Hur funkar CO2-mist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jower
    • December 2002
    • 472

    #46
    offtopic: Vad kör du för ljus i ditt kar Kharn? Hur fort växer din Helferi?
    /Johan

    Kommentar

    • Axeru
      • January 2006
      • 105

      #47
      Ursprungligen postat av Kharn
      Hej

      Jag kör 2 st Point Four Ultra-Fine Bubble Diffusers ( AS202 )
      Och sen använder jag mig av 4st 1500 L/H powerheads för att skjuta runt bubblorna ( 2 st går under hela ljustiden och 2 st går igång när jag trycker in CO2)

      http://www.aquaticeco.com/index.cfm/.../9775/cid/2339
      Vet du om man kan få tag i dom här i Sverige eller kanske i Tyskland?
      Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

      Kommentar

      • Kharn
        • May 2004
        • 256

        #48
        Ursprungligen postat av jower
        offtopic: Vad kör du för ljus i ditt kar Kharn? Hur fort växer din Helferi?
        Hejsan

        Den växer med en väldans fart ,,den blir iofs inte högre än ca 15 cm men den har spridit sig över hela bottnen nu och trycker sig mot rutorna så jag får nog rensa bort en hel del.
        Det växte så in i helsike i karet så jag kör bara full ljusstyrka ca 4 timmar om dagen

        Angående ljuset så har jag 4 st 80w Deltec 6000 kelvin T5 or.

        mvh Jimmy
        Senast redigerad av Kharn; 02 April 2006, 12:52.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

        Kommentar

        • Kharn
          • May 2004
          • 256

          #49
          Ursprungligen postat av Axeru
          Vet du om man kan få tag i dom här i Sverige eller kanske i Tyskland?
          Hejsan

          Nej jag tror faktiskt inte att dom finns inom EU men du kan ju prova kontakta tillverkaren ,,dom finns i Canada har jag för mig.

          Annars är det inga som helst problem att beställa ifrån AquaticEco.
          Dom har super service samt är väldigt pålitliga ( har beställt därifrån flertalet gg )

          Men dom kan fastna i tullen och då kostar det lite xtra

          MVH Jimmy
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

          Kommentar

          • jower
            • December 2002
            • 472

            #50
            Kharn: Hur har du kopplat dina diffusers? Med högtrycks slang rakt på regulatorn? Dom behöver ju ett visst tryck menar jag.
            /Johan

            Kommentar

            • Kharn
              • May 2004
              • 256

              #51
              Ursprungligen postat av jower
              Kharn: Hur har du kopplat dina diffusers? Med högtrycks slang rakt på regulatorn? Dom behöver ju ett visst tryck menar jag.
              hejsan

              Jag stack till slang o maskin i Eslöv och köpte 2st dimensioner på trycklufts slang då kopplingen på diffusrarna inte är samma som på regulatorn.
              Jag använder en vanlig snabbkoppling som man har till tryckluft som har olika dimension i var ände ( en sån man bara trycker i slangen så fastnar den ).

              Så det blir den lilla dimensionen på slang från Regulatorn till Magnetventil till backventil till slangkoppling sen den grövre dimensionen rakt in i Diffusorn.
              Jag använder mig inte av bubbelräknare till diffusrarna utan krämar på 100 % från regulatorn och reglerar dom med trycket från regulatorn som jag laggt på runt 2,2 bar.

              MVH Jimmy
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

              Kommentar

              • jower
                • December 2002
                • 472

                #52
                fan... jag ligger ju bara på 1.2bar tryck på min flaska. då e den fullt öppen...?
                vad beror det på tro?

                sugen på att testa en sån diffusor. men då behöver jag ju få upp trycket.
                /Johan

                Kommentar

                • Kharn
                  • May 2004
                  • 256

                  #53
                  Ursprungligen postat av jower
                  fan... jag ligger ju bara på 1.2bar tryck på min flaska. då e den fullt öppen...?
                  vad beror det på tro?

                  sugen på att testa en sån diffusor. men då behöver jag ju få upp trycket.
                  Har du inte en kran eller en skruv på regulatorn som du kan ställa trycket på?
                  För Diffusrarna går inte igång under 1,7 bars tryck
                  Trycket från flaskan är många gg högre än 1,2 bar men det finns en del regulatorer som är förinställda på ca 1,5 bar ( jag har 2 st från aquamedic som inte går att justera)

                  MVH Jimmy
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #54
                    Hur stora ska bubblorna var egentligen?

                    Jag snabb provade med luft och fyllde ett 150 med "små" bubblor genom att stoppa in en trädiffusor i intaget på ett mini-innerfilter. Ungefär hälften av bubblorna "stiger" inte i egentlig mening utan åker runt i karet. Det är väl inte svårare att få små bubblor med CO2? Flera av de få växter som finns i det karet har massor med småbubblor på undersidan bladen iaf så nått händer.
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    • jower
                      • December 2002
                      • 472

                      #55
                      Ursprungligen postat av Kharn
                      Har du inte en kran eller en skruv på regulatorn som du kan ställa trycket på?
                      För Diffusrarna går inte igång under 1,7 bars tryck
                      Trycket från flaskan är många gg högre än 1,2 bar men det finns en del regulatorer som är förinställda på ca 1,5 bar ( jag har 2 st från aquamedic som inte går att justera)

                      MVH Jimmy
                      Då e min garanterat en förinställd... jaja... bara att köpa ny då
                      /Johan

                      Kommentar

                      • Leonard
                        • January 2006
                        • 2352

                        #56
                        Min AM-regulator går att ställa, har tyckt att den vart bra
                        Har iof bara haft den i ca 1 år och inte testat någon annan så jag vet ju egentligen inte om den är "bra", men jag tycker att det verkar så iaf.
                        18år. . . . . .<¨,)))--{
                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • cactus
                          • July 2005
                          • 278

                          #57
                          Nu står man inför ett dilemma...bestående av tre alternativ.

                          Ska man köra vidare med mist-reaktorn á la pet-flaska, ska man bygga en spraybar och sätta vid botten eller ska man köpa en Ultra Fine Bubble Diffusor...

                          En sådan Bubble Diffusor verkar mycket intressant, problemet är priset. Man behöver minst en sådan som kostar 500 kr + frakt + tryckslang, vilket blir minst 1000 kr.

                          Om man ska köra spraybar, så måste man dölja den med täta växter eller dyl, då den inte är särskilt vacker. En annan nackdel kan vara (tycker jag) att upplösningen troligen är sämre än med PET-flaska.

                          PET-flaska sprider bubblorna dåligt och är stor och klumpig. En annan stor nackdel är att varje gång man byter vatten, om man först tömmer ut och sen fyller på, så måste pumpen "startats om". Detta pga att pumpen kommer ovanför vattenytan och fylls med luft.


                          Om priset inte spelade någon roll så hade jag köpt 2 Ultra Fine Bubble Diffusors, och placerat ut dessa strategiskt under stockar eller dyl. så att de inte syns. Jag hade sedan dessutom haft en extern reaktor typ AM (vilket jag redan har liggandes), för upplösning av CO2. Till detta hade jag behövt totalt två nålventiler med varsin magnetventil. Magnetventilen till "bubbelstenarna" skulle vara kopplad till en timer, som endast är igång på dagen, och magnetventilen till den externa reaktorn skulle vara kopplad till pH-kontrollern. På det här viset hade CO2-nivån i både gasform och i upplöst form varit perfekt hela tiden.
                          Senast redigerad av cactus; 05 April 2006, 13:22.
                          Akvarium:

                          310 liter
                          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                          PMDD
                          CO2 med kontroller
                          Ytterfilter 1050l/h

                          Kommentar

                          • Leonard
                            • January 2006
                            • 2352

                            #58
                            Hade nog vart bra cactus, jag får inte ordning på min CO2, har testat med PET-flaskan, men har dålig genomströmmning nu så de flesta bubblorna bara åkte upp till ytan direkt. Hade också bara en 450l/h pump till reaktorn, måste jag ha en starkare eller går det med den som jag redan har.
                            Jag ska köpa ett nytt filter så att jag ökar genomströmmningen, så att man får iväg bubblorna i hela karet sen, det lyckades jag inte med tidigare.
                            Så jag får se hur det blir, har faktiskt funderat på att köra med båda extern AM-Reaktor 500 och PET-flaska med mist.
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #59
                              Ursprungligen postat av cactus
                              Om priset inte spelade någon roll så hade jag köpt 2 Ultra Fine Bubble Diffusors, och placerat ut dessa strategiskt under stockar eller dyl. så att de inte syns. Jag hade sedan dessutom haft en extern reaktor typ AM (vilket jag redan har liggandes), för upplösning av CO2. Till detta hade jag behövt totalt två nålventiler med varsin magnetventil. Magnetventilen till "bubbelstenarna" skulle vara kopplad till en timer, som endast är igång på dagen, och magnetventilen till den externa reaktorn skulle vara kopplad till pH-kontrollern. På det här viset hade CO2-nivån i både gasform och i upplöst form varit perfekt hela tiden.
                              Låter perfekt! :-) Bara finansieringen som återstår alltså?
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              • Kharn
                                • May 2004
                                • 256

                                #60
                                Ursprungligen postat av cactus
                                Om priset inte spelade någon roll så hade jag köpt 2 Ultra Fine Bubble Diffusors, och placerat ut dessa strategiskt under stockar eller dyl. så att de inte syns. Jag hade sedan dessutom haft en extern reaktor typ AM (vilket jag redan har liggandes), för upplösning av CO2. Till detta hade jag behövt totalt två nålventiler med varsin magnetventil. Magnetventilen till "bubbelstenarna" skulle vara kopplad till en timer, som endast är igång på dagen, och magnetventilen till den externa reaktorn skulle vara kopplad till pH-kontrollern. På det här viset hade CO2-nivån i både gasform och i upplöst form varit perfekt hela tiden.
                                Om det stämmer med din signatur att du kör ett 310 liters kar med 0,5 w/l så tror jag helt klart att det är nog med 1 st Point 4 diffusor samt en kraftig cirkulation. Koppla den till din Controller och ställ in den med Krause metoden så har du CO2 så det räcker o blir över.

                                MVH Jimmy
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                                Kommentar

                                Arbetssätt...