Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
Avla på defekter - etiskt försvarbart?
Kollaps
X
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanSå vad det handlar om ju uppenbarligen vad man tycker och därför kan man ju aldrig nå enighet i denna fråga.
Jag vill ha mer att gå på än att jag "tycker" en sak innan jag dömmer ut något
behövde du verkligen vetenskapliga källor innan du formade din åsikt om kemisk färgning av fiskar, eller tyckte du bara att det kändes fel?222 liter MalawiKommentar
-
Ursprungligen postat av Guy PalmOch därför skulle det inte stämma ?
Ett exempel: om en albino brukar man inte säga att h*n är deformerad. Men däremot säger man det om en människa som är puckelryggad."The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
Ursprungligen postat av kaj.pFunderar på hur man enligt ovan nämnda resonemang klassificerar en vanlig svensk ko. En svensk ko producerar idag i genomsnitt 9177 liter mjölk per år vilket är 25 liter per dag. Det finns ingen kalv, inte ens om det blir två som lapar isig detta. Möjligen då under en mycket kort period. Kon har dock inga problem så länge rutinerna o mjölkmaskinerna fungerar, utan mår då bra.
Men går det grus i maskineriet så blir det på kort tid ett lidande för kossan Rosa. Inte e det normalt med en 25 liters tetrapack hängande under sig, inte ens för kor.
Så frågan är om kossan Rosa en förädlad eller en deformerade avelsvariant????"The animals of the world exist for their own reasons.
-
Ursprungligen postat av Nils HolmströmFör att jag personligen ska dömma ut något räcker det med mitt tyckande. Jag är väl medveten om att det knappast skulle kunna ligga till grund för någon lagändring. Men jag baserar u trots allt mitt tyckande på olika källor, som även om de inte är helt vetenskapligt uppbackade gör det till mer än bara något jag har fått för mig.
behövde du verkligen vetenskapliga källor innan du formade din åsikt om kemisk färgning av fiskar, eller tyckte du bara att det kändes fel?Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Ursprungligen postat av batskiDet stämmer inte riktigt, utan det är vanligt med mastit (juverinflamation) och kalvförlamning bland dessa kor. Vad jag förstått är mastit ganska smärtsamt. Dessutom är mjölkkor utjänta vid 4-7 år medans en ursprunglig ko kan leva i över 20 år.http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
(ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Morellenuttjänta i den mening att de inte producerar i samma omfattning och därför ofta tas bort - det innebär inte att de inte skulle kunna leva i 20 år"The animals of the world exist for their own reasons.
-
å andra sidan är de "naturligare" raserna typ fjällko avlade i generationer för att klara sig på lite foder - det var nämligen bara de korna som överlevde hela vintern fram till våren...
slut på ko-parantesenhttp://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
(ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Morellenå andra sidan är de "naturligare" raserna typ fjällko avlade i generationer för att klara sig på lite foder - det var nämligen bara de korna som överlevde hela vintern fram till våren...
slut på ko-parantesen"The animals of the world exist for their own reasons.
-
Ursprungligen postat av batskiMy point exactly. Det är skillnad på avel och avel. All avel resulterar inte i djur som lider eller får sämre livskvalité.
Man kanske kan säga att de stora, mer ursprungliga, djurens kroppsform orsakade dem lidande.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Ursprungligen postat av batskiMy point exactly. Det är skillnad på avel och avel. All avel resulterar inte i djur som lider eller får sämre livskvalité.http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
-
Ursprungligen postat av AzurVet inte om det här är läge att påpeka att Fjällko är mindre än hälften så stor som Uroxen, dvs vildformen av ko, var. Fjällkon, liksom andra lantraser, är liten pga svårigheten att hålla djuren med foder på vintrarna, och eftersom stora djur behöver mer mat, tenderade de att svälta ihjäl.
Ursprungligen postat av AzurMan kanske kan säga att de stora, mer ursprungliga, djurens kroppsform orsakade dem lidande.
Ursprungligen postat av Morellenjag tror inte korna tyckte det var så roligt att svälta så hårt att man var tvugna att bära ut dem ur lagårn på våren för de orkade inte resa sig...
Ursprungligen postat av MorellenAvel kan innebära även om det blir ett darwinistiskt urval"The animals of the world exist for their own reasons.
-
Ursprungligen postat av batskiDet stämmer inte riktigt, utan det är vanligt med mastit (juverinflamation) och kalvförlamning bland dessa kor. Vad jag förstått är mastit ganska smärtsamt. Dessutom är mjölkkor utjänta vid 4-7 år medans en ursprunglig ko kan leva i över 20 år.
mvh janneFantasi är viktigare än kunskap.Albert EinsteinKommentar
-
Ursprungligen postat av janne danskMed dom raderna,så förstår jag att du inte vet ett s**t om kosser
mvh janne
Fina djur, synd bara att de är så otympliga och att de måste stå i trånga tråkiga bås under så långa perioder, kan inte vara bra för muskler (eller kroppen i allmänhet) eller psyke."Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // StampeKommentar
-
Ursprungligen postat av join4tÄr du bonde? Skulle va intressant att höra hur en mjölkbonde ser på saken, gällande sjukdomar och liknande. En av mina "bästisar" hade ladugård liksom vår näsmaste granne som hade en dotter i min ålder så jag var ofta i kontakt med det. Har faktiskt aldrig tänkt på hur gamla de var/blev, men jag vet att en ko måste ha varit ganska gammal, hon hade nämligen glosögon och var lite stingslig så jag minns henne extra väl. Jag lade aldrig märke till att de hade några egentliga problem förutom att korna för det mesta verkade apatiska och uttråkade. Hörde talas om ljuverinflammation vid några tillfällen men behandlades så klart. Det var så roligt att se dem ute på somrarna.
Fina djur, synd bara att de är så otympliga och att de måste stå i trånga tråkiga bås under så långa perioder, kan inte vara bra för muskler (eller kroppen i allmänhet) eller psyke.
mvh janneFantasi är viktigare än kunskap.Albert EinsteinKommentar
Kommentar