Avla på defekter - etiskt försvarbart?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

Ursprungligen postat av Guy Palm
    Finns exempel på raser som har funnits i mer än 1000 år, och som det inte finns några problem med.
    Ja, jag tänkte på det också, och ändrade därför i mitt inlägg. Västgötaspetsen är ett exempel på det du säger, en mycket gammal hundras som vid ett tillfälle var nästan urtotad, och därför härstammar alla nutida individer från ett ytterst litet antal hundar.

Det jag riktar mig mot är att man fortsätter med inaveln trots att den leder till hälsoproblem.
    222 liter Malawi

Kommentar

• Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

Och även om man exporterar och importerar individer från olika länder är de ju släkt och delar stora delar av sina genetiska anlag, och ju mer man fortsätter avla på dem ju mer inavlade kommer de att bli eftersom man aldrig blandar in andra hundraser.
      222 liter Malawi

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Ursprungligen postat av desiredillusion
        Det at hun er søsteren min har ingenting å si. Det at hun studerer til dyresykepleier har mye å si, men likevel ikke alt. Det at hun har drevet med chinchilla i mange år, og at hun og samboeren imellom seg har over ti års erfaring, har også mye å si, men likevel ikke alt.
        Nej, man kan aldrig veta allt. Men man måste ändå skaffa sig en uppfattning. Jag anser mig ha skäl att tro på vad en person med mycket kunskaper om hundraser säger.

Men det är som sagt inte det som är poängen. Utan att det finns en del raser (INTE ALLA - man måste vara övertydlig i denna diskussion känns det som) som är mer eller mindre handikappade som ett resultat av avel.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

Ursprungligen postat av batski
          Men det är som sagt inte det som är poängen. Utan att det finns en del raser (INTE ALLA - man måste vara övertydlig i denna diskussion känns det som) som är mer eller mindre handikappade som ett resultat av avel.
          Exakt! Det finns sjukliga raser, och det är dessa raser vi vänder oss mot.
          Att man avlar fram färgvarianter av fiskar spelar mig ingen roll, fisken lider knappast av det.

Tycker alla andra här att det är varje enskild inidvid som räknas, och om en individ blir sjuk, oavsett anledning, ska man bara koncentrera sig på att behandla den, inte på skicket som lett till detta hälsopropblem?
          Att som SKK försöka kontrollera aveln för att få fram friska djur är att sila mygg och svälja elefanter tycker jag. Har en ras i nuläget anlag för at bli sjuk så har den det, och då tycker jag att man akn bespara framtide djur lidande genom att inte chansa på att man kanske har fått bort problemen om X antal generationer.
          222 liter Malawi

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Ursprungligen postat av Guy Palm
            Dom är nog mer trovärdiga än Batski
            Det är inte första gången som du har bestämt dig för att jag inte vet vad jag pratar om. Detta fast du inte vet vilken erfarenhet jag har och inte känner de människor jag nämner. Det tycker jag är väldigt tråkigt och gör att jag tappar lusten att fortsätta diskutera med dig.

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Vetenskapliga fakta efterlyses fortfarande. Dömer man ut något så får man faktiskt finna sig i att kunna bevisa det också.
              Det är ett allmänt känt faktum att persekatter inte kan sköta sin päls själva och att det är vanligt med rinnande ögon hos rasen pga att de har för korta tårkanaler. Är det inte fakta nog?

Det finns flera tydliga fall där man genom aveln har skapat djur som är mer eller mindre handikappade. Men man ser bara det man vill se...

Kommentar

• Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

Jag tycker också att det känns märkligt att behöva bevisa att vissa djur får hälsoproblem som ett direkt resultat av avel, jag trodde att det var ett allmänt känt faktum. Sen vilka djur som får det är en annan femma.

Finns det någon här som hävdar att det inte finns några som helst genetiska sjukdomar som är ett resultat av avel, även hos raser där majoriteten av djuren är friska?
                Finns det någon som hävdar det skulle jag gärna vilja höra var de fått den informtaionen ifrån, för jag tycker att det låter som ett lika märligt påstående som att till exmepel hävda att folk som utsätts för radioaktiv stråling inte oftare får cancer.

Mitt exempel med njursjukdom hos perserkatter är ett tydligt bevis på att sådant förekommer.
                Och det tycker jag är fel. Ni andra tycker att en verksamhet som skapar sjuka djur är ok, bara för att inte alla djur blir sjuka?
                222 liter Malawi

Kommentar

• Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

Ursprungligen postat av Nils Holmström
                  Och även om man exporterar och importerar individer från olika länder är de ju släkt och delar stora delar av sina genetiska anlag, och ju mer man fortsätter avla på dem ju mer inavlade kommer de att bli eftersom man aldrig blandar in andra hundraser.
                  För mig är det lika dumt (nästan) att påstå det som om jag skulle påstå att det skulle vara så bland människor.
                  /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

Så du menar att den genetiska variationen är lika stor inom en hundras som skapats genom generationer av avel på hundar med liknande anlag, som inom hela mänskligheten? Det om något är (för att besvara oförskämdheten) dumt.
                    222 liter Malawi

Kommentar

• Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

Knappast lika stor. Men ska man hårdra det så finns det ju variationer. Även människor ser olika ut beroende vart dom kommer ifrån och dessa gener går i arv. Tex så har afrikaner mörkare hy än svenskar, svenskar har mjukare, tunnare hår en sydeuropeer.

Obs har inga rasistiska tankar!!! Bäst att skriva det då mycket i den här tråden kan misstolkas.
                      /Marie.

Kommentar

• Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

När vi ändå är inne på att jämföra med människor kan man ju ta exempel på isolerade folkgrupper, där vissa genetiska sjukdomar blir vanligare som ett resultat av inavel.

Som jag ser det disskuterar vi två saker.

- hälsoproblem som är ett direkt resultat av den framavlade rasens utseende (bubbeleye och långhåriga katter till exmepel)
                        - hälsoproblem som tycks valigare inom vissa raser och som är ett resultat av inavel

för mig är båda två argument för att ifrågasätt aveln, medan för er andra verkar det vara så att endast det första är något man bör göra något åt, och det andra ska man iställt motverka genom MER avel?
                        Senast redigerad av Nils Holmström; 20 March 2006, 13:19.
                        222 liter Malawi

Kommentar

• Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

Ursprungligen postat av Marie J
                          Knappast lika stor. Men ska man hårdra det så finns det ju variationer. Även människor ser olika ut beroende vart dom kommer ifrån och dessa gener går i arv. Tex så har afrikaner mörkare hy än svenskar, svenskar har mjukare, tunnare hår en sydeuropeer.

Obs har inga rasistiska tankar!!! Bäst att skriva det då mycket i den här tråden kan misstolkas.
                          Ja, och dessa variationer finns inom mänskligheten men inte inom en ensklid ras, då målet med att framställa en ras är att få fram en hund som ser ut på ett visst sätt, således skiljer de sig inte särsklit mycket åt, och blir med tiden mer och mer lika varandra.
                          Hade en viss folkgrupp aldrig blandat sig med andra, hade det ju itne spelat någon roll om de flyttade runt, inaveln hade ju ändå till slut knackat på dörren. Och finns det då sjukdomar i generna kommer ju dessa bli vanligare inom den folkgruppen, och detta kan endast motverkas genom att balnda in nya, fräscha gener.
                          Senast redigerad av Nils Holmström; 20 March 2006, 13:21.
                          222 liter Malawi

Kommentar

• Bucket
                            • February 2004
                            • 1020

ååå så andas vi lite
                            jävla massa akvarium!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

Kommentar

• Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

Ursprungligen postat av Bucket
                              ååå så andas vi lite
                              Precis vad jag gjorde nu när jag tog en lite promenad med min voffsing.
                              /Marie.

Kommentar

• Marie J
                                • January 2004
                                • 10616

Ursprungligen postat av Nils Holmström
                                .
                                Hade en viss folkgrupp aldrig blandat sig med andra, hade det ju itne spelat någon roll om de flyttade runt, inaveln hade ju ändå till slut knackat på dörren. Och finns det då sjukdomar i generna kommer ju dessa bli vanligare inom den folkgruppen, och detta kan endast motverkas genom att balnda in nya, fräscha gener.
                                Tur att man är blandad då (serb/svensk) så inte min familj dör ut

Känner att just denna diskussion nu är avslutad för min del,då jag framfört mina åsikter och jag känner att jag inte kommer längre med min motivation utan att det övertolkas. Men jag ska följa den med stor glädje och vem vet... kanske jag hoppar in igen
                                /Marie.

Kommentar

Arbetssätt...