Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #76
    Ursprungligen postat av bossep
    Japp då fungerade botten som en mycket bra slamavskiljare.
    Ja det är en bra beskrivning, nu hade jag "grus" i det karet (2-4 mm skulle jag gissa) med "sand" undrar jag om det hade fungerat.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Broddan
      • February 2007
      • 536

      #77
      Nu har jag börjat bygga lite smått.

      Frågor:
      Måste stigarröret gå upp över ytan? Bör jag ha nåt hål högt upp i stigarröret, om det av nån konstig anledning blir totalstop?

      Är inte goldmedlem längre så jag får inte posta bilder men länkar:

      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #78
        Ursprungligen postat av flygrc
        Ja det är en bra beskrivning, nu hade jag "grus" i det karet (2-4 mm skulle jag gissa) med "sand" undrar jag om det hade fungerat.
        Omvänt hade det funkat i alla fall!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #79
          Ursprungligen postat av Broddan
          Nu har jag börjat bygga lite smått.

          Frågor:
          Måste stigarröret gå upp över ytan? Bör jag ha nåt hål högt upp i stigarröret, om det av nån konstig anledning blir totalstop?

          Är inte goldmedlem längre så jag får inte posta bilder men länkar:

          http://www.redbee.se/showthread.php/...5499#post35499
          Det där ser riktigt bra ut! Hur grov är slangen/röret från filtret? Om du kan stoppa i det i stigar röret med lite glapp får du säkerhets ventil. Men se till att det inte hoppar ur om mottrycket ökar. Länden på stigar röret spelar ingen större roll. Jag skulle ha det i närheten av ytan.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #80
            Bosse,
            undrar om det finns ett optimalt flöde egentligen, eller iaf om det är möjligt att räkna på det. Troligen rätt svårt, jag menar val av bottenmaterial samt tjocklek på det torde ställa till beräkningarna en hel del. Fingerspitzgefühl plus observationer...

            Personligen tror jag syrefattigt och därmed också CO2-rikt vatten ska in i botten på en växtburk. Det är då många ämnen förekommer i en för växterna bra form. Alternativt ska det gå så långsamt att syret i det syrerika vattnet som går in i botten förbrukas attans snabbt. Om jag begripit det rätt är det en relativt syrefattig miljö som växterna gillar bäst att stå i. Får man till det bör pH ligga lite lägre i botten än i vattenkolumnen, tänker jag spontant. Jag vill iaf åt en låg redox i botten, det är min tanke.

            flygrc,
            tackar för input. Aldrig klurat på att koppla ihop ytterfilter med bottenfilter, men självklart går det bra!! Gillar tanken skarpt, det ska nog testas framöver. Om vattnet redan passerat ett filter så bör en hel del syre ha förbrukats. Tillsätt CO2 och pumpa ned under botten... mm, det tror jag på. Cirkulation i vattenkolumnen får lösas med en liten powerhead, som då även funkar som rent mekanisk skitsamlare. Alternativt ett T-rör på utblåset från ytterfiltret, en viss del ned under botten och så en luftdiffusor på den andra grenen för att syresätta invattnet i vattenkolumnen. Nu fick jag lite att bita i!!

            Hilsen,

            /P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 December 2010, 08:31.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #81
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Bosse,
              undrar om det finns ett optimalt flöde egentligen, eller iaf om det är möjligt att räkna på det. Troligen rätt svårt, jag menar val av bottenmaterial samt tjocklek på det torde ställa till beräkningarna en hel del. Fingerspitzgefühl plus observationer...

              Personligen tror jag syrefattigt och därmed också CO2-rikt vatten ska in i botten på en växtburk. Det är då många ämnen förekommer i en för växterna bra form. Alternativt ska det gå så långsamt att syret i det syrerika vattnet som går in i botten förbrukas attans snabbt. Om jag begripit det rätt är det en relativt syrefattig miljö som växterna gillar bäst att stå i. Får man till det bör pH ligga lite lägre i botten än i vattenkolumnen, tänker jag spontant. Jag vill iaf åt en låg redox i botten, det är min tanke.

              flygrc,
              tackar för input. Aldrig klurat på att koppla ihop ytterfilter med bottenfilter, men självklart går det bra!! Gillar tanken skarpt, det ska nog testas framöver. Om vattnet redan passerat ett filter så bör en hel del syre ha förbrukats. Tillsätt CO2 och pumpa ned under botten... mm, det tror jag på. Cirkulation i vattenkolumnen får lösas med en liten powerhead, som då även funkar som rent mekanisk skitsamlare. Alternativt ett T-rör på utblåset från ytterfiltret, en viss del ned under botten och så en luftdiffusor på den andra grenen för att syresätta invattnet i vattenkolumnen. Nu fick jag lite att bita i!!

              Hilsen,

              /P
              Håller med dig i nästan allt!
              Flöde i en växt burk borde vara den svåra nöten att knäcka. Som du säger så är det massor med faktorer som spelar in. Men om man kunde mäta upp flödet och sedan använda observation, sunt förnuft och fingertoppskänsla kunde man sätta lite nummer till praktiken.
              Jag har också varit helt inne på teorin att man skall ha låg syrehalt i vattnet som går in i botten. Alltså borde konceptet med ett biologiskt ytterfilter vara kanon. Men nu har jag börjat fundera i lite andra banor. Kanske det fungerar med hög syrehalt också. Då borde man få rejält med Nitrobacter och Nitrosomas i substratet. Tricket här borde ligga i mer Nitrobacter i substratet. Kanske det rentav är så att det kan gruppera upp sig i Nitrosoma i filtret och nitrobacter i substratet om man får rätt balans?
              Problemet då är att nitrobacter kräver minst lika mycket syre som Nitrosoma.
              För att få bra redox borde man ha ganska tjockt lager med substrat så man får ett anox segment för total kvävereduktion. Detta kanske inte är riktigt önskvärt i ett akvarium då lite nitrit kan läcka upp i vattenkolumnen. Det kanske är smartare att bara köra aerobt och låta växter och vattenbyte ta hand om Nitrat?
              Frågan om lite lägre PH i botten är mycket intressant. Det borde vara bra! Ytterligare en anledning att få ned CO2 i botten!
              Luft difusor! Tror du verkligen på det?

              Bosse
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #82
                Jo, som ovan - vore najs att få siffror på grejerna. Lite lurigt bara.

                Kör man med syrerikt vatten in i botten så landar vi ju i "Malawimodellen" - så bra flås som möjligt. Då funkar i princip hela botten som kväveomvandlare/kväveslukare. Ämnen som järn, mangan och fosfor oxideras. Växterna sneglar misstänksamt på dig... plus att om man får till det verkligt bra (dvs med först en aerob och sedan en anaerob zon) så "läcker" karet kväve i form av kvävgas. Kvar blir fosfor, och man kan lugnt vänta in cyanon.

                Luftdiffusor tror jag på, om det är rätt modell. Eheim har t ex en liten pryttel på Aquaball-filtren. Denna lilla grej har en venturi-utformning, vilket kan göra skillnad. Att blåsa på med luft i stora bubblor ger jag inte mycket för, men att slå sönder luften i en mängd småbubblor (som stannar lång tid i vattenkolumnen) ser jag som något annat.

                Hilsen,

                /P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 December 2010, 04:10.
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #83
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Jo, som ovan - vore najs att få siffror på grejerna. Lite lurigt bara.

                  Kör man med syrerikt vatten in i botten så landar vi ju i "Malawimodellen" - så bra flås som möjligt. Då funkar i princip hela botten som kväveomvandlare/kväveslukare. Ämnen som järn, mangan och fosfor oxideras. Växterna sneglar misstänksamt på dig... plus att om man får till det verkligt bra (dvs med först en aerob och sedan en anaerob zon) så "läcker" karet kväve i form av kvävgas. Kvar blir fosfor, och man kan lugnt vänta in cyanon.

                  Luftdiffusor tror jag på, om det är rätt modell. Eheim har t ex en liten pryttel på Aquaball-filtren. Denna lilla grej har en venturi-utformning, vilket kan göra skillnad. Att blåsa på med luft i stora bubblor ger jag inte mycket för, men att slå sönder luften i en mängd småbubblor (som stannar lång tid i vattenkolumnen) ser jag som något annat.

                  Hilsen,

                  /P
                  Skrattar du har rätt jag är kvar i Malawi träsket och kvävereduktion!
                  Intressant med luft. Jag har den fighten här med min kollega! Han hävdar också att man får syre i vatten med hjälp av luftbubblor.
                  Jag får nog ricka till något för att bevisa motsatsen! Vad jag köper är att bubblorna slår sönder ytan och därmed hjälper till med gasutbytet.
                  Att luft sedan driver ut andra gaser får men också se som bevisat. Detta kanske kan leda till att man får plats med mer syre, men det övergår mitt förstånd?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #84
                    Nja, man får inte mer syre i vattnet med vilka luftbubblor som helst, där är vi överens. En normal luftslang med hyfsat stora bubblor menar jag gör "nada", dvs, intet. Däremot, sätter man en venturi på utblåset och får _mikrobubblor_ med luft ut i vattenkolumnen... då är det något annat. Iaf som jag tänker, jag har inte testat tillräckligt själv. Jag ser det iaf i nuläget som sant att "syresätta" och syresätta är två skilda saker, om vi pratar luft och storlek på bubblorna. Om bra genomluftning också driver ut andra gaser ser jag som en hyfsat öppen fråga, beroende på hur man kör. I ett droppfilter torde det vara rätt sant att verkligen all CO2/N2 försvinner - om inte filtret är rätt slutet. Vi landar återigen i hur fanken man kör grejerna och en mängd parametrar som man behöver fundera massor kring. En luring, igen. Vore najs att få testat mycket av det här, men jag har varken tid, ork eller grejer för det. En vacker dag... *s*

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #85
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Nja, man får inte mer syre i vattnet med vilka luftbubblor som helst, där är vi överens. En normal luftslang med hyfsat stora bubblor menar jag gör "nada", dvs, intet. Däremot, sätter man en venturi på utblåset och får _mikrobubblor_ med luft ut i vattenkolumnen... då är det något annat. Iaf som jag tänker, jag har inte testat tillräckligt själv. Jag ser det iaf i nuläget som sant att "syresätta" och syresätta är två skilda saker, om vi pratar luft och storlek på bubblorna. Om bra genomluftning också driver ut andra gaser ser jag som en hyfsat öppen fråga, beroende på hur man kör. I ett droppfilter torde det vara rätt sant att verkligen all CO2/N2 försvinner - om inte filtret är rätt slutet. Vi landar återigen i hur fanken man kör grejerna och en mängd parametrar som man behöver fundera massor kring. En luring, igen. Vore najs att få testat mycket av det här, men jag har varken tid, ork eller grejer för det. En vacker dag... *s*

                      Hilsen,

                      /P
                      Vad det gäller syresättningen så tycks man glömma en viktig del, kanske för att det är så allmänt känt.
                      Växter och alger producerar rejäla mängder av det. Vid exempelvis en algblomning blir ytvattnet översaturerat och det avgår syre till atmosfären. Samma händer när växter ”bubblar”.
                      Håller med, en vacker dag!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #86
                        Jepp, välväxande växter ger syre. De konsumerar dock en del av det igen under natten. Med dålig fart på växterna kan de sluka mer syre än de producerar, så det är ett tveeggat svärd. En algblomning kan säkerligen ge översaturation på vattnet under dagtid, hur det ser ut under natten + det syre som krävs för att bryta ned döda alger kan jag för lite om.

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #87
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Jepp, välväxande växter ger syre. De konsumerar dock en del av det igen under natten. Med dålig fart på växterna kan de sluka mer syre än de producerar, så det är ett tveeggat svärd. En algblomning kan säkerligen ge översaturation på vattnet under dagtid, hur det ser ut under natten + det syre som krävs för att bryta ned döda alger kan jag för lite om.

                          Hilsen,

                          /P
                          Jag kommer att mäta detta ganska noggrant under nästa år. Det är lite svårt att få exakta värden i en sjö då vindar, etc. påverkar. Men en kvalificerad gissning är att man slutar på ett 0 värde över en tidsperiod.
                          Detta i sin tur leder till slutsatsen att alger, cyanobakterier och växter producerar mer syre en de konsumerar då en viss mängd syre avgår till luften. Detta gäller dock inte för korta perioder.

                          Det kan bli akut syrebrist under natten och man kan nog inte förklara för en fisk som kippar efter syre att det fixar sig i morgon!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #88
                            Mycket intressant med mätningar!! Krux att överföra det till akvarium bara... *funderar* Nå, jag nöjer mig här med att vara avis på ditt jobb!! *s*
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #89
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Mycket intressant med mätningar!! Krux att överföra det till akvarium bara... *funderar* Nå, jag nöjer mig här med att vara avis på ditt jobb!! *s*
                              Nu skall du inte vara avundsjuk! Det är mycket du har som jag inte har tillgång till!
                              Vad jag hittills kommit fram till är att de översta decimetrarna ibland en ½ meter är saturerat under dagen. PH är också extremt högt 9 och ibland något högre.
                              Men efter det lagret blir det snabbt anox i resten av vattenkolumnen. Tidigt på morgonen är det ofta lite lugnare och det är ingen övermättnad men den syrerika delen går djupare, ofta runt 1 ½ till 3 meter. Det blir alltså aldrig helt syrefritt vid ytan.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • eric700
                                • June 2010
                                • 97

                                #90
                                Status: Sanden har blivit mycket luftigare och det är inte lika kompakt längre. Smutsen filtreras bort bra av innerfiltret och växterna växer mycket bättre nu när de får 9 timmars ljus och inga alger har kommit på grund av ökad ljustid. Har gjort vattenbyten var 14 dag och kommer nu göra det 1 gång i månaden då växterna växte bättre vid dag 12-14.

                                Summa: Tror inte att det växer bättre av anledningen omvänt bottenfilter men det är renare i karet nu i alla fall. (se blogg för bilder)
                                // 330liter SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...