Avla på defekter - etiskt försvarbart?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

Ursprungligen postat av Marie J
    Här i Stenungsund så finns det ganska gott om pittbullar/korsningar och jag får nog säga att dom har ett bra temperament.

Däremot så finns det gott om ouppfostrade och vassa småhundar som är totalt opålitligt aggresiva. Men dessa är ju små och gulliga

Det händer tyvärr allt för ofta att par skaffar en hund och efter ett par år så kommer första barnen som då får all uppmärksamhet. Tyvärr så ser hunden barnet som konkurent om uppmärksamhet. Det har inte med vilken ras det är.

Tycker inte att det ska finnas ett förbud mot "kamphundsraser". Bla boxer räknas ju till dom.
    Tror inte jag använt benämningen kamphund någon gång för jag tycker att rottweiler och boxer är helt underbara raser!

I mitt exempel ovan så var det faktiskt en "knäpp" som hunden fick och som jag skrev så kan det ju lika gärna drabba en tax med.

Jag ska inte ge mig in i den diskussionen egentligen utan jag startade egentligen från början med att jämföra avel på slöjstjärt med annan avel. Jag tycker inte att avel av slöjstjärt innebär någon direkt samhällsfara vilket det finns andra exempel på och då är ett av exemplena pitbull. Andra hundar borde jag väl oxå inkludera egentligen. Allt är ju upp till ägare och miljö men en del ligger faktiskt i det genetiska arvet med...

Nej, jag tänker inte diskutera mer hund nu, särskilt inte om du ger dig in i diskussionen Marie!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

Ursprungligen postat av Marie J
      Det händer tyvärr allt för ofta att par skaffar en hund och efter ett par år så kommer första barnen som då får all uppmärksamhet. Tyvärr så ser hunden barnet som konkurent om uppmärksamhet. Det har inte med vilken ras det är.
      de där kan ju hända även mellan barn :/
      typ har en unge på 3år och får en liten till.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Kramfors
        • January 2003
        • 7265

Så här har jag skrivit på vår klubbsida om Slöjstjärt:
        Om en slöjstjärt ska se riktigt "bra" ut ska den uppfylla vissa kriterier. Den ska tex. ha dubbla stjärtfenor.
        Fenorna ska ha en längd som minst motsvarar kroppens längd.
        Bröst och bukfenor ska vara förlängda och ryggfenans front ska motsvara 3/5 av kroppslängden.

Sedan finns det avelsformer av Slöjstjärten där man fortsatt avla på missbildningar.
        I Asien har aveln tagit sådana proportioner så fiskarna blir groteska, och seriösa butiker saluför inte dessa fiskar.

Mitt intryck är att de flesta Slöjstjärtar blir aldrig stora de dör innan dess.
        I handeln saluförs en mängd varianter och färger, golfboll, teleskop, med flera.
        Slöjstjärten är känsligare än Guldfisken den tål inte lika mycket kyla, skadar lätt sina fenor och har lättare att drabbas av parasiter i sina fenor.
        Slöjstjärt har odlas i många hundra år, ända sedan 1500 talet.
        Det tar två år att få fram en äkta slöjstjärt.

Vissa varianter av Slöjstjärten bör nog köpas av de som är vana vid hållande av fiskar.
        http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• desiredillusion
          • February 2006
          • 512

Kramfors:
          Heisann!
          Det du skriver om at en slørhale (slöjstjärt) skal se slik ut for å se "bra" ut, mener du da at om den ser sånn ut er den "fin", eller at den da har slike proporsjoner som gjør at den ikke har det vanskelig med for store finner, bevegelighet, etc? Står så mye forskjellig på nettet, så er ikke så lett å vite..
          Så om jeg skal kjøpe meg en slørhale, kan jeg se etter en med disse proporsjonene?

Hvor kaldt mener dere at slørhaler kan ha det? Jeg har lest ned imot 2-4 plussgrader? Da jeg hadde slørhaler hadde de nok nedimot 15-20 plussgrader, tror jeg...

Og nå vet jeg ikke om det er rette plass jeg stiller dette siste spørsmålet, men tenkte siden diskusjonen har vært innpå det... om man først har kjøpt en fisk som ifølge artsbeskrivelsen skal ha minst 100 liter, men man har den i en 70 liter fordi man gjorde den vanlige nybegynnerfeilen, og fisken som en følge av dette ikke vokser seg så stor som den skal være ifølge artsbeskrivelsen. Om man ser at fisken har det bra, spiser godt, gjør fra seg, svømmer rundt uten problemer, etc, har ikke fisken det bra da? Vet den egentlig om noe annet?

Om jeg har postet spørsmålene i feil tråd, skal jeg flytte dem...
          Senast redigerad av desiredillusion; 20 March 2006, 07:51.
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

Kommentar

• Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

Sedan finns det avelsformer av Slöjstjärten där man fortsatt avla på missbildningar.
            I Asien har aveln tagit sådana proportioner så fiskarna blir groteska, och seriösa butiker saluför inte dessa fiskar.
            Tråkigt nog så är det just dessa fiskar som vissa hela tiden tar upp i diskussionen. Hur många av er har sett dem i verkligheten. Jag har det i varje fall inte. Om de finns i Sverige så är de nog inte vanliga.
            Tack Kramfors för att du försöker hålla denna diskussionen på en normal nivå och inte som många andra hela tiden bara ta fram extremfallen. Har aldrig själv haft slöjstjärt, men skulle nog kunna tänka mig att ha dem någon gång.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Guy Palm
              Tråkigt nog så är det just dessa fiskar som vissa hela tiden tar upp i diskussionen. Hur många av er har sett dem i verkligheten. Jag har det i varje fall inte. Om de finns i Sverige så är de nog inte vanliga.
              Tack Kramfors för att du försöker hålla denna diskussionen på en normal nivå och inte som många andra hela tiden bara ta fram extremfallen. Har aldrig själv haft slöjstjärt, men skulle nog kunna tänka mig att ha dem någon gång.
              Jodå jag har sett sådana men de är definitivt inte vanliga - inte ens i Asien.
              Jag nämnde tidigare och länkade till min artikel från en utställning (den största) i Asien och där fanns inte en enda tävlande guldfisk som tillhörde dessa extrema varianter. Som jag skrev de tävlande guldfiskarna uppvisade minst samma aktivitet (snarare större) som de tävlande diskusarna.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Ursprungligen postat av Lenmar
                Nej men har någon överhuvudtaget visat intresse för OM de har någon personlighet? Har den frågan någonsin varit intressant? Jag tycker att det hela tiden har tryckts på avelsdiskussionen och om slöjstjärtar har något existensberättigande överhuvudtaget!
                Men tycker du att slöjtjärtar är större personligheter än "vanliga" guldfiskar?

Många väljer ju att hålla ciklider som fodrar stora revir och som blir relativt stora tillsammans med liknande arter i alldeles för små akvarier med. Jag kan inte förstå tjusningen i det hela?? Inte någon gång bemöts de med argument som att "ditt akvarium är för litet" eller liknande?
                Inte? Jag brukar iaf påpeka det oavsett art. Att många reagerar på akvariets storlek när det gäller guldfiskar beror säkert på att det är så vanligt att folk har dem i små fiskskålar. Hur många andra arter brukar folk vanligtvis hålla i små skålar? Jag skulle vilja påstå att de flesta människor som skaffar guldfiskar inte har en aning om vad de egentligen behöver vad gäller akvariets storlek och miljö. Inte heller har de en susning om att guldfiskar kan bli så stora och att de kan leva i över 30 år. Folk som håller andra arter däremot har oftare (inte alltid) större kunskaper om fiskarna i fråga. Det finns ingen fisk som är så vanlig och som samtidigt folk kan så lite om som guldfisken.

Ja, ja... nu pratade jag förbi. Diskussionen handlar ju om avel.... Å jag har ju en perserkatt här hemma som, jag tycker är ytterligare ett exempel på sönderavling. Hon skulle "kasseras" på grund av att hon hade för lång nos, dvs hon kunde andas av sig själv ! Vidare så har hon sånt kraftigt underbett att hon inte kan reda ut tovorna i sin päls utan måste ha hjälp med detta. Lite slabb i ögonvråna har hon och det måste torkas bort varje dag, det kan hon inte fixa själv och det är inget som kan undvikas heller för tårkanalerna är korta fast nosen är för lång... Den aveln kan man också ifrågasätta!!
                Precis! Och det har vi ju gjort här. Jag känner också en katt som är halvperser. Även hon har för korta tårkanaler och rinnande ögon. Hon har inget underbett men kan ändå inte sköta sin päls själv pga att den är onormalt ullig. Dessutom sväljer hon massor av hår och måste kräkas ofta.

Det finns en hel del hundraser (inte bara pitbull) som ofta har fysiologiska problem pga avel. Engelska bulldogs t ex har svårt att andas och låter hela tiden. Dessutom har de ansikten som är svåra för andra hundar att läsa av. Flat Coated Retriever hanar brukar vara så översexuella att de alltid är stressade och har jättesvårt att koncentrera sig på något annat. Ja, listan kan göras lång.

Det är just detta som jag och andra med mig upprörs över, oavsett om det rör sig om hundar, katter, tjurar, kor, kycklingar eller fiskar.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

Det är just detta som jag och andra med mig upprörs över, oavsett om det rör sig om hundar, katter, tjurar, kor, kycklingar eller fiskar.
                  Men varför hela tiden bara ta fram extremfallen, som inte alls är så vanliga ?
                  Inte? Jag brukar iaf påpeka det oavsett art. Att många reagerar på akvariets storlek när det gäller guldfiskar beror säkert på att det är så vanligt att folk har dem i små fiskskålar. Hur många andra arter brukar folk vanligtvis hålla i små skålar?
                  Slöjkampfisk, Guppy
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Men det låter som om alla verkar tro att jag startade denna tråd om slöjtjärtar. Det gjorde jag inte! Det jag skrev i mitt första inlägg var: "Själv är jag övertygad om att avel som resulterar i djur som får fysiska, motoriska och/eller psykiska problem som ett resultat av avel inte borde vara tillåtet." Jag nämnde inte ens slöjtjärtar, utan golfbollar som jag hade sett samma dag i en akvariebutik.

Det jag och andra med mig vänder sig emot är just avel som resulterar i att djur lider och/eller får sämre livskvalité. Och jag kan ärligt talat inte begripa hur det kan vara så kontroversiellt.
                    Senast redigerad av batski; 20 March 2006, 09:37.

Kommentar

• batski
                      • October 2004
                      • 8891

Men varför hela tiden bara ta fram extremfallen, som inte alls är så vanliga ?
                      Se mitt förra inlägg.

Slöjkampfisk, Guppy
                      Ja det är sant (även om det inte är lika vanligt som med guldfiskar). Ändå är det så att även om dessa fiskar lever för trångt i skålar så har guldfiskar behov av mycket större utrymme än dessa.

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Ursprungligen postat av desiredillusion
                        om man først har kjøpt en fisk som ifølge artsbeskrivelsen skal ha minst 100 liter, men man har den i en 70 liter fordi man gjorde den vanlige nybegynnerfeilen, og fisken som en følge av dette ikke vokser seg så stor som den skal være ifølge artsbeskrivelsen. Om man ser at fisken har det bra, spiser godt, gjør fra seg, svømmer rundt uten problemer, etc, har ikke fisken det bra da? Vet den egentlig om noe annet?
                        Det handlar inte alltid om att veta om något annat. Många fysiologiska behov är medfödda. Bara som ett exempel. Människor behöver solljus för att kroppen ska producera D-vitamin och för den psykiska hälsan. Om man skulle hålla en människa ända från födseln instängd i en byggnad helt utan fönster (och utan nån ljuskälla som ersätter solljuset) så skulle h*n må dåligt även om h*n inte visste om något annat.

Kommentar

• Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

Hade extremfallen funnits om inte de mer "normala" slöjstjärtarna funnits? De är naturligtvis ett resultat av varandra, eller snarere ett resultat av människor vilja att framställa djur med utseende efter eget behag. Så länge det finns en kultur kring att tävla i djurs utseende kommer det ju avlas hårt på dem för att få fram vissa typer.

Det är lite som med kloning och stamcellforsking, man måste veta när det är dags att sätta stopp. När det gäller genetisk forskning kan ju det bidra till bättre livskvalitet och har därför en praktisk funktion vilket gört det tll en svårare etisk fråga, men i diskussionen om avel för kosmetiska skäl är det ju en ren nöjesindustri och därför är det för mig ganska lätt att ta ställning för en mycket restriktiv hållning.
                          222 liter Malawi

Kommentar

• desiredillusion
                            • February 2006
                            • 512

Ursprungligen postat av batski
                            Det handlar inte alltid om att veta om något annat. Många fysiologiska behov är medfödda. Bara som ett exempel. Människor behöver solljus för att kroppen ska producera D-vitamin och för den psykiska hälsan. Om man skulle hålla en människa ända från födseln instängd i en byggnad helt utan fönster (och utan nån ljuskälla som ersätter solljuset) så skulle h*n må dåligt även om h*n inte visste om något annat.

OK... Takk !
                            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

Kommentar

• Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

De är naturligtvis ett resultat av varandra, eller snarere ett resultat av människor vilja att framställa djur med utseende efter eget behag. Så länge det finns en kultur kring att tävla i djurs utseende kommer det ju avlas hårt på dem för att få fram vissa typer.
                              Gäller inte enbart djur Hur många av de tjejer som ställer upp i de olika skönhetstävlingar som finns är naturliga.
                              Då är det stor skillnad på svenska hundutställningar, som har mycket striktare regler vad det gäller rasstandard än många andra länder.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Administrator

• December 2001
                                • 48148

Ursprungligen postat av batski
                                Just därför menar många (inte jag) att det borde förbjudas att hålla naturformerna av akvariefisk och att man enbart skall få hålla dessa skapade varianter i akvarium eftersom deras fysiologiska behov har förändrats genom avel.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...