tvärstopp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    #61
    i denna tråden på apc var det jag slängde ut några tabeller med järns löslighet beroende på ph och fosfater.



    vid ph under 6 tror jag inte man någonsin behöver bry sig om det finns järn tillgängligt så länge som man har doserat något.

    observera att tom barr hävdar att växterna själva kan reducera järn+++ till järn++ och därför spelar det inte så stor roll att det bara tar några timmar innan i stort sett allt järnet man hällt i har blivit oxiderat.
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #62
      Tack averater för väldigt informativ länk!!
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #63
        Jag kan nu en vecka efter panikåtgärderna se att fiskarna har finare färger och valisnerian har hämtat sig och fått iväg ett par friska nya dm långa skott.
        Hela föruttnelseprocessen är avstannad på resten av växterna.

        Jag antar att mina microutsvävningar på något sätt påverkat karet negativt. Med tanke på att fiskarna ser bättre ut tyder på kopparförgiftning, men det kan lika gärna vara blockering av fosfatupptag eller något annat. Just nu känns det som om det inte spelar någon roll, åtgärderna funkade. Nästa steg är att sätta tillbaka nålsäven som jag tog bort för säkerhets skull, jag tror inte vidare mycket på alleopatispåret. Skulle nålsäven förändra något i karet får jag omvärdera den tanken.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #64
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Jag kan nu en vecka efter panikåtgärderna se att fiskarna har finare färger och valisnerian har hämtat sig och fått iväg ett par friska nya dm långa skott.
          Hela föruttnelseprocessen är avstannad på resten av växterna.
          Vad bra! Vad blev det för panikåtgärder?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #65
            Läs i tråden.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #66
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Läs i tråden.
              Ok, 80%igt vattenbyte, tillsats av kalk plus makronäring? Vad har du fått för pH i burken nu? Vallisnerian trivs ju i kalkhaltigt vatten, men det gör inte mina fiskar...

              Och varför ingen micronäring alls? Det förstod jag inte riktigt

              Är Seachem Equilibrium en komplett vattenväxtnäring? Och som jag frågade tidigare, påverkar den pH:t?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #67
                Ursprungligen postat av batski
                Är Seachem Equilibrium en komplett vattenväxtnäring? Och som jag frågade tidigare, påverkar den pH:t?
                Seachem Eq höjer GH't (innehåller Mg/Ca mao) samt förändrar inte PH't
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #68
                  Ursprungligen postat av batski
                  Och varför ingen micronäring alls? Det förstod jag inte riktigt
                  Har du inte läst hela tråden ordentligt som ordinerat? Du finner svaret redan i bl.a. tropfrogs första inlägg:

                  Ursprungligen postat av tropfrog
                  Några teorier:
                  2:Någon några av micronivåerna har nått för växterna giftiga nivåer.
                  Dessutom skriver tropfrog i inlägg nr. 11 att:
                  Ursprungligen postat av tropfrog
                  Enligt Diana Wahlstadt:
                  [...] hardwater plants probably require fewer water micronutrients than softwater plants. At the same time, however, hardwater plants would not have "learned" how to protect themselves from an excess of heavy metals and may be particulary susceptibleyo metal toxicity.
                  Han vill uppenbaraligen utesluta mikrobrist/förgiftning som tänkbar orsak till crashen överhuvudtaget. (Han har ju bl.a. problem med vallisnerian, som brukar typiskt anses vara en s.k. hardwater plant.)

                  Ursprungligen postat av batski
                  Är Seachem Equilibrium en komplett vattenväxtnäring?
                  Google är din vän - och Seachems hemsida.
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #69
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Jag kan nu en vecka efter panikåtgärderna se att fiskarna har finare färger och valisnerian har hämtat sig och fått iväg ett par friska nya dm långa skott.
                    Hela föruttnelseprocessen är avstannad på resten av växterna.

                    Jag antar att mina microutsvävningar på något sätt påverkat karet negativt. Med tanke på att fiskarna ser bättre ut tyder på kopparförgiftning, men det kan lika gärna vara blockering av fosfatupptag eller något annat. Just nu känns det som om det inte spelar någon roll, åtgärderna funkade. Nästa steg är att sätta tillbaka nålsäven som jag tog bort för säkerhets skull, jag tror inte vidare mycket på alleopatispåret. Skulle nålsäven förändra något i karet får jag omvärdera den tanken.
                    MVH
                    Magnus
                    Det här är så jäkla märkligt om man ställer de här iakttagelserna mot det du kunnat observera tidigare (inlägg nr 1):

                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Jag ökade sakta microdosen och minskade makrodosen. Ett tag så tyckte jag att jag hade fått ordning på det lite, men det krävdes daglig tillsats av nutrisi. Jag satte in automattillsats av nutrisi, ökad dos hjälpte. Jag hittade en balans som funkade vid skrämmande 1,5 fulldos om dagen.
                    Helt mysko. Speciellt med tanke på att läser man på hjortgatanszoo bristsymptomsida, så stämmer dina dokumenterade bristsymptom precis in på svår järnbrist, och ser man på den bild av döende vallisneria som finns där på sidan så stämmer det också, desto mer när man läser vad Paul Krombholtz har skrivit där. Och på den bilden (vallisnerian) ser man också ett botten med massa slam - det är kanske dit järnen går? - och i ditt fall kan det kanske jämföras med sumpen du har till akvariet... Detta är bara vilda gissningar och spekulationer och beror på att den här förgiftnings-/bristproblematiken förbryllar mig en hel del. Jag har ju också kört igång med en liten low-tech och är inte alls sugen på att råka så illa ut. Vore som sagt kul med kontinuerlig uppdatering (om du orkar skriva så klart).
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #70
                      Ja, vad det första problemet var, som jag åtgärdade med ökad microdos har jag inte en aning om. Min första gissning var ju att micron bands i slamet i sumpen. Det har jag åtgärdat genom att frysa en stor porttion bottenslam och trycka ner vid valisens rötter. Den eventuella mängd micro som finns i slamet är nog tillräcklig för lång tid framöver om man tänker på Diana W citatet ovan.

                      Mitt vatten skall ha ganska så bra med kalcium, och valisneria brukar inte vara besvärlig i vattnet. Magnbesiumhalten är dock lite låg i vattnet, därav mgso4 docering. Jag skrev att jag skulle docera n och p, men efter mätning beslöt jag att det inte behövs. Jag har fet belastning och matar på lite extra i stället. Det lutar åt att gödningsregimen i framtiden blir mg, k och mycket försiktig microdocering.

                      Det är spännande det här med akvarium
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #71
                        Om vi ska gå en runda till och reflektera över det här:
                        Valisneria- blir brunaktig i basen av gamla blad, bladet släpper och löses upp. Nytillväxten är extremt ljusgul och förkrympt.
                        crinum calamistratum: löses upp vid basen av gamla blad, nytillväxten troligtvis avtagit i hastighet, men inte oroväckande. Nytillväxten ser hyffsad ut, men det gamla ruttnar fortare än vad nytillväxten ger.
                        Anubias: Ja, ni vet intre helt lätt att se problem på dessa, men jag tycker att nytillväxten är väldigt dålig och ljusgul.
                        Tigerlotus: gamla blad ruttnar och mycket förkrympt nytillväxt.
                        javamossa: växer bara dåligt inga tecken på vantrivsel annars.
                        Nålsäv: tillsatte jag innan problemen började, klarade sig hyffsat. Nu har jag tagit väck den igen för att jag har hört att den är starkt alleopatisk.
                        ..så är det ingen av dessa som egentligen tyder på att det har haft något att göra med mikro utan snarare ett kraftigare fel som har med makroämnen att göra.

                        Som vanligt kol? Vallisneria omvandlar snabbt alla bikarbonater till vanliga karbonater som ger samma KH men är oanvändbara för växterna. Ett stort vattenbyte så är det problemet avhjälpt, och en lösning av ett problem som ger stoooor utväxling tillskillnad från mikro-fippel.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #72
                          Nja, där tror jag att du har fel. När valisnerian käkar bikarbonat så avger den hydroxid och ph ökar, ph i mitt kar har varit ganska så konstant kring 7,2-7,5. Mina mätningar ger att mitt filter sänker kh från 3-2 på en månad, så därför docerar jag bikarbonat en gång i veckan för att mata filtret och växterna. Jag tror inte att kolbrist var problemet, men om du har rätt så händer det igen och då skall jag komma ihåg vad du sagt.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #73
                            Du har nog rätt om valllisnerias sätt att ta upp karbonater i din burk med tanke på att du dels kan mäta högre pH och förmodligen har cirkulation. Det jag tänkte på var indirekt bikarbonatsanvändande där växterna sprutar ut protoner under sina blad som skapar ett väldigt lågt pH som bryter bikarbonatet till CO2 som är lätt att ta upp. Men det funkar inget vidare med cirkulation förstås 8)

                            Mycket hydroxid från vallisnerian + järn hm.. "Var tar järnet vägen".. Järnhydroxid som fälls ut.. (om vi ska skippa kol/makroteorin)..


                            Detta problem bör inte finnas nere i substratet där pH:t blir lägre. Fast jag förstod aldrig varför du blandade ut kalk med mulmen? Det borde sabba järnreduktion osv?
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #74
                              .. å andra sidan skulle pH:t tryckas upp till över 9 om det var så att du fick äkta bikarbonatsupptag och du skulle se vit CaCO3-fällning på bladen hmm.. Med KH 2-3 och pH 7,2-7,5 har du ganska precis CO2-ekvillibrium med atmosfären, dvs pH.t är opåverkat av hydroxid.

                              Det skulle i sin tur isåfall åter peka mot kolbrist, eller någon allvarligare form av makrobrist.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8078

                                #75
                                Kalken lade jag i för att jag har sett info om att valisneria trivs bättre med rötterna i kalk. Om så är fallet vet jag inte, men det var värt ett försök. Valisneria trivs bra i hårdvatten så att den skulle missgynnas av kalken tror jag inte på. Vi har ju i denna tråden kommit fram till att micro inte är någon vidare viktig spelare för hårdvattenplantor.

                                Nu vet jag inte hur du lyckas skilja på bikarbonatupptag och bikarbonatupptag. När plantan förvandlar hco3 till co2 så blir det en hydroxidjon över (oh-), den höjer ph. DVS höjt ph och oförändrat kh. Att denna processen skulle vara svårare med cirkulation köper jag inte. Buffertsystemet åteställer balansen själv om det finns minsta lilla co2 i karet. Ytan jobbar alltid för att fylla på med co2 när den försvinner. Förhöjt ph pga fotosyntes är inte troligt i en burk som är så lite belyst som min. Biogen avkalkning har jag ännu inte förstått vad det är, kan du förklara den närmare? Faktum kvarstår dock att valisneria kan ta tillvara på kol från bikarbonat och jag har tillsatt bikarbonat med jämna mellanrum. Det är ingen faktor jag ändrat.
                                MVH
                                Magnus
                                Senast redigerad av Tropfrog; 15 June 2006, 13:29.
                                min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...