Chelater och pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Jag körde 1.5 tsk Citronsyra i 300 ml batterivatten och enligt mitt JBL-test hamnade jag runt 4.5 i pH.

    Jag förväntar mig dock inte att varken ditt eller mitt test visar rätt.

    Hur ser fällningarna ut? Vilken färg har lösningen? Hur mycket NutriSi blandade du i?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • psandstr
      • October 2005
      • 137

      Jag stack ner pH-proben i flaskan, något dropptest gjorde jag ej men har inte batterivatten nästan 0 i "buffringsförmåga"?

      Lösningen blev som din, mer gulfärgad isället för "röd", fällningarna liknar små mögelklumpar men dessa började komma först efter ca 5-6 dagar.

      Jag gjorde en standardlösning med 0,5l vatten och 7krm NutriSi.

      MVH/ Per

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Det är exakt dom där "mögelklumparna" Citronsyran borde kunna förhindra, men jag kör betydligt kraftigare blandning, 2 matskedar NutriSi i 300 ml. Numera kör jag även 2 tsk Citonsyra istället för 1,5.

        När jag kollade på mögelklumparna i mikroskop såg det ut som någon slags alg, dom satt även fast på underlaget som vanliga håralger (fast helvita). Dessa kom i en öppen autogödningsbehållare med en ganska svag gödningslösning som stod i ett ljust rum.

        Antar att du har flaskan helt mörkt? Om inte lutar jag åt att det är en alg, fast jag har ingen aning om alger borde klara sådana extremt låga pH:n.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Okej, det finns tydligen gott om sådana alger för det var enkelt att hitta en massa referenser om "acidophilic algae" 8):

          Fast mörker borde dom inte gilla.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Stonefish
            • February 2006
            • 74

            Hoppas de e ok man lånar tråden i en "nutrisifråga"
            När jag skulle göra mina andra nutrisiblandning så hade pulvret hårdnat till en klump. är det normalt och går det att använda efter man har krossat det eller???
            MVH Anders

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Undrar om man inte kan mikrovågsugna flaskan med Citronsyra innan man häller ner NutriSin om man har svåra problem med "möglet" eller vad det nu är.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                är det normalt och går det att använda efter man har krossat det eller???
                Japp.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • psandstr
                  • October 2005
                  • 137

                  Nja,,, helt mörkt har jag nog inte, flaskorna står i en garderob och dörren är lite skev (går ej att stänga helt).........

                  Man kan väl säga att flaskorna står näst intill helt mörkt men jag ska testa att sätta eltejp på Nutrisi flaskan också för säkerhets skull.

                  Om det nu är alger, då är ju frågan om de gör någon skada på NutriSi:n?

                  MVH/ Per

                  Kommentar

                  • psandstr
                    • October 2005
                    • 137

                    En annan tanke är att om det nu är alger, varför får man inte dessa i ex. KNO3 flaskan????

                    MVH/ Per

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      Vad har ni för ph på batterivatnet? Destvattnet jag använder ligger på 5,0 så jag har skippat citronsyran då lösningen känns lite instabil...
                      Jag har haft problem med micro ända sen jag började med nutris, nu så börjar de ge sig(intalar jag mig).

                      Kommentar

                      • psandstr
                        • October 2005
                        • 137

                        Jag kollade aldrig pH på mitt destvatten, dumt nog.

                        Men frågan kvarstår ju, om det trots det låga pH:t blir, låt oss säga alger i NutriSi-flaskan, är det algerna som gör NutriSi:n sämre eller är det något annat??

                        MVH/ Per

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Om det nu är alger, då är ju frågan om de gör någon skada på NutriSi:n?
                          Tja lite borde dom nog suga upp. Den enkla lösning på problemet verkar dock vara att blanda den riktigt stark.

                          En annan tanke är att om det nu är alger, varför får man inte dessa i ex. KNO3 flaskan????
                          Det är en bra fråga eftersom det lägger fokus på att det är just NutriSin som alltid är den gemensamma nämnaren vad gäller algerna - samtidigt som det visar att nitrat/fosfat ensamt inte ger algodling.

                          Chelatmolekyler innehåller lite av varje (C och N utöver det ämne dom chelaterar). Frågan är var dom får P ifrån om man använder avjoniserat batterivatten och enbart Citronsyra+NutriSi.

                          Vad har ni för ph på batterivatnet? Destvattnet jag använder ligger på 5,0 så jag har skippat citronsyran då lösningen känns lite instabil...
                          En del av poängen med att använda avjoniserat vatten är att det ska vara instabilt så man lätt kan sänka pH:t?

                          Jag har haft problem med micro ända sen jag började med nutris, nu så börjar de ge sig(intalar jag mig).
                          Gjort någon förändring?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • averater
                            • March 2004
                            • 381

                            NiXoN: om det är du själv som har mätt pH't på ditt destvatten så skulle jag inte lita på det värdet då det är väldigt svårt att mäta pH när det är så lite joner som det är i dest vatten.

                            kan iof testa att mäta saltat (givetvis jodfritt salt) destvatten, då saltet inte ska påverka pH't men ge stabilare mätningar.

                            angående ph i citronsyra:
                            0,1g i en halvliter ger ca 3 i ph
                            10g ger ph 2
                            0,001 ger ph 5
                            100g ger ph 1,5
                            så mellan ph 2-3 bör ni ha i er citronsyralösning
                            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              Jag började med destvatten, och jag har inte haft några problem med bleka toppar efteråt.
                              Staghornen har också dött vilket inte är nån nackdel direkt.
                              Ph 5 ligger precis mitt emellan gränsvärdena så varför ändra?

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Men frågan kvarstår ju, om det trots det låga pH:t blir, låt oss säga alger i NutriSi-flaskan, är det algerna som gör NutriSi:n sämre eller är det något annat??
                                Nej jag är ganska övertygad om att det är så att chelatpulvret och t ex järnpulvret är två oilka pulver i NutriSi-pulvret.

                                Häver du i dessa båda pulver i ett vatten med högt pH så kommer järnet inte vilja vara upplöst och därmed "missar" chelatet. Att det är avjoniserat vatten spelar bara en underordnad roll iom att det är lättare att sänka pH:t på det.

                                Att det sedan blir alger i näringslösningen bara otrevligt. Något jag gärna ser att vi hittar en lösning på.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...