Vattenbyte i Mörker (utredning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #46
    Ursprungligen postat av Krax
    Jag tror att det fungerar så.

    Om du har tagit vattenprovet och skickat in en flaska till ett lab så ger jag inte ett ruttet lingon för partialtrycket av CO2. Då borde de skämmas på labbet som lämnar såna resultat. Men om det har kommit någon som tagit prov och fixerat provet eller mätt direkt så stämmer det bättre. Lösta gaser i vatten måste mätas noggrannt och omedelbart. De sticker.
    Men om du menar att de försvinner innan man fått det i ett förslutet kärl så borde detta inte vara något problem eftersom det då också skulle försvinna från vattnet innan det når akvariet.
    Om du menar efter att det förslutits , var ska gasen ta vägen?
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #47
      Ursprungligen postat av Krax
      Om du har tagit vattenprovet och skickat in en flaska till ett lab så ger jag inte ett ruttet lingon för partialtrycket av CO2. Då borde de skämmas på labbet som lämnar såna resultat.
      Ja, vattnet levereras i flaska men de anger HCO3 och pH. Det var därför jag skrev:
      Vi skulle enl. senaste mätningen ha 1.594 ppm CO2 (190 ppm HCO3 @ pH 8.3) CO2-tabell/kalkylator får det till dryga 1 ppm och det är det jag inte får ihop. Om det är som du säger så skulle det förklara skillnaden mellan kranvatten (från brunn) och labbresultatet även om jag (och NE?) inte förstår var CO2:n tar vägen i en toppfylld plastflaska med kork.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #48
        En förklaring till bubbel från snitt skulle kunna vara samma effekt som kan ge gasblåsor på fiskar vid vattenbyte, kraftig ökning av syre som utjämnas och när sedan denna nivå minskar blir det ett gasövertryck i växterna och det kommer bubbel.
        Det kan du lätt motbevisa genom att släcka. Då försvinner bubbelbanden direkt, hade det varit någon slags gasutjämning så skulle det fortsätta.

        Det är (rejält) med CO2 eller HCO3- i vattnet om det bubblar från snitt, växter ljuger inte 8)

        vad jag jag har förstått ,av diskussionen , så uppkommer tofsalger ,endast om man har svajiga nivåer av co2
        har kört detta karet ca 1 mdr utan vattenbyte , endast fyllt på vatten o gödning , har även controller
        Toffsar hänger kvar flera månader och du ser inte direkt ut att ha ett stort toffsalgsproblem eftersom växterna inte är drabbade. Peta ner dom i gruset och öka CO2:n så ska du se att du inte får någon nybildning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #49
          Det är (rejält) med CO2 eller HCO3- i vattnet om det bubblar från snitt, växter ljuger inte 8)
          OK. Men mitt växtkar då? När jag bytte vatten så sjunker co2 halten rejält. Kanska från 30 till 15,5, men ändå tokbubblar det om allt inklusive snitten. Jag förstår inte varför snitt i växten skulle följa en annan lag än resten av växten. Mängden bubblor beror alltid på fyra faktorer: co2 halt, syrehalt, mängd ljus och mängd gödning. Vid vattenbyte minskar gödningen och co2 till ca hälften, syrehalten ökar och ljusmängden är konstant. För mig är svaret om vad det är som ökar växtbubblet självklart. Nu menar jag mängden bubblor som syns. Fotosyntesen gissar jag går ner något innan co2 halt har stabiliserat sig och gödningen är i.


          Sen förstår jag inte att 1 ppm skulle vara "rejält". Tills någon har bevisat motsatsen så anser jag att syremättnaden i karet är en viktigare faktor till att växterna bubblar vid vattenbyte. Såvidare en sänkt co2 nivå skulle kunna vara förklartingen, men den köper inte jag och förmodlingen ingen annan heller.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #50
            Kanska från 30 till 15,5, men ändå tokbubblar det om allt inklusive snitten.
            Skillnad mellan 30 och 15,5 ppm CO2 gör knappt någon skillnad i tillgången till CO2 för dina växter i din burk. Enda skillnaden för dig är då att syrehalten ökar och du får mer bubbel överallt.

            Om du fulldospulsar och snittar några växter innan du börjar böka och byta vatten så skulle du få lika mycket bubbel från snitten som efter vattenbytet.

            Tills någon har bevisat motsatsen så anser jag att syremättnaden i karet är en viktigare faktor till att växterna bubblar vid vattenbyte.
            Generellt bubbel absolut, men jag pratar fortfarande om snitt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              Varken NE, BluesBoy eller Tropfrog verkar ha testat ett vattenbyte i ett low-tech som hela tiden är CO2-begränsat - och det är ju i just dessa som vattenbyte i mörker gör den stora skillnaden iom att man slipper CO2-spikar som sabbar högaffinitetsenzymerna för bikarbonat (samt triggar toffsalger).

              För att avgöra om ens kranvatten ger CO2-spik i ett lowtech kan man alltså testa att snitta några växter innan vattenbytet, fulldospulsa PMDD och iakta snitten om det blir någon markant metabolismhöjning pga näringsbegräsning. Sedan fyller man på med nytt kranvatten och kolla snitten. Är det CO2 i kranvattnet så kommer dessa att börja spruta ut syreband som slutar ganska direkt när man släcker ljuset.

              Man har då överbevisat mätfel och vattenrapporter och påvisat att vattenbyten ger en markant CO2-skjuts (utan att nämna några siffror överhuvudtaget).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #52
                Deal?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Jag kan även visa hur snabbt pärland försvinner/återkommer när man tar bort ljus, och man behöver faktiskt inte ens ta bort så mycket ljus att det märks på filmen:

                  (För den som harl ljudet på märker även att jag fäller upp den gnisslande rampen ytterligare en gång på slutet, men utan den förtydligande texten)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #54
                    Varken NE, BluesBoy eller Tropfrog verkar ha testat ett vattenbyte i ett low-tech som hela tiden är CO2-begränsat
                    Stämmer när det gäller mig. Jag har aldrig påstått att proceduren inte stämmer (negeringsvåld?)
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #55
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Jag kan även visa hur snabbt pärland försvinner/återkommer när man tar bort ljus, och man behöver faktiskt inte ens ta bort så mycket ljus att det märks på filmen:

                      (För den som harl ljudet på märker även att jag fäller upp den gnisslande rampen ytterligare en gång på slutet, men utan den förtydligande texten)
                      Tre ord: vilken j-a skilnad!! Barr säger ju också att växterna är de bästa indikatorerna, och du bevisar det, deff, gång på gång!
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #56
                        Varken NE, BluesBoy eller Tropfrog verkar ha testat ett vattenbyte i ett low-tech som hela tiden är CO2-begränsat - och det är ju i just dessa som vattenbyte i mörker gör den stora skillnaden iom att man slipper CO2-spikar som sabbar högaffinitetsenzymerna för bikarbonat (samt triggar toffsalger).
                        Jag har alltid gjort det motsatta, bytat vatten vid ljus (LowTech) och inte haft några problem med toffsalger, jag har där emot haft det när jag startat upp flera av mina akvarium.
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #57
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Jag kan även visa hur snabbt pärland försvinner/återkommer när man tar bort ljus, och man behöver faktiskt inte ens ta bort så mycket ljus att det märks på filmen:

                          (För den som harl ljudet på märker även att jag fäller upp den gnisslande rampen ytterligare en gång på slutet, men utan den förtydligande texten)
                          Jag har också gjort samma test och vet att det stämmer, men jag har funderat lite i kväll, är dock inte säker på att det är så men tror det:

                          Att det bubblar från ett snitt och att det reagerar så snabbt är inte 100% för visst reagerar det så snabbt när väl bubblet är i gång men när ljuset tänds på morgonen har jag för mig (obs, har för mig) att jag aldrig ser de bubbelband från skadorna som jag sedan ser varje kväll, detta har dock kanske inte med denna sakfråga att göra (har för övrigt väldigt mycket bubbel sedan jag rensade ur ).

                          Vid mitt nästa vattenbyte ska jag hålla noga koll på om man får bubbel från skadorna trots att man gör det i mörker, jag är dock inte så säker på att det blir så lätt att se.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • Sintei
                            • May 2006
                            • 501

                            #58
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Haha va skoj!
                            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #59
                              Jag har alltid gjort det motsatta, bytat vatten vid ljus (LowTech) och inte haft några problem med toffsalger, jag har där emot haft det när jag startat upp flera av mina akvarium
                              Dvs dom försvinner när växterna kommit igång/växt upp så mycket att dom hela tiden kan hålla CO2-nivån runt 0 (istället för de 0.1-3 ppm från fisk/cirkulation).

                              Växtlösa akvarier som initialt får toffsar som sedan försvinner låter som man får lite hjälp av något kritter eller på något sätt uppnår en CO2-stabilitet (som gör att toffsar visserligen växer men inte triggar sin fortplantning).

                              Att det bubblar från ett snitt och att det reagerar så snabbt är inte 100% för visst reagerar det så snabbt när väl bubblet är i gång men när ljuset tänds på morgonen har jag för mig (obs, har för mig) att jag aldrig ser de bubbelband från skadorna som jag sedan ser varje kväll, detta har dock kanske inte med denna sakfråga att göra (har för övrigt väldigt mycket bubbel sedan jag rensade ur ).
                              Det brukar sägas att växterna tar som minst runt en 1 timma på sig att börja bubbla om man har maximalt med CO2 och ljus, dvs det verkar som maskineriet är lite segstartat - men när det väl är igång är det tydligen väldigt lätt att använda ljuset som gaspedal som filmen visar.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • NE
                                • January 2004
                                • 1549

                                #60
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Dvs dom försvinner när växterna kommit igång/växt upp så mycket att dom hela tiden kan hålla CO2-nivån runt 0 (istället för de 0.1-3 ppm från fisk/cirkulation).
                                Det innebär att växterna är igång på co2, det var ju det vi inte ville från början innan detta blev ett ämne om toffsalger (med det fanns kanske ingen relevans i det?).

                                Den nivå som du anger som produktion från fisk/cirkulation är högre än de siffror som kranvattnet skulle ha, då borde vi varje dygn ha en cykel som är låg på dagen (0) för växterna tar upp co2'n och hög (->3)på natten eftersom fisk, växt och cirkulation kommer att hissa upp den, väldigt onyttigt enligt tidigare resonemang om jämn co2.
                                /Niklas

                                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...