Chelater och pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #91
    En liten iaktagelse, kanske irrelevant men ändå,
    Jag har blandat upp Micro+ med vatten till lagom konsentration för min autogödning, tidigare har detta gärna blivit lite rostfärgat, denna gång blandade jag med destilerat vatten och det har inte upp till nu förändrat färg.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #92
      Ursprungligen postat av NE
      En liten iaktagelse, kanske irrelevant men ändå,
      Jag har blandat upp Micro+ med vatten till lagom konsentration för min autogödning, tidigare har detta gärna blivit lite rostfärgat, denna gång blandade jag med destilerat vatten och det har inte upp till nu förändrat färg.
      Vilken färg har din blandning? Min brukar bli "pissgul"...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #93
        Tidigare har den blivigt ogenomskinlig / mjölkig rostfärgad, nu behåller den sin röda klara färg.
        Jag blandar 85ml i 1.3L vatten.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #94
          Meningen är väl att den inte ska bli rostfärgad?
          Den rostiga färgen är väl det oxiderade järnet, eller?

          Är det det låga pH:t eller det destilerade vattnet som gör att järnet inte oxiderar lika mkt jämfört med om man bara blandar det med rent kranvatten?
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #95
            Är det det låga pH:t eller det destilerade vattnet som gör att järnet inte oxiderar lika mkt jämfört med om man bara blandar det med rent kranvatten?
            Läs tråden igen Det är ju precis det hela den här tråden handlar om.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #96
              Inlägg nummer #82 kan nog vara intressant Leonard 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #97
                Har precis läst igenom tråden. Mycket intressant läsning.

                Det verkar ju vara konstaterat att det verkligen har betydelse vilket pH vattnet man blandar ner NutriSi har. Men hur kommer det sig att det har fungerat tillfredställande tidigare, då ingen tagit hänsyn till detta? Alla har ju blandat med vanligt kranvatten tidigare, och har även då kunnat få fina växter utan näringsbrist.

                Enligt teorin förstörs ju allting då man blandar med för basiskt vatten. Detta måste ju vara fel. Så hur mycket förstörs egentligen? Är det verkligen nödvändigt att blanda i citronsyra? Kanske går lika bra att använda vanligt kranvatten och dosera något rikligare.

                En annan sak: kan inte citronsyra vara skadligt att ha i akvariet?
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #98
                  Men hur kommer det sig att det har fungerat tillfredställande tidigare, då ingen tagit hänsyn till detta?
                  För egen del har jag alltid använda flera olika mikrogödningar lite om vartannat men på senare tid (senaste året i princip) försökt gå över helt till NutriSi men inte lyckats.

                  Att det fungerar för vissa och inte andra tippar jag har med om man har hydroxidbehandlat vatten och/eller väldigt hårt vatten eller inte. De som torrdoserar i sina CO2-berikade akvarier (hyffsat lågt pH) verkar det t ex gå lite bättre för än dom som blandar sin NutriSi i kranvatten med högt pH.

                  Enligt teorin förstörs ju allting då man blandar med för basiskt vatten. Detta måste ju vara fel.
                  Varför måste det vara fel?

                  Är det verkligen nödvändigt att blanda i citronsyra? Kanske går lika bra att använda vanligt kranvatten och dosera något rikligare.
                  Om du har väldigt hårt vatten (högt KH och GH) så kommer det förmodligen bli väldigt dåligt krut i mikron hur du än gör, jag själv som har väldigt lågt KH/GH men hydroxidbehandlat vatten med vad som verkar vara hög CO2-halt kan t ex skaka ut vattnet ordentligt i en PET-flaska, då ramlar pH:t ner till 6.4 vilket sannolikt ger betydligt bättre spunk i NutriSin än de pH 8.5 jag har i kranen.

                  Citronsyra hittar du i matbutiker så det är inte speciellt svårt/krångligt att varken använda eller köpa.

                  En annan sak: kan inte citronsyra vara skadligt att ha i akvariet?
                  De få milliliter mikrogödning man häller ner är en piss i mississippi =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #99
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Hur har det gått med NutriSI för er som provat med lågt pH i blandningen?
                    Är det mer "drag" i den?
                    Mer drag samt att jag inte sett ngn tendens på utfällning eller avlagring i botten på flaskan...

                    Växtena har fått en grönare nyans sedan man började med detta oxå. vet uinte defdac sett en skillnad där, och de röda växterna är klart piggare i sina färger..
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Jodå färgerna överlag är bättre, men framförallt bubblet.

                      Och som du säger är det skönt att inte få den där snorklumpen i bottnen av flaskan.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • cactus
                        • July 2005
                        • 278

                        Ursprungligen postat av defdac
                        Varför måste det vara fel?
                        Om det verkligen är så att allt försötrs så borde ju knappt växterna leva vidare, vilket de gör. Men detta kanske beror på att det finns en del järn osv i kranvattnet.

                        Om det nu verkligen ska vara bättre så tror jag att jag själv ska testa blanda med lite citronsyra. Risken är väl att man plötsligt för en mycket högre konc. mikrogödning i karet => alger.

                        2tsk / 500ml är lagom?
                        Akvarium:

                        310 liter
                        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                        PMDD
                        CO2 med kontroller
                        Ytterfilter 1050l/h

                        Kommentar

                        • Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Läs tråden igen Det är ju precis det hela den här tråden handlar om.
                          Menade mer om ni hade ändrat teori än?
                          18år. . . . . .<¨,)))--{
                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            Menade mer om ni hade ändrat teori än?
                            Inte vad jag kan se när jag läser tråden
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • M.W
                              • November 2002
                              • 393

                              Vet inte om det är slumpen, men jag ser inte till några trådalger i karet sen jag började med "Låg-pH mikron", med samma dosering.. För övrigt har jag märkt att topparna på nanjenshan och wallichii inte blir lika ljusa.
                              If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                              Min blog
                              PlantSwap

                              Kommentar

                              • psandstr
                                • October 2005
                                • 137

                                Hur mycket citronsyra?

                                Defdac, du skrev i början av tråden att man bör hamna på ett pH-värde på mellan 4.5 och 5.5, senare att du blandat 1.5 tsk citronsyra i batterivatten!?

                                Jag blandade 1 tsk citronsyra i 0.5l batterivatten och jag fick då ett pH-värde på 2.1!!!!

                                Jag har även börjat se lite fällningar i lösningen någon vecka senare, har jag missförstått något???

                                MVH/ Per

                                Kommentar

                                Arbetssätt...