Avla på defekter - etiskt försvarbart?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

Hej.
    Slöjstjärt är inte en nybörjarfisk.Du kan välja vilka du vill men måste ha kunskap om slöjstjärt för att få dom att må bra.Kräver precis lika mycket jobb som andra fiskar.Slöjstjärt är "förtrollande"(inte riktigt bra argument:-) men OK.
    Alla fiskar behöver ha rätt miljö för att överleva.
    Till alla som inte tror att slöjstjärt är en normal fungerande fisk kan jag berätta att det är ständiga ränder på akvarieglaset(utsidan).
    Har ibland varit tvungen att gå och se på akvariet.Av "plasket att döma trodde jag att någon av slöjstjärtarna hade hoppat ur akvariet:-)
    MVH Marita
    Senast redigerad av martal; 18 March 2006, 16:31.
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

Kommentar

• gjordavljus
      • August 2004
      • 212

Ursprungligen postat av Kramfors
      Var det ironi eller....
      Knappast..
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

Kommentar

• desiredillusion
        • February 2006
        • 512

Slørhale (slöjstjärt)

Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan vurderer du om de har det bra eller lider?
        Om man ser i butikkene er det jo ofte altfor mange fisker i samme tank, og dette kan jo kanskje være noe av grunnen til at de ikke ser ut som de har det helt bra... men det gjelder jo de fleste tankene på noen av butikkene, ikke bare der de har slørhale...
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

Kommentar

• martal
          • May 2004
          • 618

Hej Nils Holmström:-)
          Jag undar vad som får dig att anta att slöjstjärt inte fungerar.
          Döda fiskar i akvarieaffären??.
          Jag brukar alltid titta på slöjstjärt.Jag har hitills inte upptäckt någon flytande(tur??)
          Däremot har jag sett mer eller minder uppätna.Men jag har också sett halvt uppätna fiskar inkl. flertal kvarliggande skelett i andra akvarier.
          MVH Marita
          Senast redigerad av martal; 18 March 2006, 16:39.
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

Kommentar

• Opus
            • January 2006
            • 1014

Ni som inte vill ha Slöjstjärt, vad vill ni, ska import förbjudas, ska aveln förbjudas (de som har en hane och hona måste avliva ynglen) ska försäljning förbjudas, ska alla Slöjstjärtar som finns avlivas då ni anser att de plågas.
            Jag kan bara svara för mig själv, Kramfors men jag tänker på ytterligheterna. Jag tycker inte att man skall sluta med att avla fram labradorer t.ex bara för att det finns hundraser som knappt kan andas. kommer ennu en gång tillbaka till, med risk för att bli tjatig, den blinda guldfisk jag pratade om i mitt tidigare inlägg, jag tycker det var snudd på djurplågeri.

Tycker vidare att man behöver inte ha eller äga ett djur innan man har rätt att utrycka sig om det, i såfall är det många här i landet som bör skaffa sig burhöns.
            Vescere bracis meis!

Kommentar

• Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

Döda fiskar i akvarieaffären??.
              Nej jag menade inte fiskar som flyter omkring för att dom är döda, utan för att deras simblåsa är för stor/för liten/ defekt på annat sätt.

Jag anser att all avel som leder till sjuka fiskar bör förbjudas, och således bör sjuka fiska inte heller tillåtas att föröka sig. Fiskar med problem med simblåsan bör avlivas av bamhärtighetsskäl (eller möjligen opereras, vilket det nog är väldigt får slöjstjärtsägare som har råd/ bryr sig om att göra).

Som sagt, det handlar om ytterligheterna. "Vanliga" slöjstjärtar är (enligt mig) måde fula och knepiga, men nej, de ser knappast ut att lida, och det är väl snarer som kjell säger, att det är mer lämpade för livet på begrändas yta. Men trots detta, jag upplever det fortfarande sm att de oftare har simblåseproblem än andra fiskar.

Jag talar i förstahand om lionheads, bubbeleyes, teleksopögon (vars ögon ofta trillar ut/blir uppätna) och samtliga framavlade fiskar med simblåseproblem. På slöjstjärtssidor på itnernet har jag flera gånger störr på människro som verkar tycka det är "sött" och "underhållande" med fiskar som flyter omkring okontrolerbart.

Sen ligger det dessutom ett stort ansvar på de som säljer (som alltid annars) och det är ett asnvar man kanppast tar när man säljer slöjsjtärt till höger och vänster. Och det känns nästan som att det hade varit lättare att totalförbjuda slöjstärtar helt och hållet, än jobba för att folk ska ta hand om dem på ett lämpligt sätt. Paå samma sätt som att ajg tycker att mna borde förbjuda handel med tex paroonhaj, en annan fisk som ofta säljs till nybörjare och dör av vanskötsel.
              222 liter Malawi

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

den blinda guldfisk jag pratade om i mitt tidigare inlägg, jag tycker det var snudd på djurplågeri
                Dom flyter, dom är blinda etc. etc.
                Jag har haft vildfångade fiskar som fått fel på simblåsan och flutit upp till vattenytan, jag har haft vildfångade fiskar som blivit blinda.
                Inte vill jag förbjuda dom för det.

Det är inte normalt att guldfisk skall vara blinda eller ha simblåsefel. Skulle man ställa ut sådana fiskar på en guldfiskutställning i Singapore så skulle de bli diskvalificerade direkt. Jag har sett flera sådana utställningar och ALDRIG sett ette enda sådant exemplar - skulle t.o.m. vilja påstå att de guldfiskar som ställs ut och premieras är minst lika aktiva som t.ex. diskusarna som också brukar ställas ut i några hundra akvarier på dessa utställningar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

Ja, men har du någonsin sett ett kar med 30 vildfånagde ciklider, varav 5-6 stycken flyter omkring? Jag har sett just det med slöjstjörtar, och mer än en gång i en affär.

Det är möjligt att det inte är meningen att de ska vara så, men det verkar helt klart vanligare bland dem än bland andra fiskar. genetisk forsking på slöjstjöärtar hade kanske kunnat visa vilka gener det är osm spelar in, man skulle kunna tänka sig att samma genförändringar som orskar den missbildade kroppen, även orskar missbildningar på tex simblåsan.
                  222 liter Malawi

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ja, men har du någonsin sett ett kar med 30 vildfånagde ciklider, varav 5-6 stycken flyter omkring? Jag har sett just det med slöjstjörtar, och mer än en gång i en affär.
                    Tropr inte det, men har heller aldrig sett det med slöjstjärtar och då importerade jag ändå fisk från Asien under några år och tog säkert in 10.000 slöjisar under den perioden. Något sådant hände bara någon enstaka gång och vad jag minns var inte dessa fiskar mer drabbade än andra
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Opus
                      • January 2006
                      • 1014

Jag tror Nils Holmstöm pratar om ytterligheterna också, det är så jag uppfattat hans senare inlägg i.a.f. Men jag verkar vara den enda
                      Vescere bracis meis!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av Opus
                        Jag tror Nils Holmstöm pratar om ytterligheterna också, det är så jag uppfattat hans senare inlägg i.a.f. Men jag verkar vara den enda
                        Det tror jag nog att vi alla förstår och att inte vanliga guldfiskar eller slöjstjärtar avses.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

I denna Zoopetartikel så tas ju t.ex. upp att just dessa fiskar visade upp en förvånsvärd aktivitet på senaste Singaporeutställningen
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

Nu kanske man ska vara försiktig med att använda google som en vetenskaplig källa, men vid en sökning på "goldfish swim bladder problem" får man upp ca 62000 träffa, medan om man söker på "cichlid swim bladder problem" får man upp ca 18 000 (varav en stor del ändå handlar om guldfisk). Nätet svämmar alltså över av guldfiskägare som har porblem emd att deras fiskar flyter, i förhållande till hur många ciklidägare som har samma problem.

fast det kanske bara är en fråga om att det finns fler guldfiskar än ciklider i fångenskap, eller?
                            222 liter Malawi

Kommentar

• Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

En studeraande på The University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine har skrivit den här texten:

Swim bladder disease is a multifactorial illness which primarily affects ornamental goldfish which have globoid body shapes, like orandas, ryukins, and fantails.
                              (Simblåsesjukan är en sjukdom som kan ha många olika orsaker som i första hand drabbar guldfiskar med globformad kroppsform, såsom orandas, ryukins och slöstjärtar) (fritt översatt)

Som sagt, nätet kanske inte är världens bästa källa, men det känns skönt att kunna hänvisa till något mer än mina egna observationer i akvariebutiker.

När han går igenom orskar, ger han exmepl på faktorer som uppkommer genom felaktig skötsel (diet, bakterier, virus) , men han konstaterar även att

Globoid-shaped fish like ornamental goldfish are predisposed to problems with the swim bladder because their guts are all squashed up in their abdomen. This arrangement predisposes to food impactions, which in turn clog up the pneumocystic duct.
                              Alltså att runda guldfiskars anatomi där deras inre organ är ihoptryckta i buken lättare orskar problem med förstoppning vilket kan vara en av orsakerna till simblåseproblem.
                              Senast redigerad av Nils Holmström; 18 March 2006, 17:37.
                              222 liter Malawi

Kommentar

• batski
                                • October 2004
                                • 8891

Ni som inte vill ha Slöjstjärt, vad vill ni, ska import förbjudas, ska aveln förbjudas (de som har en hane och hona måste avliva ynglen) ska försäljning förbjudas, ska alla Slöjstjärtar som finns avlivas då ni anser att de plågas.
                                Det som jag vänder mig mot är den målmedvetna aveln av mer eller mindre handikappade djur som bedrivs av ekonomiska eller andra egoistiska skäl och utan att ta hänsyn till djurens ytterst primära behov av att fungera normalt (både fysiskt och psykiskt) och må bra.

Ta t ex guppy. Varför avla fram fiskar med så långa stjärtfenor att en del får fysiska problem bara för att de "ser så fina ut" när det finns så många naturligt vackra fiskarter?

Om man märker att en viss ras/linje får problem pga avel vore inte det enda rätta att avbryta den linjen? Jag förstår ärligt talat inte vad som är så upprörande med att vissa människor tycker att man borde ta hänsyn till djurens intressen av att må bra.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

Kommentar

Arbetssätt...