Hur funkar CO2-mist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

    Hur funkar CO2-mist?

    Har fått för mig att för att lösa upp CO2 skall man sträva efter lång uppehållstid i vattnet och så små bubblor som möjligt. Men nu verkar det helt plötsligt som om när bubblorna blir extremt små (mist) så löses dom inte upp över huvud taget. Hur funkar det?

    ...Johan...
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det har debatterats in absurdum vad som faktiskt händer med mikrobubblorna när dom åkt ut ur reaktorn. Det är ett läger som tror det är syre/kväve/luft och en del som tror det är mest CO2 (Barr t ex).

    Oavsett vilket så märker många en rejäl skjuts i tillväxten om man låter dessa mikrobubblor lägga sig under bladen på växterna.

    Istället för att dra ur CO2(aq) ur vattnet där man siktar på runt 30 ppm så har du istället ett gaslager med flera hundra eller tom tusen ppm CO2.

    För att få in mikrobubblorna så krävs även att man optimerar cirkulationen vilket är ganska enkelt eftersom man så tydligt ser var det blir få mikrobubblor och en bra cirkulation gynnar även näringsspridningen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Jodahl
      • March 2005
      • 298

      #3
      Hur verkar det då? Märker du nån skillnad i växthastigheten mot när du löste upp CO2:n? Enligt din blogg verkar du inte fått nån större skillnad. Största fördelen kanske är att man slipper vaka över Ph-värdet om man kör utan controller eller med mäsk.

      Känns säkrare att ha CO2:n upplöst i vattnet, då får varje blad lika mycket CO2 hela tiden. Med mist riskerar man väl att olika delar av akvariet får olika mycket CO2.
      220 liter växtsoppa.
      Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
      PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
      Aquarelle 0,3 W/liter

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Inte säkert att det är så mycket "säkrare" att lösa upp CO2'n i vattnet. Du måste ju nämligen ha cirkulation så att co2'n når överallt i akvariumet, oavsett om du kör co2 i gas eller flytande form.

        Kör du den i flytande form så ser du ju inte hur bra den sprids, en del växter kan då befinna sig på ställen där tillförseln av co2 är väldigt låg. De förbrukar då den co2n som finns i vattnet och får inte tillräckligt med ny co2.
        Kör du däremot med mist så ser du ju lätt om det är något ställe i akvariumet som missas.
        Vad som är bäst under samma förhållanden vågar jag dock inte svara på. Har bara testat mist än så länge, och det är inne på sin 9'e dag hittils .
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av Jodahl
          Hur verkar det då? Märker du nån skillnad i växthastigheten mot när du löste upp CO2:n? Enligt din blogg verkar du inte fått nån större skillnad.
          Min burk har inte mått bra på flera månader, från och till i snart ett år. Försöker fortfarande hitta problemet.

          Känns säkrare att ha CO2:n upplöst i vattnet, då får varje blad lika mycket CO2 hela tiden.
          Absolut inte, det är därför misten är bättre.

          Med upplöst CO2 i vattnet så suger bladen upp CO2 från vattnet vilket gör att det bildas ett par mm tjockt CO2-fattigt lager under bladen.

          Om du själv var växt, skulle du hellre försöka suga upp 30 ppm CO2 från vattnet eller ta det direkt som gas där gasen har flera hundra ppm CO2? Självklart det senare alternativet.

          Med mist riskerar man väl att olika delar av akvariet får olika mycket CO2.
          Nej det är ju just exakt det som är bra med mist. Du ser var misten inte når, och dit hade inte upplöst CO2 heller nått i någon större utsträckning pga kass cirkulation.

          Med mist får du svart på vitt var du är dålig på att sprida CO2.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Jodahl
            • March 2005
            • 298

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Min burk har inte mått bra på flera månader, från och till i snart ett år. Försöker fortfarande hitta problemet.
            Det är kanske därför den ser så miserabel ut *INTE*

            Om du själv var växt, skulle du hellre försöka suga upp 30 ppm CO2 från vattnet eller ta det direkt som gas där gasen har flera hundra ppm CO2? Självklart det senare alternativet.
            Jo, det är klart. Jag menade mer att med CO2 upplöst i vattnet så var det i alla fall garanterat att alla växter hade tillgång till 30 ppm hela tiden. Men så är det alltså inte.

            Ser det inte tråkigt ut att vattnet ser "rökigt" ut? Eller det kanske inte syns så mycket?
            220 liter växtsoppa.
            Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
            PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
            Aquarelle 0,3 W/liter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det är kanske därför den ser så miserabel ut *INTE*
              Det är fusk av mig att inte ta närbilder. Att jag inte publicerat några bubbelbilder på väldigt länge har inte att göra med att jag lessnat på att ta dom, utan för att alla växtblad är algangripna så man inte får den där riktigt kliniska 3D-grafik-känslan (som jag tycker om).

              Men visst. Det har blivit lite bättre sedan jag började experimentera med mist och batterivattensnutrisi. På håll är det nästan njutbart.

              Ser det inte tråkigt ut att vattnet ser "rökigt" ut? Eller det kanske inte syns så mycket?
              Jo, men nu när jag kör spraybar nere vid bottnen på baksidan är det inte iögonfallande. Det var lite mer irriterande när jag körde reaktor som spred mer stokastiskt "överallt".
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Då svenssonakvaristen skulle hoppa jämfota och jubla över sitt fantastiskt underbara jättefina växtakvarium så skulle defdac sitta i ett hörn och tjura över sina algbeklädda växter :P

                Jag kan inte påstå att jag stör mig speciellt mycket över bubblorna. Flickvännen har dock gnällt lite på att det blir fult med alla bubblor. Smaken är som baken även här alltså. Just själva reaktorn är väl inte så jättesnygg dock (tänker på varianten med pet-flaska). Men en spraybar kan man ju gömma ganska så väl. Jag gjorde en liten förhöjning mot bakgrunden och döljde mitt VP-rör där.. funkade skitbra...... i ett dygn. Nu ser det mest ut som en trappa, där vp-röret är det första (och enda) trappsteget . Menmen, med lite större växtmassa lär det väl döljas ganska så bra.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • jower
                  • December 2002
                  • 472

                  #9
                  Sen ska man akta sig för att köra för mkt co i mistmaskinen. Ph:t kan rasa väldigt fort. Legat i en vecka med ph 6.2 (från 7.3) och london dimma...
                  Men visst fan har det växt helt sjukt. :P Det e min dåliga nålventil som e boven. Den ger allt eller inget. Men Jag har definitivt märkt en tillväxt skillnad sen jag bytte till mist.
                  /Johan

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    #10
                    Ni som kör med mist och dom det verkligen fungerar för (med CO2:n), har ni väldigt stark genomströmning i karen?

                    1200l/h i ett 160l måste väl absolut räcka o blir över? Kan ju sätta dit ett strilrör om det blir för mkt.
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Med 1200l/h till ett 160l kar så kan du väl även ha samtliga växter som marktäckare?
                      Det lär ju inte vara för lite flås i pumpen i alla fall. I mitt 540L har jag en powerhead på 3700l/h, men den är strypt till ca halva kapaciteten. Till mistreaktorn har jag 920l/h och den kör jag på fullt tryck genom vp-röret.
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • cactus
                        • July 2005
                        • 278

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Jo, men nu när jag kör spraybar nere vid bottnen på baksidan är det inte iögonfallande. Det var lite mer irriterande när jag körde reaktor som spred mer stokastiskt "överallt".
                        Jasså?

                        Vadå för spraybar?

                        Har du bilder eller något? Det är alltså inte nån PET-flaska längre?
                        Akvarium:

                        310 liter
                        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                        PMDD
                        CO2 med kontroller
                        Ytterfilter 1050l/h

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Tror jag tog en bild när jag första dagen hade den på framrutan. Det är en väldigt enkel princip. Ett powerhead och en spraybar nere vid gruset, där spraybaren går längs hela baksidan av akvariet. Inte mycket att se, men ska se om jag kan rota fram bilden ikväll.
                          Du ser powerheadet skymta nere till vänster här:
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • cactus
                            • July 2005
                            • 278

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Tror jag tog en bild när jag första dagen hade den på framrutan. Det är en väldigt enkel princip. Ett powerhead och en spraybar nere vid gruset, där spraybaren går längs hela baksidan av akvariet. Inte mycket att se, men ska se om jag kan rota fram bilden ikväll.
                            Du ser powerheadet skymta nere till vänster här:
                            http://www.defblog.se/picture/1645.html
                            Okej.

                            Hade varit fint om du hittade en bild i kväll.

                            Jag förstår inte riktigt vad du menar med spraybar. När jag först såg att du skrivit det så tänkte jag på mazzei, men vad är det egentligen du menar ? Du använder alltså inte längre någon flaska med loopback o s v ?
                            Akvarium:

                            310 liter
                            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                            PMDD
                            CO2 med kontroller
                            Ytterfilter 1050l/h

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #15
                              Ska försöka få tummen ur och fota min spraybar också

                              En spraybar är f.ö. en slang eller rör som du kopplar till pumpen. Längs slangen/röret så borrar du ett 1-2mm hål med 1dm mellanrum. Du får då en skön spridning av misten i (förhoppningvis) hela karet
                              Varianten med pet-flaska sprider ju mest sin mist där den sitter (gjorde iaf min variant av den), sen förlitar den ju sig på cirkulationen i karet.
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...