Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #61
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Bosse,
    att köra ett bottenfilter först på "fel håll" och sedan vända vattenströmmen ser jag som merarbete. Fast det ligger kanske något i det, gillar definitivt tanken på att köra på "ett sätt" först och sedan vända på det efter någon månad. Kanske kan snabba på uppstarten av ett kar? Tål att tänkas på, aldrig funderat över det på allvar. "Toktankar" ska man inte underskatta, det är fullt möjligt att det är "nytankar". Bara hur du uttryckte dig i inlägget gav mig både idéer och inspiration. Finfint!!
    Min tanke med att flippa var vad du säger, kickstarta botten. Men jag talar lite emot mig själv där då jag hävdar att bakterier gillar ”bössfritt” vatten.


    Har inte testat särdeles med genomflöde i botten än, har bara ett kar där det körs fullt ut (förutom Malawiburken plus den gamla växtburken då). Inget märkvärdigt som jag har nu, men C. cordata tar sig bra iaf. Malawi-Vallisneria går sämre. Funkar, men inget drag i den. Troligen för lite ljus, ligger ett ca 2 dm tjockt lager med Hornsärv överst... *s* ...och nej, säg inte till mig att göra något. Jag är fullt medveten om vad jag _borde_ göra. Lite krux med tid och motivation bara. En vacker dag har jag både tid och energi över. Där ger det sig.
    Mera en akademisk fråga. Vet du något smart sätt att mäta dessa relativt små flöden? Med bottenfilter ser man normalt inget flöde alls och det vore finurligt om man kunde sätta lite nummer till verkligheten så att säga. Vad jag och troligtvis du vet är att bakterier klamrar sig fast vid exempelvis sand upp till relativt höga värden och att växter inte gillar för mycket golvdrag. Men var ligger ”lagom värdet” här?
    Det kanske är så förskräckligt att ett Malawi och ett växtakvarium är två skilda värdar som man skall hantera olika? Då stupar ju alla standard lösningar såsom!

    Angående filtreringen i 130-liters burken är jag inte ett smack orolig. Där snackar vi både hängslen och livrem, kanske även kombinerat med tejp... *s* Den är verkligen inte igång rent praktiskt än, men jag tror inte det dröjer så länge.
    Hilsen,

    /P
    Skall det in en trekant med sand där?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #62
      Ursprungligen postat av ansjo
      Sköter du ett bottenfilter med att suga gruset mellanåt så funkar dessa bra. Likväl som man får rengöra ett ytterfilter och innerfilter så får man även sköta ett bottenfilter då det är ingen evighetsmaskin, tyvärr.

      En nackdel med omvänt bottenfilter (eller vad man nu ska kalla det) är att en del växter inte gillar när det drar om fötterna. Cryptos kan tyna bort helt pga detta, och det kan även vara nackdel att ha sådana planterade på "vanliga" bottenfilter med.
      Håller helt med dig. Men det blir mycket längre intervaller om du kör omvänt. Speciellt om du har någon form av förfilter som vi diskuterar här. Då tar du bort den ”synliga” skiten i ett tidigare skede. Om du med samma setup, dvs. bottenfilter + yterfilter kör -> botten-> filter-> retur så fungerar din sand teoretiskt som mekaniskt filter och din filterburk som biologiskt filter. Tvärs om blir det tvärs om.
      Vad jag fått mina tokiga idéer från är att i kommersiella vattenfilter fungerar ett uppåtriktat flöde bäst. Det blir helt enkelt mindre underhåll och renare vatten.
      Oavsätt vilken typ av bottenfilter vi använder så drar vi nytta av en rejält mycket större filtermedia volym en vi annars skulle gjort.
      Jag håller med om att visa växter inte gillar drag om fötterna. Detta gäller som du säger båda typerna. Det kan vara så att många växter vill ha lite ”mulm” att jobba med och då fungerar ett ”normalt” bottenfilter bättre. Jag vet helt enkelt inte vilket som är bäst ur växt synpunkt! Det kanske är så att det beror på växten i fråga? Det kanske vore kul att testa ett setup där man suger ned i ena halvan och trycker upp i den andra?
      Vad jag TROR är att det borde vara smart att blåsa in CO2 i botten, kanske enligt Patriks metod men det bör testas.


      Bosse, har du testat Easycarbo någon gång eftersom du tycker att det är så negativt?
      Nej, inte just den flaskan men jag har testat andra kol källor baserade på glutaraldehyde eller polycycloglutaracetal vilket både Flourish Excel och EasyCarbo tycks vara baserade på.
      Glutaraldehyde är bra på många sätt exempelvis sterilisering och cellstabilisering men att använda det i relativt okontrollerad form i ett akvarium är nog inte att rekommendera.
      Ingen vore gladare en jag om man kunde ersätta CO2 med något!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #63
        Jag har testat detta som försökskanin innan det kom ut på marknaden i Sverige, och trots att jag inte gillar att pytsa i en massa medel i vattnet så kunde jag inte annat än vara nöjd. Iofs körde jag det ihop med co2 via mäsk och kors vad det växte och vilka färger den röda Cabomban fick.
        Även algproblem kan åtgärdas med EC, så jag tror nog att du skulle testa det innan du slänger det i tunnan eller säger åt andra att göra det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #64
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag har testat detta som försökskanin innan det kom ut på marknaden i Sverige, och trots att jag inte gillar att pytsa i en massa medel i vattnet så kunde jag inte annat än vara nöjd. Iofs körde jag det ihop med co2 via mäsk och kors vad det växte och vilka färger den röda Cabomban fick.
          Även algproblem kan åtgärdas med EC, så jag tror nog att du skulle testa det innan du slänger det i tunnan eller säger åt andra att göra det.
          Visst du har rätt jag borde testa just DEN flaskan! Men jag har lite svårt att få tag på det här. Så jag får vänta tills jag kommer till Sverige eller någon stans där det säljs.


          Däremot har jag använt andra preparat med som man tror samma ingredienser (ingen deklaration på EC vad jag vet) och det fungerar mycket bra som exempelvis steriliserings medel. Det gör att det knäcker exempelvis vissa alger och i princip alla bakterier och många virus.
          Att växter växer bra av det ställer jag mig inte frågande till! Men vad händer med övriga innevånare?
          Kanske vi skulle öppna en ny tråd om preparat så vi inte OT’ar den här för mycket?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            #65
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Bosse,
            i den här tråden blev jag inspirerad att göra något mer för mina kardinaler. Det var JenL som fick in mig på spåret genom beskrivningen av Rolands burk:
            http://www.redbee.se/showthread.php/2747-Bra-länk-med-mycket-info-om-Sulawesi-tank-setup!

            Sant, med CO2-lift blir det inte mycket cirkulation. Det räcker förmodligen bra med mycket liten rörelse, har Claus Christensens ord om en liten doppvärmare i stigarröret i baknacken. Han menar att det är fullt tillräckligt med den vattenrörelsen i ett bottenfilter, om växterna ska trivas bra.

            Broddan,
            jag gillar att testa olika filterlösningar. Strävar alltid efter så enkla burkar som möjligt, och just nu är jag rätt inne på att allt vatten i ett akvarium ska cirkulera (om än i olika hastighet beroende på var i akvariet vi rör oss). Om jag greppat det rätt kör Roland bottenfilter på vanligt sätt, men den principen gillar jag inte eftersom botten då funkar som skitsamlare. Ser det som att ackumulera problem, som till sist tippar över eller kräver en stor arbetsinsats. Därmed vänder jag på det, plus att jag tänkt köra bottenfilter under hela botten, inte bara en del av den som Roland gör. För egen del gäller det ett kar på ca 130 liter, så det bör gå att göra tre fack i det. Ett fack blir upptaget av kardinalerna och de andra två facken blir "bonusutrymme" för ev. framtida fynd. Harlequin har varit en liten dröm rätt länge, men arten som Arek visade (med blå stjärt) var finfin den också. Gött med en brunn med koppling till Matano!! *s*

            Jag kör kardinalerna i helt cleana 10-liters burkar, och visst, det _räcker_. Men, jag ville ha det bättre för dem (dvs mer lättskött än idag, så det ligger mycket i att det blir bättre för mig också. Win-win situation...), plus få till lite extra utrymme för fler arter sulawesi-räkor. Lurar egentligen inte på någon speciell art, men det kommer säkert ett tillfälle framöver. Gillar de flesta därifrån grymt, de verkar vara hos mig för att stanna.

            Hilsen,

            /P
            Visst är de som Arek har coola!
            Jag har vetat att han letat efter dessa och jag sprang på dessa och gav tipset. Hade jag haft ett kar ledigt hade jag nog köpt dem själv
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #66
              Ursprungligen postat av ansjo
              Sköter du ett bottenfilter med att suga gruset mellanåt så funkar dessa bra. Likväl som man får rengöra ett ytterfilter och innerfilter så får man även sköta ett bottenfilter då det är ingen evighetsmaskin, tyvärr.
              En nackdel med omvänt bottenfilter (eller vad man nu ska kalla det) är att en del växter inte gillar när det drar om fötterna. Cryptos kan tyna bort helt pga detta, och det kan även vara nackdel att ha sådana planterade på "vanliga" bottenfilter med.
              Enig med Bosse där, kör man det omvänt samt har förfilter så håller det ruggigt lång tid. Vet att en del växter inte trivs med drag kring fötterna, men då är vi inne på hastigheten man kör filtret. Kör man det långsamt är det helt ok för växterna, kanske tom bättre än utan bottenfilter. Där behöver jag testa och klura mer. En sak som händer om man har bra drag i ett bottenfilter, är att botten blir syrerik. Gynnar filterbakterierna men oxiderar näringsämnena för växterna. Det är den effekten som jag ser som trolig förklaring till att växter oftast inte trivs med bottenfilter.

              Jag ser det som svårt att få till standardmetoder som gäller för alla burkar. Somligt måste man hantera, eftersom naturen helt enkelt ser till att processerna finns i akvariet. Ta t ex kvävecykeln. Den måste hanteras på något sätt i alla akvarium, Moder Natur ser till att den är på plats. Jag föredrar dock att hantera den på olika sätt i t ex en Malawiburk och i en växtburk. I en växtburk får man ju också tänka på att växterna ska ha näring i tillgänglig form, den frågan kan man skippa i en Malawiburk.

              Det enda jag har att mäta så små flöden med är ögonmåttet. När jag lade i bottenfiltret i den senaste burken så meckade jag lite med ventilen innan sanden åkte i. Kikade på bösets rörelse och ställde in ventilen på vad jag tyckte verkade vara "lagom" flöde. Klart det vore trevligt med lite värden, t ex l/timme, men jag har inget bra att komma med där. Experimentlusten går klart före mätningar, det kan man göra sedan...

              Blir ingen trekant med sand i 130-liters karet. Eller ja, kanske, om jag lyckas driva den med luft. Inget prioriterat test, tror spontant jag misslyckas få till ett luftdrivet fluidised bed. Tanken är däremot lockande, luft har jag i överflöd redan. All filtrering plus cirkulation blir luftdriven i 130-burken iaf.

              Hilsen,

              /P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 17 December 2010, 08:13.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #67
                Visst, men jag förstår inte riktigt vitsen med att först ha ett ytterfilter för att sedan köra utblåset genom botten? Varför då inte bara ha ett ytterfilter? Därför jag kör med bottenfilter som drar den "rätta" vägen är för att de är totalt räk och yngelsäkra, med ett insug från ett ytterfilter som man då bör räksäkra känns lite onödigt krångligt.
                Ungefär som att köpa vissa innerfilter som finns på marknaden, och för att få dessa att funka hyffsat måste man bygga om dem...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #68
                  Poängerna med att köra bottenfiltret omvänt är att det kommer att hålla längre utan att rengöras plus att man får en cirkulation i botten vilket hindrar att det bildas helt syrefria zoner. Kör man det grymt långsamt borde växterna även få ny näring transporterad till rötterna, i en för dem lämplig form. Botten bör bli otroligt stabil, vilket är svårt att kontrollera utan någon cirkulation alls i botten.

                  Sant, att sätta upp akvariet tar längre tid och är krångligare, men som jag tänker så vinner jag en otroligt lättskött burk genom att lägga lite kraft på setupen. Det är tiden för skötseln efteråt jag vill minimera, inte undvika en del jobb i början. Någonstans finns drömmen om det problemfria karet, med minimal skötsel. Att jag leker runt med bottenfilter just nu är ett led i att försöka få fram en sådan burk.

                  Hilsen,

                  /P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 17 December 2010, 08:33.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #69
                    OK, det ska bli intressant att se hur det går. Iofs har jag inte märkt några större döda områden i botten på mina kar genom åren, förutom när jag testade blästersand men då givetvis utan bottenfilter....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • eric700
                      • June 2010
                      • 97

                      #70
                      Frågan är hur mycket är det optimala flödet? Använder själv Powerhead som pumpar 1100l/h och är uppdelat med t-rör och borde då vara 550l/h och som går igenom ett innerfilter (vadd+matta grov) innan botten så undra om det blir för mycket flås eller lagom? Har inget sett något konstigt än i alla fall.
                      // 330liter SA

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        #71
                        Du har en poäng med att det verkligen är "räksäkert". Dock är nykläckta räklingar ruggigt små och nog rätt lätta att råka suga upp vid rengöring av botten.
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #72
                          Optimalt flöde beror på syftet. I en Malawiburk - fett flöde. I en växtburk - lågt flöde. Tror att du rätt lugnt kan strypa flödet i botten en del.

                          Hilsen,

                          /P
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #73
                            I min ungdom körde jag med bottenfilter- till ytterfilter- tillbaka i karet. Det var det jag tyckte fungerade bäst.
                            Det blev mycket mulm under gruset/bottenfiltert ( som bestod av en borrad PVC skiva som låg på distanser av kapade elrör) som syntes genom bottenglaset.
                            När jag rengjorde karet kopplade jag till en borrmaskinspump rakt på bottenfiltret , draget var så kraftigt att all mulm sögs ut vilket syntes tydligt genom glaset.
                            Det var lättare att städa så än att behöva öppna ytterfiltret var gång.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #74
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Optimalt flöde beror på syftet. I en Malawiburk - fett flöde. I en växtburk - lågt flöde. Tror att du rätt lugnt kan strypa flödet i botten en del.

                              Hilsen,

                              /P
                              Håller med som jag skrev tidigare, Malawi eller salt kör man tills sanden lyfter! I växtburkar borde det vara så lågt som möjligt. Men det borde finnas et optimalt värde här.
                              Eftersom bakterierna i botten förhoppningsvis är mestadels aeroba så förbrukar de syre och producerar CO2 därför borde syrerikt vatten in i botten och syrefattigt ut vara det man eftersträvar i en växtburk. Får nog skaffa den där syremätaren i alla fall!
                              Ditt CO2 filter motsäger detta och är därför högintressant. Kanske halvmättat vatten CO2/O2 är vad man skall sträva efter?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #75
                                Ursprungligen postat av flygrc
                                I min ungdom körde jag med bottenfilter- till ytterfilter- tillbaka i karet. Det var det jag tyckte fungerade bäst.
                                Det blev mycket mulm under gruset/bottenfiltert ( som bestod av en borrad PVC skiva som låg på distanser av kapade elrör) som syntes genom bottenglaset.
                                När jag rengjorde karet kopplade jag till en borrmaskinspump rakt på bottenfiltret , draget var så kraftigt att all mulm sögs ut vilket syntes tydligt genom glaset.
                                Det var lättare att städa så än att behöva öppna ytterfiltret var gång.
                                Japp då fungerade botten som en mycket bra slamavskiljare.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...