tvärstopp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    kan du fått uppbyggnad av koppar på nåt sätt ?

    Ursprungligen postat av Tropfrog
    Någon som har fakta om Göteborgsvattnet?
    duger detta ?
    vattenkvalitet distrubuerat dricksvatten 2005(jan-dec)
    Kvalitetsdeklaration Göteborgs dricksvatten -
    Mjukt. Hårdhet ca 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt. -
    pH-värde ca 8,0. -
    Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för järnutfällningar i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets alkalinitet (förmåga att motstå försurning). -
    Låg klorhalt 0,15-0,25 mg/l. För att säkra den mikrobiologiska vattenkvaliteten på rörnätet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Kloröverskottet är något högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen successivt kunnat minskas. -
    Låg aluminiumhalt, mindre än 0,02 mg/l. Aluminium tillsätts på vattenverken för att underlätta avskiljningen av partiklar och hamnar så småningom i den avskiljda slamfasen. Aluminiumhalten i det färdiga dricksvattnet är lägre än i det inkommande råvattnet. -
    Låg fluoridhalt < 0,1 mg/l. Måttliga halter av fluorid (under gränsvärdet för dricksvatten 1,5 mg/l) har normalt en positiv effekt på tandstatusen. Skillnaden i halt när fluorid övergår från att ha en positiv till att ha en negativ effekt är dock liten. -
    Fritt från skadliga mikroorganismer. -
    Innehåller dokumenterat låga halter av oönskade ämnen.
    Senast redigerad av Raven; 08 June 2006, 00:37.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #17
      Raven: koppar var precis det jag tänkte på. En massa micro utan vattenbyte borde kunna ge farliga nivåer för växter och fiskar. Å andra sidan är det vanligt med extremt höga halter av koppar i naturen. Men vem vet om det kanske är skadligt även där.

      Göteborgsvattnet kanske ser bra ut på pappret men det smakar fan om man jämför med här i Växjö. pH 8 måste till exempel vara upptryckt på något sätt.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        Ursprungligen postat av Krax
        men det smakar fan om man jämför med här i Växjö.
        inget ja kan svara på, dricker inte vattnet

        pH 8 måste till exempel vara upptryckt på något sätt.
        det är det.
        enligt vattenverket kan det ligga på 7.7-8.8 ut, polarn har mätt upp 9 och bor iallafall en mil från vattenverket.
        mätt upp 7.4 i vatten som stått en stund i glas och luftat ur det med en sked.
        bl.a lut finns ju i vattnet.

        just koppar har jag läst lite löst påståtts va orsaken till växtstopp i akvarie.
        läst ett flertal gånger att medicin med koppar kan stoppa/bromsa tillväxten men kommer igång efter lite vattenbyten så kopparhalten sjunker.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av Krax
          Raven: koppar var precis det jag tänkte på. En massa micro utan vattenbyte borde kunna ge farliga nivåer för växter och fiskar. Å andra sidan är det vanligt med extremt höga halter av koppar i naturen. Men vem vet om det kanske är skadligt även där.
          Fast å andra sidan är det svårt att förklara att tropfrog plötsligt fick bättre tillväxt efter tillsats av extra mycket mikronäring. Det kan vara precis tvärtom, för lite mikro/koppar. Barr skriver exempelvis i majmånads rapport att:

          "It has been shown repeatedly that nitrogen application accentuates copper deficiency, and when the nitrogen supply is large, the application of copper fertilizers is required for maximum yield. Heavy fertilization with N tends to increase the severity of Cu deficiency (linked to NH4 assimilation and Nitrate reduction)."

          Dvs. att mycket makronäring kräver koppartillförsel. Och på tal om krinumlökar som ruttnat, kan det vara så att kopparbrist uppenbarar sig allra svårast just i rotsystemet. Så här beskriver Barr kopplingen koppar-rötter:

          "Copper may have an important function in root metabolism. (Cu appears to be concentrated more in the rootlets of plants than in leaves or other issues. Cu in roots may be 5 to 10 times greater than in leaves.)."

          Det som kännetecknar kopparbrist är att plantorna inte byggs ihop till just plantor (impaired lignification, där lignification betyder enligt google "converting into wood; cause to become woody bot"). Visst ruttnar vallisneriorna, tropfrog?

          "Impaired lignification of cell walls is the most typical anatomical change induced by copper deficiency in higher plants."

          Det kan även leda till att plantan "förvrängs" pga kopparbrist (kan det bl.a. också vara det som händer med typ A.reinekii?):


          "This gives rise to the characteristic distortion of young leaves, bending and twisting of stems and twigs ("pendula" forms in trees) (Robson et al, 1981).


          Barr menar att man kan se på plantan (stjälken) när den var utsatt för kopparbrist:

          "Lignification responds rapidly to copper supply; transition periods of copper
          deficiency during the growth period can be readily identified by variations in the degree of lignification in stem sections."

          Hur som helst kan det vara värt att veta att växterna har ca 30-50 ppm koppar torrt (dry mass).
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikS
            "While trace mixes can be added, I decided to use SeaChem Equlibrium instead.
            It has Fe and Mn as well as Ca/K/Mg/SO4.
            I will add about 1/4 teaspoon per 20 gal tank once every week or two.
            This greatly enhances the growth of the plants.
            Kommer inte Ca i SeaChem att påverka pH?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              1:Nålsäven har knäckt alla de andra växterna via alleopati
              Det kan du enkelt avhjälpa isåfall genom att köra aktivt kol i ytterfiltret. Det påverkar dessutom inte mikronivåerna nämnvärt om du doserar kontinuerligt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Troppis, doserar du makro enbart via KNO3/KH2PO4 eller har du slutat med dessa helt pga fiskbidraget?

                Bristerna du beskriver låter misstänkt likt sulfatbrist. Från barrreporten om sulfat:

                "Sulfur deficiency in terrestrial plants is characterized by stunted growth, delayed maturity, and general yellowing of plants. Yellowed plants are also characteristic of nitrogen deficiency. However, unlike nitrogen deficiency which begins in the older leaves and progresses up the plant, sulfur deficiency symptoms begin in the young, upper leaves first. Sulfur deficiencies are often misdiagnosed as nitrogen problems, leaving growers to wonder why their nitrogen applications are ineffective. This can also be applied to many aquatic macrophytes as well since they also have the same pathways and demands for chlorophyll. In many crops, a severe sulfur deficiency causes the entire plant to turn yellow. In monocots like corn and small grains (many macrophytes also are monocots); however, yellow stripes that run parallel to the leaf blade are common. Sulfur deficiency is most frequently observed on very sandy soils with low organic matter content during seasons of excessive rainfall which is why some organic matter is important and wetland systems. Highly soluble iron concentrations can interfere with sulfur metabolism and limit the availability of phosphorus (Sahrawat, 2004). This is generally not discussed in aquatic horticulture as many assume that Fe2+ is limiting."
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Lite spännande att sulfatet kan hänga så intimt samman med dina NutriSi-utsvävningar och mjuka vatten samt avsaknad av mulm =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Ja, mulm blir det inte mycket av i karet, det mesta lägger sig i klarvattenkammaren där jag suger ut det ibland. MEN, jag har lagt i fryst mulm vid rötterna på hela valisneriabeståndet.

                    Mina planer på att köra igång med antingen mgso4 och k2so4 eller seachem equilibrium borde ju lösa eventuell sulfatbrist.

                    Att uteluta alleopati genom att köra med kolfilter var inte så dum idé, undrar vad jag har för pvc liggandes på vinden, kanske skulle snickra ihop ett kolfilter. Om det nu mot förmodan skulle visa sig att allt blev sämre igen när kolet tog slut, så är det ju bara att permanenta lösningen. I saltvattenskretsar är detta en känd lösning för att kunna ha mycket mjukoraller i ett kar, men de är ju också lite starkare alleopatiska än vad någon sötvattensväxt är.

                    Jag byter just nu ca 80% av vattnet och lagt krossad kalk i sumpen, jag skall docera kno3,kh2po4,k2so4 och mgso4. Det blir ingen micro denna omgången, om Patriks teori om kopparbrist är rätt lär jag vara stekt. Jag vet ju vad "algdödande" koppar i preparat kan göra mot växterna, så jag går på förgiftningspåret. Tack alla för hjälpen.
                    MVH
                    Magnus
                    Senast redigerad av Tropfrog; 08 June 2006, 08:52.
                    min zoon

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Min egen burk vrålstuntade i flera månader efter att jag lagt korallsand i ytterfiltret. Hmm..
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Jag byter just nu ca 80% av vattnet och lagt krossad kalk i sumpen, jag skall docera kno3,kh2po4,k2so4 och mgso4. Det blir ingen micro denna omgången, om Patriks teori om kopparbrist är rätt lär jag vara stekt. Jag vet ju vad "algdödande" koppar i preparat kan göra mot växterna, så jag går på förgiftningspåret. Tack alla för hjälpen.
                        MVH
                        Magnus
                        Det som vore coolt är om du kunde prova varje sak för sig med typ 2-3 veckors mellanrum, dvs. att:

                        1. bara byta vatten,
                        2. bara tillsätta krossad kalk,
                        3. bara skippa micro helt och hållet,
                        4. bara tillsätta K2SO4 och MGSO4
                        5. bara tillsätta micro i enorma mängder.

                        så att man kunde exakt utesluta vad som orsakar det hela. Tyvärr är ju inte ditt akvarium ett laboratorium, särskilt med tanke på akvariets volym kan ovanstående vara svårt att genomföra i praktiken
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #27
                          Ja, deffinitivt hade det varit interessant, men kanske mer av akademiskt intresse. Nu har jag lärt mig lite mer om växters krav i kar utan co2 tillsats. Om det funkar så är det egentligen inte så viktigt vilken av delarna som var mest bidragande. Inte så kul att experimentera när karet, som står i vardagsrummet ser ut som f...n.

                          Om det nu funkar så tänker jag sätta tillbaka nålsäven för att se om alleopati är en bidragande orsak. Sen kan man ju när allt funkar bra testa att ta bort en av dessa faktorer istället. Roligare att experimentrera när det funkar.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #28
                            Absolut, det har du så rätt i. Tänkte bara på en grej som slog mig imorse - behöver man seachem equilibrium om man samtidigt gör vattenbyten? Det kommer väl med massa mineraler med det nya vattnet? Jag har bl a märkt att tillväxten avstannade och jag fick bristsymptom i min gamla CO2 burk när jag inte bytt vatten på ca 2 v. Men allting funkade så länge vattenbyten var 1 gg/v. Däremot kan det nog vara bra med EQ med tanke på low-tech "kravet" att inte byta vatten (så att man inte lurar växter av den svängiga CO2-nivån). Byter man inte vatten så behövs nog EQ.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #29
                              Ursprungligen postat av PatrikS
                              Det som vore coolt är om du kunde prova varje sak för sig med typ 2-3 veckors mellanrum, så att man kunde exakt utesluta vad som orsakar det hela.
                              Man skulle inte kunna veta vad som orsakade problemen om experimentet var upplagt på det sättet. Det finns tusen saker som skulle kunna inverka på resultatet. Man skulle t ex inte kunna utesluta att det tog några veckor för vattenbytet att få effekt. Eller att en helt annan faktor (som sjukdom eller vad som helst) förändrades över tiden.
                              Ursprungligen postat av PatrikS
                              Tänkte bara på en grej som slog mig imorse - behöver man seachem equilibrium om man samtidigt gör vattenbyten? Det kommer väl med massa mineraler med det nya vattnet?
                              Kranvatten är oftats ganska fattigt så i vanliga fall är det väl smartatt gödsla lite. Men du var ju rädd för förgiftning. Då ska du väl inte sätta till något extra utan bara spä ut.

                              Hur ser det ut nu?

                              Kommentar

                              • PatrikS
                                • June 2006
                                • 579

                                #30
                                Ursprungligen postat av Krax
                                Man skulle inte kunna veta vad som orsakade problemen om experimentet var upplagt på det sättet. Det finns tusen saker som skulle kunna inverka på resultatet. Man skulle t ex inte kunna utesluta att det tog några veckor för vattenbytet att få effekt. Eller att en helt annan faktor (som sjukdom eller vad som helst) förändrades över tiden.
                                Men hur skulle man kunna testa det då (om någon nu skulle få för sig att göra det)?
                                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...