Avla på defekter - etiskt försvarbart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    Nej, jag tror inte heller att de skulle ljuga om det, däremot tror jag att det finns en risk att man bortser från rön om att det skulle ligga till på det sättet, om det inte är jättevanligt.
    Så det är helt okey att klanka ner på en ras för att det finns några enstaka exemplar som är mentalt störda ?
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Så det är helt okey att klanka ner på en ras för att det finns några enstaka exemplar som är mentalt störda ?
      Du har 100% rätt!
      Det är absolut inte rätt att göra så! Men det är alltid extremfallen man får läsa om. Men alla de andra då som är friska och sunda individer.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        Ja, om det är en mental störning som kan skyllas på arv och inte miljö. Översexualitet känns som en typisk grej som lär vara genetiskt betingat. Och om en hundkunnig människa säger att de stött på samma problem hos många hundar av samma ras, liger det ju nära till hand att misstänka att det ligger i generna.

        Nu vet jag inte om det är så det ligger till med just de här hundarna, men jag menar att en förening med människor som har de här hundarna inte nödvändigtvis är mer trovärdiga när det gäller frågor som kan vara komprometterande för rasen i fråga. Däremot hade jag naturligtvis litat mer på dem när det gäller skötsel av just den rasen.

        På samma sätt ifrågasätter jag inte kunniga människors kunskap om hur slöjstjärtar ska skötas, men däremot litar jag itne blint på dem om de säger att slöjstjärtar itne alls mår dåligt, utan är friska och sunda dur.

        Hursom helst, det är möligt att just de hundara är friska av sig, men det finns fortfarande åtskilliga hundraser som INTE är det.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          Ursprungligen postat av Marie J
          Du har 100% rätt!
          Det är absolut inte rätt att göra så! Men det är alltid extremfallen man får läsa om. Men alla de andra då som är friska och sunda individer.
          Om extremfallen är ett resultat av avel räcker ju de enstaka djurens lidande för att kritisera den aveln, tycker jag.

          Om jag tillverkar tusen leksaker på ett visst sätt, och mitt produktionssätt leder till att 1 av hundra blir livsfarlig (medan resten är perfekta), är väl det nog med argument för att fundera om det verkligen är rätt sätt att producera?
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            Nu vet jag inte om det är så det ligger till med just de här hundarna, men jag menar att en förening med människor som har de här hundarna inte nödvändigtvis är mer trovärdiga när det gäller frågor som kan vara komprometterande för rasen i fråga.
            Dom är nog mer trovärdiga än Batski
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              Ursprungligen postat av Nils Holmström
              Om extremfallen är ett resultat av avel räcker ju de enstaka djurens lidande för att kritisera den aveln, tycker jag.

              Om jag tillverkar tusen leksaker på ett visst sätt, och mitt produktionssätt leder till att 1 av hundra blir livsfarlig (medan resten är perfekta), är väl det nog med argument för att fundera om det verkligen är rätt sätt att producera?
              Detgår inte att jämföra leksaker med levande väsen. Om du då tittar på människor så lär du få en viss procent som är felaktig på något sätt. Så blir det med ável bland djur med. Att avla djur betyder inte att du med 2 perfekta djur får perfekta avkommer. Inte ens om den har varit perfekt i flera generationer så kan man lita på att man får en korrekt avkomma.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                Det vetefan. Om jag letar på en sida gjord av en intresseförening för mercedes hittar jag nog mycket lite info om att mercedsbilar tillverkades av judar under andra världskriget. däremot har jag hört från historieintresserade att det skulle vara så, och därför litar jag mer på dem.

                men du får gärna tro mer på dem, du känner ju inte batskis kompis och vet int hur väl förtrogen denna är med hundar. på samma sätt som du inte vet hur påläst min historiaintresserade kamrat är.

                men nu ska vi inte disskutera källkritik utan avel. bara för att du tycker dig ha bevistats att ett av batskis exempel på sjukliga hundraser är felaktigt, kvarstår faktum att det finns hundar som lider av avel därute.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Det är ju så att även i naturen uppstår mutationer (dvs t.ex. vanskapta fiskar). Så om nu leksaksargumenet skall överföras på fisk så är det hög tid att sätta stopp på produktionen av fisk i naturen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    Ursprungligen postat av Marie J
                    Detgår inte att jämföra leksaker med levande väsen. Om du då tittar på människor så lär du få en viss procent som är felaktig på något sätt. Så blir det med ável bland djur med. Att avla djur betyder inte att du med 2 perfekta djur får perfekta avkommer. Inte ens om den har varit perfekt i flera generationer så kan man lita på att man får en korrekt avkomma.
                    Även om man korsar två västgötaspetsar utan svans, kommer de att få ungar med svans.
                    Om det är så att man alltid kommer att få räkna med att en viss ras får ett visst hälsoproblem tycker jag att man bör sluta avla på det djuret.

                    Jag talar naturligtvis inte om enstaka mutationer, som naturligtvis kommer att uppkomma, utan återkommande problem som är typiska för en viss ras och däremd direkt kan kopplas till avlen på den rasen.
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      Ursprungligen postat av Nils Holmström
                      Även om man korsar två västgötaspetsar utan svans, kommer de att få ungar med svans.
                      Om det är så att man alltid kommer att få räkna med att en viss ras får ett visst hälsoproblem tycker jag att man bör sluta avla på det djuret.

                      Jag talar naturligtvis inte om enstaka mutationer, som naturligtvis kommer att uppkomma, utan återkommande problem som är typiska för en viss ras och däremd direkt kan kopplas till avlen på den rasen.
                      Vilken hundras menar du och viklet problem eftersöker du? Ge exempel.
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det är ju så att även i naturen uppstår mutationer (dvs t.ex. vanskapta fiskar). Så om nu leksaksargumenet skall överföras på fisk så är det hög tid att sätta stopp på produktionen av fisk i naturen

                        Som sagt, jag menar naturligtvis ett fel som är typisk för det produktionssättet, och alltså hälsoproblem som är typiska för en viss ras.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          Ursprungligen postat av Marie J
                          Vilken hundras menar du och viklet problem eftersöker du? Ge exempel.
                          Gärna, du kan få tre!

                          Många persekatter har problem med rinnande ögon.
                          Hundar med många hudveck får ofta hudproblem (exempelvis basset och bulldog)
                          Slöjstjärtar med rund kroppsform får oftare problem med simblåsan.

                          Här är hälsoproblemen ett direkt resultat av djurets utseende och kan knappast tillskrivas slumpmässiga mutationer.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • cri
                            • September 2002
                            • 700

                            Traditions kommentar och ej mer...

                            Ursprungligen postat av Nils Holmström
                            Man avlar fram missbildade fiskar för skojs skull!
                            Nej, Kineserna avlade fram dem med specifik symbolik i varge avels form.

                            Red cap oranda - A crane is considered auspicious in Japan, as one of the symbols of longevity and represented with other symbols of long life, the pine and bamboo, and the tortoise. In feudal Japan the crane was protected by the ruling classes and fed by the peasants. When the feudal system was abolished in the Meiji era of the 19th century, the protection of cranes was lost. With effort they have been brought back from the brink of extinction. Japan has named one of their satellites tsuru (crane, the bird). If one folds 1000 origami cranes, according to tradition, one's wish for health will be granted. Since the death of Sadako Sasaki this applies to a wish for peace as well.

                            For traditional Chinese 'heavenly cranes' (tian-he) or 'blessed cranes' (xian-he) were messengers of wisdom. Legendary Taoist sages were transported between heavenly worlds on the backs of cranes.

                            http://en.wikipedia.org/wiki/Crane_(bird)
                            Mvh, cri

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              Men är det alla bassetts och bulldog som har detta problem! Nej. Jag har ännu inte mött någon av dessa raser med det problem. Kanske jag har haft tur? Kanske det bara är ett fåtal som drabbas. Beror det på aveln eller en allergi eller dålig skötsel eller för mycket tvätt som torkar ut? Finns många faktorer att väga in som kanske inte har med själva aveln att göra. För att få registrerade valpar av en renrasig hund så måste båda hundarna visas upp och då ska de vara felfria. Många raser har dessutom tester som ska genomföras för att godkännas att avla på.
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              • Nils Holmström
                                • November 2004
                                • 2195

                                Ursprungligen postat av cri
                                Nej, Kineserna avlade fram dem med specifik symbolik i varge avels form.
                                Jag anser att religiösa betydelser, status och skönhet allihop kan sägas vara för rent nöjes skull. Djuret bryr sig iaf knappast om det.
                                222 liter Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...