Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av hawkse
    Just det där funderar jag lite kring vad gäller bottenfilter rent generellt. Hur fördelas flödet över bottenytan. Ryggmärgen säger att det borde bli mest flås närmast stigarröret för att sedan vara lägst längst bort i motsatt hörn. Mer så för traditionella bottenfilter än för omvända, kanske, då omvända filtret ju skapar ett övertryck som borde bli ganska jämnt fördelat i hela rörsystemet. Tycker det känns som ett sug på annat sätt blir kraftigare ju närmre källan man kommer. Ungefär som att man känner utblåset från ytterfiltret på betydligt längre avstånd än man märker av sugeffekten från insuget.
    Även om det här var riktat till Patrik,
    Det här med flödesförluster och ojämnt flöde var mitt problem och orsaken till rörmodellen.
    Om du tittar på Broddans filter så ser det ut som en grind inte som en kam (vilket mina första gjorde) detta gör att du får mycket bra fördelning av vattnet.
    De små hålen i utloppet från rören begränsar flödet så du kan i princip köra halva akvariet med sand och halva utan. Det är hålen som är begränsande och inte sanden som med de vanliga plattorna.
    Som du så riktigt säger. Du kan styra tryck men inte ”sug”. Detta kan du testa med rökpelartricket. Du får ta i som tusan om du skall kunna suga i dig en sådan bara någon cm ifrån medan du kan blåsa om kull den med mycket liten kraft från ett relativt stort avstånd. Det är en av orsakerna till att ett normalt/felvänt bottenfilter arbetar bäst relativt nära utloppet från det.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      Ursprungligen postat av bossep
      Även om det här var riktat till Patrik,
      Det här med flödesförluster och ojämnt flöde var mitt problem och orsaken till rörmodellen.
      Om du tittar på Broddans filter så ser det ut som en grind inte som en kam (vilket mina första gjorde) detta gör att du får mycket bra fördelning av vattnet.
      ...
      Som du så riktigt säger. Du kan styra tryck men inte ”sug”. Detta kan du testa med rökpelartricket. Du får ta i som tusan om du skall kunna suga i dig en sådan bara någon cm ifrån medan du kan blåsa om kull den med mycket liten kraft från ett relativt stort avstånd. Det är en av orsakerna till att ett normalt/felvänt bottenfilter arbetar bäst relativt nära utloppet från det.
      Asch, det där visste jag ju! Gäller bara att koppla fram rätt synapser när de behövs. Tack för den illustrationen. Det är väl t o m så att man inte kan suga vatten mer än 10 meter eller så pga lufttrycket eller något sådant? Därefter måste man börja trycka upp det istället.

      När du säger "grind" istf "kam" så menar du alltså att där finns rör runt om hela filtret? Ja, så har jag nog tänkt göra det. Seglade också in på Sulawesi-tråden och såg att det rör-filtret var byggt med ett fåtal, långa rör istället för många, tvärställda, som i din illustration. Hur påverkar detta månne? Färre hål för vattnet att leta sig ut igenom?

      Felvänt bottenfilter? Det där såg farligt mycket ut som flamebait

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        Ursprungligen postat av bossep
        Hej kul att du också funderar på detta!
        ...
        Tom Barr har varit inne på detta och att man får till anoxa områden mellan rören och, därmed bra redox. ... CO2 jag skulle prova om jag vore du! Jag skall definitivt göra det när jag får utrustning för det. Då skall jag testa att koppla det till en vanlig luft defusor direkt vid utblåset från pumpen. Att det blir lite gas fickor är nog oundvikligt men vilken skada skulle det göra?
        Förfilter: Enligt mig skall detta vara ganska litet och inte någon biologisk funktion, det skall bara vara för att ta bort grova partiklar. Så det skall vara lättillgängligt för rengörning.
        Om du har pumpen långt ned är det ingen risk för torrkörning.
        Flöde: I ditt fall skulle jag nog endast köra mellan 500-1 000 l/tim och sedan eventuellt en pump bara för cirkulation. Eftersom jag har nästan lika mycket sten som vatten så blir det nog 10 ggr vattenvolymen per timme och det rör sig ingenting i min burk. Jag har dock inga problem med syresättningen men det känns lite konstigt!
        Pumpar på den Svenska marknaden har jag ingen bra koll på men jag kör alltid Eheim om jag kan. Jag tror dom har en undervattens typ med röranslutning på både insug och utblås, detta skulle jag använda.
        Tack för utförligt svar. Naturligtvis går jag igång på bottenfilter! Jag saknar dessa enkla, diskreta filter jag körde i så gott som alla mina kar för 25 år sedan och blev smått överraskad när jag återkom till hobbyn och fick veta att de förkastats.

        Ja, jag hade inte tänkt köra ned någon koldioxid i bottnen och kommer nog inte göra det initialt. Istället har jag börjat fundera kring om inte ett litet sandfilter skulle kunna agera den perfekta koldioxid-reaktorn. Sanden lär slå bubblorna sönder och samman! Däremot har läsandet om anoxa områden (spännande ord) och dess effekter på rötterna fått mig att bli sugen på att testa detta. Som du säger är det ju ganska lätt att åstadkomma i efterhand. Luftfickorna jag är rädd för är de som eventuellt hamnar nere i pumpkammaren under filtermaterialet. Jag vill inte riskera att pumpen går torr.

        Förfiltret hade jag tänkt konstruera som ett tunnt rör - eventuellt ett avloppsrör - där jag stoppar pumpen längst ned, ett galler ovanför och sedan några lager filtermattor ovanför med ökande grovlek ju högre upp mot ytan de ligger. Man behöver naturligtvis inte stoppa pumpen längst ned men jag tycker det kan vara skönt att slippa se eländet. Ett rör kan man så lätt maskera. Därav behovet att dimensionera pumpen efter karet eftersom jag inte på något smidigt sätt kommer kunna fixa ett extra utlopp om jag vill justera flödet. Ska se vad Eheim har att erbjuda. Är själv helt insnöad på detta utmärkta märke.

        Kommer nog likt dig ha väldigt mycket bottenmaterial och sten i karet den här gången så vattenvolymen kommer säkert inte upp i karets 250L. Kanske 50-80 liter mindre skulle jag tro.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av hawkse
          Tack för utförligt svar. Naturligtvis går jag igång på bottenfilter! Jag saknar dessa enkla, diskreta filter jag körde i så gott som alla mina kar för 25 år sedan och blev smått överraskad när jag återkom till hobbyn och fick veta att de förkastats.

          Ja, jag hade inte tänkt köra ned någon koldioxid i bottnen och kommer nog inte göra det initialt. Istället har jag börjat fundera kring om inte ett litet sandfilter skulle kunna agera den perfekta koldioxid-reaktorn. Sanden lär slå bubblorna sönder och samman! Däremot har läsandet om anoxa områden (spännande ord) och dess effekter på rötterna fått mig att bli sugen på att testa detta. Som du säger är det ju ganska lätt att åstadkomma i efterhand. Luftfickorna jag är rädd för är de som eventuellt hamnar nere i pumpkammaren under filtermaterialet. Jag vill inte riskera att pumpen går torr.

          Förfiltret hade jag tänkt konstruera som ett tunnt rör - eventuellt ett avloppsrör - där jag stoppar pumpen längst ned, ett galler ovanför och sedan några lager filtermattor ovanför med ökande grovlek ju högre upp mot ytan de ligger. Man behöver naturligtvis inte stoppa pumpen längst ned men jag tycker det kan vara skönt att slippa se eländet. Ett rör kan man så lätt maskera. Därav behovet att dimensionera pumpen efter karet eftersom jag inte på något smidigt sätt kommer kunna fixa ett extra utlopp om jag vill justera flödet. Ska se vad Eheim har att erbjuda. Är själv helt insnöad på detta utmärkta märke.

          Kommer nog likt dig ha väldigt mycket bottenmaterial och sten i karet den här gången så vattenvolymen kommer säkert inte upp i karets 250L. Kanske 50-80 liter mindre skulle jag tro.
          Sitter och CAD'ar och är lite blåst i huvudet just nu. Men de låter bra förutom förfiltret.
          Jag kör KISS (Keep It Simple Stupid) en kloss med fin filtermatta duger gott. Då blir det inga problem med pumpen eftersom problemet brukar ligga på sugsidan.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            Ursprungligen postat av bossep
            Men de låter bra förutom förfiltret.
            Jag kör KISS (Keep It Simple Stupid) en kloss med fin filtermatta duger gott. Då blir det inga problem med pumpen eftersom problemet brukar ligga på sugsidan.
            Det var en av de saker jag funderade på. Eftersom jag tänkt dränka pumpen längst ned passar det ju bra ett ha ett grovt rör runtom och ovanför och då tänkte jag utnyttja utrymmet genom att fylla på med filtermaterial. Du tror alltså att det kan bli problem med vattenflödet av en sådan lösning? I så fall får jag tänka om. Synd. Vill gärna slippa slangar så långt det går den här gången.

            Kommentar

            • Broddan
              • February 2007
              • 536

              Mitt filter som du tittat på i Sulawesi tråden valde jag att göra så för att helt enkelt behöva mindre antal t-böjar då pvc-en trots allt kostar en slant.
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                Ursprungligen postat av Broddan
                Mitt filter som du tittat på i Sulawesi tråden valde jag att göra så för att helt enkelt behöva mindre antal t-böjar då pvc-en trots allt kostar en slant.
                Jo, Aquaristic i all ära men till ett kar om 100x50 cm bottenyta rakar man snabbt upp investeringskostnader i klass med ett billigt ytterfilter! Alternativet är ju VP-rör men som du säger - det blir knappt billigare det jämfört med tyska priser.

                Funderade kort på om jag skulle ta och kombinera din lösning med bosseps genom att köra 6 rör på längden och sedan ha fyra rör på tvären. Dvs, med T-kors emellan men attan vad dyrt det blev! Man riskerar ju också att missa lite cirkulation där alla kors och böjar sitter för i dem tänker jag absolut inte borra några hål!

                Några andra "att tänka på" innan jag sätter igång? Pumpen i botten av ett avloppsrör lät ju inte som den perfekta lösning jag tänkt mig så jag känner mig lite rådvill vad gäller drivningen nu.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av hawkse
                  Det var en av de saker jag funderade på. Eftersom jag tänkt dränka pumpen längst ned passar det ju bra ett ha ett grovt rör runtom och ovanför och då tänkte jag utnyttja utrymmet genom att fylla på med filtermaterial. Du tror alltså att det kan bli problem med vattenflödet av en sådan lösning? I så fall får jag tänka om. Synd. Vill gärna slippa slangar så långt det går den här gången.
                  Har du sätt hur jag gjorde?
                  Jag valde att sätta pumpen en bit upp eftersom filterbiten är hopbyggd med pumpen och jag vill komma åt den enkelt. Om du väljer en pump som har röranslutning både på inlopp och utloppsidan så har dessa inloppet på gaveln och utloppet på toppen. Då vänder du den helt enkelt så utloppet kommer nedåt. Här har du den typen av pump. Men även den minsta är kanske lite ”over kill”. Titta på de här de kanske blir mindre och smidigare om man skippar filterlådan.
                  Sedan sätter du en 90 på insuget och ett perforerat rör på det som sticker upp. Över det sätter du en bit filtermatta. Jag skulle ta en bit 50 mm tjock fin matta och göra en kloss som är 50X50 och göra ett hål i den som passar över röret. Den behöver inte vara mer än 1 dm hög eller liknande men om du gör den lite högre är det lättare att komma åt och göra rent.
                  Jag skall se om jag kan göra en skiss. Men det är lite tight med tid just nu.
                  Senast redigerad av bossep; 06 February 2011, 15:10.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Broddan
                    Mitt filter som du tittat på i Sulawesi tråden valde jag att göra så för att helt enkelt behöva mindre antal t-böjar då pvc-en trots allt kostar en slant.
                    Jag skall bygga 4 st (tror jag) 3 till 4 000 liters burkar och 1 8 000 l. Jag skall testa din modell för att hålla kostnaderna nere. Eftersom jag inte bryr mig om det estetiska kommer jag att sätta ett stigar rör i motsatta hörnet mot inloppet för att hålla koll på flödet. Om jag gör detta typ teleskoprör så kan jag se vad vattenpelaren blir och på så sätt beräkna och justera flödet.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag valde att sätta pumpen en bit upp eftersom filterbiten är hopbyggd med pumpen och jag vill komma åt den enkelt. Om du väljer en pump som har röranslutning både på inlopp och utloppsidan så har dessa inloppet på gaveln och utloppet på toppen. Då vänder du den helt enkelt så utloppet kommer nedåt. ... Sedan sätter du en 90 på insuget och ett perforerat rör på det som sticker upp. Över det sätter du en bit filtermatta. Jag skulle ta en bit 50 mm tjock fin matta och göra en kloss som är 50X50 och göra ett hål i den som passar över röret. Den behöver inte vara mer än 1 dm hög eller liknande men om du gör den lite högre är det lättare att komma åt och göra rent.
                      Tack för utförlig beskrivning. Jo, jag är med på hela metodiken men har nästan hellre en "pelare" hela vägen upp till ytan än "filterkloss" längst ned. Menar du att det är mängden filtermaterial ovanför pumpen som skulle stöka till det för mig?
                      Att hitta en tillräckligt liten pump verkar vara lite besvärligt. De som är riktigt, riktigt små - typ den här - har ju inga röranslutningar utan är av typen dränkpump där insuget är ett galler. Skulle väl fungera om man kör med "rör hela vägen"-designen? Pumpen är ju dessutom rejält klen - maxar vid 300 L med en lyfthöjd av 50 cm. Kanske kan få lite mer tryck i den i och med att lyfthöjden ju blir negativ om man ställer den upp-och-ned?

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av hawkse
                        Tack för utförlig beskrivning. Jo, jag är med på hela metodiken men har nästan hellre en "pelare" hela vägen upp till ytan än "filterkloss" längst ned. Menar du att det är mängden filtermaterial ovanför pumpen som skulle stöka till det för mig?
                        Att hitta en tillräckligt liten pump verkar vara lite besvärligt. De som är riktigt, riktigt små - typ den här - har ju inga röranslutningar utan är av typen dränkpump där insuget är ett galler. Skulle väl fungera om man kör med "rör hela vägen"-designen? Pumpen är ju dessutom rejält klen - maxar vid 300 L med en lyfthöjd av 50 cm. Kanske kan få lite mer tryck i den i och med att lyfthöjden ju blir negativ om man ställer den upp-och-ned?
                        Ja en sån pump får du bygga filterkammare till. Typ som du tänkt avloppsrör eller kanske bygga med slim-line eller något. Om du kan få tag på en filterkloss kan du också skära in pumpen i den. Nackdelen är att det blir lite kladdigt att göra rent förfiltret.
                        Du behöver inte tänka på lyfthöjder osv. Eftersom allt sitter under vatten tar detta ut sig självt. Däremot kan bra lyfte vara bra för att övervinna flödesförluster i vinklar osv.
                        Jag har ritat upp en möjlig lösning. Pumpen jag valt är nog ”over kill” och kanske passar bäst till et salt eller sjöciklid kar. Du kan utan vidare ta en pump med ½ kapaciteten eller mindre till ett växt kar.

                        Jag har ritningen på pdf om du vill så mejlar jag den till dig.Klicka på bilden för större version

Namn: Bottenfilter03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,7 KB
ID: 2131423
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          Wow! Med prisuträkning och allt. Vilken service! "Grinden" har jag tänkt mig exakt så. Fortfarande inte helt övertygad om pumpen dock men jag får helt enkelt bygga dem separat.

                          Vad du skriver om flödesförluster i krökar och böjar är intressant. Jag inbillar mig nämligen att det är önskvärt att filterkammaren står direkt an mot grinden och inser att det då riskerar bli en ganska obekväm vinkel mellan antingen utflödet och grinden eller inflödet och förfiltret. Dessutom brukar ju förfilter ha en tendens att sätta igen så man kanske ska överdimensionera något trots allt?

                          Den lilla Eheim-pumpen är ju dessutom reglerbar men sitter den längst ned i kammaren blir det svårt. Hade varit fint med en fjärr-reglerad pump där :-)

                          BTN är inte för mig. Hade snarare tänkt klä filterröret i ett fint nät och klä in det i mossa och/eller ormbunkar. Dessutom brukar det inte vara så svårt att hitta växter som sträcker ut och täcker tekniken.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av hawkse
                            Wow! Med prisuträkning och allt. Vilken service! "Grinden" har jag tänkt mig exakt så. Fortfarande inte helt övertygad om pumpen dock men jag får helt enkelt bygga dem separat.
                            Pumpen är oftast det svåra problemet med den här typen av filter eftersom det inte är en ”standard” lösning! Jag gillar att ha pump och förfilter vid ytan. Dels för att det blir lätt at komma åt (jag är lat), dels för att jag inbillar mig att man på det viset får lite mer syre till bakterierna. Jag håller på med lite olika modeller men vill testa innan jag rekommenderar det. Bland annat tittar jag på en typ av ”brädd avlopp”.
                            Jag skall också testa utan förfilter! Men ofta vill man ha yngel och räksäkert. Sedan har man problemet med för mycket ”mulm” som ökar belastningen. Vi får se hur det går med det.

                            Vad du skriver om flödesförluster i krökar och böjar är intressant. Jag inbillar mig nämligen att det är önskvärt att filterkammaren står direkt an mot grinden och inser att det då riskerar bli en ganska obekväm vinkel mellan antingen utflödet och grinden eller inflödet och förfiltret. Dessutom brukar ju förfilter ha en tendens att sätta igen så man kanske ska överdimensionera något trots allt?
                            Om man skall köra stora flöden måste man kompensera med grövre rör. Detta gäller framför allt 90 vinklar. Men jag föredrar att jobba med 90 gradare då det för att det skall bli mer kompakt. Det blir lite ge och ta här.
                            Men med en pump på runt 600 l/tim är förlusterna ganska minimala även i en 12 mm grind även med en massa vinklar.
                            Det är som du säger mest kritiskt på sug sidan där orkar pumpen knappt någonting om man jämför med tryck sidan.
                            Även med den bästa av pumpar måste man ibland göra rent impellern. Då brukar sanden ramla ned och i värsta fall åka in i rören.
                            Jag gillar ett litet förfilter då tvingas man göra rent ofta!


                            Den lilla Eheim-pumpen är ju dessutom reglerbar men sitter den längst ned i kammaren blir det svårt. Hade varit fint med en fjärr-reglerad pump där :-)
                            Idealet vore en ”in-line” pump med linjärt in och utlopp, typ kanalfläkt! Min erfarenhet är att man inte pillar för mycket med regleringen. Det brukar bli max tillslut.

                            BTN är inte för mig. Hade snarare tänkt klä filterröret i ett fint nät och klä in det i mossa och/eller ormbunkar. Dessutom brukar det inte vara så svårt att hitta växter som sträcker ut och täcker tekniken.
                            Det var därför jag ritade som jag gjorde. Då kan du täcka för med en sten, rot eller som du säger växter.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              Ursprungligen postat av bossep
                              Jag gillar att ha pump och förfilter vid ytan. Dels för att det blir lätt at komma åt (jag är lat), dels för att jag inbillar mig att man på det viset får lite mer syre till bakterierna. Jag håller på med lite olika modeller men vill testa innan jag rekommenderar det. Bland annat tittar jag på en typ av ”brädd avlopp”.
                              Det var tanken med rör hela vägen. Då kan pelaren dubbla som ytavrinning också. Alltså lutar det åt pump långt ned, förfilter ganska långt upp men inte närmare ytan än 5-10 cm så ytavrinningen har lite att jobba med. Mycket tomrum att arbeta med i röret på väg ned till filtret således om/när man testar att trycka ned koldioxid i bottnen.
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Även med den bästa av pumpar måste man ibland göra rent impellern. Då brukar sanden ramla ned och i värsta fall åka in i rören. Jag gillar ett litet förfilter då tvingas man göra rent ofta!

                              Idealet vore en ”in-line” pump med linjärt in och utlopp, typ kanalfläkt! Min erfarenhet är att man inte pillar för mycket med regleringen. Det brukar bli max tillslut.
                              Ja, inline-pump skulle passa förträffligt men om man ställer den lilla Eheimen på huvudet blir det ju nästan den effekten! Bra input där angående reglering. Har samma erfarenhet.

                              Rengöring av förfiltret är något att tänka på. Kanske kan vara värt att lägga några timmar extra på att fixa till någon sorts "insats" i röret så det är lätt att ta loss och rensa utan att det blir en alltför dramatisk operation av det hela.

                              Sand i rören är väl nästan ofrånkomligt i ett bottenfilter? Jag inbillar mig att det sker varje gång man stänger av pumpen. Iofs blir det bara korn stora nog att passera ut ur hålen igen så man riskerar ju inget stopp.

                              Hålen man borrar i grinden... ska de riktas åt sidorna, uppåt elle snett uppåt för bästa effekt månne? Ska det borras på båda sidor röret? Hmmm....

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av hawkse
                                Det var tanken med rör hela vägen. Då kan pelaren dubbla som ytavrinning också. Alltså lutar det åt pump långt ned, förfilter ganska långt upp men inte närmare ytan än 5-10 cm så ytavrinningen har lite att jobba med. Mycket tomrum att arbeta med i röret på väg ned till filtret således om/när man testar att trycka ned koldioxid i bottnen.

                                Ja, inline-pump skulle passa förträffligt men om man ställer den lilla Eheimen på huvudet blir det ju nästan den effekten! Bra input där angående reglering. Har samma erfarenhet.

                                Rengöring av förfiltret är något att tänka på. Kanske kan vara värt att lägga några timmar extra på att fixa till någon sorts "insats" i röret så det är lätt att ta loss och rensa utan att det blir en alltför dramatisk operation av det hela.

                                Sand i rören är väl nästan ofrånkomligt i ett bottenfilter? Jag inbillar mig att det sker varje gång man stänger av pumpen. Iofs blir det bara korn stora nog att passera ut ur hålen igen så man riskerar ju inget stopp.

                                Hålen man borrar i grinden... ska de riktas åt sidorna, uppåt elle snett uppåt för bästa effekt månne? Ska det borras på båda sidor röret? Hmmm....
                                Gör förfiltret så simpelt du kan! men se till att det blir lätt att göra rent. Sätt pumpen en liten bit över sanden, minst.
                                Jag hoppas kunna mickla till lite CO2, kanske i helgen. Så vänta lite med det. Jag skall testa 2 sätt ett med venturi rör och det vid inloppet till pumpen.
                                Hålen borrar du på sidan, rättigenom. Då ramlar det inte in någon sand att tala om. Jag brukar köra med 3-4 mm hål.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...