Chelater och pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #31
    2% är väl alltid 2% eller?

    10g Citronsyra/100ml H20 är ~10%

    10g/500ml är ~2%

    Densiteten på Citronsyra borde ligga runt ~1 så: 1g = ~1ml

    2tsk Citronsyra i 500ml H2O är ~2%
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #32
      Ursprungligen postat av heeke
      2% är väl alltid 2% eller?

      10g Citronsyra/100ml H20 är ~10%

      10g/500ml är ~2%

      Densiteten på Citronsyra borde ligga runt ~1 så: 1g = ~1ml

      2tsk Citronsyra i 500ml H2O är ~2%
      E det nog men det var inte pH 2 vi ville ha utan snarare pH 4 och om man blandar 1tsk i 500ml så är du närmare sanningen pH4 eller om man mäter pH4.84 men det är med mitt vatten, men nu får man tänka att vi har olika vatten pH i de olika kommunerna.

      Densiteten på citronsyra är 1.542
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #33
        OK då
        Du skrev: "pH 2-4: Citronsyra 2 % i vatten"
        Defdac skrev: "2% i en halvliter, blir det typ 2 tsk citronsyra?"
        Jag överslagsräknade

        Men din mätning är ju så att säga "hard fakt"
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Nu har jag blandat 1,5 tsk Citronsyra i 300 ml batterivatten. pH:t enligt ett gammalt JBL-test som jag klämde ut de sista 2 dropparna reagens ur visade runt 4.5.

          Sedan hällde jag i 2 matskedar NutriSi. Den enda intressanta iaktagelse jag kunde göra innan jag åkte hem var att blandningen inte blev röd som den brukar. Om det röda = rost så verkar det ju isåfall lovande.

          Om nu den här blandningen är "starkare" så hoppas jag att nya skott på min M. mattogrossense inom ett par dagar blivit betydligt grönare. Just nu är dom lite halvbleka.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #35
            Ursprungligen postat av defdac
            Jag tror du behöver få ner det till runt 4, och det får man nog kämpa ganska bra med att uppnå med CO2 - men det borde gå om det bara är så att en initial chelat+mikro+reaktion måste till för att "aktivera" chelatet (som sedan är okej och klarar högre pH:n).
            Defdac, kanske går lättare med batterivattne ?
            är ju destillerat så det ska ju inte finnas nån kalk eller liknande i som buffrar.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Jupp, se inlägget innan. 1,5 tsk Citronsyra i 300 ml batterivatten =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #37
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  #38
                  Kommer med en dum fråga till, vad är batterivatten?

                  Defdac, hur doserar du den NutriSi-blandningen i ditt kar, kör du med nån starkare blandning KH2PO4 o KNO3 också då?
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #39
                    batterivatten har man till blybatterier.
                    såna som oftast sitter i bilar.

                    man kan ha det i strykjärnet också.

                    är rätt populärt när man gör hembränt.

                    det är rent vatten.
                    inge kalk eller andra salter å mineraler.
                    kranvatten innehåller ju en massa skit.
                    nitrit nitrat klor kloramin karbonater och dylikt och vissa av dom ger bl.a dom avlagringar man sr längst upp på rutan i akvariet.
                    men man ska inte dricka det, är i längde ohälsosamt.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Leonard du har säkert sett flaskan på bensinmackar:

                      (förvillande lik andra hemskheter som T-röd och Tändvätska osv, så se till att ta rätt

                      hur doserar du den NutriSi-blandningen i ditt kar, kör du med nån starkare blandning KH2PO4 o KNO3 också då?
                      Hittills har jag skvimpat ner 10-30 ml av den starka NutriSi-blandningen när jag fått bleka skott vilket bara har gett marginell förbättring. Såfort jag skvimpar i TMG eller Seachem Flourish så blir det genast bättre färger och bubbel.

                      KNO3 och KH2PO4 doserar jag torrt (typ 1 tsk KNO3 och 1/2 krm KH2PO4).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #41
                        Jag har nu gjort en blandning på 500ml vatten(kranen) 1tsk citronsyra(kristaller) blandat väl pH4.91 landade det på, sedan tillsatte jag samma som Defdac 2msk NutriSi(granholmar)
                        Märkte som du att den inte blev lika "röd" som vanligt utan var mer åt bruna hållet.
                        Jag har nu tillsatt 30ml av denna blandning och det har redan 30min bubblat mer från Alternanthera reineckii ''lilacina'' ('Purple') än vad det gjort innan från denna växt som är ganska ny i mitt kar.
                        Senast redigerad av peterhaack; 02 February 2006, 16:08.
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          Japp nu när jag kom hem så var blandningen fortfarande brunfärgad, inte blodröd som mina tidigare blandningar av samma styrka. Doserade 20 ml och tog kort på M. mattogrossensen.

                          Som ni säkert sett så har folk redan totalt missuppfattat mig på APD. Ahwell.. försöker förklara en gång till och se om det sjunker in.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #43
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Har precis postat en fråga om det här på APD och barrreport:


                            Men mina inlägg brukar folk inte reagera överhuvudtaget på, så jag tvivlar på att jag får svar annat än typ "du ser ju att det funkar för oss i våra akvarier med pH 6.5 så det är klart att det funkar att blanda med kranvatten" eller "varför skulle det funka att blanda med ett vatten på pH 4 när man ändå stoppar ner det i akvarievatten som är pH 6.5?" (som reaktionerna här från dom som inte läst mitt första inlägg ordentligt).
                            Jag ser du fått ngra svar och som du säger att de tror dock inte att detta gör ngn skillnad, men som ngn skrev så det ända är att växteran inte behöver jobba så hårt för att ta det till sig.

                            Men som jag ser det i mit kar nu efter att ha testat så bubblar det iaf mer från vissa plantor vid att bara tillsätta NutriSi och det har det inte gjort innan, om det har med Citronsyran att göra eller det har med själva blandningen vet jag inte men det skall jag ta reda på nästa gång jag stjälper i för jag har gjort samma blandning men utan NutriSI och samma pH
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #44
                              Ursprungligen postat av defdac
                              "varför skulle det funka att blanda med ett vatten på pH 4 när man ändå stoppar ner det i akvarievatten som är pH 6.5?" (som reaktionerna här från dom som inte läst mitt första inlägg ordentligt).
                              Vad är det vi missar?

                              Jag tror inte man kan jämföra med jorgubbs-blandningen eftersom jorgubbar inte odlas i vatten... Dvs deras blandning med låg pH kommer aldrig att blandas ut i vatten med högre pH som vår Nutrisi-blandning oundvikligen måste utsättas för.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Vad är det vi missar?

                                Jag tror inte man kan jämföra med jorgubbs-blandningen eftersom jorgubbar inte odlas i vatten... Dvs deras blandning med låg pH kommer aldrig att blandas ut i vatten med högre pH som vår Nutrisi-blandning oundvikligen måste utsättas för.
                                Ni missar att reaktionen där chelatet ska binda med mikroämnena kräver ett lågt pH.

                                När chelatet bundit med mikroämnena så har dom via en kemisk reaktion bildat ett mikrochelat som skyddar mikronäringsämnena från oxidation och är mer pH-oberoende än chelatet i sig.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...