tvärstopp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Fast å andra sidan så var det efter medicineringen med Myxazin som min vallis kollapsade. Så om det inte var koppar i den, vad var det då som dödade vallisnerian?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      Jag har ju pH runt 6.5 och tillsätter inte CO2. Skulle detta kunna påverka vallisnerian negativt, med tanke på att de mår bra av bikarbonat?
      Så lågt pH borde innebära nästintill avsaknad av bikarbonat så det är möjligt, speciellt om det finns andra ogräs som effektivt strippar ner CO2-halten till 0 (det finns ju alltid lite CO2 från fiskar, bakterier osv även om du inte tillsätter det aktivt).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        Grymt Defdac, mästaren av googling . Visst har jag googlat lite, men inte hittat i närheten av så bra referenser.

        Oj, Jag dubbelkollade siffrorna för mitt vatten på komunens hemsida. Det visade sig att jag kollat på råvattenkvalitet och inte dricksvattenkvalitet I själva verket har vi 20ppm ca och 2 ppm mg. Då tror jag nog att jag kan utesluta calsiumbrit....Eller? Bör jag höja mg något?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Det låter precis som det vatten vi har här i Linköping och jag doserar som sagt 1 tsk CaCl2 och 1 tsk MgSO4 i min 300-litrare efter varje 50% vb. Det stämmer väl inte helt om man räknar på det, men jag doserar det numera bara för att vara säker på att det finns och att jag därmed kan utesluta eventuella årstidsvariationer (som i princip var obefintliga enligt vattenverket när jag pratade med dom).

          Något jag fått en känsla av när det gäller GH-manipulation är att man verkligen måste försöka hålla det så oföränderligt som möjligt och att det tar tid innan man märker skillnad i en GH-förändring. Innan så bytter jag vatten med en slang in och en slang ut vilket gjorde att jag egentligen inte visste hur mycket GH jag skulle dosera för att hamna på precis samma nivå efter varje vattenbyte. Sedan jag åter börjat med exakt 50% och exakt 1 tsk av varje enbart efter detta 50%-vattenbyte så syns det faktiskt skillnad på bladform. Ska ta bild när jag kommer hem för att dokumentera i blogen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...