Nikon D80

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pada
    • October 2005
    • 48

    #61
    Ursprungligen postat av Lubbe
    Ja, teleobjektiv har inte jag några planer på att skaffa mig, så det var ju rätt lugnt då
    Men hur är det med de billiga filtren på vanliga objektiv, så som det jag planerar att köpa? I vilken prisklass måste man i sånna fall upp i på filtren för att inte få suddiga bilder?
    Hittade ju det här väldigt billigt http://www.tbh.se/index.asp?id=1&aka..._UV_G-Serie_67, men jag lägger ju hellre på några kronor och köper mig ett med bättre kvalitet om det är så!
    Hoya är bra grejor. Andra bra märken är tex. B+W (något dyrare) men även Soligor (något billigare)

    Priset på filtret beror på kvalité (döh...) , typ av filter och framför allt storleken på filtret.

    I fallet 18-70mm objektivet så är filterdiametern 67mm, du kommer undan ganska billigt med UV filter.
    Ett Hoya HMC [UV0] (som jag använder till mitt normalzoom) till det objektivet går loss på 277 spänn på cyberphoto, en ganska billig försäkring och tillika ett bra filter.

    Men som sagt, storleken avgör mest.
    Ex. Hade tänkt köpa ett IR-filter till min nya glugg, men det går loss på något saftiga 1200 spänn och får således vänta.

    Ang. teleobjektiv så anser jag att man (bortsett från fiskfottande) har mer 'nytta' av ett sådant än ett macro. Finns ett par bar billiga och bra från Sigma.


    Ang. att bilderna skulle bli mindre skarpa när man använder filter betvivlar jag inte ett dugg, men jag har själv aldrig upplevt någon skillnad förutom när jag använt skylightfilter eller när filtret varit rejält skitigt.
    Senast redigerad av Pada; 09 August 2007, 00:34.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #62
      Ursprungligen postat av Pada
      Ang. att bilderna skulle bli mindre skarpa när man använder filter betvivlar jag inte ett dugg, men jag har själv aldrig upplevt någon skillnad förutom när jag använt skylightfilter eller när filtret varit rejält skitigt.
      Skillnaden finns nog där om man tittar väldigt noga (dvs fotograferar exakt samma bild med och utan filter), men tänk på att testerna jag länkade till är gjorda med riktiga proffsobjektiv, alla med en prislapp på långt över 10 000, en del över 50 000. Så den konsumentoptik som man kan anta att de flesta här på Zoopet använder är redan i sig så pass "suddig" att jag tror man kan bortse från den lilla försämring ett filter eventuellt gör. Vill man endå göra det bästa av saken kan man köpa filter med specialbehandling, de brukar tex heta något med "super" och vara några hundralappar dyrare än de "vanliga"...
      Senast redigerad av petnym; 09 August 2007, 07:10.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #63
        Ja och Petnym har ju som sagt vunnit vår (och andras) fototävling några gånger och han har använt UV-filter så det kan ju knappast försämra fotot så där jättemycket om man säger så
        Så jag fortsätter nog att köra med UV - billigt skydd
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #64
          UV/skylight försämrar mer än vad man tror har jag märkt efter lite testande. Jag är ändå alldeles för feg för att inte använda UV-filter som skydd på objektivet. Tidigare har jag använt Hoyas HMC Super men gått över till Hoyas nya Pro 1 Digital.
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #65
            Tack åter igen för era svar!
            Beställde kameran i förrgår eftermiddag/kväll, och då var dessvärre alla UV-filter från Hoya slut, förrutom det för 131 kr, som i mina öron lät lite väl billigt jämfört med övriga? Därför fick det istället bli detta från Sigma: http://tbh.se/index.asp?id=1&akat_id...MA_UV_HMC_67MM
            Nu står det ju dock att det filtret är slut, så jag hoppas att det tog slut efter min beställning och inte före...
            Beställde också en väska (http://tbh.se/index.asp?id=1&akat_id..._Nikon_Edition), minneskort (http://tbh.se/index.asp?id=7&akat_id...l_Ultra_II_2GB), linsputspapper. Också kameran, såklart
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • doctor
              • August 2002
              • 300

              #66
              Sedärja, då är det bara att sitta o trycka på F5 på postens kollisöksida nu då...

              Funderat på den där väskan jag med men den är lite för liten för mig verkar det som, du får återkomma med en liten recension av den!
              Min PBase
              Min Flickr

              Kommentar

              • Lubbe
                • February 2004
                • 677

                #67
                Jag fick meddelande om att kameran blivit någon dag försenad, men den kom ändå fram i torsdags, så 6 dagar tog det istället för 3-5, inga farligheter tycker jag

                doctor: väskan är något taight, men den rymmer alla mina tillbehör och jag skulle förmodligen också få plats med ett till objektiv och förmodligen någon blixt också om jag lämnade alla sladdar och laddare hemma Den känns väldigt stabil och har två flyttbara "väggar" så det går att skapa 3 olika fack efter storleksbehov


                Jag har inte hunnit testa kameran så mycket än, sitter hemma och är sjuk så jag inte varit iväg på någon utflyckt med kameran ännu. Har dock varit runt huset och testat fota lite insekter och dyl. och än så länge är jag otroligt nöjd med kameran!
                De 6 första bilderna är tagna med D80'n http://exthree-photo.deviantart.com/gallery/
                310 l - Sydamerika
                200 l - Asien
                104 l - Asien
                70 l - Sydamerika

                Kommentar

                • doctor
                  • August 2002
                  • 300

                  #68
                  Trist att bli sjuk när man fått en grej man vill ut och leka med! Fina bilder var det iaf!

                  Lite synd att väskan är så tajt, då lär jag inte få ner min D200 i den, ryggsäcken är lika tajt den också tydligen. Får hoppas de kommer med en till lite större.

                  Hoppas du får ge dig ut och testa lite mera snart!
                  Min PBase
                  Min Flickr

                  Kommentar

                  • Lubbe
                    • February 2004
                    • 677

                    #69
                    Jo, det är lite tråkigt.. och skolan börjar till veckan så då får man mindre tid att leka Har updaterat med lite nya bilder i galleriet jag länkade, så nu finns där 12 bilder tagna med min D80

                    Enligt nikons hemsida ska du ju dock få plats med D200 och D200 Kit?

                    Jag har inte så stor erfarenhet av såna här kameraväskor, jag antar att de kanske ska vara lite taighta?
                    Du kan kanske maila eller ringa dit och fråga
                    310 l - Sydamerika
                    200 l - Asien
                    104 l - Asien
                    70 l - Sydamerika

                    Kommentar

                    • doctor
                      • August 2002
                      • 300

                      #70
                      Är det en mus jag ser på bilden flee for your life? Cool bild ivf!

                      Mja de säger att den ska gå ner men tveksam, man orkar ju inte montera av optiken hela tiden och härja. Trivs bra med min Nikon orginal axelremsväska men Crumplern är snygg och man ser inte en stor nikon logga på den.
                      Min PBase
                      Min Flickr

                      Kommentar

                      • Lubbe
                        • February 2004
                        • 677

                        #71
                        Stämmer bra det är en mus, en liten näbbmus närmare bestämt Samma mus som i de 3 följande bilderna

                        Så du har redan en välfungerande axlelremsväska? Ja då ser jag ingen anledning att tränga sig ner i Crumplern! Klart att den är snygg, men funktion går före utseende (skulle iallafall ha gjort i mitt fall )
                        310 l - Sydamerika
                        200 l - Asien
                        104 l - Asien
                        70 l - Sydamerika

                        Kommentar

                        Arbetssätt...