Allmänt Skitsnack, OT OT OT

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Är hon en dogo argentino?

    Vi skulle hämta en i älvdalen men fick dåliga vibbar i slutet så vi drog oss ur

    Fina som fan!
    Jo visst är det en Dogo

    ajdå... hände det nåt eller?
    Var ägarna konstiga?

    Skitfina är dom...
    Har kollat på dom väldigt mycket, men jag ville inte köpa nån innan jag hade träffat en Dogo.
    Så flyttade min kompis hit igen, med sin Dogo ( Fendi som finns i filmerna på kanalen)
    och Fendi var ju underbar, så då köpte jag o min gubbe Troja.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Jag tyckte att det var för lätt att tinga valpen, jag vill gärna träffa både dem och hundarna först. Det var mer att hämta den fort som var grejen och det var inte rätt.

      Blev en Jack Russel istället, hade honom i 5 år men han blev tokig när vi fick barn. Hjärtesorgen ligger kvar fortfarande, han bor jättefint nu men jag ville så gärna ha honom kvar. Jag hoppas på hund snart igen, det är så fint!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Jag tyckte att det var för lätt att tinga valpen, jag vill gärna träffa både dem och hundarna först. Det var mer att hämta den fort som var grejen och det var inte rätt.

        Blev en Jack Russel istället, hade honom i 5 år men han blev tokig när vi fick barn. Hjärtesorgen ligger kvar fortfarande, han bor jättefint nu men jag ville så gärna ha honom kvar. Jag hoppas på hund snart igen, det är så fint!
        Nää det lät inte bra, då känns det som om dom låter vem som helst köpa en valp - vilket kan skapa STORA problem.
        Sen måste man ju känna hur hunden är utan att känna sej stressad liksom, och få ett ärligt svar av säljaren.
        "Tycker du att vi går ihop med denna hund?" Då ska man få ett ärligt "Ja" eller "nej"

        Dogos är ju grymma med barn! (fast det är dom flesta hundar iofs... dom känner väl att det är ett ömtåligt knyte dom har att göra med.)
        Troja är ju lite reserverad med vuxna, (tar längre tid på sej att lära känna dom)
        men med barn så blir hon nyfiken, fast på ett lugnt sätt,
        sen fattar hon tydligt när ungen inte vill ha hennes stora tryne i nyllet. då lämnar hon dom bara ifred good dog
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552



          Det fina med hundtypen är ju att de älskar familjen, det är underbart.

          Engelsk staff har vi tittat på också, vilka underbara hundar! Vi har en kamrat som snart får sin första kull, gissa om det blir svårt att neka
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson


            Det fina med hundtypen är ju att de älskar familjen, det är underbart.

            Engelsk staff har vi tittat på också, vilka underbara hundar! Vi har en kamrat som snart får sin första kull, gissa om det blir svårt att neka
            dom som jag köpte min 900 liters av hade en sån...
            Awww vilka små speedade myspaket... borra ner sej i soffan med en, böka in nosen under tröjan och grymta
            Man smälter verkligen (kör hårt, skaffa, skaffa! utan tvekan )
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Karro, kör du på stora kar och stora hundar?
              Sjlv har jag en förkärlek till olika kallklimatshundar och Grand Danois, och då är inte Dogo helt ute.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Karro, kör du på stora kar och stora hundar?
                Sjlv har jag en förkärlek till olika kallklimatshundar och Grand Danois, och då är inte Dogo helt ute.
                jepp. ska man ha hund så ska den vara stor samma med akvarium
                Men det är för allt i världen inget fel med mindre hundar
                (Troja är inte så hiskeligt stor heller, väger runt 30-35 kg och är runt 50-60 cm hög)
                Det är Great Dane i Dogo Argentino - man kan nästan säga att Dogon är en "Kontrollerad blandras" 10-11 olika raser har korsats sen 1920-talet för att få fram den (man märker tydligt av dane-sidan när hon gör "nummer 2"

                Jag ska ha en Irländsk varghund nån dag också, det är den absoluta favoriten
                Great dane är väldigt fina, men dom har blivit avlade på sina "looks" - inte riktigt för ett ändamål - i typ 100 år så dom är mer som "sköra statyer" som får problem om dom rör sej för mycket, det tycker jag är sorgligt så jag vill inte ha en Dane.
                Jämför man Irländsk varghund och Great Dane så lever varghunden lite längre, samt att den är friskare hela vägen ut, så att säga.
                Eftersom den inte bara avlas för hur den ska se ut utan också för ett ändamål.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Lite så som många "plattnoshundar" och "golvmoppar" tyvärr. Även raser så som Schäfer har haft avelsproblem (t ex "vacker hållning") under längre stunder om inte precis gynnar hälsan.

                  Tyvärr gäller ju även i flesta fallen ju större hund desto kortare livslängd, av naturliga skäl. Naturlagarna säger ju att ju stärre varelse ju högre belastning och så bra är oftast inte människan på avel att man klarar att kompensera för detta.

                  Edit: Hur är din hunds hörsel? Läser på om hundrasen och det verar vara det största problemet. Höfter och stora hundar är så standard att man knappt ens behöver ta med det.
                  Senast redigerad av VisualDarkness; 05 November 2011, 20:14.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    jepp. ska man ha hund så ska den vara stor samma med akvarium
                    Men det är för allt i världen inget fel med mindre hundar
                    Ett nanokar på 30 liter = Chiuaua
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Lite så som många "plattnoshundar" och "golvmoppar" tyvärr. Även raser så som Schäfer har haft avelsproblem (t ex "vacker hållning") under längre stunder om inte precis gynnar hälsan.

                      Tyvärr gäller ju även i flesta fallen ju större hund desto kortare livslängd, av naturliga skäl. Naturlagarna säger ju att ju stärre varelse ju högre belastning och så bra är oftast inte människan på avel att man klarar att kompensera för detta.

                      Edit: Hur är din hunds hörsel? Läser på om hundrasen och det verar vara det största problemet. Höfter och stora hundar är så standard att man knappt ens behöver ta med det.
                      Där har du helt rätt...
                      Men på dessa "plattnoshundar" och "golvmoppar" så ser man ju klart och tydligt att dom inte mår bra.
                      Great Danen ser alltid så ståtlig ut, man tror inte att den mår dåligt - ja du fattar

                      Troja har bra hörsel (men ibland kan man tro att den envise jäveln är döv)
                      Tycker inte att det är ett sånt stort problem med hörseln, eftersom att dom visste det från början så har dom kunnat "rädda" det ganska bra.
                      Det är inte många procent som är döva.
                      Höfter är inte heller så stort, en dogo har ett ganska normalt liv. men visst, rashundar lever nästan alltid kortare än blandraser.
                      sen finns det ju folk som avlar på "looks" och folk som avlar på "mantalitet" eller hur man ska säga.
                      Trojas kompis Fendi är från Bad dad's ( http://www.baddads.se/ ) och hon har alltid härliga, trevliga hundar, sunda och friska, men kanske inte en 1:a pristagare på utställningar, men vem fan bryr sej om det??

                      Sen om man får en dåligt utvecklad höft, eller lite sned, så verkar det som att hunden ändå lever ett ganska bra liv.
                      (Dock får man ju inte avla den!) Men om en Great dane har dålig höft när den är 2 år, så vet man ganska säkert att den kommer vara "gammal och grå" vid 6 år, det går alltså utför väldigt fort.
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ett nanokar på 30 liter = Chiuaua
                        200 liters - normalt akvarium. Labbe - normal hund

                        Lite coolt ju!
                        "Översätt" hundens storlek till ett akvariums storlek.
                        Så frågar man gubben så här. "Antingen en Dogue du Bordeaux eller 5000 liters"
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • källebacken
                          • February 2006
                          • 574

                          Stämmer nog det där med små kar och små hundar...har tre små hundar och fyra små kar... haha inget jag tänkt på men så är det nog.
                          Annica

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            Det ska öppna en ny Djurmagazinet i Gävle eller har tydligen öppnat nu. Känner tvånget att spana in butiken. Fick ett par reklampapper, igår 28/11, om att portarna slås upp. Skulle vara öppet mellan 18.00-21.00 den 24/11. Några erbjudanden som fanns gäller endast 24/11......hmmmm
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              Det blåser visst lite nu. Har fångat in ett par stolar på rymmen precis. Plast mot asfalt är ett ganska lättspårat ljud.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Jahapp då var man här igen Sent sålde mitt kar och sa att inget skulle inhandlas förrän efter flytt. Flytten får dock vänta pga avsaknad av ekonomi :/ så nu ska det fixas några apisto kar har jag bestämt

                                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...