Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #91
    Eric,
    låter som en bra effekt iaf. Bara att köra vidare.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • kallstrom_74
      • August 2006
      • 106

      #92
      har läst tråden och tycker det verkar bra med ett omvänt bottenfiler..kanske? jag ska inte ha någon CO2.. detta skulle byggas in i ett kommande 720 liters..troligtvis med ciklider i!
      375 liters blandkar

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #93
        Ursprungligen postat av eric700
        Status: Sanden har blivit mycket luftigare och det är inte lika kompakt längre. Smutsen filtreras bort bra av innerfiltret och växterna växer mycket bättre nu när de får 9 timmars ljus och inga alger har kommit på grund av ökad ljustid. Har gjort vattenbyten var 14 dag och kommer nu göra det 1 gång i månaden då växterna växte bättre vid dag 12-14.

        Summa: Tror inte att det växer bättre av anledningen omvänt bottenfilter men det är renare i karet nu i alla fall. (se blogg för bilder)
        Det ser ju riktigt bra ut! Jag var och rotade lite i botten på mitt nano idag och det kändes som min vulkanaska har packat ihop mellan rören! Jag skall sättaigång en annan burk och riva upp och kolla. Konstigt!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #94
          Ursprungligen postat av kallstrom_74
          har läst tråden och tycker det verkar bra med ett omvänt bottenfiler..kanske? jag ska inte ha någon CO2.. detta skulle byggas in i ett kommande 720 liters..troligtvis med ciklider i!
          Med ciklider kan det vara lite lurigt, kanske mest beroende på det estetiska. Jag kör omvänt bottenfilter med bra fläkt i en Malawiburk (375 liter) och det funkar klockers ur filtreringssynpunkt. Ett av de mest lättskötta akvarium jag någonsin haft. Ganska tunt lager grus, ca 3-4 mm kornstorlek. Men. Många ciklider gräver, inklusive Malawi. Det blir en del öppna ytor, där bottenfiltret syns. Hade en del funderingar kring det i början, det "borde" ju vara så att filtret då tappar funktion (vattenflödet tar enklaste vägen och går då rakt ut från bottenfiltret istf genom gruset). Jobbade lite lagom halvhjärtat med att skyffla tillbaks gruset i början, men lät det sedan bero. Har inte gett någon märkbar skillnad i filtreringssynpunkt eller i lättskötthet.

          Får tillägga att det är hyfsat flås i hela burken, kör en Oceanrunner som pump, vilken drar runt knappa 4000 liter i timmen. Åtminstone en tredjedel av flödet går ned under botten. I kombo med det rätt tunna gruslagret så verkar det som att flödet ändå går igenom gruset till viss del. Karet är inte alls byggt för att vara estetiskt, grundkonceptet är att det ska funka praktiskt - vilket det verkligen gör. Iaf, med ciklider så kan man behöva tänka några extra rundor om man vill köra bottenfilter öht. De flesta gräver, och att gräva gör dem lyckligare, vilket är fint. Då får man ta det estetiska på något annat sätt.

          Hilsen,

          /P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 January 2011, 08:05.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #95
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Med ciklider kan det vara lite lurigt, kanske mest beroende på det estetiska. Jag kör omvänt bottenfilter med bra fläkt i en Malawiburk (375 liter) och det funkar klockers ur filtreringssynpunkt. Ett av de mest lättskötta akvarium jag någonsin haft. Ganska tunt lager grus, ca 3-4 mm kornstorlek. Men. Många ciklider gräver, inklusive Malawi. Det blir en del öppna ytor, där bottenfiltret syns. Hade en del funderingar kring det i början, det "borde" ju vara så att filtret då tappar funktion (vattenflödet tar enklaste vägen och går då rakt ut från bottenfiltret istf genom gruset). Jobbade lite lagom halvhjärtat med att skyffla tillbaks gruset i början, men lät det sedan bero. Har inte gett någon märkbar skillnad i filtreringssynpunkt eller i lättskötthet.

            Får tillägga att det är hyfsat flås i hela burken, kör en Oceanrunner som pump, vilken drar runt knappa 4000 liter i timmen. Åtminstone en tredjedel av flödet går ned under botten. I kombo med det rätt tunna gruslagret så verkar det som att flödet ändå går igenom gruset till viss del. Karet är inte alls byggt för att vara estetiskt, grundkonceptet är att det ska funka praktiskt - vilket det verkligen gör. Iaf, med ciklider så kan man behöva tänka några extra rundor om man vill köra bottenfilter öht. De flesta gräver, och att gräva gör dem lyckligare, vilket är fint. Då får man ta det estetiska på något annat sätt.

            Hilsen,

            /P
            Det där med grävande ciklider (Malawi) var orsaken till att jag började köra rörsystem i stället för plattor.
            Jag fick för mig att det blev mindre flödesförluster om fiskarna grävde fram ett par små hål i stället för spåren i plattorna.
            Det estetiska är kanske en grej! Men är det så mycket snyggare om man ser bottenglaset?


            Vad du säger om cirkulation är mycket viktigt. Med enbart allt flöde genom bottenfiltret blir det i princip 0 synlig cirkulation på ytan och i vattnet. Så jag anser att just i en Malawi burk bör man antingen flödesfördela eller köra med extra cirkulationspump.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #96
              Broddan,
              Hur går det? Skulle vara kul med en uppdatering!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #97
                Hej på dig!

                Jag vet inte hur det går

                Det är sjösatt i alla fall. Har ett ytterfilter som pumpar 500L i timmen in under substratet. Har även ett luftdrivet svampfilter för syre/rening.

                Det jag tycker är lurigt är jag kan inte se flödet, jag drar av svampen (förfiltret till ytterfiltret ibland bara för att se/höra att systemet inte står still.

                Två levandefödare ska bajsa in akvariumet nu ett tag. Har även överdrivet med ljustimmar på, vill medvetet få en hel del alger.

                Det blir nån lite lurigare sulawesiräka där sedan.

                När jag orkar kan jag väl fota/filma lite men det är inte så mycket att se egentligen.

                Kommer få svårt att bedöma hur bra denna lösning är. Ett sätt är att jag testar en räka jag tidigare misslyckats med...
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #98
                  Skrattar,
                  Samma problem här! Fungerar ski-en? Jag vet att det gör det av erfarenhet men man blir lite konfunderad när allt ser ut att stå still! Jag blåser ned 200 l/tim i botten på mitt 37 liters och inte en rörelse på ytan eller någon annan stans. Det vore bra om man kunde kolla flödet på något vis.
                  Kan du inte rigga till en burk eller något på sugsidan så du ser om det rör sig? Du kanske kunde pilla in en tråd eller nånting i slangen om du har en genomskinlig?
                  Jag belastar rejält med både fisk och mat men lyckas sällan få några mätbara värden med de tester jag har nu. Så fungerar gör det uppenbarligen.
                  Så vi är ganska överens, omvänt bottenfilter är det tråkigaste som finns! Titta på färg som torkar är kanske en bra liknelse?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #99
                    Vilken underbar tråd! Jag håller precis på att utvärdera filterlösningar för uppstart av ett 250L (100x50x50 cm) sällskapskar till föreningens möteslokal och tankarna går mot omvänt bottenfilter med tanke på tillgänglig plats och utrustning. I karet har jag tänkt att ha rejält tjockt med fin sand och en hel del uppbyggda terasser av stenar, rötter och sand.

                    Förstår att det finns växtarter som inte gillar drag kring rötterna så jag får väl plantera därefter. Man kan ju t ex tänka sig att ha lite extra tjockt med sand där de kinkigaste växterna ska sitta. Det borde minska effekten av draget något.

                    Utöver att köra skiten upp ur bottnen vill jag naturligtvis testa ett ordentligt förfilter så min tanke är en variant av den gräsligt fula - men effektiva - filterhörnan men istället använda mig av ett rör med en pump i botten. Dvs, längst ned i röret sätter jag en pump med utblåset ned i bottenfiltret. Ovanför pumpen bygger jag så upp ett antal lager med filtermaterial i ungefär den diameter som röret har. Allra längst upp fixar jag sedan till inlopp för vattnet så att pumpen inte riskerar gå torr längst ned.

                    Några frågor till er som kör bottenfilter (det var 25 år sedan sist för min del!):
                    1) Vilket flöde är OK genom bottnen. Kan bossep köra 200 l i ett 37-liters borde det gå köra rejält tryck nedåt?
                    2) Tips på bra, kraftiga (se 1) pumpar som dessutom är ganska små. Jag vill hålla röret så litet som möjligt.
                    3) Var hittar man T-rör passande 16 mm VP-rör ELLER PVC-prylar till överkomliga priser.
                    4) Var hittar man bra böjar till 16 mm VP-rör. De bossep visade i sin skiss såg bra ut men de jag hittar på t ex Biltema har så stor rundning att det knappt blir plats för raksträcka innan det är dags att svänga igen.
                    5) Minskar behovet av biologisk filtrering i förfiltret med större bottenyta eller har jag fattat det hela fel?

                    Ytterligare en vild idé efter diskussionerna här är att även föra in diffusorn från koldioxiden längst ned i filterkammaren så det åker hela vägen genom bottnen men det känns som om man riskerar få en massa gasbubblor i filterkammaren/bottnen. Tankar kring detta är också välkomna!

                    Kommentar

                    • Broddan
                      • February 2007
                      • 536

                      Här är det ok priser på pvc grejor i alla fall.

                      Hälsningar

                      D

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        Ja, där handlar man ju emellanåt. Fortfarande ganska dyrt per del då man ju behöver ganska många men det kanske inte går få tag i billigare?

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          Finns att ta hem från sin lokala rörkrökare.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • Broddan
                            • February 2007
                            • 536

                            Jag var först hos min lokala vvs-butik varje 90/t-böj kostade 2-3 gånger mer än att köpa från tyskland. Men såklart ska du kolla det också på nån lokalbutik innan.

                            Det kanske finns billigare alternativ jag kollade bara på två ställen och tog det billigaste.
                            Hälsningar

                            D

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Många ciklider gräver, inklusive Malawi. Det blir en del öppna ytor, där bottenfiltret syns. Hade en del funderingar kring det i början, det "borde" ju vara så att filtret då tappar funktion (vattenflödet tar enklaste vägen och går då rakt ut från bottenfiltret istf genom gruset).
                              Just det där funderar jag lite kring vad gäller bottenfilter rent generellt. Hur fördelas flödet över bottenytan. Ryggmärgen säger att det borde bli mest flås närmast stigarröret för att sedan vara lägst längst bort i motsatt hörn. Mer så för traditionella bottenfilter än för omvända, kanske, då omvända filtret ju skapar ett övertryck som borde bli ganska jämnt fördelat i hela rörsystemet. Tycker det känns som ett sug på annat sätt blir kraftigare ju närmre källan man kommer. Ungefär som att man känner utblåset från ytterfiltret på betydligt längre avstånd än man märker av sugeffekten från insuget.

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av hawkse
                                Vilken underbar tråd! Jag håller precis på att utvärdera filterlösningar för uppstart av ett 250L (100x50x50 cm) sällskapskar till föreningens möteslokal och tankarna går mot omvänt bottenfilter med tanke på tillgänglig plats och utrustning. I karet har jag tänkt att ha rejält tjockt med fin sand och en hel del uppbyggda terasser av stenar, rötter och sand.

                                Förstår att det finns växtarter som inte gillar drag kring rötterna så jag får väl plantera därefter. Man kan ju t ex tänka sig att ha lite extra tjockt med sand där de kinkigaste växterna ska sitta. Det borde minska effekten av draget något.

                                Utöver att köra skiten upp ur bottnen vill jag naturligtvis testa ett ordentligt förfilter så min tanke är en variant av den gräsligt fula - men effektiva - filterhörnan men istället använda mig av ett rör med en pump i botten. Dvs, längst ned i röret sätter jag en pump med utblåset ned i bottenfiltret. Ovanför pumpen bygger jag så upp ett antal lager med filtermaterial i ungefär den diameter som röret har. Allra längst upp fixar jag sedan till inlopp för vattnet så att pumpen inte riskerar gå torr längst ned.

                                Några frågor till er som kör bottenfilter (det var 25 år sedan sist för min del!):
                                1) Vilket flöde är OK genom bottnen. Kan bossep köra 200 l i ett 37-liters borde det gå köra rejält tryck nedåt?
                                2) Tips på bra, kraftiga (se 1) pumpar som dessutom är ganska små. Jag vill hålla röret så litet som möjligt.
                                3) Var hittar man T-rör passande 16 mm VP-rör ELLER PVC-prylar till överkomliga priser.
                                4) Var hittar man bra böjar till 16 mm VP-rör. De bossep visade i sin skiss såg bra ut men de jag hittar på t ex Biltema har så stor rundning att det knappt blir plats för raksträcka innan det är dags att svänga igen.
                                5) Minskar behovet av biologisk filtrering i förfiltret med större bottenyta eller har jag fattat det hela fel?

                                Ytterligare en vild idé efter diskussionerna här är att även föra in diffusorn från koldioxiden längst ned i filterkammaren så det åker hela vägen genom bottnen men det känns som om man riskerar få en massa gasbubblor i filterkammaren/bottnen. Tankar kring detta är också välkomna!
                                Hej kul att du också funderar på detta!
                                Ju större bas vi får av användare ju bättre är det så vi kan utröna eventuella negativa effekter, de positiva vet vi nog redan. Min rör modell var framtagen för grävande ciklider en gång i världen, därför kör jag med bra flås. Jag har i och för sig växter i min 37’a men det är bara hornsärv och vattenpest och det har ju inga vidare rotsystem. Vad jag tror är att man kan få rätt bra balans för rötterna i botten med just rörmetoden, men man måste nog lura ut flödet ordentligt. Tom Barr har varit inne på detta och att man får till anoxa områden mellan rören och, därmed bra redox. Jag hoppas kunna bygga ett par lite större filter de närmaste veckorna och då skall jag prova med exempelvis Vallisneria och kanske någon form av vass.
                                CO2 jag skulle prova om jag vore du! Jag skall definitivt göra det när jag får utrustning för det. Då skall jag testa att koppla det till en vanlig luft defusor direkt vid utblåset från pumpen. Att det blir lite gas fickor är nog oundvikligt men vilken skada skulle det göra? Jag skall testa att blåsa in luft men det är av helt andra orsaker.
                                Förfilter: Enligt mig skall detta vara ganska litet och inte någon biologisk funktion, det skall bara vara för att ta bort grova partiklar. Så det skall vara lättillgängligt för rengörning.
                                Om du har pumpen långt ned är det ingen risk för torrkörning.
                                Flöde: I ditt fall skulle jag nog endast köra mellan 500-1 000 l/tim och sedan eventuellt en pump bara för cirkulation. Eftersom jag har nästan lika mycket sten som vatten så blir det nog 10 ggr vattenvolymen per timme och det rör sig ingenting i min burk. Jag har dock inga problem med syresättningen men det känns lite konstigt!
                                Pumpar på den Svenska marknaden har jag ingen bra koll på men jag kör alltid Eheim om jag kan. Jag tror dom har en undervattens typ med röranslutning på både insug och utblås, detta skulle jag använda.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...