Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eric700
    • June 2010
    • 97

    #46
    Ursprungligen postat av bossep
    Broddan och eric700
    Hur går det?
    För mig går det bara bra blir renare för varje dag och förfiltret hade samlat väldigt mycket smuts när jag gjorde rent det idag. Ska låta det ticka på och se vad resultatet blir. Om någon vecka eller så kommer jag nog utöka min belysning med en timme igen, har idag bara 7 tänt. Fick mycket alger innan men de borde inte hända nu när det är så rent.
    // 330liter SA

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #47
      Ursprungligen postat av eric700
      För mig går det bara bra blir renare för varje dag och förfiltret hade samlat väldigt mycket smuts när jag gjorde rent det idag. Ska låta det ticka på och se vad resultatet blir. Om någon vecka eller så kommer jag nog utöka min belysning med en timme igen, har idag bara 7 tänt. Fick mycket alger innan men de borde inte hända nu när det är så rent.
      Det där med alger ljus och rent akvarium stämmer inte alltid! Om inte växterna får nog med ljus och näring i tillräcklig mängd blir det garanterat alger och/eller cyanobakterier. Jag har slängt ned en rejäl tuss alger i min burk i dag då jag vill ha lite Ammonium upptag.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • eric700
        • June 2010
        • 97

        #48
        Det har jag hört innan också. Klart nytto ämnen i gruset för de växter som tar upp näring så men de växter som inte gör det tar upp gödningen man tillsätter extra genom vattnet. Mina funderingar är hur mycket Easy Carbon man ska ha i, har jag normalt planterat eller mer/mindre? tillsätter idag 5 ml/dag. Antalet ljustimmar för mitt akvarium ska det vara 7,8,9,10 h? Min lösning än så länge har varit att prova och se vad som händer utan att ändra något drastiskt.
        // 330liter SA

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #49
          Ursprungligen postat av bossep
          Detta skall testas! Hade du fiskar i det karet? Jag har funderat på att testa en variant på detta. Jag kommer att ha CO2 mättat vatten under tryck (ca 10 bar) detta funderar jag på att använda som en injektor pump som går till ett bottenfilter. INGEN stoppar min kreativitet (möjligen banken)! Om resultatet blir negativt har man ju bevisat att det inte fungerar! Minst lika viktigt som att det fungerar.
          Jepp, gick fisk i det karet. Drev bottenfiltret "omvänt", med enbart bubblorna från mäsk. CO2-mättat vatten ned under botten alltså. Kul grej med CO2 under tryck - spontant tror jag att du behöver rackarns lite av den lösningen. Att något inte fungerar är iof kul att få reda på, men det är mycket roligare när det funkar direkt, precis som man tänkt... *s*


          Ursprungligen postat av bossep
          Låter som min lösning men 10 ggr större. Borde vara perfekt!
          Då är det nog en ganska stor läcka! Borde ge lite extra boost med Fluidised i ett hörn!
          Malawiburken är nog det stabilaste akvariet jag har. Aldrig några problem där. Just det karet har jag dock andra planer för, så det kommer att rivas - men bottenfiltren har jag ju kvar. Misstänker att både jag och Broddan har spanat på Rolands sulawesiakvarium... blir troligen något liknande här.

          Erik,
          ta det lugnt med Easycarbo. Kan vara otroligt giftigt om du överdoserar. Tror det är klokt att fortsätta "stabilt", dvs som du gör idag. Svårt att säga något om antalet ljustimmar för exakt ditt kar, spontant tycker jag 7 timmar låter för lite. Jag brukar lägga mig på ca 10 timmar, funkar bra här. Gillar verkligen tillvägagångssättet - prova och se vad som händer utan alltför stora förändringar. Små saker kan göra rätt stor skillnad om man har tålamod att vänta in resultaten.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #50
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Jepp, gick fisk i det karet. Drev bottenfiltret "omvänt", med enbart bubblorna från mäsk. CO2-mättat vatten ned under botten alltså. Kul grej med CO2 under tryck - spontant tror jag att du behöver rackarns lite av den lösningen. Att något inte fungerar är iof kul att få reda på, men det är mycket roligare när det funkar direkt, precis som man tänkt... *s*
            Det där borde man nog testa! CO2 lift! Men det kan inte bli mycket flöde i botten. Men å andra sidan behövs det inte mycket för växterna.
            Vist är det kul när det funkar direkt! Som en kollega säger pessimisten och optimisten har rätt lika ofta men optimisten har mycket roligare!
            Ja, det kommer att bli lågt flöde förståss. Vad det igentligen skall vara till är algodling men det kunde vara kul att testa hur det funkar i ett akvarium.


            Malawiburken är nog det stabilaste akvariet jag har. Aldrig några problem där. Just det karet har jag dock andra planer för, så det kommer att rivas - men bottenfiltren har jag ju kvar. Misstänker att både jag och Broddan har spanat på Rolands sulawesiakvarium... blir troligen något liknande här.
            Det var just i Malawi och salt tankar jag började med dessa filter. Det var också tack vare grävande malawis som jag bytte från plattor till rör grind. Då gör det inte så mycket om dom gräver fram en bit av filtret.
            sulawesiakvarium? Nu får du berätta lite mer!



            Erik,
            ta det lugnt med Easycarbo. Kan vara otroligt giftigt om du överdoserar. Tror det är klokt att fortsätta "stabilt", dvs som du gör idag. Svårt att säga något om antalet ljustimmar för exakt ditt kar, spontant tycker jag 7 timmar låter för lite. Jag brukar lägga mig på ca 10 timmar, funkar bra här. Gillar verkligen tillvägagångssättet - prova och se vad som händer utan alltför stora förändringar. Små saker kan göra rätt stor skillnad om man har tålamod att vänta in resultaten.

            Hilsen,

            /P
            Håller med Patrik! Varför inte CO2 i stället för EC? Jag tror inte på den soppan!
            Ljus, i tropikerna är det 12/12 och solen går upp och ned som om den var kopplad till en strömbrytare. Under regnperioden har man ett par timmar som det blir ganska mörkt på dagen som i ett akvarium som är släkt i dagsljus.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • eric700
              • June 2010
              • 97

              #51
              Ursprungligen postat av bossep
              Håller med Patrik! Varför inte CO2 i stället för EC? Jag tror inte på den soppan!
              Ljus, i tropikerna är det 12/12 och solen går upp och ned som om den var kopplad till en strömbrytare. Under regnperioden har man ett par timmar som det blir ganska mörkt på dagen som i ett akvarium som är släkt i dagsljus.
              Jag ville börja med EC för att se om det växte överhuvudtaget. Nu kommer jag nog använda upp det jag har (1 liter) och sedan gå över till CO2. Dock borde det fungera utan tycker jag, finns ju en hel del där ute som har enkla växter utan CO2 och det växer som bara den.

              Du menar att jag borde köra med minst 10 timmar belysning??
              // 330liter SA

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Ursprungligen postat av eric700
                Jag ville börja med EC för att se om det växte överhuvudtaget. Nu kommer jag nog använda upp det jag har (1 liter) och sedan gå över till CO2. Dock borde det fungera utan tycker jag, finns ju en hel del där ute som har enkla växter utan CO2 och det växer som bara den.
                Min högst personliga uppfattning. Släng skiten och sätt på lite mäsk eller skaffa en brandsläckare! Du kan ju också testa att köra low tech och dra ned på vattenbyten, etc.

                Du menar att jag borde köra med minst 10 timmar belysning??
                Ja men ta det stegvis!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • eric700
                  • June 2010
                  • 97

                  #53
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Min högst personliga uppfattning. Släng skiten och sätt på lite mäsk eller skaffa en brandsläckare! Du kan ju också testa att köra low tech och dra ned på vattenbyten, etc.

                  Ja men ta det stegvis!
                  Hehe oj ingen bundrare av EC märker jag :P Men jag kommer använda upp det jag har innan jag byte.. Lite snålhet.. Vattenbyte tänkte jag prova att göra var 14:e dag igen, gjorde det i början men hade knappt några växter då men körde i näring o EC så det gick sådär. Antar att jag tar i gödning allt eftersom växterna ser ut att behöva det. Har ett 60l jordakvarium som funkar bra nu och där behövs ju ingen näring alls.

                  Okej har utökat till 8 h igen innan idag så jag följer nog dit råd med ljustiden tänkte höja igen nästa vecka då jag inte har kört så länge med 7 timmar ljustid.
                  // 330liter SA

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    #54
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Just det karet har jag dock andra planer för, så det kommer att rivas - men bottenfiltren har jag ju kvar. Misstänker att både jag och Broddan har spanat på Rolands sulawesiakvarium... blir troligen något liknande här.
                    Då kanske jag inte är helt fel ute med min framtida filter setup när en riktig akvarieräv funderar på nåt liknande. Funderar du på nån speciell Sulawesiräka?

                    Jag har sett bild/film på Rolands akvarium men kommer inte ihåg att han kör omvänt bottenfilter?

                    Just för kardinalräkor räcker det för mig med ett luftdrivet svampfilter och lite korallkross plus min brunn som tycks ha sitt ursprung i Matanosjön

                    Har inte bestämt mig om det blir kardinalräkan eller kanske nån annan lite knepigare sort. Lutar år Caridina Spinata men kan jag hitta Cardidina striata kanske det blir den, velar.

                    I vilket fall kommer jag försöka mig på olika Sulawesi kar här hemma framöver, ska bara se till att ha mogna kar innan.
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #55
                      Bosse,
                      i den här tråden blev jag inspirerad att göra något mer för mina kardinaler. Det var JenL som fick in mig på spåret genom beskrivningen av Rolands burk:
                      http://www.redbee.se/showthread.php/...esi-tank-setup!

                      Sant, med CO2-lift blir det inte mycket cirkulation. Det räcker förmodligen bra med mycket liten rörelse, har Claus Christensens ord om en liten doppvärmare i stigarröret i baknacken. Han menar att det är fullt tillräckligt med den vattenrörelsen i ett bottenfilter, om växterna ska trivas bra.

                      Broddan,
                      jag gillar att testa olika filterlösningar. Strävar alltid efter så enkla burkar som möjligt, och just nu är jag rätt inne på att allt vatten i ett akvarium ska cirkulera (om än i olika hastighet beroende på var i akvariet vi rör oss). Om jag greppat det rätt kör Roland bottenfilter på vanligt sätt, men den principen gillar jag inte eftersom botten då funkar som skitsamlare. Ser det som att ackumulera problem, som till sist tippar över eller kräver en stor arbetsinsats. Därmed vänder jag på det, plus att jag tänkt köra bottenfilter under hela botten, inte bara en del av den som Roland gör. För egen del gäller det ett kar på ca 130 liter, så det bör gå att göra tre fack i det. Ett fack blir upptaget av kardinalerna och de andra två facken blir "bonusutrymme" för ev. framtida fynd. Harlequin har varit en liten dröm rätt länge, men arten som Arek visade (med blå stjärt) var finfin den också. Gött med en brunn med koppling till Matano!! *s*

                      Jag kör kardinalerna i helt cleana 10-liters burkar, och visst, det _räcker_. Men, jag ville ha det bättre för dem (dvs mer lättskött än idag, så det ligger mycket i att det blir bättre för mig också. Win-win situation...), plus få till lite extra utrymme för fler arter sulawesi-räkor. Lurar egentligen inte på någon speciell art, men det kommer säkert ett tillfälle framöver. Gillar de flesta därifrån grymt, de verkar vara hos mig för att stanna.

                      Hilsen,

                      /P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 16 December 2010, 08:17.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #56
                        Det med ljus i tropikerna har jag kokat ned till 10 timmars belysning. Under första och sista timmen på dagen är det nog rätt svag belysning för växterna, och tolv timmar minus två blir väl tio?!? *s*
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #57
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Det med ljus i tropikerna har jag kokat ned till 10 timmars belysning. Under första och sista timmen på dagen är det nog rätt svag belysning för växterna, och tolv timmar minus två blir väl tio?!? *s*
                          Du har helt rätt men det är lite gryning och solnedgång åxå. Så det blir ofta runt 12 i alla fall! Men under regnperioden kan det vara ganska mörkt framfår allt ett par timmar på eftermiddagen.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #58
                            Som vanligt är Patrik en klok man (enligt mig)!

                            Det borde vara dumt att suga ned skit i botten om man nu inte tror att skit är bra eller gillar att odla bakterier. I och för sig funkar vanliga bottenfilter ganska länge men med tiden blir det problem. Jag har funderat på om man inte skall köra ”normalt” första månaden eller så och sedan flippa till omvänt men det är nog bara toktankar.


                            Ett sedan dela upp ett 130 l kar i 3 delar ger ju många fördelar men den största borde vara mindre känsligt. Mer lättskött med andra ord och troligtvis bättre för invånarna, lite av mini centralfilter!
                            Om man skall ha hela botten eller delar beror nog lite på vad man vill uppnå. Det borde finnas mycket utrymme för tester och studier här. Det borde finnas möjlighet att bygga upp et fungerande redox (usch sånt fult ord) system men jag lutar åt att vattenbyte är enklare!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #59
                              Bosse,
                              att köra ett bottenfilter först på "fel håll" och sedan vända vattenströmmen ser jag som merarbete. Fast det ligger kanske något i det, gillar definitivt tanken på att köra på "ett sätt" först och sedan vända på det efter någon månad. Kanske kan snabba på uppstarten av ett kar? Tål att tänkas på, aldrig funderat över det på allvar. "Toktankar" ska man inte underskatta, det är fullt möjligt att det är "nytankar". Bara hur du uttryckte dig i inlägget gav mig både idéer och inspiration. Finfint!!

                              Har inte testat särdeles med genomflöde i botten än, har bara ett kar där det körs fullt ut (förutom Malawiburken plus den gamla växtburken då). Inget märkvärdigt som jag har nu, men C. cordata tar sig bra iaf. Malawi-Vallisneria går sämre. Funkar, men inget drag i den. Troligen för lite ljus, ligger ett ca 2 dm tjockt lager med Hornsärv överst... *s* ...och nej, säg inte till mig att göra något. Jag är fullt medveten om vad jag _borde_ göra. Lite krux med tid och motivation bara. En vacker dag har jag både tid och energi över. Där ger det sig.

                              Angående filtreringen i 130-liters burken är jag inte ett smack orolig. Där snackar vi både hängslen och livrem, kanske även kombinerat med tejp... *s* Den är verkligen inte igång rent praktiskt än, men jag tror inte det dröjer så länge.

                              Hilsen,

                              /P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 16 December 2010, 16:29.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #60
                                Sköter du ett bottenfilter med att suga gruset mellanåt så funkar dessa bra. Likväl som man får rengöra ett ytterfilter och innerfilter så får man även sköta ett bottenfilter då det är ingen evighetsmaskin, tyvärr.
                                En nackdel med omvänt bottenfilter (eller vad man nu ska kalla det) är att en del växter inte gillar när det drar om fötterna. Cryptos kan tyna bort helt pga detta, och det kan även vara nackdel att ha sådana planterade på "vanliga" bottenfilter med.

                                Bosse, har du testat Easycarbo någon gång eftersom du tycker att det är så negativt?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...