Avla på defekter - etiskt försvarbart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Ursprungligen postat av Kramfors
    Vad har de senaste inläggen med Guldfisk (Slöjstjärt) att göra.
    Allt detta skrivande för några varianter av Guldfisk som normal inte säljs i Sverige.
    Sidospår?

    Diskussionen handlar ju inte bara om guldfiskvarianter, utan mer generellt om avel på djur med defekter och dess konsekvenser för djuren.

    EDIT: Golfbollar och teleskopöga säljs i Sverige väl!
    Senast redigerad av batski; 21 March 2006, 15:52.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      Ursprungligen postat av desiredillusion
      Beklager
      Det är lugnt Inte så lätt att hålla reda på vad alla skriver.
      Senast redigerad av batski; 21 March 2006, 15:46.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Allt prat om pererkatter och bulldoggar är bara rent strunt och nonsens?
        börjar tro det ja.
        läste en artikel om hundar för ett par veckor sen där det hävdades att det kan låta en del när vissa hundar andas utan att hunden för den skull lider av det eller har problem att andas och har hittills aldrig läst motsatsen.
        att säga det är bara en åsikt och inte fakta.
        sen låter det en hel del när en del människor andas också utan att dom för den skull har problem med att andas...

        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Det ligger inge som helst sanning bakomslöjstjärtars benägenhet att få simblåsproblem?
        återigen, har du några siffror på hur ofta det verkligen ÄR simblåseproblem och inte felaktig matning ???

        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Jag gör ingen större skillnad på fisk och folk i det här fallet, i båda fallen handlar det om att utsätta levande individer för en vad jag anser vara onödigt stor risk.
        så med andra ord skulle det a etiskt fel av mej då den dan ja träffar en go tjej och skaffar barn då jag har dåliga gener ??? för det är så det låter.

        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Rasstandarder är ju helt och hållet ett mänskligt påfund.
        ras standarder må va mänskligt påfund men dom kan göra en hel del bra också.
        kollar man på lutzernstövare så hålls rasen frisk välformad och hälsosam just pga rastandarden.

        Ursprungligen postat av Marie J
        Så jag är egoistisk för att jag har skaffat barn!!! Nä fy för den lede. Barn blir till för att man har samlag. De flesta människor har det för nöjes skull. Men att skaffa barn är INTE egoistiskt!
        är ju inte dumt med nån som tar hand om en på ålderns höst
        nä skämt osidå barn skaffar man ju inte av egoism utan är en biologisk drift.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          Ursprungligen postat av ray
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            Ursprungligen postat av Nils Holmström
            Deformerad för mig betyder något som ändrat form, och jag lägger inga värderingar i det. Som Kjell säger är en hund en deforemrad varg, och även om det kanske låter lite grovt betyder inte det att jag tycker att alla hundar är fula. Men visst, du Lenmar kan låta den här diskussionen handla om att jag tycker att slöjstjärtar är skitfula och bli arg över det, själv tycer jag att jag har försökt lägga fram ytterligare argument för vaför jag inte gillar dem. Om jag diskuterar farorna med bekämpningsmedel på bananplantager i Colombia och säger att de orskar födsel av kraftigt missbildade och deformerade barn (det föd tex barn utan huvud), ska då mammorna till sagda barn bli upprörda för att jag kallade deras barn missbildade?

            Och vad det gäller frälsning. Tja Lenmar, det är så jag brukar göra när jag dissukutterar, jag för fram argument som jag tyker stödjer min sak och försöker möta de motargument jag får på bästa sätt. Att bara acceptera att "bollen är rund" och att andra tycker olika för att sedan sluta disskutera tycker jag låter jättetråkigt.

            Kan du inte låta bli att ta åt dig personligt så tycker jag att du ska sluta läsa.
            Ändrat form... det var ju intressant...... inga värderingar i det... Ha ha!!
            Jag tycker du kan dämpa din aggressiva sida lite grann däremot. Varje inlägg du har gjort angående slöjstjärtar slutar med att de är så deformerade att de inte fungerar och att ingen borde äga dem... Men HEY!!!! En kille som du?!? Hur kan du gå med skygglappar genom livet och inte se att det finns många sidor av ett problem? I mångt och mycket, till större delen, kan jag hålla med om många av de argument som du och batski framför kring sönderavling. Men man jag kan också se sidorna som Kjell, Guy och Azur lyfter fram.

            Ju äldre du kommer bli Nils desto mer ödmjuk inför livet kommer du att bli. Då kommer du kanske förstå att det finns fler nyanser av brunt än vad du nånsin kommer förstå! Du inte kommer nånstans med din obstinata framtoning. Du vinner varken respekt eller trovärdighet! Du vinner bara motståndare eller ja-sägare. Att lyssna lite mer, det skulle du vinna på.

            Å jag kan ju säga så mycket att jag tar inte dina hätska inlägg särskilt personligt, jag har mycket viktigare saker på gång i livet. Jag upplever bara din diskussionsnivå enormt naiv och enkelspårig och då kan jag inte låta bli att lägga mig i. Fortsätter förmodligen läsa och le åt dina inlägg men låter dig diskutera själv. För enligt dig så bedrivs diskussion på dina regler verkar det som.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              Ursprungligen postat av Lenmar
              Ändrat form... det var ju intressant...... inga värderingar i det... Ha ha!!
              Jag tycker du kan dämpa din aggressiva sida lite grann däremot. Varje inlägg du har gjort angående slöjstjärtar slutar med att de är så deformerade att de inte fungerar och att ingen borde äga dem... Men HEY!!!! En kille som du?!? Hur kan du gå med skygglappar genom livet och inte se att det finns många sidor av ett problem? I mångt och mycket, till större delen, kan jag hålla med om många av de argument som du och batski framför kring sönderavling. Men man jag kan också se sidorna som Kjell, Guy och Azur lyfter fram.

              Ju äldre du kommer bli Nils desto mer ödmjuk inför livet kommer du att bli. Då kommer du kanske förstå att det finns fler nyanser av brunt än vad du nånsin kommer förstå! Du inte kommer nånstans med din obstinata framtoning. Du vinner varken respekt eller trovärdighet! Du vinner bara motståndare eller ja-sägare. Att lyssna lite mer, det skulle du vinna på.

              Å jag kan ju säga så mycket att jag tar inte dina hätska inlägg särskilt personligt, jag har mycket viktigare saker på gång i livet. Jag upplever bara din diskussionsnivå enormt naiv och enkelspårig och då kan jag inte låta bli att lägga mig i. Fortsätter förmodligen läsa och le åt dina inlägg men låter dig diskutera själv. För enligt dig så bedrivs diskussion på dina regler verkar det som.
              Men Lenmar, hjälp! Vem är det som är hätsk egentligen? Jag måste säga att jag finner Nils inlägg mer genomtänkta och sansande (oavsett åsikter) än många andra personers. Han har iaf aldrig använt den hårda och nedlåtande tonen som du nu använder mot honom. Jag är helt shockad!!!!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                Ursprungligen postat av batski
                Han har iaf aldrig använt den hårda och nedlåtande tonen som du nu använder mot honom. Jag är helt shockad!!!!
                har jag inte märkt....
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  Ursprungligen postat av batski
                  Men Lenmar, hjälp! Vem är det som är hätsk egentligen? Jag måste säga att jag finner Nils inlägg mer genomtänkta och sansande (oavsett åsikter) än många andra personers. Han har iaf aldrig använt den hårda och nedlåtande tonen som du nu använder mot honom. Jag är helt shockad!!!!
                  Ja du käre Paul, det är förmodligen för du bär med dig alla mina tidigare vassa svar till dig i andra trådar! Jag tycker definitivt du skall ta av dig dina partiska Nilsglasögon och kolla igenom lite bättre!!! Finns ju fler trådar än denna!!! Tror inte du är _CHOCKAD_! Int5e helt i alla fall!! Jag kan betydligt hätskare än så !

                  Med detta har du sagt att Nils INTE varit nedlåtande mot mig. Tack, jag lägger det på minnet! Cykla vidare!!
                  Senast redigerad av Lenmar; 21 March 2006, 19:41.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Bucket
                    • February 2004
                    • 1020

                    Ursprungligen postat av Lenmar
                    Ja du käre Paul, det är förmodligen för du bär med dig alla mina tidigare vassa svar till dig i andra trådar! Jag tycker definitivt du skall ta av dig dina partiska Nilsglasögon och kolla igenom lite bättre!!! Finns ju fler trådar än denna!!! Tror inte du är _CHOCKAD_! Int5e helt i alla fall!! Jag kan betydligt hätskare än så !

                    Med detta har du sagt att Nils INTE varit nedlåtande mot mig. Tack, jag lägger det på minnet! Cykla vidare!!

                    AMEN! bra skrivit
                    jävla massa akvarium!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      Ursprungligen postat av Lenmar
                      Till dig oxå Bucket!!
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • janne dansk
                        • June 2004
                        • 1740

                        pajkastning
                        mvh janne
                        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                        Kommentar

                        • Opus
                          • January 2006
                          • 1014

                          Jo, jag tycker du låter lite nedlåtande också och jag är inte färgats av vassa svar ifrån dig Lenmar, inte än iaf

                          Bara för att Nils Holmström och batski håller med varandra behöver inte det betyda att dem bär varandras glasögon. Det har varit många som har kommit med osakligheter och hets i denna diskussion, det vekar som att det funnits en stor oförmågat att verkligen ta till sig vad batski och Nils ville säga, vad jag sa också för den delen, det var därför jag inte ville vara med så aktivt längre i denna diskussion.
                          Vescere bracis meis!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Våga ge sig in i den här diskussionen *duckar för högaffeln som kommer flygande* Var snälla mot varandra nu, och skaka hand, medan jag går och kollar vad katten sysslar med, ser om nå´n orm behagar visa snoken, försöker begripa vad fåglarna snackar för goja, och byter lite vatten hos fiskarna
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              Ärligt talat.... Jag tycker inte jag varit värre än nån annan! Å jag skiter i hela tråden!!! Poängen är tappad för länge sen!!

                              Å vad skönt att våren är på gång. Solglasögonen har redan åkt fram!!
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                Ursprungligen postat av Lenmar
                                Solglasögonen har redan åkt fram!!
                                en annan ska iväg å köpa mörkt visir till hjälmen istället, mycke billigare.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...