Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #16
    Jag har kört med mycket filtermatta i olika filterlösningar. Har dragit ner på det markant dock. När jag väl rengör dessa, lyfter ur akvariet, ramlar otroligt mycket mulm ur dessa och blir kvar i burken. Som förfilter till mina ytterfilter i mitt större akvarium fungerar de bra, har dock en specialare en pet-flaska med avskuren hals när jag lyfter ur dessa för genomsköljning.
    De tycks absolut fungera bra som filter men känns lite opraktiska och ganska fula enligt mig
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av Broddan
      Jag har kört med mycket filtermatta i olika filterlösningar. Har dragit ner på det markant dock. När jag väl rengör dessa, lyfter ur akvariet, ramlar otroligt mycket mulm ur dessa och blir kvar i burken.
      Då kanske du gör rent lite för sällan?
      Som förfilter till mina ytterfilter i mitt större akvarium fungerar de bra, har dock en specialare en pet-flaska med avskuren hals när jag lyfter ur dessa för genomsköljning.
      Klockrent!
      De tycks absolut fungera bra som filter men känns lite opraktiska och ganska fula enligt mig
      Kreativitet min vän kreativitet! Men den så populära blå mattan är gräsligt FUL!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • eric700
        • June 2010
        • 97

        #18
        Ursprungligen postat av Broddan
        Du får gärna rapportera utvecklingen av din filterlösning.

        Hur fungerade den gamla och varför har du bytt?
        Yes nu efter ett dygn är det klart mycket smuts som åker runt men det var väll väntat en stund framöver i alla fall. Har kört med bottenfilter i 1 år cirka men fick hela tiden smutsiga växter som kom från bottenfiltret så jag gjorde ett eget innerfilter med PVC rör, filtermatta och filtervadd som gjorde rent innan det sprutades ut vatten i akvariet. Dock kom jag på att detta är inte så bra egentligen då botten ska ha lite "skit" i sig för balansen så jag körde så i två månader nu innan jag gjorde denna lösning. Tipset kom från Plantswap då flera hade testat och fått det att fungera bra. Återstår att se hur det funkar för mig. Men jag har endast fått lätta växter att växa trots ljus 2x39 watt, EC (kol) och växtnäring PMDD. Har inte riktigt fått en balans jag är nöjd med och därför provar jag nu detta.

        Bilder på akvariet: http://ericsoderlund.wordpress.com/category/akvarium-2/
        Senast redigerad av eric700; 09 December 2010, 21:09.
        // 330liter SA

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av eric700
          Yes nu efter ett dygn är det klart mycket smuts som åker runt men det var väll väntat en stund framöver i alla fall. Har kört med bottenfilter i 1 år cirka men fick hela tiden smutsiga växter som kom från bottenfiltret så jag gjorde ett eget innerfilter med PVC rör, filtermatta och filtervadd som gjorde rent innan det sprutades ut vatten i akvariet. Dock kom jag på att detta är inte så bra egentligen då botten ska ha lite "skit" i sig för balansen så jag körde så i två månader nu innan jag gjorde denna lösning. Tipset kom från Plantswap då flera hade testat och fått det att fungera bra. Återstår att se hur det funkar för mig. Men jag har endast fått lätta växter att växa trots ljus 2x39 watt, EC (kol) och växtnäring PMDD. Har inte riktigt fått en balans jag är nöjd med och därför provar jag nu detta.

          Bilder på akvariet: http://ericsoderlund.wordpress.com/category/akvarium-2/
          Snygga burkar!
          Spontant tycker jag ditt grus ser lite grovt ut för att fungera RIKTIGT bra speciellt om du har stort flöde igenom.
          I vilket akvarie har du det omvända bottenfiltret? Hur mycket pumpar du igenom? Kan du förklara det mekaniska förfiltret? PVC rör med filtervadd kan fungera bra men se upp så det inte blir stopp i det.


          Om du kört ”normalt flöde” i ett år och sedan bara flippat över till motflöde får du räkna med Lutzendimma att tag. Sanden har säkert samlat påsig en hel del böss både organiskt och oorganiskt.
          En del kommer att hamna i förfiltret och resten på vissa platser i akvariet. Det kan du suga bort med en hävert. Det som hamnar på växterna kanske du också kan suga eller vifta bort.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • eric700
            • June 2010
            • 97

            #20
            Ursprungligen postat av bossep
            Snygga burkar!
            Spontant tycker jag ditt grus ser lite grovt ut för att fungera RIKTIGT bra speciellt om du har stort flöde igenom.
            I vilket akvarie har du det omvända bottenfiltret? Hur mycket pumpar du igenom? Kan du förklara det mekaniska förfiltret? PVC rör med filtervadd kan fungera bra men se upp så det inte blir stopp i det.


            Om du kört ”normalt flöde” i ett år och sedan bara flippat över till motflöde får du räkna med Lutzendimma att tag. Sanden har säkert samlat påsig en hel del böss både organiskt och oorganiskt.
            En del kommer att hamna i förfiltret och resten på vissa platser i akvariet. Det kan du suga bort med en hävert. Det som hamnar på växterna kanske du också kan suga eller vifta bort.
            Tack, det är i stora karet jag har bottenfilter och pumpen kör 1100/l h. förfiltret har 80% filtermatta blå grov och 20% filtrvadd. Sedan har det kopplats på mindre rör som går igenom gruset ner till två plattor bottenfilter. När jag sög igenom botten blev det rejält mycket smuts efter 3 veckor. Kommer att göra rent filtret 1 ggr i månaden eller var tredje vecka.

            Hehe ja jag misstänkte att en dimma skulle komma och så blev det men hoppas det är värt det. Häverten kommer fram på Söndag vid nästa VB och ska göra rent så mycket i gruset som är möjligt. Undra hur länge dimman kommer att hålla på...

            Sanden är 2-4 mm från Åleds som sålde bottenfilter lösningen.
            // 330liter SA

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av eric700
              Tack, det är i stora karet jag har bottenfilter och pumpen kör 1100/l h. förfiltret har 80% filtermatta blå grov och 20% filtrvadd. Sedan har det kopplats på mindre rör som går igenom gruset ner till två plattor bottenfilter. När jag sög igenom botten blev det rejält mycket smuts efter 3 veckor. Kommer att göra rent filtret 1 ggr i månaden eller var tredje vecka.

              Hehe ja jag misstänkte att en dimma skulle komma och så blev det men hoppas det är värt det. Häverten kommer fram på Söndag vid nästa VB och ska göra rent så mycket i gruset som är möjligt. Undra hur länge dimman kommer att hålla på...

              Sanden är 2-4 mm från Åleds som sålde bottenfilter lösningen.
              Med den pumpkapaciteten och ett växt akvarium skulle jag nog dela upp flödet så hälften går genom sanden och resten används för cirkulation. Dina växter och kritter trivs nog bättre så. I ett sjöciklid akvarium utan växter hade jag kört hela volymen genom botten och haft en lika stor eller större cirkulationspump. Jag skulle också använda något finare filtermaterial som mekaniskt förfilter och göra rent detta ofta exempelvis dagligen, var 3de dag eller max 1 gång i veckan lite beroende på belastningen. Orsaken till detta är att du får bort en massa organiskt material innan det hunnit brytas ned.
              Broddan’s petflaska och ditt PVC rör är finurliga lösningar så man slipper att mulmet ramlar av när man gör rent. En annan finurlig grej är att man tar det syrerika ytvattnet och trycker ned det i botten då får bakterierna större syremängd att jobba med. Nackdelen med det är att vissa växter inte gillar för mycket syre runt sina rötter.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #22
                Nu har beställt grejer till bygget. Gick in till lokala vvs butiken. Konstatera att det är billigare att köpa över nätet från Tyskland, så det gjorde jag.
                Tänkte ha t-kopplingarna på kortsidan istället för långsidan som skissen visade, rör är billigare än t-kopplingar. Kul med ett litet julprojekt. Drar kanske igång en liten projekt tråd på redbee.se om detta, vi får se om energin finns för det...
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Broddan
                  Nu har beställt grejer till bygget. Gick in till lokala vvs butiken. Konstatera att det är billigare att köpa över nätet från Tyskland, så det gjorde jag.
                  Tänkte ha t-kopplingarna på kortsidan istället för långsidan som skissen visade, rör är billigare än t-kopplingar. Kul med ett litet julprojekt. Drar kanske igång en liten projekt tråd på redbee.se om detta, vi får se om energin finns för det...
                  Eller en projekt tråd här? Det kan nog fungera på lången också men det blir lite mer motstånd i rören. Hur grova blir dom?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    #24
                    Det blir 16 mm pvc rör.

                    Vad tror du ungefär blir lagom storlek på hål samt kornstorlek på korallkrosset? Givet min pump ca 200-300 L/timmen. Cirka djup på substratet för goda förutsättningar?

                    Ingen hänsyn till växter men vill ju att räkorna inte ska störas men det tror jag knappast de blir.
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av Broddan
                      Det blir 16 mm pvc rör.

                      Vad tror du ungefär blir lagom storlek på hål samt kornstorlek på korallkrosset? Givet min pump ca 200-300 L/timmen. Cirka djup på substratet för goda förutsättningar?

                      Ingen hänsyn till växter men vill ju att räkorna inte ska störas men det tror jag knappast de blir.
                      Vad har du för bottenyta (längd, brädd)? 2 cm över rören borde bli bra. Jag skulle ta 2-4 mm korn och 2-3 mm hål med 1 - 2 cm mellanrum. Tänk på att hålen skall vara på sidan!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        #26
                        92*30
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Ursprungligen postat av Broddan
                          92*30
                          Med 200 l/tim ligger du lite lågt med 300 blir det bättre. Du kan ha 800-1000 l/tim utan problem.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • eric700
                            • June 2010
                            • 97

                            #28
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Med den pumpkapaciteten och ett växt akvarium skulle jag nog dela upp flödet så hälften går genom sanden och resten används för cirkulation. Dina växter och kritter trivs nog bättre så. I ett sjöciklid akvarium utan växter hade jag kört hela volymen genom botten och haft en lika stor eller större cirkulationspump. Jag skulle också använda något finare filtermaterial som mekaniskt förfilter och göra rent detta ofta exempelvis dagligen, var 3de dag eller max 1 gång i veckan lite beroende på belastningen. Orsaken till detta är att du får bort en massa organiskt material innan det hunnit brytas ned.
                            Broddan’s petflaska och ditt PVC rör är finurliga lösningar så man slipper att mulmet ramlar av när man gör rent. En annan finurlig grej är att man tar det syrerika ytvattnet och trycker ned det i botten då får bakterierna större syremängd att jobba med. Nackdelen med det är att vissa växter inte gillar för mycket syre runt sina rötter.
                            Jag har ett T-rör så hälften från pumpen går neri botten och andra hälften för ytcirkulation precis som du nämner Ska göra rent filtret oftare nu i början då kanske även öser i lite mer filtervadd för extra filtrering får se hur jag gör.

                            Broddan klart du ska ha en projekttråd som vi kan följa!!
                            // 330liter SA

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #29
                              Bosse, det här var väl en drömtråd för dig att få svara i?
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #30
                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Bosse, det här var väl en drömtråd för dig att få svara i?
                                Varför tror du det? Skratt!!
                                Somliga kallar mig motvalskärring! Du skulle bara ha hört diskussionerna i dag när jag köpte bottenfilter i affären och skulle sätta pumpen bakfram!
                                Jag hade 3 expediter som försökte förklara för den dumme "gringon" att han fattat fel! När han sedan skulle pytsa in CO2 i stället för SYRE i venturi röret blev han totalt idiot förklarad!
                                På tal om det. Fick med ett 720 l/h powerhead. Tror du det blir för mycket i en 37’a? är faktiskt sugen att koppla in det och se om sanden lyfter! Kanske det blir fluidized bed filter av akvariet?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...