Hur funkar CO2-mist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #31
    relativt enkelt å kolla om det är syre.


    bygg en reaktor där du kan ta tillvara gasen och se om ett ljus/tändare brinner i det.
    om ja då finns det syre, om nej så finns det inget/lite syre.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Tror några försökte med det när det diskuterades som flitigast, kanske t om var Tom Barr och lågan slocknade.

      Fast efter hur lång tid sades inte, så jag tycker testet inte är speciellt bra.

      Jag tror mest på att restgasen är en ganska ansenlig portion syre och en ansenlig portion CO2 eftersom den är svårupplöst (O2) men ändå ger bra tillväxt (CO2).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #33
        Finns det inte ett lättare sätt egentligen?

        Kör med en vanlig reaktor för att se hur mycket co2 du trycker ner i vattnet då.
        Sen kör du igång det med mist-reaktor istället och väntar lika länge som i första experimentet.
        Får man inte samma värden så är det ju co2 i bubblorna som stiger till ytan och "försvinner". Får man samma värden så löser ju co2 upp sig i vattnet, bubblorna man ser då bör alltså vara o2?

        Är det inte så att man använder mindre gas till en mist-reaktor och får samma, eller till och med bättre resultat på växterna? Hur skulle det funka om co2 löser upp sig i vattnet och bubblorna är o2?
        Då skulle man ju få mindre co2 i vattnet, och då borde det märkas på växterna?

        Och ärligt talat, om bubblorna man ser bara skulle vara restgas. Borde det inte vara rejält mycket färre bubblor då? Tycker jag har grymmt mycket bubblor i mitt kar, tvivlar på att det bildas så mycket restgas?
        Menmen.. detta är inte mitt område riktigt, så jag vet inte. Spekulerar mest utifrån min icke-kemivänliga hjärna
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #34
          min teori som jag inte räknat på är att den bättre tillväxten kommer av att det dels är lättare att optimera cirkulationen när det är massa bubblor överallt där det är koldioxidberikat vatten, samt att bubblorna sabbar prandt-lagret så att koldioxid lättare kan diffundera från omgivande vatten till bladen, koldioxiden liksom genar genom bubblorna istället för att ta sig genom vattnet.
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Är det inte så att man använder mindre gas till en mist-reaktor och får samma, eller till och med bättre resultat på växterna? Hur skulle det funka om co2 löser upp sig i vattnet och bubblorna är o2?
            Se averaters förklaring.

            För oss som kör pumphuvud->strilrör utan restgasuppbyggnad är den här frågan ointressant. Det som kommer ut får vara vad det vill, och ingen kan få mig att tro att dom bubblorna har någon signifikant andel annan gas än CO2 i sig. Kanske efter ett tag, men då har dom redan nått sin destination (växternas blad).

            I övrigt tror jag på averaters förklaring när det gäller vanlig mist-reaktor med restgasuppbyggnad.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • genius
              • March 2005
              • 44

              #36
              ska man plugga igen slutdelen på strilröret? antar att man ska det iaf.

              Pumphuve++=i==i==i==i==i==i==i==i==I

              Kommentar

              • Lena123
                • January 2006
                • 336

                #37
                När man kör mist (powerhead + slang), ska man ha mycket ytvattenskvalp då? Är på G nu.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Japp plugga igen strilröret på slutet. Väldigt uppfriskande med lite ASCII-art =)

                  Jag har själv nyligen sänkt utblåset från den vanliga pumpen för att minimera ytskvalpet, men då får man hålla betydligt mer koll på firrarna/pH:t. Så det kanske är lite "överkurs" =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Lena123
                    • January 2006
                    • 336

                    #39
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Japp plugga igen strilröret på slutet. Väldigt uppfriskande med lite ASCII-art =)

                    Jag har själv nyligen sänkt utblåset från den vanliga pumpen för att minimera ytskvalpet, men då får man hålla betydligt mer koll på firrarna/pH:t. Så det kanske är lite "överkurs" =)
                    ASCII-art??? Här blir det ytskvalp, inte redo för "överkurs" än!

                    Kommentar

                    • Kharn
                      • May 2004
                      • 256

                      #40
                      Hejsan

                      Angående om det går åt mer gas med mist reaktorer/Diffusrar.

                      Jag har nu kört med 2 st point 4 diffusrar samt att jag har kört in gas i bägge mina ytterfilter.
                      Jag har använt mig av en controller som jag ställt in på 60 ppm.
                      Jag har ca 0,7 W/L utan reflektorer ( T5or ).
                      Jag har ett KH på 8

                      På 4 månader har det gått åt ca 8 kg co2 vilket jag inte tycker är så mycket.
                      Det bubblar och växer helt sjukt

                      MVH Jimmy
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                      Kommentar

                      • Kharn
                        • May 2004
                        • 256

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kharn
                        Hejsan

                        Angående om det går åt mer gas med mist reaktorer/Diffusrar.

                        Jag har nu kört med 2 st point 4 diffusrar samt att jag har kört in gas i bägge mina ytterfilter.
                        Jag har använt mig av en controller som jag ställt in på 60 ppm.
                        Jag har ca 0,7 W/L utan reflektorer ( T5or ).
                        Jag har ett KH på 8

                        På 4 månader har det gått åt ca 8 kg co2 vilket jag inte tycker är så mycket.
                        Det bubblar och växer helt sjukt

                        MVH Jimmy
                        Oj glömde skriva att karet är ett Akvastabil 530 vilket innebär att det innehåller ca 465 liter sorry
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #42
                          Nyfiken på mist-metoden, men...

                          Hur gillar små skaldjur som tex Cardina Japonica att man pytsar i en massa CO2-dimma? Dessa är ju som känt väldigt känsliga när pH kommer ned någonstans under 6,5...
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Kharn
                            • May 2004
                            • 256

                            #43
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Hur gillar små skaldjur som tex Cardina Japonica att man pytsar i en massa CO2-dimma? Dessa är ju som känt väldigt känsliga när pH kommer ned någonstans under 6,5...
                            hejsan

                            Mitt PH va nere på runt 5,9 - 6,2 den första månaden efter uppstart pga att jag använder mig av ADA s Powersand/Aquasoil som sänkte både PH samt KHt.
                            ,,så det berode ju inte så mycket på mängden CO2 jag tryckte i.
                            Men jag hadde ca 80 st Cardina Japonica i karet som inte verkade bry sig om det låga PH alls.
                            Dom lyckades jag dock ta död på när jag körde i fungistop i januari.

                            Nu har jag 60 st Japonicas i ,,och ADAs PS/AS har stabiliserat sig så mitt ph o kh berörs inte av det längre.
                            Mitt PH ligger på 6,5 vilket blir omkring 60 ppm (krause) och dom verkar oberörda .

                            MVH Jimmy
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                            Kommentar

                            • morphriz
                              • October 2005
                              • 875

                              #44
                              Har läst några trådar om mist på APC nu, svårt att söka på. Folk verkar ju dilla åt höger och vänster hela tiden. En del prata om mist som ett _sätt att lösa_ CO2 och en del pratar om det i sprida _bubblor under bladen_ varianten.

                              Har nånn några bra länkar om mist eller länkar tilll trådar på APC där de faktiskt disuterar _bubblor under bladen_.

                              Vad kör ni för mist reaktorer btw? Räcker det med en "riktig" luftsten och ett powerhead eller siktar ni på mindre bubblor? Ska man köra en urluftning på ytan för att inte råka gasa firrarna vid för stor löslighet?

                              En sak till kom jag att tänka på. Innnan jag körde CO2 i mitt första kar hade jag en bubbelridå. Växterna som växte runt den växte bättre än andra växter. Kan det vara så månne?


                              edit: missade några sidor i tråden, ursäkta dubbelfrågorna!
                              Senast redigerad av morphriz; 01 April 2006, 20:12.
                              --
                              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                              - Shakespeare.

                              Kommentar

                              • Kharn
                                • May 2004
                                • 256

                                #45
                                Hej

                                Jag kör 2 st Point Four Ultra-Fine Bubble Diffusers ( AS202 )
                                Och sen använder jag mig av 4st 1500 L/H powerheads för att skjuta runt bubblorna ( 2 st går under hela ljustiden och 2 st går igång när jag trycker in CO2)

                                Pentair is dedicated to excellence in all aspects of our business. Whether you need system design, technical service or unrivaled equipment-you can count on us.


                                Jag har laggt in en bild på min zoon som visar bubbelstorleken från diffusrarna
                                ,,dom blir väldigt små nästan som en rökridå.

                                resultatet är helt otrolit faktiskt

                                MVH Jimmy
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                                Kommentar

                                Arbetssätt...