en pH kurva över dygnet eller efter den sista disk en syrgaskurva över dygnet. Tropfrog - låna syrgasmätare av David och ta en serie!

                              Jag har inte tid att gå in på allt som defdac skrivit men NE - lägg inte av - gör mer experimentala saker istället. Jag tror att vi är ganska överens. Ingen som nappat på min fråga om bikarbonatupptag hos växter - finns det några vetenskapliga rapporter på detta? Jag har en alternativ förklaring till varför jag fortfarande tror på koldioxid som kolkälla.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8078

                                Än en gång kan ingen där ute ge en pH kurva över dygnet eller efter den sista disk en syrgaskurva över dygnet. Tropfrog - låna syrgasmätare av David och ta en serie!
                                I morgon skall jag riva mitt kar för att det måste flyttas. Sen har jag aldrig sett några växter bubbla i mitt kar, så det blir väl inget bra exempel.
                                MVH
                                Magnus
                                min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...