Avla på defekter - etiskt försvarbart?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Ja och vi menar att om man konsekvent följer detta så skall inte heller akvariehobbyn få finnas, eller hundar etc . etc.
    Då drar vi olika slutsatser av det.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Så vad det handlar om ju uppenbarligen vad man tycker och därför kan man ju aldrig nå enighet i denna fråga.
      Jag vill ha mer att gå på än att jag "tycker" en sak innan jag dömmer ut något
      För att jag personligen ska dömma ut något räcker det med mitt tyckande. Jag är väl medveten om att det knappast skulle kunna ligga till grund för någon lagändring. Men jag baserar u trots allt mitt tyckande på olika källor, som även om de inte är helt vetenskapligt uppbackade gör det till mer än bara något jag har fått för mig.

behövde du verkligen vetenskapliga källor innan du formade din åsikt om kemisk färgning av fiskar, eller tyckte du bara att det kändes fel?
      222 liter Malawi

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Ursprungligen postat av Guy Palm
        Och därför skulle det inte stämma ?
        Jag skrev inte att det inte skulle stämma. Bara att jag aldrig hört/sett ordet deformera använt i den meningen.

Ett exempel: om en albino brukar man inte säga att h*n är deformerad. Men däremot säger man det om en människa som är puckelryggad.

Kommentar

• batski
          • October 2004
          • 8891

Ursprungligen postat av kaj.p
          Funderar på hur man enligt ovan nämnda resonemang klassificerar en vanlig svensk ko. En svensk ko producerar idag i genomsnitt 9177 liter mjölk per år vilket är 25 liter per dag. Det finns ingen kalv, inte ens om det blir två som lapar isig detta. Möjligen då under en mycket kort period. Kon har dock inga problem så länge rutinerna o mjölkmaskinerna fungerar, utan mår då bra.
          Men går det grus i maskineriet så blir det på kort tid ett lidande för kossan Rosa. Inte e det normalt med en 25 liters tetrapack hängande under sig, inte ens för kor.
          Så frågan är om kossan Rosa en förädlad eller en deformerade avelsvariant????
          Det stämmer inte riktigt, utan det är vanligt med mastit (juverinflamation) och kalvförlamning bland dessa kor. Vad jag förstått är mastit ganska smärtsamt. Dessutom är mjölkkor utjänta vid 4-7 år medans en ursprunglig ko kan leva i över 20 år.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Nils Holmström
            För att jag personligen ska dömma ut något räcker det med mitt tyckande. Jag är väl medveten om att det knappast skulle kunna ligga till grund för någon lagändring. Men jag baserar u trots allt mitt tyckande på olika källor, som även om de inte är helt vetenskapligt uppbackade gör det till mer än bara något jag har fått för mig.

behövde du verkligen vetenskapliga källor innan du formade din åsikt om kemisk färgning av fiskar, eller tyckte du bara att det kändes fel?
            Kemiska färgningen har jag svarat på tidigare.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Morellen
              • November 2003
              • 4349

Ursprungligen postat av batski
              Det stämmer inte riktigt, utan det är vanligt med mastit (juverinflamation) och kalvförlamning bland dessa kor. Vad jag förstått är mastit ganska smärtsamt. Dessutom är mjölkkor utjänta vid 4-7 år medans en ursprunglig ko kan leva i över 20 år.
              uttjänta i den mening att de inte producerar i samma omfattning och därför ofta tas bort - det innebär inte att de inte skulle kunna leva i 20 år
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Ursprungligen postat av Morellen
                uttjänta i den mening att de inte producerar i samma omfattning och därför ofta tas bort - det innebär inte att de inte skulle kunna leva i 20 år
                Eftersom de slaktas efter bara några år så går det inte riktigt att svara på hur länge de skulle kunna leva. Hur som helst får de oftast hälsoproblem och blir slitna i förtid jämfört med andra raser som t ex highland cattle. Mjölkkor i Sverige producerar ungefär 5 ggr mer mjölk än vad som är normalt för en kos kropp. En del har så stort juver att det nästan släper i marken och slår i saker. Är det verkligen någon som tror att detta inte skulle ha en negativ påverkan på deras hälsa och livskvalité?

Kommentar

• Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

å andra sidan är de "naturligare" raserna typ fjällko avlade i generationer för att klara sig på lite foder - det var nämligen bara de korna som överlevde hela vintern fram till våren...
                  slut på ko-parantesen

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

å andra sidan är de "naturligare" raserna typ fjällko avlade i generationer för att klara sig på lite foder - det var nämligen bara de korna som överlevde hela vintern fram till våren...
                    slut på ko-parantesen
                    My point exactly. Det är skillnad på avel och avel. All avel resulterar inte i djur som lider eller får sämre livskvalité.

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

My point exactly. Det är skillnad på avel och avel. All avel resulterar inte i djur som lider eller får sämre livskvalité.
                      Vet inte om det här är läge att påpeka att Fjällko är mindre än hälften så stor som Uroxen, dvs vildformen av ko, var. Fjällkon, liksom andra lantraser, är liten pga svårigheten att hålla djuren med foder på vintrarna, och eftersom stora djur behöver mer mat, tenderade de att svälta ihjäl.

Man kanske kan säga att de stora, mer ursprungliga, djurens kroppsform orsakade dem lidande.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

jag tror inte korna tyckte det var så roligt att svälta så hårt att man var tvugna att bära ut dem ur lagårn på våren för de orkade inte resa sig... Avel kan innebära även om det blir ett darwinistiskt urval

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Ursprungligen postat av Azur
                          Vet inte om det här är läge att påpeka att Fjällko är mindre än hälften så stor som Uroxen, dvs vildformen av ko, var. Fjällkon, liksom andra lantraser, är liten pga svårigheten att hålla djuren med foder på vintrarna, och eftersom stora djur behöver mer mat, tenderade de att svälta ihjäl.
                          Uroxen ja. De är utdöda nu. De sista dog fångenskap i Polen 1627, om jag inte minns fel. De var större ja.

Ursprungligen postat av Azur
                          Man kanske kan säga att de stora, mer ursprungliga, djurens kroppsform orsakade dem lidande.
                          Under de nya förhållanden ja. Eller så kan man vända på det och säga att de led av att få för lite mat.

jag tror inte korna tyckte det var så roligt att svälta så hårt att man var tvugna att bära ut dem ur lagårn på våren för de orkade inte resa sig...
                          Givetvis inte. Men man kan inte heller säga att dessa bönder höll på med medvetet avelsarbete när de lät korna svälta. Det var snarare naturligt urval, om än under onaturliga förhållanden, som resulterade i mindre individer som klarade sig på mindre mat.

Avel kan innebära även om det blir ett darwinistiskt urval
                          Men då heter det väl inte avel, utan just naturligt urval.

Kommentar

• janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

Med dom raderna,så förstår jag att du inte vet ett s**t om kosser
                            mvh janne
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• join4t
                              • October 2003
                              • 854

Ursprungligen postat av janne dansk
                              Med dom raderna,så förstår jag att du inte vet ett s**t om kosser
                              mvh janne
                              Är du bonde? Skulle va intressant att höra hur en mjölkbonde ser på saken, gällande sjukdomar och liknande. En av mina "bästisar" hade ladugård liksom vår näsmaste granne som hade en dotter i min ålder så jag var ofta i kontakt med det. Har faktiskt aldrig tänkt på hur gamla de var/blev, men jag vet att en ko måste ha varit ganska gammal, hon hade nämligen glosögon och var lite stingslig så jag minns henne extra väl. Jag lade aldrig märke till att de hade några egentliga problem förutom att korna för det mesta verkade apatiska och uttråkade. Hörde talas om ljuverinflammation vid några tillfällen men behandlades så klart. Det var så roligt att se dem ute på somrarna.

Fina djur, synd bara att de är så otympliga och att de måste stå i trånga tråkiga bås under så långa perioder, kan inte vara bra för muskler (eller kroppen i allmänhet) eller psyke.
                              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

Kommentar

• janne dansk
                                • June 2004
                                • 1740

Ursprungligen postat av join4t
                                Är du bonde? Skulle va intressant att höra hur en mjölkbonde ser på saken, gällande sjukdomar och liknande. En av mina "bästisar" hade ladugård liksom vår näsmaste granne som hade en dotter i min ålder så jag var ofta i kontakt med det. Har faktiskt aldrig tänkt på hur gamla de var/blev, men jag vet att en ko måste ha varit ganska gammal, hon hade nämligen glosögon och var lite stingslig så jag minns henne extra väl. Jag lade aldrig märke till att de hade några egentliga problem förutom att korna för det mesta verkade apatiska och uttråkade. Hörde talas om ljuverinflammation vid några tillfällen men behandlades så klart. Det var så roligt att se dem ute på somrarna.

Fina djur, synd bara att de är så otympliga och att de måste stå i trånga tråkiga bås under så långa perioder, kan inte vara bra för muskler (eller kroppen i allmänhet) eller psyke.
                                är inte bonde, men har jobbat 20 år på slakteri ,med bla, nödslakt .och det var sällsynt att det blev nödslakt pga juverproblem, men därvid inte sagt att det inte finnas/fans. juverinflam, tror jag att det var lika ofta pga dålig hygien, som annat, kalvförlamning skyllas på urkalkning, kan mycket väl bero på att det mjölkats för mycket...men en ko som mjölkar "bra"skickar bonden inte till slakt efter 4-6 år utan ,skulle jag tro efter dubbla tiden
                                mvh janne
                                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

Arbetssätt...