Nikon D80

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Det köpte först Sigmas 50mm macro och var rätt nöjd med det, men sedan pratade alla om hur bra Nikons 60 mm macro var så då köpte jag det.
    Visst är det något bättre - men jämfört med Sigmas så tycker jag inte att kvalitetskillnaden motsvarar det högre priset riktigt.
    Sigmas 70 mm har jag aldrig testat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #17
      Ett annat makro som alltid för toppbetyg i tester är Tokinas 100/2.8, det ligger bra till prismässigt också. Det som talar emot det är att en något kortare brännvidd är att föredra för fiskfoto.

      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • doctor
        • August 2002
        • 300

        #18
        Klart du ska ha en D80!
        Optik till den som är riktigt bra är som sagts tidigare nikons 18-70 men jag skulle råda dig att kika på t ex Tamrons 17-50/2.8, mycket skarpt och relativt ljusstarkt. Du kan använda den stora bländaröppningen till att skapa skön oskärpa i dina bilder. Nikons 50/1.8 är en klassiker med utmärkta egenskaper, personligen gillar jag inte den brännvidden riktigt men oj så bra den är, billig oxå vilket gör den till en bra början. Jag förstår att din budget kanske är lite begränsad men därför tycker jag du ska satsa på bra saker redan från start och inte köpa något du sen måste uppgradera. Annan bra optik är Sigmas 18-50/2.8 för att inte tala om Nikkor 85/1.8 den i kombination med Tamronet skulle bli en riktigt trevlig kombination. Sen stoppar du grejjerna i en sån här; http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iID=6089428
        Måste ju ha en ståndsmässig väska oxå!

        Apropå blixt, Nikon sb600 eller sb800 är två bra blixtar. Bättre att köpa nån av dom och inte tredjepart, litar inte riktigt på ljusmätningen på dom, Nikon funkar kanon i det hänseendet.

        Så här kan det förresten bli när det sitter ett Sigma 50/2.8 macro på kameran, skärpan duger tycker jag. http://www.pbase.com/nirre/image/60536266/original.jpg
        Senast redigerad av doctor; 06 July 2007, 19:28.
        Min PBase
        Min Flickr

        Kommentar

        • Långås
          • December 2005
          • 1368

          #19
          Jag har också bestämt mig för en D80, beställer under veckan som kommer för att kunna ha den till semestern. Min första systemkamera också. Det jag inte har bestämt mig är vilket objektiv jag skall välja till i kittet. Antingen 18-70 eller 18-135. Priset skiljer ju inte mycket men har sett många som tycker 18-70 är bättre kvalitet än 18-135. Jag är dock lockad av att ha ett riktigt allround objektiv, någon som har testat båda och kan ge ett råd?
          Mvh Peter

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #20
            Ursprungligen postat av Långås
            Jag är dock lockad av att ha ett riktigt allround objektiv, någon som har testat båda och kan ge ett råd?
            Inte båda men jag har 18-70 som jag är väldigt nöjd med, det är en riktigt prisvärd optik.
            18-135 har fått en del kritik i tester. Däremot 18-200 ska vara bra trots det stora zoomomfånget, det har dessutom bildstabilisering.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #21
              Annars kan ett billigare hus (typ d70) vara ett alternativ och sedan köpa macroobjektivet direkt - så ligger man på ungefär samma prislapp.
              Då kan man ta bra bilder redan från början. Jag personligen tycker inte huset är det viktigaste när man köper sin första systemkamera - det är optiken.

              Jag började mitt fotande med en Canon EOS 300D och köpte sedan till ett 70-200/4L (L-serien är Canons "bättre" gluggar) för totalt 8 000kr.
              Hade jag valt att köpa något allt så hade jag fått ett bättre hus men sämre optik.
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • doctor
                • August 2002
                • 300

                #22
                Angående 18-135an så sammanfattas det rätt bra i slutet på denna recension vad den går för, http://www.photozone.de/8Reviews/len...3556/index.htm

                Vad du skulle kunna göra är att du köper paketet med 18-70at och sen köper till det hyffsat nya 55-200 med vr som säljs för en rimlig peng och faktiskt ger rätt bra resultat. Då får du ju lite längre omfång dessutom.
                Min PBase
                Min Flickr

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Däremot 18-200 ska vara bra trots det stora zoomomfånget, det har dessutom bildstabilisering.
                  Jag hade tänkt köpa den tills jag såg slakten på den på photozone. Distortion, kromatisk aberration, oskarp... Aj.
                  Det vore ju annars väldigt sweet med en bra lins med det zoom-omfånget.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Micke
                    • January 2002
                    • 1718

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Jag hade tänkt köpa den tills jag såg slakten på den på photozone. Distortion, kromatisk aberration, oskarp... Aj.
                    För att citera Ken Rockwell: It's a miracle!


                    Om inte annat så är det en omfattande test. Sen ska man ta Kens tester med en nypa salt, som exempel avråder han från Nikons 105/2.8 VR som jag anser är en av de bästa gluggarna i min fotoväska.
                    Mvh Michael Persson

                    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #25
                      Ursprungligen postat av Micke
                      För att citera Ken Rockwell: It's a miracle!
                      Jag tyckte Drop Test var jäkligt skoj! =)
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Nikons 105/2.8 VR
                        Du har nya 105'an? Då får du gärna svara på en fråga jag inte lyckats få nåt svar på: funkar bildstabiliseringen också när man tar macro?
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Micke
                          • January 2002
                          • 1718

                          #27
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Du har nya 105'an? Då får du gärna svara på en fråga jag inte lyckats få nåt svar på: funkar bildstabiliseringen också när man tar macro?
                          Ja den fungerar men den är inte spciellt effektiv på avstånd under 1,5 meter. På längre avstånd fungerar det riktigt bra eftersom objektivet har den andra generationens VR.
                          Mvh Michael Persson

                          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Hm... Trist. Varför funkar VR'en sämre på korta avstånd?
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Micke
                              • January 2002
                              • 1718

                              #29
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Hm... Trist. Varför funkar VR'en sämre på korta avstånd?
                              Min gissning är att ju kortare avstådet är, desto större rörelser måste den gyroupphängda linsen i objektivet göra för att kompensera kamerarörelserna.
                              Det som jag tycker gör denna optiken så bra är att den är så allround, den ger väldigt snygg bokeh vid makrofoto smatidigt som man för ett bra kort tele med VR.
                              Mvh Michael Persson

                              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Pada
                                • October 2005
                                • 48

                                #30
                                Okej, nu har inte jag för avsikt att vara någon negativ jäkel här, men känner ändå att jag måste göra ett påpekande.

                                Först och främst; Här har kommit många bra tips och mycket information från diverse användare i denna tråden. Det märks att många har kunnandet och själva är entusiaster när det gäller fotografering.
                                Många bra tips om objektiv osv.

                                Men, ni har allihopa utelämnat ett av de absolut viktigaste utav tips man kan ge till någon som skall köpa sin första systemkamera: Åk ut i affärerna och kläm och känn på kamerorna innan ni köper dem.
                                Det är a och o att kameran ligger bra i handen på den som skall använda den, och i och med att människor är olika så skiljer sig även det 'lämpligaste valet' från person till person.

                                Nu menar inte jag att övertala TS om att köpa en annan kamera, D80 är som sagt en väldigt bra kamera, men du bör inte bestämma dig helt förrän du haft kameran i handen och känt på hur den ligger.
                                Nikons kameror säljer mycket med sin form, de är stora och tunga - någonting som främst gillas utav:
                                1. De som sysslat med fotografering sedan alla SLR hade de måtten.
                                2. Män (som generellt sett har stora händer).

                                Eftersom TS är kvinna så kan man anta att hennes händer inte är lika stora som en vuxen mans.
                                Nu innebär inte detta per automatik att D80 inte lämpar sig till henne, det kan den mycket väl göra, men om inte annat så är det ytterligare ett argument till varför hon borde känna på kameran innan hon köper den.

                                Stod själv och valde mellan diverse olika systemkameror för ett halvår sedan och jag har relativt små händer vilket resulterade i att jag var tvungen att välja bort samtliga Nikons kameror (D40 undantaget*) pga. storleken.
                                De låg helt enkelt inte bra i näven på mig.
                                Valde den betydligt mindre 350D istället, och är nu i processen att byta upp mig till en 30D.
                                Senare har jag insett att detta berodde mycket på ovana, har en D70 också nu som också ligger bra i handen, men jag har fastnat för Canon nu - de sitter som en smäck och är det självklara valet för mig.

                                Aja, som sagt; Jag är inte ute efter att vara en negativ fis som klankar ner på era råd och jag avser absolut inte att övertala TS om att skaffa någon annan kamera.
                                Men åter igen, åk ut och kläm lite på kamerorna innan köpet.

                                *= D40 gick bort pga. det förhållandevis dåliga utbudet på objektiv pga. motorn till autofokusen sitter i objektiven och inte i huset som på övriga Nikonmodeller.


                                Mvh.
                                /Patrik
                                Senast redigerad av Pada; 23 July 2007, 03:09.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...