Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av Detroit
    Hej Bosse,
    Jag använder PMDD och har gjort det de senaste 4-5 månaderna.
    Ingen medicinering de senaste fem månaderna. Problemen uppstod nog (tror jag) i anslutning till ett längre strömavbrott.
    Där kan det säkert ha blivit obalans som gjort att Cyano fick övertaget. Konstigt ändå att de försvann så tvärt efter jag stängde av bottenfiltret.
    Växterna trivs ganska bra nu men mina ”Limnophila sessiflora” tog mycket stryk av cyanon och ser bedrövliga ut. Jag har faktiskt fått kasta de flesta. Anubias däremot ser mycket fina ut och de fick heller inga cyanos på sej.
    MVH // Pelle
    Cyano och alger är ena nyckfulla rackare! Dessutom är de opportunister. Så din teori med strömavbrott är nog inte helt fel. En fråga i vilket skick var ditt ytterfilter när du drog igång efter avbrottet? Man kan kanske filosofera över att det dog en massa bakterier i det och dessa i sin tur blev till ammonium. En känd trigger för cyano produktion. Kanske det också dog en del bakterier i sanden. Det senare är mindre troligt då det har betydligt större tröghet och exponering till syre.

    Kom ihåg att alg och cyano ”sporer” alltid finns i akvariet, luften och vattnet vi slår i och dessa bara väntar på att vi skall skapa förutsättningar för deras liv. Det sorgliga är att det tar MYCKET längre tid att minska mängden av dessa än det tar för dem att bildas.

    Om den här teorin stämmer så har jag rätt när jag säger att man BARA skall ha ett mekaniskt förfilter som man gör rent ofta innan bottenfiltret. Då drabbas man inte så hårt vid en bakteriekrasch. Framför allt skall man komma ihåg att göra rent filtret efter att det varit avstängt innan man tar det i bruk igen. Eller om man kan, göra rent filtret innan man stänger av det.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • MenzZana
      • February 2012
      • 12

      Hej

      jag har läst mestadels av denna tråd med spänning och undrade just om omvänt bottenfilter passar just mitt akvarium, vilket det verkar göra om man läser det ni skriver. Ser att nyaste inlägget här är flera månader gammalt men kanske får svar på mina frågor.

      Har ett akvarium med ett bottenfilter i eftersom jag körde igenom bottenfiltret som "vanligt" direkt i mitt ytterfilter. Dock fungerade det inte så bra eftersom min pump (EHEIM2224) inte riktigt orkade driva detta och flödet blev väldigt lidande då den egentligen skall ge 650 l/min. Mitt akvarium är på 200L
      Kör nu ytterfiltret som vanligt och bara dammsugar upp botten 1 ggr/veckan genom bottenfiltret för att få bort allt smuts, men likväl tycker jag det samlas en hel del skrufs överallt.


      Dock kanske jag skall koppla ytterfiltret direkt in i bottenfiltret och köra omvänt som ni föreslog?
      Orkar denna pump trycka igenom vattnet via ytterfiltret direkt eller kanske bättre skaffa en cirkuationspump på c:a 500 l/min?
      Kanske om jag kopplar in det måste dammsuga botten rejält så jag inte pumpar ut allt skräp rakt ut i akvariet och fiskarna blir lidande. har lite blandat med kuhli botior som kanske inte tycker om att det kommer ut skräp

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av MenzZana
        Hej

        jag har läst mestadels av denna tråd med spänning och undrade just om omvänt bottenfilter passar just mitt akvarium, vilket det verkar göra om man läser det ni skriver. Ser att nyaste inlägget här är flera månader gammalt men kanske får svar på mina frågor.

        Har ett akvarium med ett bottenfilter i eftersom jag körde igenom bottenfiltret som "vanligt" direkt i mitt ytterfilter. Dock fungerade det inte så bra eftersom min pump (EHEIM2224) inte riktigt orkade driva detta och flödet blev väldigt lidande då den egentligen skall ge 650 l/min. Mitt akvarium är på 200L
        Kör nu ytterfiltret som vanligt och bara dammsugar upp botten 1 ggr/veckan genom bottenfiltret för att få bort allt smuts, men likväl tycker jag det samlas en hel del skrufs överallt.


        Dock kanske jag skall koppla ytterfiltret direkt in i bottenfiltret och köra omvänt som ni föreslog?
        Orkar denna pump trycka igenom vattnet via ytterfiltret direkt eller kanske bättre skaffa en cirkuationspump på c:a 500 l/min?
        Kanske om jag kopplar in det måste dammsuga botten rejält så jag inte pumpar ut allt skräp rakt ut i akvariet och fiskarna blir lidande. har lite blandat med kuhli botior som kanske inte tycker om att det kommer ut skräp
        Hej,
        Kul att du funderar på detta.
        Just nu håller jag på och testar med lite olika konfigureringar på temat bottenfilter.
        1. Pelles/ Detroits problem kan jag inte få till. Men jag tror jag vet vart problemet ligger. Vattnet som kommer ut ur ytterfiltret är normalt riktigt syrefattigt. Nitrifieringsbakterier vill ha mycket syre. Det var någon form av balans mellan filter och botten fram till strömavbrottet. När detta hände dog en mängd bakterier i filter och sand och ammonium började bildas. Detta fortgick sedan ett tag tills nya bakterier bildats. Det var därför de ammoniumälskande cyanobakterierna slog till. Detta är naturens sätt att räta till dessa obalanser.
        2. Jag skulle därför vara försiktig att börja blåsa vatten genom botten i ett inkört akvarium. Speciellt om det varit avstängt ett tag pga dåligt flöde som orsakats av en stor ansamling av mulm i botten.
        3. Jag tror att det fungerar bäst med endast ett mekaniskt för filter och sedan rakt ned i botten. Man vinner nog väldigt lite nitrifiering med kopplingen väl fungerande ytterfilter och botten filter. Det blir tårta på tårta i det fallet. Men det tycks som om det kan fungera MYCKET bra i ett växt akvarium om man kör så men då med ett relativt lågt del flöde genom botten. Nu vet jag inte om det blir så mycket bättre än med endast bottenfilter. Det tycks växa på bra med det också.
        4. Jag håller på att testa lite andra sätt att fördela ut vattnet i sanden. Det blir ofta lite ”vulkaner” när man kör hål, stort flöde och fin sand. Det gör nog inte så mycket för filtreringen men det kan se lite konstigt ut!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • MenzZana
          • February 2012
          • 12

          Det är sant. De blir dubbelfiltrering. En genom bottenfiltret och en genom ytterfiltret. Men hur kan jag få bort bottenskräpet effektivt? Kanske koppla cirkulationsfilter på 500 l/min på bottenfiltret?
          Tycker jag inte får bort allt när jag dammsuger botten

          Sent from my Legend using Tapatalk

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av MenzZana
            Det är sant. De blir dubbelfiltrering. En genom bottenfiltret och en genom ytterfiltret. Men hur kan jag få bort bottenskräpet effektivt? Kanske koppla cirkulationsfilter på 500 l/min på bottenfiltret?
            Tycker jag inte får bort allt när jag dammsuger botten

            Sent from my Legend using Tapatalk
            Lite skit blir det nog alltid! Menar du inte 500l i timmen inte minuten! Den pumpen skulle du nog kunna trycka igenom botten med. jag skulle nog suga av gruset ordentligt innan jag drog i gång det hela och sedan köra både ytterfiltret och botten filtret separat.
            Du måste hålla ordentlig kontroll på Ammonium och Nitrit det kan bildas riktigt snabbt när du börjar spola igenom sanden.
            Försök sätta på någon form av förfilter till båda filtren och gör rent dom så ofta du orkar. Minst 1 gång i veckan.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • MenzZana
              • February 2012
              • 12

              Helt rätt i timmen menar jag. Annars skulle nog fiskarna vara klistrade på väggen av akvariet. Kanske skulle duga som laxtrappa?

              Tack för alla tips. Skall införskaffa ett analyskit så jag kan hålla koll på alla värden. Dessutom har jag redan en liten ställbar cirkulationspump.
              Kan rengöra allt i botten, och sedan starta den lite försikigt på lågt flöde och samtidigt monitorera ammonium/nitrit halter.
              Gradvis kan jag dra upp flödet till 500 l/min. Roligt!! Kommer att kännas att man är tillbaka på labbet igen.

              ...och sedan förfilter som du föreslog

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                Jag lyfter denna tråd lite igen...

                Jag har funderat på hur man ska bygga ett rättvänt bottenfilter som drivs på luft. Fick tipset att använda ett luftdrivet svampfilter och koppla till bottenfiltret.
                Har lite funderingar angående detta. Man pressar ju ner luft som när det stiger "drar" med sig vatten genom svampen och upp ur röret. Om jag kopplar ihop utloppet från ett luftdrivet filter med en T-koppling varav det ena går direkt ner i bottenfiltret och det andra rakt upp via en ventil som möjliggör reglering av vatten/luft den vägen (alltså rakt ut i akvariet).

                Vad händer med luften om jag gör så här och hur kommer det bete sig i botten?
                Antar att jag måste strypa utloppet som går rakt ut i akvariet om nåt vatten ens ska komma ner i botten?
                Om jag bara har ett utlopp rakt ner i botten kommer det orka då? (hade inte tänkt använda mig av nåt överdrivet lufttryck utan i storleksordningen 100-200 L/H för akvarium på cirka 40-60L

                Några tips och funderingar angående detta?
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • mikoto
                  • July 2011
                  • 215

                  Jag har lite svårt att hänga med på exakt hur du menar, men jag tror inte din idé kommer fungera. Jag tror tom det är mer eller mindre hopplöst att få ett omvänt bottenfilter att kunna vara luft drivet i praktiken. Isf skulle luften vara tvungen att gå igenom sanden och det kommer den ganska garanterat inte göra om du inte har jättegrovt grus.

                  Men lyckas du med det så kommer du få en minst sagt unik look på karet om inget annat :-) Potentiellt ett elände att plantera växter med...

                  Ursäkta om jag missförstår dig.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Jag skulle börja med att anskaffa ett bilifilter. Jag tror Tetra, Sera och Elite med flera har varianter på dessa.
                    Det viktiga är att det skall ha en 90 böj i toppen. Den böjen kopplar du till ett T som är kopplat till röret på bottenfiltret med en annan 90 böj. Hela rasket skall sitta ovan ytan för att få lite tryck ned i botten. Den fria ändan på T et skall peka uppåt som en skorsten så luften kan ta sig ut. Skall jag rita eller är du med?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...