Hur funkar CO2-mist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #16
    Aha okej ...

    Men hur fungerar det med loopback då ? Det struntar man i eller?

    Med denna metod så löser man således upp väldigt lite gas och slösar lite mer i stället... ?

    Om man sedan har ett kar med mycket växter, och tätt planterat baktill. Då borde ju "strålarna" från det här röret/slangen stoppas, så att bubblorna inte kommer fram i karet?

    Det absolut svåraste med mist tycker jag är att få tjocka marktäckare att ta del av CO2n. Ofta har dessa låga växter dessutom små täta blad där bubblorna inte vill stanna. Även gräs verkar vara svårt att få misten att bita på.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Ursprungligen postat av cactus
      Men hur fungerar det med loopback då ? Det struntar man i eller?
      Funkar fint, men jag hade svårt att sprida alla mikrobubblor helt jämt över hela akvariet. Hade jag haft en annan (mer triangulär layout) hade det nog funkat bättre.

      Med denna metod så löser man således upp väldigt lite gas och slösar lite mer i stället... ?
      Ja mistmetoden går ut på att främst hugga upp CO2-bubblorna och sprida dom jämt under alla växterna så mikrobubblorna lägger sig under växternas blad.

      Men det är en viss, faktiskt ganska ansenlig, upplösning ändå. Jag sänkte häromdagen mitt utblås så att vattenytan var stilla och det dröjde inte många minuter förrens fiskarna stod uppe vid ytan och snappade.


      Om man sedan har ett kar med mycket växter, och tätt planterat baktill. Då borde ju "strålarna" från det här röret/slangen stoppas, så att bubblorna inte kommer fram i karet?
      Det trodde jag med, men faktum är att misten tränger igenom även mina extremt täta buskage.

      Det absolut svåraste med mist tycker jag är att få tjocka marktäckare att ta del av CO2n. Ofta har dessa låga växter dessutom små täta blad där bubblorna inte vill stanna. Även gräs verkar vara svårt att få misten att bita på.
      Jupp, men jag kan få mitt gräs att bubbla fint med misten kanske tack vare upplösningen och det faktum att en spraybar längs gruset gör att cirkulutionen blir optimal över gräset så att upplöst CO2 når gräset bra.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #18
        Så en spraybar är som ett strilrör, fast med minde hål. Vad kommer ifrån röret in i pumpen, CO2 eller vatten?
        Är det CO2 som ska sruta ut ur dom små hålen då så att det blir som mist?
        Sätter man röret så att pumpen suger in vattnet/ CO2:n in i pumpen eller pumpar pumpen in vatten + CO2 in i röret?


        Hänger inte riktigt med nu, fast det är ju iof jag så...
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • jower
          • December 2002
          • 472

          #19
          spraybar=strilrör på engelska
          /Johan

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ja. Man leder in CO2 till insuget på pumphuvudet som hackar sönder gasen (=mist/dimma) och sprutar ut i strilröret som i sin tur sprider ut det i hela akvariet.

            Verkar tyvärr inte tagit någon bild på eländet när jag hade det på framrutan, men det är ett så fruktansvärt enkelt koncept att jag har svårt att se hur man ska misslyckas med det. Det är exakt som att leda in gas i ett ytterfilter med strilrör bara det att man bara har ett pumphuvud och har strilröret vid bottnen istället för ytan.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #21
              Ursprungligen postat av y0da
              Vad som är bäst under samma förhållanden vågar jag dock inte svara på. Har bara testat mist än så länge, och det är inne på sin 9'e dag hittils .
              Har växterna satt fart än?
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #22
                Ptja.. än så länge har det väl inte hänt så jättemycket. Har många växter som inte är så snabbväxande. De som är snabbväxande däremot sätter ju fart som tusan, men det tycker jag de gör oavsett . Jag vill dock få det till att samtliga växter ser mycket fräshare ut nu
                En ny snabbväxande växt (minns tyvärr inte vad den heter) växer som f_n dock. Den har blivigt runt 1dm större på par-tre dagar. Men då jag inte kört den utan co2 vet jag inte om det är bättre eller sämre än "normalt" .
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • cactus
                  • July 2005
                  • 278

                  #23
                  Borde inte mycket gas gå till spillo när man använder den här metoden med strilrör/spraybar ? Det måste ju bildas ganska många större bubblor också som flyger upp till ytan direkt ?
                  Akvarium:

                  310 liter
                  3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                  PMDD
                  CO2 med kontroller
                  Ytterfilter 1050l/h

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Borde inte mycket gas gå till spillo när man använder den här metoden med strilrör/spraybar ? Det måste ju bildas ganska många större bubblor också som flyger upp till ytan direkt ?
                    De flesta säger att dom kan sänka bubbeltakten.

                    Däremot dom med controller som vill fortsätta ligga på 30 ppm CO2 upplöst i vattnet kommer det nog gå åt mer än tidigare. Lite beroende på hur dom mistar.

                    Tom Barrs Mistreaktor är ju i princip bara en vanlig innerreaktor där han låtit bottnen vara öppen och lagt till en venturiloopback för att *restgasen* ska mistas ut, dvs den där konstiga gasen som de lärde fortfarande tvistar om är CO2 är eller luft/syre/kväve. Den mistar alltså mestandels ut restgasen som ändå bara skulle rapats ut ur en vanlig stor reaktor.

                    Svammel.

                    Jag har inte märkt att det går åt mer gas. Andra med mist-reaktor borde ge sin syn också.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      *restgasen* ska mistas ut, dvs den där konstiga gasen som de lärde fortfarande tvistar om är CO2 är eller luft/syre/kväve.
                      borde väl gasleverantören kunna svara på,
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Njae, det beror ju på vad som händer i vattnet.

                        Barr menar på att det är CO2 för stänger man av reaktorn när den har en ansenlig mängd restgas i reaktorkammaren sent på fotoperioden och sedan sätter igång den igen på morgonen så kommer restgasen snabbt lösas upp.

                        Dvs restgasen kanske inte är någon mystisk gas utan beror bara på att vattnet helt enkelt är väldigt gasmättat.

                        Men som sagt, det är egentligen ingen som vet.

                        Man skulle behöva skicka in gasen för analys på något labb.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Jodahl
                          • March 2005
                          • 298

                          #27
                          Lekmannens syn på saken: Man kör in CO2 i en flaska --> det bildas en gasficka i toppen. Borde den inte bestå av just CO2 då?? Om du kör reaktorn utan att tillföra CO2 bildas väl ingen restgas?

                          /J
                          220 liter växtsoppa.
                          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                          Aquarelle 0,3 W/liter

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Man kör in CO2 i en flaska --> det bildas en gasficka i toppen. Borde den inte bestå av just CO2 då??
                            CO2 är några tusen gånger lättlösligare än O2 i vatten och som du vet så bildar växterna så mycket syre att syret inte ens kan lösas upp vilket gör att dom bubblar syre.

                            Det vore inte helt ologiskt att tänka att vattnet när det blir övermättat med syre hoppar ut ur vattnet när det når impellern i pumpen till reaktorn, vilket skulle förklara varför restgasen är så jäkla svår att lösa upp - och kanske även till viss del förklara varför den plötsligt går att lösa upp efter att reaktorn varit avstängd vöer natten eftersom vattnet efter natten är betydligt syrefattigare.

                            Men det är här olika personer kolliderar i uppfattning och börjar vifta med Fricks lag osv.

                            Så visst vore det kul att analysera restgasen i labb =)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Jodahl
                              • March 2005
                              • 298

                              #29
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Det vore inte helt ologiskt att tänka att vattnet när det blir övermättat med syre hoppar ut ur vattnet när det når impellern i pumpen till reaktorn
                              Men borde man inte i så fall få samma fenomen genom att köra reaktorn utan CO2-flöde?
                              220 liter växtsoppa.
                              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                              Aquarelle 0,3 W/liter

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Jopp, det vore ett intressant experiment. Lösa upp gasen med ytterfiltret så växterna bubblar ordentligt och samtidigt ha igång en mistreaktor utan CO2-tillsats och se när/om det börjar byggas upp gas.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...