Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Ursprungligen postat av Raven
    har en hård nöt för er att knäcka.

    för länge sen typ 2år sen snart slipstreamde jag sp1a till xp32 men får inte radera mappen på hårddisken.
    försökt i "safe mode" även försökt ett speciellt program som kan radera filer innan windows börjar laddas och har inte funkat.
    även försökt med en boot-cd och i dos.
    har under tiden mappen funnits ominstallerat windows en 10-16ggr får fortfarande inte radera mappen.
    mappen innehåller i dagsläget inga filer så den tar ingen plats bara väldigt mycket groteskt fruktansvärt otroligt irriterande.

    ingen har ännu kunnat få fram en konstruktiv lösning men ska bli kul och se om ni lyckas ?
    De där mapparna känner jag tyvärr igen. Fick ett antal sådana förr också. Lösningen på problemet är givetvis att installera linux
    Kan inte helt svära på det, men jag är 99% säker på att jag kunde ta bort mapparna i linux. Tippar (och hoppas) att du kör ntfs? Kan vara lite knivigt att hitta en kärna som har ntfs support default tippar jag. Men sök lite på det så kanske du hittar något. Sen är det bara att boota upp med skivan/disketten och rm -rf idiotmappen
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      Hmm.. kolla htpc distarna förresten.. de lär ju ha ntfs default kom jag på
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        Någon som har förslag på ett smidigt backup-program som kan göra backup till DVD-skivor och enkelt kan ta tillbaka enstaka filer utan att man behöver gå igenom alla backup-DVD.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Dharus
          • December 2005
          • 10

          Sharware/Freeware eller får det kosta pengar ?
          /Micke

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            Ursprungligen postat av petnym
            Någon som har förslag på ett smidigt backup-program som kan göra backup till DVD-skivor och enkelt kan ta tillbaka enstaka filer utan att man behöver gå igenom alla backup-DVD.
            Mjea.. Själv kör jag med Nero, vilket jag tycker är det bästa programmet för bränning. För att sedan har knas på vilken fil som ligger på vilken skiva så kör jag med whereisit. I det programmet så ser du alla skivor som i "utforskaren".
            Du kan högerklicka och välja "add to copy-list" där i. Sen när du valt allt du vill kopiera över så kör du igång det, då frågar programmet automatiskt efter skivorna.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • mam
              • May 2004
              • 1064

              Hmm... Jag tror minsann min datorklocka fortfarande bråkar med mig. Fast nu tycker jag den rusar istället. Jag har synkat den...
              /Nina

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                y0da tror jag hoppar linux och löser det genom att köpa 4 hårddiskar till och köra en format e:
                dom tar ju ingen plats så det är ju inte akut.

                för att bränna skivor är ju nero klart bäst.
                annars finns ju bränning inbyggt i xp.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • HazelCR

                  I XP och även andra windows versioner finns en mapp som heter Start-meny, där brukar finnas några program.
                  Varför är det så ordnat? Är dessa program prioriterade, så att datorn läser in delar av dem vid starten, så att de kan starta upp snabbare, när man vill använda dem?
                  Om det ligger många program där, innebär det att datorn slöar ned?
                  Min son lägger gärna en mapp med musikfiler där, slöar det ned datorn?

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    start-menyn är det du har nere i vänstra hörnet.
                    är inga program utan genvägar för att man snabbt och lätt ska kunna starta program utan att behöva ta den långa vägen där man får leta upp programmet på hårddisken.

                    i teorin ska det inte göra datorn långsammare i praktiken tar det något längre tid att läsa in om man har mycket där men det är marginellt.

                    onödig kunskap #632
                    startmenyn kom första gången i windows 95 och har funkat såpass bra att det fortfarande används.
                    varför det tog microsoft över ett decenium att få in det är slött.
                    amiga hade det innan -86 till exempel.
                    Senast redigerad av Raven; 13 December 2005, 04:48.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • hansh
                      • May 2004
                      • 269

                      Ursprungligen postat av Raven
                      y0da tror jag hoppar linux och löser det genom att köpa 4 hårddiskar till och köra en format e:
                      dom tar ju ingen plats så det är ju inte akut.

                      för att bränna skivor är ju nero klart bäst.
                      annars finns ju bränning inbyggt i xp.

                      varför inte prova linux?

                      Ladda ner knoppix ison och bränn ut den på cd eller dvd. Det är en enkel linuxdist som laddar upp sig i en ramdisk när du bootar så du behöver aldrig installera eller göra något intrång på din nuvarande installation.

                      har för mig att man skall starta captive ntfs (för att kunna göra ntfs partitionen skrivbar)finns under knoppix menyn/utilities sedan är det bara att plocka bort katalogen i valfri filhanterare.

                      Ett ypperligt tillfälle att prova på linux.

                      /hansh
                      Senast redigerad av hansh; 13 December 2005, 04:52.
                      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        haha jo haft funderingar av å till på å prova linux men är för körd på xp för tillfället, xp64 funkar mycket bra och stabilt för mej för tillfället.

                        är lite konservativ av mej, bara att börja använda firefox istället för ie va nästan tillräckligt att backa

                        är dock mycke möjligt att ja fixar en partition till de när ja fått köpt 4 hårddiskar.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          Ursprungligen postat av Raven
                          start-menyn är det du har nere i vänstra hörnet.
                          är inga program utan genvägar för att man snabbt och lätt ska kunna starta program utan att behöva ta den långa vägen där man får leta upp programmet på hårddisken.

                          i teorin ska det inte göra datorn långsammare i praktiken tar det något längre tid att läsa in om man har mycket där men det är marginellt.
                          Det man ser nere i högra hörnet slöar verkligen ned datorn. Det märks när ungarna skall spela tunga spel. Spelen fungerar bättre då man stänger ned några av de aktiverade småikonerna i höger nederkant.

                          Men det är fler program eller mappar än de som syns i nederkanten som ligger på min dator i start-meny, så min fråga kvarstår. Påverkar allt som ligger i den mappen på det viset att datorn blir slöare?

                          Det är möjligt att vi pratar om olika saker. Vänster och höger är inte samma sak.
                          Senast redigerad av Gäst; 13 December 2005, 05:11.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            ahh det på höger nedre kanten vid klockan är program som är igång och det tar minne och kraft ja.
                            kan ta JÄKLIGT mycke.
                            själv har jag sålite som möjligt där.

                            dom flesta program kan konfigureras för att inte lägga en ikon där.
                            sen går det att förhindra att program startas.
                            dels genom "autostart" som finns under program startknappen dels genom ett program som heter msconfig och finns i windows.

                            om du sätter dej med msconfig så va försktig så du inte stänger av typ brandvägg virusprogram eller liknandne program.

                            ikonraden kallas även "systray" på engelska.

                            visa ikoner tar dock väldigt lite minne och kraft och är i praktiken bara genvägar och dom kan man ha kvar om man så vill.

                            program som winamp, icq, msn, yahoo och nero hamnar ofta där och är meningslöst om det inte används.
                            har själv både msn och icq installerat för tillfället men konfigurerat om dom för att inte lägga sej där och sno minne å kraft.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              Min mapp Start-meny innehåller en del program/ikoner och några av dem syns nedtill till höger , men inte alla.
                              Min mapp Start-meny innehåller också en till mapp Autostart som är tom. Inga dolda filer heller.
                              Vill jag förändra, så får jag ge mig in i msconfig. Kanske gör jag ett försök kanske inte. Jag har bökat lite där med tidigare winversioner. Jag har sämre koll med XP och sedan vi fått datatekniker på jobbet som sköter om rubbet med jobbdatorena. Jag lärde mig mer förr då , man var tvungen att fixa själv på jobbet.

                              En fråga återstår. Om sonen lägger en musikmapp i Start-meny, slöar den ned datorn? Han påstår själv att det går snabbare att hämta fram låtar därifrån, om mappen får ligga där. Vi pratar om många låtar, eftersom han är musikfreak och spelar i ett band själv.

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                låtarna isej ska inte slöa ner.
                                gjorte just ett test och verkade bara som det hamnade som genvägar.

                                men är det lättillgänlighet sonen vill ha så finns ju "quickstart" fältet.
                                är precis till höger om start knappen.
                                har dom 6 mest körda programmen där själv funkar bra
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...