Nikon D80

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doctor
    • August 2002
    • 300

    #46
    Den där dschoolbasic brukar ingå när man köper kitet med 18-70at oxå, se här http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iID=5296613 som exempel. Borde ju gå att få via den återförsäljare du länkade till oxå. Tänk på att du kan få åka en bit för att gå på den. http://dschoolbasic.nikon.se/ så ser du orterna den hålls på. Vet inte om jag skulle hänga upp mig så mycket på detaljen med gratis genomgång, boka in en studieresa till en fotomässa en gång om året istället för där brukar nikon ordna med gratis genomgång av kameran! Riktigt trevligt att lämna in den när man kommer och sen när det är dags att ta sig hem så hämtar man ut sin nyputsade kamera. Så har jag gjort i flera år!

    Angående optiken så hade jag helt klart valt 18-70at, dels för ljuskänsligheten men oxå för zoomomfånget, det är helt klart en mer allroundanpassad optik. Byggkvaliteten är även den högre. Var ett tag sen jag testade den billiga 18-55an men jag vill minnas att af var en aning snabbare på 18-70.

    Det finns såklart andra optikval att göra nu i början, t ex att du köper huset och sen ett Tamron 17-50/2.8 men då rasar priset iväg men då har du en fin optik! Mitt råd är dock att gå på 18-70at nu först, du kommer märka sen om du vill ha en ljusstarkt vidvinkel eller zoom. En bra optik att ha i väskan som inte är så dyr är 50/1.8 som kostar ca 1300:-, fantastiskt bra optik som du kan labba mycket med skärpedjup i dina bilder med och 1.8 är bra ljusinsläpp.

    Men nästa kameratillbehör bör nog vara en sb600 eller sb800 blixt till kameran, minneskort måste du ju ha oxå. Och en bra väska som skyddar kameran.

    Har du kollat in forumen som drivs av nikonfantaster? Där måste du ju bli medlem oxå, guldgruva med information. När jag deltog i fototävlingen tog jag ofta råd av medlemmarna där.

    Lycka till med kameraköpet!
    Min PBase
    Min Flickr

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #47
      Jag har nyligen köpt en D80 med 18-70 kitet.


      Jag är helnöjd med det objektivet som en "all-around" glugg både m.a.p. brännvidd och ljuskänslighet. Jag prioriterar naturfoto framför akvariefotografering så för mig känns det bra att ha lite mer zoom ute i skog och mark. Min nästa glugg blir ett telezoom i området 55-200 eller 70-300 som får ta över när 18-70 inte räcker till.

      Något råd? Njae, kommer du använda standardgluggen *mycket* skulle jag satsa på 18-70. Kommer du inte skaffa något telezoom men ändå vill fota mycket ute kanske ett 18-135 skulle sitta ändå bättre?

      På cyberphoto's sida kan du få en liten uppfattning hur mycket brännvidden gör som en hjälp att bestämma vad du behöver:


      Och du....välkommen till Nikonträsket om ett tag då...
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #48
        Jag håller med alla de föregående om att 18-70 är en toppenoptik, dessutom till ett riktigt bra pris. Den sitter allt som oftast på mitt kamerahus och tillsammans med stativ ger det toppskärpa. Det enda som skulle få mig att byta bort det skulle vara att jag hittade en Nikon 17-55/2.8 till fyndpris.
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #49
          Tack för era åsikter! Jag skrotar 18-55 mm objektivet då

          Var runt idag igen och hörde mig för lite, priser och så. Det visade sig då att ingen hade 18-70 mm objektivet, om man inte beställde det separat.
          Det "kit" dom hade att erbjuda var med 18-55 mm objektivet eller 18-135 och 18-55 blev ju då som sagt uteslutet, så då återstår ju 18-135 mm objektivet om man ska köpa i butik.
          Bästa priset jag kunde få för ett sånt kit var ca. 10.400:-, vilket lät rätt rimligt för mig (efter att ha kollat lite priser på internet). Men det ligger då väldigt i kanten för min budget...
          Det objektivet har ju dessutomsamma bländartal som 18-55 mm objektivet (3,5-5,6) som det talades om tidigare? Så jag borde kanske satsa på 18-70 mm objektivet ändå, för att spara lite pengar också
          Jag velar lite för att min mor är väldigt emot internethandel och vill gärna att jag ska köpa i butik - speciellt när det rör sig om sådana här lite större summor. Själv så vill jag spara pengar men ändå få en bra kamera + objektiv

          Så vad säger ni nu, D80 + 18-135 mm objektiv för 10.400:-, eller D80 + 18-70 mm objektiv för ca. 9.700:- (beroende på varifrån jag beställer). Sedan måste det ju läggas till minneskort och väska också.

          Ursäkta om jag är bökig
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #50
            Om de andra objektiven som du nämner kan jag inte uttala mig om, men däremot så tycker jag inte att du skall var speciellt orolig över att handla över internet.
            Väljer du ett stort och seriöst företag så är det aldrig några problem. Jag själv har handlat av åtskilliga kameraföretag och aldrig blivit blåst - däremot har jag faktiskt blivit lurad flera gånger i "riktiga" affärer.
            Jag handlar aldrig från företag som fått dåliga betyg på pricerunner - dessa brukar i och för sig vara billigast men går man bara upp någon hundralapp i pris så hittar man företag med höga konsumentbetyg.

            Förr handlade jag mycket av www.cyberphoto.se och det funkade bra - under de senaste åren har det oftast blivitit inköp hos www.hegethorns.se eftersom de är något billigare och det funkar minst lika bra att handla hos dom. De skickar också mot postförskott så du får lösa ut paketet när du hämtar det - om nu dina föräldrar är oroliga över att betala i förskott.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #51
              Jo, kravet för att jag ska få handla på internet från hennes sida är att det ska gå att handla postförskott. Är numera 18 år, men hon vill inte sluta bestämma vad man får och inte får göra
              Det är jättebra med postförskott, det håller jag absolut med om, men hon uteslöt då kameraexperten (www.kameraexperten.se) där jag tänkt handla
              Har dock kikat lite på TBH också: http://www.tbh.se/index.asp?id=1&kat...&prod_id=12262 och de verkar helt ok Kanske någon här som har någon erfarenhet av dem att dela med sig av?

              Lutar just nu åt att beställa D80+ + 18-70 mm objektivet, då från just TBH
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #52
                Nej jag har inte handlat där - deras betyg har legat väl lågt (8 av 10 poäng) för att jag skulle välja dom. Men de är ju stora så det borde väl vara helt riskfritt.
                Hegethorns som jag nämnde har 10 av 10 poäng. Cyberphoto brukar också ha 10 av 10.
                Här kan du ju klicka på resp. företag http://se.pricerunner.com/pl/29-6817...ens-Kit-priser och sedan läsa recensionerna om företaget.

                TBH verkar dock inte ha din kamera/objektiv i lager just nu och det står inte angivet när det kommer in (vilket säkert kan bero på att Nikon är dåliga på att hålla leveranstider).
                På hegethorns sida brukar det tyvärr inte stå angivet om en produkt är restad just nu - så det bästa är väl att du ringer eller mailar dom om frågar innan du beställer.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • doctor
                  • August 2002
                  • 300

                  #53
                  18-135an är rätt prisvärd och får rätt shysst kritik; http://www.photozone.de/8Reviews/len...3556/index.htm

                  Den har ju vissa brister men det får man räkna med pga zoomomfånget. Angående bländaren så kommer den att motsvara 18-70 i 70 läget misstänker jag, det är ju i ändläget den har 5.6. Kan vara ett rätt bra köp som start faktiskt. Och prisskillnaden var ju inte så häftig heller. Ett objektiv med den här brännvidden är annars ett perfekt sk semesterobjektiv, allsidigt, lätt och smidigt men samtidigt kanske inte det absolut bästa och dyraste. Den optiken vill man kanske inte riskera ute på stan hur som helst.
                  Min PBase
                  Min Flickr

                  Kommentar

                  • Lubbe
                    • February 2004
                    • 677

                    #54
                    Tack så mycket för era råd, Kjell och doctor
                    Jag har skickat ett mail till TBH och dom säger att jag kan få kameran inom 3-5 dagar, så det får nog bli den då det skulle ta upp till 30 dagar för buktiken här att få hem kameran tydligen. (mig gör det inget att dom har 8 av 10 i betyg, det är högt nog för mig )
                    Tänkte då köpa till väska och minneskort, och tror att det får bli dessa:


                    Frågan är då om väskan rymmer kameran med objektivet på? Det borde den väl göra, eller..? (frågade i mailet och dom "_trodde_" att det skulle rymmas)

                    Är det något annat jag bör köpa till nu från början? Behöver man kanske linsputspapper? Och UV-filter (hur är det med detta isf, med tanke på det låga priset? http://www.tbh.se/index.asp?id=1&aka..._UV_G-Serie_67) har jag också funderat på? (Har en max-budget på 10.800, så det skulle ev. gå att klämma in det)
                    310 l - Sydamerika
                    200 l - Asien
                    104 l - Asien
                    70 l - Sydamerika

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #55
                      UV-filter är alltid bra och det har jag på alla mina objektiv - inte för att jag vet om det gör fotona bättre direkt men de skyddar det dyra objektivet mot repor och det tycker jag är viktigt.

                      mig gör det inget att dom har 8 av 10 i betyg, det är högt nog för mig
                      Nåväl 20% missnöjda kunder tycker jag är rätt mycket


                      Frågan är då om väskan rymmer kameran med objektivet på? Det borde den väl göra, eller..? (frågade i mailet och dom "_trodde_" att det skulle rymmas)
                      Ja det borde den rymma. Märkligt svar de gav för övrigt - har de aldrig sett väskan eller?
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 August 2007, 13:10.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Lubbe
                        • February 2004
                        • 677

                        #56
                        Tack för ditt snabba svar Kjell!

                        Okej, jo, det var det jag tänkte! Då blir det ett UV-filter också!

                        Jo, det måhända Men jag gör en chansning (enl. kommentarerna de fått så har det mesta som varit problem, mest leveransförseningar, ändå löst sig) och det är ju också 80% som är nöjda, om man vänder på det

                        Jo, tyckte också att det lät knepigt! menmen, får byta den om inte annat så (sommarjobbare kanske? )
                        310 l - Sydamerika
                        200 l - Asien
                        104 l - Asien
                        70 l - Sydamerika

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #57
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          UV-filter är alltid bra och det har jag på alla mina objektiv - inte för att jag vet om det gör fotona bättre direkt men de skyddar det dyra objektivet mot repor och det tycker jag är viktigt.
                          Bilderna blir faktiskt suddigare av filtren. De billiga filtren gör ganska stor försämring faktiskt. Iallafall på bättre / dyrare objektiv. Finns tester på internet som visar detta... Extremister och proffs kör därför utan filter. Men det är som du säger ett bra skydd, så jag kör med filter precis som du.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #58
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Bilderna blir faktiskt suddigare av filtren. De billiga filtren gör ganska stor försämring faktiskt. Iallafall på bättre / dyrare objektiv. Finns tester på internet som visar detta... Extremister och proffs kör därför utan filter. Men det är som du säger ett bra skydd, så jag kör med filter precis som du.
                            Mycket intressant - vill inte stjäla tråden men vet du var testerna finns? Så kan jag själv kolla upp vilka uvfilter som är bäst.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #59
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Mycket intressant - vill inte stjäla tråden men vet du var testerna finns? Så kan jag själv kolla upp vilka uvfilter som är bäst.
                              Här är källan... men det är inget jämförelsetest mellan olika filter så du kommer nog inte få svar på din fråga.

                              länk 1 och länk 2.

                              Läste lite noggrannare nu och skillnaden är tydligen störst på teleobjektiv så vårat akvariefotograferande påverkas nog inte så mycket. Då har nog akvariets glas betydligt större inverkan!
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              • Lubbe
                                • February 2004
                                • 677

                                #60
                                Ja, teleobjektiv har inte jag några planer på att skaffa mig, så det var ju rätt lugnt då
                                Men hur är det med de billiga filtren på vanliga objektiv, så som det jag planerar att köpa? I vilken prisklass måste man i sånna fall upp i på filtren för att inte få suddiga bilder?
                                Hittade ju det här väldigt billigt http://www.tbh.se/index.asp?id=1&aka..._UV_G-Serie_67, men jag lägger ju hellre på några kronor och köper mig ett med bättre kvalitet om det är så!
                                310 l - Sydamerika
                                200 l - Asien
                                104 l - Asien
                                70 l - Sydamerika

                                Kommentar

                                Arbetssätt...