Chelater och pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #46
    Ursprungligen postat av defdac
    Ni missar att reaktionen där chelatet ska binda med mikroämnena kräver ett lågt pH.
    Jag trodde det redan var gjort, men det är det kanske bara i Micro+ som är i vätskeform...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47
      Mm.. Mikro+ är ju i flytande form där chelatet sannolikt redan är uppbundet med mikroämnena.

      Jag har miistänkt att NutriSi bara är en ihopblandning av 2 olika chelatpulver och 6 metallsalter och nu med den där jordgubbs-anvisningen där det explicit står att man inte får blanda denna typen av pulver i vatten som har högre pH än 4-5 bekräftar den misstanken, speciellt med sättet dom skriver det på "EDTA pH 4,0-6,5; DTPA pH 5,0-7,3; HEEDTA pH 5,0-7,5. Om detta inte är fallet kommer kelaten att fördärvas".
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #48
        Låter inte helt otroligt att det är på det viset... *Hoppas att någon löser problemet innan min Micro+ reserv tar slut*...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #49
          Tom Barr svarade att växten sänker pH:t (pumpar ut protoner) för att bryta ner chelatet.

          Såg även i pdf:en ovan att chelat inte gillar temperaturer under +5 grader, så kylskåpet är nog inte det bästa stället för mikroblandningarna hmmm..

          Tror det är dags att skriva till Yara och fråga vad som händer lite mer exakt om man blandar mikropulvret med vatten av högre pH.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #50
            Ursprungligen postat av oveb
            Det skulle ju onekligen vara spännande att pilla ner ph-proben i en flaska TMG
            mailat tropica ?
            f*n vet dom kanske ger ett vettigt svar på de
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              Har mailat Yara nu och frågat om mer exakt vad som händer gärna med reaktionsformler.

              Jag undrar om Tropica vill svara på PMDD-frågor 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #52
                kul att läsa er debatt och märka att det faktiskt spelar roll.

                har nu läst igenom mina länkar lite noggrannare och hittat två lite intressanta meningar.

                från http://herkules.oulu.fi/isbn9514269756/html/c275.html som jag tipsade om innan går det att läsa: "Moreover, when iron is removed by these ligands from precipitated phosphates, the phosphate is converted to a soluble form".
                det borde vara anledningen till att det går att blanda blandad nutrisi med blandad kh2po4 men inte när det är torrt för då hinner fosfatet och järnet reagera innan järnet blir chelaterat.

                från samma sida: "and elevated pH has been observed to increase decomposition rates" höga ph gör alltså att chelatet bryts ner fortare än om ph är lågt, framgår iof inte hur fort eller vilka ph.


                jag har också läst om fler chelaterade näringslösningar nu och det verkar som alla tillverkare rekomenderar ph <6,5 för edta, om det endast gäller vid tillblandning eller även senare har jag inte hittat info om.
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  jag har också läst om fler chelaterade näringslösningar nu och det verkar som alla tillverkare rekomenderar ph <6,5 för edta, om det endast gäller vid tillblandning eller även senare har jag inte hittat info om.
                  Humm.. ja det är ju det där sista som är den stora frågan. Om dom bara menar att chelatet håller längre om blandningen har ett lägre pH eller om det faktiskt händer något med själva chelatet när det blandas med vatten med högt pH.

                  EDTA används väl vid titrering för att kolla Ca+Mg-mängd? Så det borde kunna binda med dessa och bli verkningslöst för t ex järnet som då oxiderar snabbt?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #54
                    ja, jag har använt edta på lab för att bestämma ca. men olika ämnen binder olika bra till olika chelater, ca binder väldigt dåligt, järn ganska bra, bly extremt bra (till edta).

                    efter att ha läst lite mer nu undrar jag även om det verkligen är så att järnet måste vara 2+ eller om det inte kan vara så att järn3+ bara är så väldigt olösligt om man inte har chelater.

                    Fe(OH)3 har löslighetsprodukt på 10^-38 dvs det finns inte många lösta joner om ens några i en vattenlösning med Fe(OH)3. fast om ph sänks så blir järn3 mer lösligt pga färre OH-.


                    (edit: förtydligande)
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      Har för mig att dom brukar säga att TMG är chelaterad Fe+++ i motsats till t ex Seachems järnglukonat som är en svag bindning men i gengäld ger Fe++ som växterna enklare kan ta upp.

                      Här läste jag om titrering och där står det att pH:t måste vara högt (10) för att Calcium reaktionerna ska gå klart:


                      Intressant där om att olika ämnen binder olika bra till EDTA. Kanske är där hela tricket ligger.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #56
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Japp nu när jag kom hem så var blandningen fortfarande brunfärgad, inte blodröd som mina tidigare blandningar av samma styrka. Doserade 20 ml och tog kort på M. mattogrossensen.

                        Som ni säkert sett så har folk redan totalt missuppfattat mig på APD. Ahwell.. försöker förklara en gång till och se om det sjunker in.
                        Hur ser din Matto ut idag? ser du ngn skillnad?
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #57
                          Ja mattogrossensen är fin igen faktiskt. Ska lägga upp serie på 3 bilder med en dags mellanrum sen i bloggen. Fasen vad dom växer 8)

                          Jag börjar luta lite åt (efter averaters inlägg) att det kanske räcker med att använda batterivatten när man blandar ut NutriSin så chelaterna bara har näringsämnena att binda med och allt blir därmed pH-oberoende. En kvart senare borde man lugnt kunna blanda ut det med vanligt kranvatten eftersom chelaterna "hittat rätt"?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #58
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Ja mattogrossensen är fin igen faktiskt. Ska lägga upp serie på 3 bilder med en dags mellanrum sen i bloggen. Fasen vad dom växer 8)

                            Jag börjar luta lite åt (efter averaters inlägg) att det kanske räcker med att använda batterivatten när man blandar ut NutriSin så chelaterna bara har näringsämnena att binda med och allt blir därmed pH-oberoende. En kvart senare borde man lugnt kunna blanda ut det med vanligt kranvatten eftersom chelaterna "hittat rätt"?
                            Kan man säkert göra, men effekten kanske håller sig i surare form, och som jag ser det i burken nu så verkar effekten hålla sig för bubblet från lternanthera reineckii ''lilacina'' ('Purple') har inte avtagit jättemycket dessutom ser de nya bladen som kommer ut till att ha kraftigare färg.
                            Det kan det ju vara så att effekten håller i lite i burken med för att pH dras ner i burken med tack vare den surare formlen??
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • averater
                              • March 2004
                              • 381

                              #59
                              tror anledningen att man vill ha lågt ph när man blandar chelat med näring kan vara att järn är så väldigt svårlösligt att det krävs väldigt låga ph för att få något järn löst alls och om järnet inte är löst så kan det inte reagera med chelatet.

                              men detta är bara en gissning.
                              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #60
                                Nu fick jag precis svar från Yara:

                                "Hej Daniel!
                                Kelater denatureras vid höga pH, olika för olika kelater . De går sönder
                                och mikronäringen reagerar med andra salter i näringslösningen och blir
                                svårtillgängliga för växterna.

                                Hälsningar/Sincerely
                                Mats Martinsson
                                Yara AB"

                                Hmm.. Det sa väl inte sådär jättemycket iofs. Är det alltså det som är den där fula utfällningen som ser ut som mögel tro.. Denaturerat protein (kokt ägg) typ..
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...