Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Spontant tror jag du får minst lika bra resultat med CO2 i botten. Jag fick byta till en enkel difusor då det blev för bra med ned i sanden modellen och mäsk. Med flaska borde det bli tämligen klockrent.
    Sedan finns kanske faran att bakterierna inte gillar CO2 men jag tvivlar på att det är ett problem.

    Har du en sån där elektronisk pH kontroll också? Då borde du kunna spara en del gas med sandmodelen och samtidigt få en bra distribution av gasen. Men då kanske du måste satsa på en mindre pump till bottenfiltret så du kan köra fullt pumpflöde.
    Mina tankar börjar mer och mer gå ditåt. Mindre flöde och distribuera CO2. Magkänslan säger mig att man på det viset kan minska vattenpumpningen avsevärt då man får ”rätt” flöde i hela burken.

    Men säger jag det blir jag nog idiotförklarad. Så viskar och säger att jag tror det kan funka med 1 ggr akvarievolymen/tim eller kanske mindre. Jag skall testa när jag kommer hem och drar i gång någon burk.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      Säkert kanonresultat med CO2 genom bottenfiltret i kombination med trycksatt. Med mäsk kände jag att det fanns risk för överdosering pga den otroliga upplösningen och orkade inte krångla omkring med att fixa nattavstängning av koldioxiden. Jag har tyvärr ingen kontroller över till det karet. I så fall hade jag kört genom bottenfiltret på en gång. Nu känns det bra att köra diffusor för att visuellt kunna inspektera tillförd mängd vs hur fiskar och växter reagerar.

      Jag är helt med på resonemanget om minskat flöde. Ännu en stor, stor fördel med det är att pumpen då fysiskt är mycket mindre och lättare att dölja.

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        Tjena grabbar kul att höra hur det går för era projekt. Mår nyttobakterierna bra av ph sänkningen som blir om man kör co2 genom botten?
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          Ursprungligen postat av lillfrasse
          Tjena grabbar kul att höra hur det går för era projekt. Mår nyttobakterierna bra av ph sänkningen som blir om man kör co2 genom botten?
          Därom tvista de lärde!

          Det enda jag kan tillägga är teorier och spekulationer. Jag tycker t ex absolut att det verkar som om nitrifieringen i mitt ytterfilter tar stryk av att agera koldioxid-reaktor. Tycker inte riktigt att karet vill stabilisera sig och hela tiden står och svajar något. En känsla, inget jag kan sätta fingret på.

          Däremot blir ju filterytan så otroligt mycket större genom bottnen så frågan är om det påverkar tillnärmelsevis lika mycket om man kör genom bottenfiltret.

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Ursprungligen postat av hawkse
            Därom tvista de lärde!

            Det enda jag kan tillägga är teorier och spekulationer. Jag tycker t ex absolut att det verkar som om nitrifieringen i mitt ytterfilter tar stryk av att agera koldioxid-reaktor. Tycker inte riktigt att karet vill stabilisera sig och hela tiden står och svajar något. En känsla, inget jag kan sätta fingret på.

            Däremot blir ju filterytan så otroligt mycket större genom bottnen så frågan är om det påverkar tillnärmelsevis lika mycket om man kör genom bottenfiltret.
            Det är ju en intressant frågeställning har du enbart ytterfiltret i andra karet till att lösa co2 eller kör du det som enda filter?
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Testa att ta pH:t på en flaska kolsyrat dricksvatten så är det inte så konstigt att nitrifikationen inte verkar må prima...Seden dess har jag personligen dragit ner markant på kolsyrade drycker.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Det är ju en intressant frågeställning har du enbart ytterfiltret i andra karet till att lösa co2 eller kör du det som enda filter?
                I det andra karet tjänar det ordinarie ytterfiltret också som reaktor för koldioxiden. Har varit på väg att åtgärda detta en längre tid men nu får det vänta tills jag byter kar.

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  Här kommer så den utlovade bilden.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Omvänt bottenfilter efter två månader.jpg
Visningar: 1
Storlek: 370,4 KB
ID: 2135216

                  Som synes växer det på bra. Har slaktat rotundifoliasnåren kapitalt för ett par veckor sedan och de börjar först nu hämta sig med otaliga toppar som sticker iväg mot ytan från de stammar som satt kvar. Har nu också börjat dra ned på snabbväxarna och eliminerat polysperma-snåret till vänster till förmån för en liten kruka Pogostemon erectus för att få en lite skirare växt att leka med.

                  Lustigt nog verkar det som om det är växterna med störst rotsystem som trivs bäst i karet. Rotundifolian sticker inte alls så snabbt som jag är van vid (ca 5 cm istf 10-20 cm i veckan) men Cryptocoryne och Svärdsplanta verkar stortrivas. Se t ex snåret i höger framkant samt svärdsplantan i mitten av bilden. Även Blyxan har börjat ta sig efter en ganska lång tillvänjningstid.

                  Filterlösningen är ännu inte ombyggd men när jag väl samlat tillräckligt med material för att inreda karet (sten, rötter och sand) stoppar jag dit en lite mindre Eheim-pump och bygger om cirkulationsröret till något snyggare. Jag är också ganska förvånad över hur mycket skit som samlar sig ovanpå bottnen. Trodde att bottenfiltret skulle lösa detta så att skiten åkte in i filtermattan men det verkar som om jag behöver lite fisk som hjälper till att virvla runt skräpet. Malayerna jag stoppade i från start har jag inte sett röken av så de kan jag nästan gissa trivs lite sämre med så mycket fart i bottnen.

                  Kommentar

                  • Detroit
                    • November 2007
                    • 18

                    Hej,
                    Kul att tråden har fått fart igen.
                    Jag har en intressant iakttagelse.
                    Under en längre tid ca. (tre månader) fått problem med vad jag tror är grön/blå alger. De har spridit sej med otrolig fart och lagt sej som ett täcke över sandbotten. Om jag suger upp det så ser man redan dagen efter att det har börjat växa igen och efter bara några dagar så är nästan hela botten grön igen.
                    Har kört med PMDD och även utan för att se om det var det som var felet. Testat ett antal olika algmedel med enbart temporärt resultat.
                    För några dagar sedan testade jag i all uppgivenhet att koppla ur det omvända bottenfiltret och efter fyra dagar har det inte vuxit några alger på botten (eller någon annan stans). Hur förklarar man detta? Har jag helt enkelt för hög nedbrytning i karet eller vad kan detta bero på. Jag tänker köra utan bottenfilter några veckor nu och sedan koppla in det igen och se om fenomenet återkommer.
                    Vad tror ni det är som sker?

                    MVH // Pelle

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      Intressant! Jag ser nämligen spår av cyano på två ställen i mitt kar; längst fram i sanden mot framrutan och mitt i bladrosetten på Pistian. Cyanon nere i sanden är inget jag förvånas över - den dyker ofta upp just där och brukar hålla sig på plats. Vad gäller Pistian är jag dock lite mer frågande men gissar att det har något att göra med kvävefixering ur luften. Då torde man åas alltid få cyano på Pistian men det är inget jag känner igen.

                      Tror inte karet är undergött då jag fn kör i 1.5 + 1.5 PMDD-dos för 310 liter i karet som är på 250 liter...

                      Inga tendenser till cyano någon annanstans eller att den skulle trivas. De enda alger som kämpar på är lite småtofsar i de strömmande områden där diffusorn släpper ut koldioxiden samt några enstaka bladtoppar på de starkast belysta ställena som är lätt bevuxna med grönalger.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Ursprungligen postat av Detroit
                        Hej,
                        Kul att tråden har fått fart igen.
                        Jag har en intressant iakttagelse.
                        Under en längre tid ca. (tre månader) fått problem med vad jag tror är grön/blå alger. De har spridit sej med otrolig fart och lagt sej som ett täcke över sandbotten. Om jag suger upp det så ser man redan dagen efter att det har börjat växa igen och efter bara några dagar så är nästan hela botten grön igen.
                        Har kört med PMDD och även utan för att se om det var det som var felet. Testat ett antal olika algmedel med enbart temporärt resultat.
                        För några dagar sedan testade jag i all uppgivenhet att koppla ur det omvända bottenfiltret och efter fyra dagar har det inte vuxit några alger på botten (eller någon annan stans). Hur förklarar man detta? Har jag helt enkelt för hög nedbrytning i karet eller vad kan detta bero på. Jag tänker köra utan bottenfilter några veckor nu och sedan koppla in det igen och se om fenomenet återkommer.
                        Vad tror ni det är som sker?

                        MVH // Pelle
                        Bara en rent hypotetisk gissning från min sida är att näringen normalt binds i bottensubstratet där växterna kan sno åt sig detta med rötter men cyanon inte kan växa pga avsaknade på ljus. Nu med omvänt flöde så blåses näringen istället upp där cyanon kan få bra grogrund. Men det är som sagt bara en teori som flög förbi mitt huvud.

                        Har du rengjort substratet något?
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Detroit
                          • November 2007
                          • 18

                          Det har nu gått ett dygn till och inte en enda tendens till att cyano bildas. Jag var på väg att tömma hela karet och göra en storrengöring och återstart för att få bort skiten men är nu glad att jag testade med att koppla bort det omvända bottenfiltret.
                          Jag kör ju med ett ytterfilter (Fuval 405) som pump och kan det ha betydelse i detta fallet? Ytterfiltret har bara "makaroner" och vanligt skumfilter i sej. Kanske har jag kört med för stort genomflöde och borde kanske testa att köra med ett mindre flöde?
                          Det blir nog att köra utan från och med nu.

                          MVH // Pelle

                          Kommentar

                          • Detroit
                            • November 2007
                            • 18

                            Ursprungligen postat av VisualDarkness
                            Bara en rent hypotetisk gissning från min sida är att näringen normalt binds i bottensubstratet där växterna kan sno åt sig detta med rötter men cyanon inte kan växa pga avsaknade på ljus. Nu med omvänt flöde så blåses näringen istället upp där cyanon kan få bra grogrund. Men det är som sagt bara en teori som flög förbi mitt huvud.

                            Har du rengjort substratet något?
                            Hej,
                            Jag rengör bottensubstratet ungefär en gång i veckan så det är nog ganska rent.
                            MVH // Pelle

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Hej,
                              Är just tillbaks I Guate efter mina äventyr som snickare i de djupa Svenska skogarna.
                              Funderar på det där med cyanobakterier eller andra alger på sanden. Jag har aldrig själv upplevt detta men visst det kan mycket väl vara så. Alger och Cyano har en otrolig förmåga att anpassa sig och växer där inget annat växer. Som lite kuriosa har jag sätt exempelvis Lyngbya växa i stora mattor vid färskvattens källor i Florida. Detta vatten var otroligt rent och inga mätbara näringsvärden.
                              Vad VD säger kan ju vara en faktor men om filtret och botten fungerar borde det vara bra nitrifiering och det brukar inte alger gilla. Men eftersom man får en otroligt bra distribution av näring så kan det ligga något i det.
                              Pelle: Använder du någon gödning? Hur mår dina växter? Har du medicinerat något?
                              Om du får för dig att starta bottenfiltret igen så var lite försiktig. Det kan finnas en hel del otyg i botten som du inte vill få ut i stora mängder i resten av akvariet.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Detroit
                                • November 2007
                                • 18

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Hej,
                                Är just tillbaks I Guate efter mina äventyr som snickare i de djupa Svenska skogarna.
                                Funderar på det där med cyanobakterier eller andra alger på sanden. Jag har aldrig själv upplevt detta men visst det kan mycket väl vara så. Alger och Cyano har en otrolig förmåga att anpassa sig och växer där inget annat växer. Som lite kuriosa har jag sätt exempelvis Lyngbya växa i stora mattor vid färskvattens källor i Florida. Detta vatten var otroligt rent och inga mätbara näringsvärden.
                                Vad VD säger kan ju vara en faktor men om filtret och botten fungerar borde det vara bra nitrifiering och det brukar inte alger gilla. Men eftersom man får en otroligt bra distribution av näring så kan det ligga något i det.
                                Pelle: Använder du någon gödning? Hur mår dina växter? Har du medicinerat något?
                                Om du får för dig att starta bottenfiltret igen så var lite försiktig. Det kan finnas en hel del otyg i botten som du inte vill få ut i stora mängder i resten av akvariet.
                                Hej Bosse,
                                Jag använder PMDD och har gjort det de senaste 4-5 månaderna.
                                Ingen medicinering de senaste fem månaderna. Problemen uppstod nog (tror jag) i anslutning till ett längre strömavbrott.
                                Där kan det säkert ha blivit obalans som gjort att Cyano fick övertaget. Konstigt ändå att de försvann så tvärt efter jag stängde av bottenfiltret.
                                Växterna trivs ganska bra nu men mina ”Limnophila sessiflora” tog mycket stryk av cyanon och ser bedrövliga ut. Jag har faktiskt fått kasta de flesta. Anubias däremot ser mycket fina ut och de fick heller inga cyanos på sej.
                                MVH // Pelle

                                Kommentar

                                Arbetssätt...