Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Ursprungligen postat av Raven
    precis vad jag menar.
    men skulle ja bygga en "lan dator" till exempel skulle det bli aluchassi.
    hehe... förstår dig endå inte varför
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      Ursprungligen postat av heeke
      Vad har ni för problem med era diskar? Nu har jag inte köpt en ny disk på minst 5år, men har kvalitén verkligen blivit så mycket sämre.
      Äldsta disken som jag har i gång är nog från en 486:a, så det blir väl från tidigt 90-tal, minst 10 år iaf. Den går dessutom dygnet runt i en server. Inga problem "what so ever". Jag har inte haft en enda hårddiskkrash sedan jag fick en begagnad 486:a år 1996.
      Frun därimot fick det i sin 1år gamla laptop. Där var det visst ett känt fel pga överhettning, vet inte märket dock.
      Hur länge de snurrar tror jag inte har någon större betydelse. Däremot är nog värmen väldigt viktig, eller kylningen kanske man säger . Jag har tyvärr rätt bra erfarenheter av diskcrasher. Men i samtliga fall har det varit pga värme i mitt fall. Om temperaturmätaren har stämmt så har jag varit uppe i 80 grader på en del diskar Och nej, jag har inte kunnat ta i dem diskarna när de har varit igång..
      Nu kör jag diskarna i ett chiftech kabinett med en 80mm fläkt per 3 diskar. Där är diskarna inte speciellt varma och hittils har jag inte haft någon crash där.
      IBM diskar ska ju ha problem med just värmen. Tillverkarna säger ju till och med att man inte ska ha dem igång 24/7 pga detta. Men har man bara bra kylning så ska det nog funka bra.
      Kommer för övrigt att ha en diskcrash inom snar framtid där hemma. Varje gång jag startar om min stationära så får jag texten "PRIMARY MASTER DEVICE ERROR! Press F1 to continue"
      Känns väldigt stabilt..
      Den disken blir för övrigt så het så man nästan bränner sig när man tar på den. Och ja, det är en IBM!
      Jag har haft ihjäl IBM, Maxtor, Fujitsu och en WD (4gb, ca 10 år gammal). Seagate har jag kört nu i 3 år och aldrig haft några som helst problem med dem (förrutom att de ständigt är överfulla då).

      EDIT: Disken som kommer crasha sitter inte i chiftech maskinen. Den sitter i en Aopen låda som vägrar ge plats åt en fläkt...
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        PRIMARY MASTER DEVICE ERROR! Press F1 to continue
        Så stog det på frugans också. Gorde allt för att rädda en del "dumt nog inte backup:ad information av betydande betydelse", men datorn startade om innan man han göra något. Provade typ allt jag kunde komma på (förutom att sätta disken i en annan dator där den kunnat vara slave, för det fick man minnsan inte göra med en Hem-PC. Inte f*n kunde man få tillbaka den kassa disken heller), men det sket sig. Det gick inte ens att formatera disken sen.

        Appropå värme, har aldrig haft mer än processorfläkt och nät-aggfläkt i mina burkar heller, men iofs, "värstingdatorn" är en PIII 733
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          Surt sånt =(
          Jag kör backup på den disken titt som tätt. Tänkte lägga en 160gb som master/system vid ominstallation och köra den andra som "skräpdisk". Så slipper man tappa något viktigt på den. 160giggaren hade jag tänkt ha till dvd.. backup!!.. iofs.. menmen =(
          Undra om man kan lura av tomten ett gäng hårddiskar.. vore inte fel faktiskt

          Värmen kan nog vara tillräcklig ändå iofs . Den datorn som har slaktat mest hårddiskar var en Dual P2 400mhz. Men där satt det 5 diskar direkt mot varandra, varav en var en scsi disk (aka element). Sen satt den datorn i en garderob. Själva garderoben höll ca 40 grader och dörren var varm!
          Kanske inte var det bästa stället att hysa en server på.. men det sänkte ljudnivån med ett antal decibel i lägenheten iaf =)
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            Ursprungligen postat av heeke
            Vad har ni för problem med era diskar? Nu har jag inte köpt en ny disk på minst 5år, men har kvalitén verkligen blivit så mycket sämre.
            Äldsta disken
            tror nog problemet mer ligger i att fler bygger egna datorer och inte vet om/ignorerar behovet av kylning samt att det är nog vanligare med datorer nu samt att ha mer hårddiskar.

            Frun därimot fick det i sin 1år gamla laptop. Där var det visst ett känt fel pga överhettning, vet inte märket dock.
            inget ovanligt med laptop.
            där finns ju typ noll kylning :/

            Ursprungligen postat av y0da
            Hur länge de snurrar tror jag inte har någon större betydelse. Däremot är nog värmen väldigt viktig, eller kylningen kanske man säger .
            i äldre hårddiskar som använder kullager kan fettet förångas när hårddisken går varm och hamna på plattorna med följden att motorn inte orkar dra runt plattorna.
            råka ut för det 2ggr på en conner 200mb tog upp vred på den hastigt så va de löst.
            numera används en typ av flytande lager för dom kan göras mycket mer exakt med mycket mindre rörelser i sidled vilket gör att man kan öka mängden data på plattan.

            Jag har tyvärr rätt bra erfarenheter av diskcrasher. Men i samtliga fall har det varit pga värme i mitt fall. Om temperaturmätaren har stämmt så har jag varit uppe i 80 grader på en del diskar
            huuu tortyr kallar ja de
            80grader är långt över vad nåt märke är byggt för att tåla.
            hitachi har 55grader som gräns på sina 7k250 och redan de är rätt högt.

            EDIT: Disken som kommer crasha sitter inte i chiftech maskinen. Den sitter i en Aopen låda som vägrar ge plats åt en fläkt...
            amatör stor stygg vinkelslip fixar de mesta.
            skämt osidå kanske kan göra ett hål med en dremel ?
            ska göra det i sidan på min burk för ökad cirkulation + att ja ska sätta dit dammfilter och köra övertryck i burken.

            Ursprungligen postat av heeke
            Appropå värme, har aldrig haft mer än processorfläkt och nät-aggfläkt i mina burkar heller, men iofs, "värstingdatorn" är en PIII 733
            skulle ja nån gång få pengar att bygga den datorn ja vill ha skulle den producera över 300w ren värme
            amd's värsta processor ligger på runt 110-115w värme medans intels värsta ligger på hela 145w värme.
            kan ju tänka dej själv all den värmen i en liten låda.
            sen tillkommer grafikkorten och dom börjar skapa groteskt mycke värme som det är idag.
            det grafikkortet jag har är rätt gammalt 9800pro och med referenskylflänsen ligger den på 80grader och arbetar.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • mam
              • May 2004
              • 1064

              [QUOTE=mam]
              Ursprungligen postat av y0da
              Ursprungligen postat av mam
              Ännu en datorklockfråga då: Vår datorklocka drar lite. På ett par månader har den halkat efter flera minuter. Jag har lärt mig leva med det, men det hade varit intressant att veta varför den gör så...
              Synca klockan mot en timeserver annars så har du alltid exakt tid
              Dumma jag satt och surfade bort lite dötid i fredags morse och kollade på datorklockan... som går 5 minuter fel. Missade min buss och höll på att inte komma till jobbet alls.

              Om någon vänlig själ vill guida mig lite så jag kan synka datorklockan skulle jag bli enormt tacksam!!
              /Nina

              Kommentar

              • Neptun
                • March 2004
                • 719

                Ursprungligen postat av mam
                Dumma jag satt och surfade bort lite dötid i fredags morse och kollade på datorklockan... som går 5 minuter fel. Missade min buss och höll på att inte komma till jobbet alls.

                Om någon vänlig själ vill guida mig lite så jag kan synka datorklockan skulle jag bli enormt tacksam!!
                Hejhej...
                Dubbelklicka på klockan nere till höger
                gå till fliken Internet-tid
                klicka i "Synkronisera klockan automatiskt..."
                "Failure does not require planning"

                Kommentar

                • mam
                  • May 2004
                  • 1064

                  Ursprungligen postat av Neptun
                  Ursprungligen postat av mam
                  Dumma jag satt och surfade bort lite dötid i fredags morse och kollade på datorklockan... som går 5 minuter fel. Missade min buss och höll på att inte komma till jobbet alls.

                  Om någon vänlig själ vill guida mig lite så jag kan synka datorklockan skulle jag bli enormt tacksam!!
                  Hejhej...
                  Dubbelklicka på klockan nere till höger
                  gå till fliken Internet-tid
                  klicka i "Synkronisera klockan automatiskt..."
                  Tusen tack! Nu återstår att se om jag gjorde rätt...
                  /Nina

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    Ursprungligen postat av Neptun
                    Ursprungligen postat av mam
                    Dumma jag satt och surfade bort lite dötid i fredags morse och kollade på datorklockan... som går 5 minuter fel. Missade min buss och höll på att inte komma till jobbet alls.

                    Om någon vänlig själ vill guida mig lite så jag kan synka datorklockan skulle jag bli enormt tacksam!!
                    Hejhej...
                    Dubbelklicka på klockan nere till höger
                    gå till fliken Internet-tid
                    klicka i "Synkronisera klockan automatiskt..."

                    Min klocka går också fel så jag gjorde som du sa. Men den var redan inställd på "Synkronisera automatiskt..." Men det fanns olika alternativ man kunde välja på ("server", stod det). Vet inte om det spelar någon roll...

                    Från det ena till det andra; Nu har jag lärt mig hur man bara skriver ut en del av inlägget. Klistrar in på Word pad och hela baletten. Jag är sååå stolt och glad att ni hjälper mig och alla andra data-analfabeter !
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      server har bara med olika ställen man kan kontakta för en fräsh tid.
                      ibland kan en server va överbelastad medans en annan funkar fint.
                      en server kan även va nere(ej fungerande)
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        undrar är jag den ende som kör Folding@Home ???
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Schull
                          • August 2004
                          • 2889

                          Ursprungligen postat av Raven
                          undrar är jag den ende som kör Folding@Home ???
                          Är det någon mail eller?
                          Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            Ursprungligen postat av Raven
                            amatör stor stygg vinkelslip fixar de mesta.
                            skämt osidå kanske kan göra ett hål med en dremel ?
                            ska göra det i sidan på min burk för ökad cirkulation + att ja ska sätta dit dammfilter och köra övertryck i burken.
                            Hehe.. mja.. mjo.. Min gamla serverlåda är krafigt modifierad för att rymma fler fläktar och fler diskar. Hade plats för 5 diskar från början, det facket modifierades så det fick plats med 6 diskar. Sen byggde jag en liten mojäng där jag kunde ha 4 diskar till, och två extra fläktar. Så visst var det bra kylning.
                            Nackdelen var ju att hela garderoben blev varm, så den extra kylningen hjälpte nog inte så jättemycket.
                            Har moddat aopen lite smått också för att få plats med fler fläktar i den. Dock så kan jag inte göra något för att få in "ny luft" i burken. Eller mjo.. jag kan ju alltid borra hål på framsidan/sidan för att hämta luft där. Men det blir ju inte särskilt snyggt .
                            Den burken är dessutom ljudisolerad med en såndäringa matta... Tyckte det lät väldigt smart vid något tillfälle så jag köpte sånt till två burkar. Visst blev de tystare! =) Hjälpte en hel del faktiskt. Men förrutom att isolera ljudet så blev ju även värmen isolerad . Höjde tempen rätt bra i burkarna. Fick kompensera detta med fler fläktar... moment 22 där alltså
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              Ursprungligen postat av Schull
                              Ursprungligen postat av Raven
                              undrar är jag den ende som kör Folding@Home ???
                              Är det någon mail eller?
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                haha gillar den bilden.

                                Folding@home är ett program som går ut på internet hämtar hem ett datapaket.
                                gör lite matematiska beräkningar på det och skickar tillbaka.

                                resultatet används av forskare och läkare för att förstå diverse sjukdomar som cancer till exempel.
                                kört de nu i långt över 1år och funkar bra inge strul.
                                programmet är tänkt att enbart använda den processorkraft som blir över.
                                när jag sitter i windows och kanske tittar på film så KANSKE ja använder hela 15% av max vad processorn klarar till exempel.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...